Serie Review: The Sarah Jane Adventures Seizoen 5

review series the sarah jane adventures season 5
The Sarah Jane Adventures/ BBC

Dit is het allerlaatste seizoen van The Sarah Jane Adventures. En dat heeft een zeer droevige reden.

Want tijdens de opnamen van het vijfde seizoen werd Elisabeth Sladen (Sarah Jane) gediagnosticeerd met kanker en stierf slechts 2 maanden later.

Op dat moment waren ze op de helft van het filmen van het seizoen. Dit seizoen bestaat uit slechts 6 afleveringen, en zijn er dus maar 3 avonturen in plaats van de gebruikelijke 12 afleveringen en 6 avonturen. Het is een zeer tragisch einde van een heel positieve en optimistische tv show, waarin avontuur, vriendschap en ruimdenkendheid centraal stonden.

Het vijfde seizoen beloofde nog meer avonturen, met Clani (Clyde en Rani) in hun toprollen en een nieuw meisje genaamd Sky. De serie had zeker nog wel even door kunnen gaan, daar het met ieder seizoen leuker en beter en spannender werd. Helaas mocht het niet zo zijn, maar… het verhaal gaat verder, voor altijd.

In de eerste twee afleveringen genaamd ‘Sky’ krijgen Sarah Jane, Clyde en Rani te maken met een baby. Een baby die ’s ochtends vroeg bij Sarah Jane voor de deur wordt gelegd. Het blijkt een bijzondere baby te zijn die elektriciteit kan controleren, maar die ook de volgende dag in een keer transformeert in een 12 jarige tiener. Zij blijkt een wapen te zijn voor een alien ras, de Fleshkind dat strijdt tegen een ander ras de Metalkind en de baby die Sarah Jane Sky noemt is hiervoor ontwikkeld in een laboratorium.

Na hun avontuur dat ze goed ten einde weten te brengen, besluit Sarah Jane ook Sky te adopteren. Nu haar familie steeds groter wordt, is Sarah Jane van avonturier in het universum naar avonturier op aarde naar avonturier in het gezinsleven geworden. En ook al zullen we na deze drie avonturen nooit meer een ander avontuur met haar meebeleven, voor Sarah Jane Smith is haar leven nog rijker en mooier geworden.

Sky and Rani and Sarah Jane/ BBC

Sky

Het is jammer dat we maar zo weinig hebben kunnen meemaken van Sky. Want Sky is net zo wereldvreemd als Luke was toen hij tot leven kwam. Dit keer is het Rani die Sky van alles moet leren, zoals Clyde dat ook bij Luke deed. Maar als Sky nog een baby is, is Clyde de aangewezen persoon om op haar te passen, terwijl Sarah Jane en Rani aan het werk gaan om het mysterie van de baby op te lossen.

Als Sky eenmaal 12 jaar is, heeft ze wel alles onthouden van toen ze nog een baby was en Sarah Jane leert haar dat ze een keuze heeft en geen wapen hoeft te zijn. Gelukkig helpen Clyde en Rani ook een handje om haar te deactiveren en zo lijkt Sky alle energie van de centrale in zich te hebben opgenomen waardoor het onschadelijk gemaakt is. Maar toch behoudt ze een klein sprankje van haar gave. Clyde noemt haar dan ook liefkozend Sparky.

Sky blijkt net zoals Luke geen gewoon mens te zijn. Zij is ook slim, kijkt anders naar dingen en is gevoelig voor energie en elektriciteit. Als Luke terugkomt van de universiteit in Oxford, is het voor hen beiden even wennen, maar moeten ze al snel samen aan de slag om een alien ras, de Skullions, dat als slaven wordt gebruikt te bevrijden, in ‘The Man Who Never Was.’ Natuurlijk werken ze allemaal samen, maar nu krijgen Luke en Sky de kans om elkaar beter te leren kennen en blijkt Sky net zo dapper en een avonturier vol rechtvaardigheidsgevoel als Luke. Ook al zijn ze geen echte broer en zus, zo voelt het wel.

Ook is Sky in ‘The Curse of Clyde Langer’ de enige die niet geraakt wordt door de vloek die Clyde over zich heen krijgt als hij per ongeluk een splinter in zijn vinger krijgt van een totempaal. Die totempaal is net nieuw in het museum en de legende gaat dat er een krijger uit de lucht genaamd Hetocumtek in opgesloten zit. Waarschijnlijk een alien en hij wil eruit. Daar gebruikt hij Clyde voor. De totempaal zondert Clyde af van iedereen door iedereen die zijn naam zegt van hem af te doen keren. Sarah Jane en Rani en zelfs zijn moeder haten hem en kunnen zijn naam niet horen of uitspreken. Het is aan Sky om hen ervan te overtuigen dat Clyde hun vriend is en dat ze van hem houden. Door haar volharding, haar inzicht en vindingrijkheid lukt haar dat ook.

the story goes on forever/ BBC

Het afscheid

Dit vijfde seizoen brengt meer leven in de brouwerij met Sky, net nu iedereen zo goed op elkaar was ingespeeld. Maar Sky blijkt daar prima tussen te passen en bewijst zich al snel. Clyde en Rani raken steeds beter op elkaar ingespeeld en worden door Luke Clani genoemd en het zou zomaar geweest kunnen zijn dat de twee iets meer voor elkaar zouden kunnen gaan voelen. Dat zullen we helaas nooit te weten komen. Hun omgang met elkaar zorgt dit korte seizoen voor veel luchtigheid en speelse humor. Luke laat zich pas in het laatste avontuur zien, maar K-9 bleef helaas op Oxford, dus is dit hele seizoen niet aanwezig. Tot opluchting van Mr Smith.

Dit laatste seizoen was juist een opmaat naar nog meer, betere, leukere en spannendere science fiction avonturen. Zeker met Sky die een zeer leuke aanwinst was voor het team en de serie. Het is dan ook tragisch dat de serie zo abrupt heeft moeten stoppen door een afschuwelijke reden. Gelukkig blijven de verhalen van Sarah Jane en Elisabeth Sladen voor altijd bestaan en leeft ze voort in de harten van een oude generatie die vroeger Doctor Who keek, de nieuwe Whovians en de jonge generatie die heeft genoten van The Sarah Jane Adventures.

Meer lezen over The Sarah Jane Adventures? Klik dan op onderstaande links:

• The Sarah Jane Adventures (2011)
  • Season: 5