Film Review: Ready or Not (2019)

review film ready or not 2019
Ready or Not/ 20th Century Fox, Fox Searchlight, Walt Disney Studios Motion Pictures

Ready or Not (2019) is een verrassend komische occulte horror slasher die even verfrissend is als over de top.

Ready or Not is een komische horror film die precies de juiste toon weet te raken en daardoor wel satirisch is, maar zonder een wijzende vinger. Het is met een niet complex concept wel een zeer originele film die weet te verrassen door de personages op een realistische en menselijke wijze neer te zetten en tegelijkertijd over de top komisch absurd.

De film is een combinatie tussen Cluedo en een deurenklucht maar weet de spanning hoog te houden, ondanks dat de kijker weet hoe de plot in elkaar zit, wat er gaat gebeuren, hoe het hoogstwaarschijnlijk af gaat lopen en hierbij wordt de kijker op zijn wenken bediend. Ready Or Not is erg knap in elkaar gezet en weet het af te maken met een spetterende finale.

Grace staat op het punt om te gaan trouwen met Alex Le Domas, die onderdeel uitmaakt van de immens rijke Le Domas familie die haar geld heeft verdiend met het maken van spelletjes. Traditiegetrouw moet ieder nieuwbakken familielid op de avond van de huwelijksnacht dan ook een spel spelen met de hele familie als een initiatie. Dat gebeurt door middel van het trekken van een kaart uit een doosje dat de overgrootvader ooit heeft gekregen van ene Mr Le Bail, de vreemdeling die verantwoordelijk is voor hun rijkdom.

Het kan ieder spel zijn, maar helaas trekt Grace de kaart Hide and Seek. De bruid moet zich verstoppen tot zonsopgang, maar wat zij niet weet is dat zij nu een levende prooi is geworden. En dat de familie gelooft dat als zij haar niet voor zonsopgang doden en offeren aan Le Bail er iets vreselijks met hen zal gebeuren.

review film ready or not 2019
Oops, she did it again/ 20th Century Fox, Fox Searchlight, Walt Disney Studios Motion Pictures

Komische klucht met brute kills en een occult tintje

Alhoewel de film er vanaf het begin geen geheim van maakt wat er staat te gebeuren en hoe het hoogstwaarschijnlijk af zal lopen is de hele weg er naartoe een slasher feestje. Compleet met geheime gangen in een enorm landhuis dat er prachtig antiek uitziet en een geweldig decadent decor vormt, doet het vaak denken aan een zogenaamde deurenklucht.

Nog altijd gekleed in haar bruidsjurk slaat Grace op de vlucht, maar pas nadat zij er via Alex achter komt wat er werkelijk aan de hand is. Daarvoor is zij de jonge onbevangen bruid die niets liever wil dan een echte familie en enkel hoopt op goedkeuring. Het spel van Samara Weaving is heerlijk om te zien, haar verandering van een stralende bruid en een naïeve jonge vrouw, een beetje nerveus voor de rijke geheimzinnige familie, in een volhardend terugvechtende krijsende vrouw is een genot om naar te kijken en even realistisch als over de top wanneer de situatie daar om vraagt.

Maar zoals zij haar menselijkheid blijft behouden, ondanks alles, zo worden de vreemde typetjes van de familie al even over de top als menselijk neergezet. Tante Helene is een keiharde tante wat niet zo vreemd is gezien haar verleden, waarbij haar kersverse man de dupe werd van Hide and Seek en wat wordt getoond in het begin van de film, zodat we weten wat ons te wachten staat. De moeder Becky die Grace erg graag mag en haar liever niet dood wenst, net zo min als de cokesnuivende zus van Alex, Emilie die voor een komische terugkerende gimmick zorgt waarbij haar schietvaardigheid nogal te wensen over laat. De broer van Alex, Daniel is een apart geval die voor een verrassing zorgt in de film en uiteindelijk de meeste menselijkheid vertoont.

De aangetrouwde aanhang is eigenlijk nog slechter dan de familie zelf. Waar de familie door de deal van overgrootvader geen keuze heeft, heeft de aanhang dat ooit wel gehad en zij zijn, naast tante Helene misschien wel de meest sadistische van de groep, naast de vrij kwaadaardige butler Stevens. Terwijl Fitch doet alsof het een doodgewone zaak is, terwijl hij het zweet van zijn voorhoofd veegt en op youtube opzoekt hoe je een oude kruisboog moet gebruiken, is Charity al lang blij dat ze haar ziel heeft verkocht, aangezien ze er toch niets mee deed.

review film ready or not 2019
Bride with a shotgun/ 20th Century Fox, Fox Searchlight, Walt Disney Studios Motion Pictures

De kills zijn komisch en over de top en precies op het juiste moment getimed.  De kills zijn weliswaar bruut, en er vloeit genoeg bloed, maar de echte daad wordt nooit expliciet in beeld gebracht. De nadruk ligt op het idee en niet op de shock horror.  Het passende einde daarentegen brengt daar als finalestuk wel enige verandering in. De kills zijn veelal functioneel als humor, als uitleg, om een situatie kracht bij te zetten of als gimmick. De humor en de horror kills zijn erg goed in balans en de film raast voorbij in een prettig tempo, waar de kijker net als Grace af en toe heel kort de tijd krijgt om adem te halen.

Alhoewel met een satirisch tintje maakt de film geen statement. De villains zijn net zo menselijk als Grace en in plaats van dat geld mensen slecht maakt, is het slechte dit keer de oorsprong van rijkdom. Tenminste dat is het verhaal dat binnen de familie de ronde gaat. Dat is de enige grote vraag die pas aan het einde beantwoord wordt. Daar weet de film op het eind ook optimaal gebruik van te maken. Want gebeurt er wel iets verschrikkelijks met de familie als zij er niet in slagen om Grace te doden of is het allemaal een farce? Ook hier is de timing weer perfect en zorgt het voor een spetterende finale.

Ready Or Not is een uiterst komische slasher met een geweldige cast waarbij vooral Samara Weaving de show steelt. Met perfecte timing in zowel de kills, de horror en de humor en het mysterie van de geheimzinnige familie is dit een briljant in elkaar gezette film. Een film die over de top weet te combineren met eigenzinnige vreemde typetjes en toch door hun menselijkheid te laten behouden, het erg realistisch en menselijk over komt. Zo wordt het nooit flauw, maar blijft het spannend, grappig en een zeer vermakelijke film die door de charmante Grace gedragen wordt.

• Ready or Not (2019) 95 min
  • Directed by: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillet
  • Produced by: Bradley J. Fischer, William Sherak, James Vanderbilt, Tripp Vinson