Film Review: Final Destination (2000)

review film final destination2000
Final Destination/ New Line Cinema

Final Destination (2000) is een originele slasher met brute en verrassende kills.

Final Destination is misschien een laatkomer in de hele rij van teen slashers dat door Scream in 1996 weer nieuw leven in werd geblazen, maar heeft er wel een geheel eigen en verrassende draai aan gegeven. Dit keer is het geen gemaskerde killer of psychopaat of knettergekke moordenaar, maar de Dood zelf die de slachtoffers opeist. Verbeeld als de wind, een schim en door middel van bovennatuurlijke gebeurtenissen verschijnt de Dood zelf om zijn werk af te maken. Want niemand heeft het recht om aan de Dood te ontsnappen. Dat zorgt voor een zeer originele en verrassende slasher die iets nieuws heeft te brengen in dit genre en daardoor erg vermakelijk is.

Alex staat op het punt om met zijn klas op schoolreis te gaan naar Parijs als hij een vreemd voorgevoel heeft. Als ze daadwerkelijk aan boord van het vliegtuig gaan, krijgt hij een vrij levendig visioen. Er is iets mis met het vliegtuig en na een aantal explosies ontploft het vliegtuig en net wanneer Alex in vlammen opgaat, wordt hij wakker. Overtuigd dat het geen droom is maar een visioen wanneer hij bepaalde dingen checkt uit zijn visioen die waar blijken te zijn, waarschuwt hij iedereen dat het vliegtuig gaat ontploffen. Hij wordt in de consternatie van boord gezet, samen met zijn beste vriend, een lerares en een paar andere klasgenoten. Wanneer het vliegtuig opstijgt zonder hen en voor hun ogen daadwerkelijk in de lucht ontploft lijkt het erop alsof ze aan de dood zijn ontsnapt. Maar niets is minder waar.

Originele slasher

De film steekt vooral uit boven alle anderen in het genre door de originele insteek. Door de Dood als een onzichtbaar personage bizarre en bijna onmogelijke kills uit te laten voeren om zo zijn grote plan te behouden, levert dat een zeer vermakelijke slasher op.  De kills zijn bruut, zeer origineel en verrassend en net wanneer je denkt dat degene door iets wat je ziet aankomen zal sterven, blijkt het toch net een iets andere wending te nemen. Door deze verrassende wendingen blijft de film spannend en leuk. De opbouw is erg goed gedaan en zorgt voor meer spanning en geeft de kijker te raden wat er gaat gebeuren. Doordat de kijker mee kan raden wie de volgende zal zijn en hoe hij of zij aan zijn/haar einde zal komen maakt het de film extra leuk.

Dit ook waar de film het van moet hebben. De originele, verrassende en brute kills. Het verhaal zelf, het mysterie dat Alex wil oplossen om aan deze Dood echt te ontkomen  is weliswaar dringend en de motivatie waardoor de personages worden gedreven, maar diepgang moet je niet verwachten. Dat heeft de film ook helemaal niet nodig, want de manier waarop de film in elkaar zit, is gericht op de verrassende wendingen en de twee belangrijkste personages, Alex en Clear.

Zij zijn ook de enige personages die een achtergrond krijgen. Clear door middel van haar verleden en Alex doordat hij zo vasthoudend is om iedereen te redden. Even kort wordt het survivors guilt aangestipt, wat goede aandacht krijgt, maar waar verder niet heel diep op in wordt gegaan. De andere personages Tod, Billy, Terry, Mrs Lewton en Carter zijn slechts bijfiguren, waarvan Carter de meest interessante is door zijn bad boy gedrag.

Een wel erg leuk bijrol is van van Tony Todd. Dit keer de begrafenisondernemer die op zeer unheimische wijze Alex en Clear uitleg geeft over Death’s Design.

Final Destination is een originele vermakelijke teen slasher die inspeelt op een leuk bedacht concept en daar een nieuwe draai aan geeft. Door verrassende wendingen en brute kills die goed in elkaar zijn gezet, waarbij de Dood zelf de controle overneemt zorgt het voor spanning en vermaak. Met een sterke opbouw bij iedere kill weet je niet wat te verwachten en het einde speelt daar nog eens extra leuk op in.

• Final Destination (2000) 98 min
  • Directed by: James Wong
  • Produced by: Glen Morgan, Warren Zide, Craig Perry