Serie Review: Ares Seizoen 1

review series ares season 1
Rosa/ Netflix

Ares is de eerste Nederlandse Netflix Original en het is nog een bovennatuurlijke horror ook, die zeer goed is gemaakt.

Een gewaagde keuze aangezien Nederland nu niet bepaald uitblinkt op horror gebied aangezien er vrij weinig Nederlandse horrors worden gemaakt. Het is dan ook bijzonder spannend om niet alleen een Nederlandse horror serie te zien, maar dat dit ook de eerste echte Nederlandse Netflix Original is geworden. Om alvast wat te verklappen: de serie stelt absoluut niet teleur.

Rosa Steenwijk woont in Amsterdam en studeert geneeskunde, maar heeft het niet bepaald makkelijk. Haar moeder lijdt aan psychoses en kan soms niet alleen worden gelaten en Rosa en haar vader die veel nachtdiensten draait als verpleger in het ziekenhuis nemen samen de zorg op zich. Maar als Jacob, Rosa’s beste vriend, plotseling voor de deur staat, die ze al drie maanden niet heeft gezien en haar uitnodigt om in de stad te gaan eten, stemt ze toe op aandringen van haar moeder.

Zo komt Rosa, tegen de wil van Jacob in, in contact met een geheim genootschap genaamd Ares die haar in wil lijven. Gedreven door haar eigen ambitie en haar opgesloten leven waarin ze weinig vrijheid en eigen keuzes heeft, sluit ze zich bij hen aan.

Maar dan ontdekt ze dat Ares iets duisters en sinisters verbergt. Er vinden zelfmoorden plaats onder de leden van Ares en een eeuwenoud geheim zal ontmaskerd moeten worden om deze sekte te stoppen.
EreadersEreaders

Mooi gemaakte bovennatuurlijke horror

De serie ziet er prachtig gemaakt uit. Er is veel nadruk op stijl en sfeer gelegd en op het mysterie dat achter Ares schuilt en de focus ligt altijd op Rosa zelf. Zij is de drijvende kracht achter de serie en het plot en zij draagt deze rol met verve. Rosa wordt een mens van vlees en bloed en erg mooi tot leven gebracht door Jade Olieberg. Met ingetogen spel, blijft ze altijd geloofwaardig in haar acties en motivaties.

De sfeer is duister en onheilspellend en wordt ondersteund door onheilspellende muziek en een mooie manier van filmen. De serie is veelal in het donker, wat symbool staat voor het thema en wat bijdraagt aan de duistere en mysterieuze sfeer.

De flashbacks, die vreselijke daden laten zien die verschillende presidenten van Ares hebben gepleegd, zien er mooi gemaakt uit en erg stijlvol. Het schept een mysterieuze geheimzinnige sfeer die langzaam wordt ontrafeld.

Evenals Beal, degene die de leden van Ares lijken te aanbidden, die lang mysterieus blijft, zorgt voor een enge sfeer. Dit wezen wordt getoond in een al even geheimzinnige sfeer en stijl en zorgt voor een occult horror tintje.

Hoe alles precies in elkaar zit wordt langzaam ontrafeld, terwijl de focus op Rosa blijft liggen. Dat laatste zorgt er wel voor dat sommige ontwikkelingen van andere personages, zoals de toestand waarin de moeder van Rosa verkeert of wat er met Jacob aan de hand is en waar hij in de kelder mee bezig is, soms even genegeerd wordt. Maar steeds wordt daar net op tijd aandacht aan geschonken en blijkt het allemaal met elkaar verbonden te zijn. Er zijn geen losse eindjes of plot devices die vergeten worden. Het valt aan het einde allemaal mooi in elkaar en weet zelfs het verleden met het heden op een sterke manier met elkaar te verbinden. Een verleden dat deels op waarheid is gebaseerd en waaraan een bovennatuurlijk tintje is toegevoegd.

De setting is Amsterdam waar echter weinig van wordt getoond, aangezien de serie zich grotendeels binnen de muren van het genootschap van Ares afspeelt. De aankleding van dit genootschap is stijlvol en vol weelde en doet denken aan de Gouden Eeuw. Het is een plek waar Rosa niet thuis lijkt te horen vanwege haar afkomst, aangezien zij geen afstammeling is van de machthebbers uit de Gouden Eeuw die Nederland rijk hebben gemaakt en voor de welvaart hebben gezorgd. Toch door haar gedrevenheid en de kans die haar geboden wordt om uit haar oude leventje te ontsnappen en echt iets te kunnen bereiken, maken haar juist tot een perfecte kandidaat.

review series ares season 1
Ares/ Netflix

Thema: uitleg van het einde van Ares

Want het thema achter de serie is verbonden met de tijd uit de Gouden Eeuw. Met de daden van toen waardoor Nederland welvaart heeft verworven maar dat heeft gedaan ten koste van iets anders en ten koste van anderen. Waar het uiteindelijk om draait is dat leiderschap offers vergt. En dat welvaart met een hoge prijs komt en om dit alles mogelijk te maken moet men zich ontdoen van schuld en schaamte.

Het zwarte goedje dat wordt uitgekotst, en uiteindelijk het zwarte ei, is het symbool voor de ranzigheid in de mens zelf. Datgene wat er voor zorgt dat mensen slechte daden kunnen doen om welvaart en macht en rijkdom te kunnen vergaren. Door dat zwarte goedje uit te kotsen, offeren ze hun gecorrumpeerde geweten op, ze maken zichzelf schoon van schuld en schaamte om op dezelfde voet door te kunnen gaan om beslissingen te nemen die anderen (met een geweten) niet kunnen. Dat resulteert in de zogenaamde zwarte kolk, de doofpot, die al 5 eeuwen bestaat waardoor de Gouden Eeuw mogelijk is gemaakt.

De mythe van Beal is dan ook een leugen, een verzinsel om de leden onderdrukt en angstig te houden, een symbool om te kunnen conformeren aan dit slechte gedrag. Door zich te laten vallen in de doofpot, de zwarte kolk, waarin alle schuld en schaamte is opgeslagen, neemt Rosa dat in zich op en wordt een vleesgeworden Beal, een spiegel die ze alle leden voorhoudt, al hun schuld en schaamte op hen afvuurt waardoor ze zo overweldigd worden dat ze zelfmoord plegen.

Wat Rosa doet met de leden, dat is ook wat Jacob deed. Zijn vingers waren besmet met deze schuld en schaamte en door de ander aan te raken confronteerde hij hen met hun slechte daden, gaf hen hun schuld en schaamte terug waardoor zij zelfmoord pleegden.

De ketens die telkens worden getoond, zijn dan ook de ketenen van de slaven die vanuit Afrika naar ons land werden gebracht. Op deze manier worden de zwarte pagina’s uit het boek van de Gouden Eeuw wel aangestipt zonder moralistisch te zijn en dat slechts te laten verbeelden door Ares zelf.

Of het door de daad van Rosa nu allemaal voorbij is, is de vraag. Dat ligt eraan of het een mini serie is, de serie het bij een seizoen houdt, of dat er een vervolg komt.
ComputerComputer

Ares heeft zich als eerste Nederlandse serie op een zeer goede manier aan de rest van de wereld laten zien. Het is een erg mooi gemaakte serie geworden die goed in elkaar zit, een goed plot heeft, waarin sterk wordt geacteerd, fijne dialogen en teksten heeft en het mysterie op een kundige wijze wordt ontrafeld. Het is een bovennatuurlijke horror serie met een zeer realistische insteek en pijnlijk randje uit onze geschiedenis. Alhoewel we op dat laatste niet trots kunnen zijn, kunnen we dat wel zijn op deze Nederlandse productie die bewijst dat Nederland dus echt wel in staat is om goede horror te maken en dat vaker moet gaan doen. Bij dezen.

• Ares (2020)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 30 minutes