Film Review: It Chapter Two (2019)

review film it chapter two 2019
It Chapter Two/ Warner Bros.

It Chapter Two (2019) is een bovennatuurlijke fantasy horror film waarin de Losers het voor een laatste keer opnemen tegen Pennywise the Dancing Clown.

It Chapter Two is zoals de titel al zegt het tweede deel van het verhaal van de Losers Club die het opneemt tegen Pennywise oftewel It. In het eerste deel uit 2017 zagen we hoe de Losers het monster Pennywise in 1989 tijdelijk wisten te verslaan maar deden een belofte dat als Pennywise weer terug zou keren 27 jaar later zij ook allemaal zouden terugkeren naar Derry om hem voorgoed te verslaan.

Het eerste deel week al in een paar momenten en soms zelf cruciale momenten af van het boek en het tweede deel doet daar nog een schepje bovenop. De film heeft het boek als leidraad genomen maar verder geborduurd op het eerste deel in plaats van op het originele verhaal zelf. Dat zorgt voor een aantal veranderingen die niet altijd ten goede komen aan het oorspronkelijke verhaal en zijn thema’s.

Het is 27 jaar nadat de Losers Pennywise hadden verslagen, maar na een incident op het Derry festival, waarbij Adrian Mellon door een groepje homofoben is mishandeld en gestorven, ziet Mike, die alleen achter is gebleven in Derry, zich genoodzaakt iedereen weer terug te halen naar Derry. Iedereen komt behalve Stanley Uris die zelfmoord heeft gepleegd. Maar ook een ongenode gast verschijnt in Derry, namelijk Henry Bowers die de opdracht heeft gekregen van Pennywise om de Losers te doden.

Het is aan Mike Hanlon, Bill Denbrough, Ben Hanscome, Beverly Marsh, Richie Tozier en Eddie Kaspbrak om Pennywise dit keer voorgoed te verslaan.

Opbouw en stijl

Het verhaal heeft een soms nogal chaotisch verloop. De opbouw voelt een beetje rommelig aan en het lijkt alsof er verschillende situaties zijn gecreëerd om veel horror en sentiment te tonen. De focus ligt niet direct bij de groep Losers, maar ook niet per se op hun individu. Pennywise zelf lijkt af en toe een bijfiguur in zijn eigen titelrol en is gereduceerd tot slechts een buitenaards monster in plaats van dat hij ook fungeert als een sterk symbool voor angst. Zijn aandeel is meer van hetzelfde als in het eerste deel en bevat weinig vernieuwing. Zijn angstaanjagende uiterlijk is daardoor ook een stuk minder eng. De special effects die hiervoor zijn gebruikt zien er niet allemaal even mooi of eng uit, maar soms zelfs vrij nep en het horror gehalte is mede hierdoor erg afgezwakt.

Ook de focus op het sentiment, door de vele flashbacks naar 1989 en de gecreëerde horror situaties die de film extra lang maken, zorgen niet voor eenheid in de film, noch in de groep Losers zelf.

review film it chapter two 2019
The Losers/ Warner Bros.

Verschillen met het boek It van Stephen King

Het verhaal wijkt vrij veel af van het verhaal uit het boek. Het begint al met de moord op Adrian Mellon die in elkaar wordt geslagen en over de brug wordt gegooid en vervolgens wordt vermoord door Pennywise zelf. In plaats van dat de groep en zijn vriend een clown hadden gezien tijdens de mishandeling. Het geeft Pennywise een actief aandeel in het moorden in plaats dat hij symbool staat voor alles wat slecht is, racisme, homofobie, haat en angst jegens anderen en daar gebruik van maakt om anderen ertoe aan te zetten te moorden, waar hij zich op zijn beurt weer mee kan voeden.

De introductie van de volwassen Losers wordt overgeslagen en datgene wat wel wordt getoond is te mager en te kort door de bocht om een verbinding te leggen met hun verleden. Hun volwassen leven dat onlosmakelijk is verbonden met hun verleden in Derry komt daardoor niet uit de verf.

Dat Beverly getrouwd is met Tom, die haar net zoals haar vader mishandelt en beziet als een minderwaardig iets, is naast dat hij haar slaat erg mager in beeld gebracht. De relatie van Bill met Audra, die in de film Audrey heet is slechts een paar seconden in beeld, terwijl hun relatie een belangrijke rol heeft in het boek. Het feit dat Eddie getrouwd is met een vrouw die wel erg veel op zijn moeder lijkt is ook erg kort belicht. Dat Mike Derry nooit heeft verlaten om de wacht te houden, wordt ook niet duidelijk. En dat niemand kinderen heeft gekregen en iedereen succesvol is geworden, behalve Mike, iets dat alles te maken heeft met Derry wordt geen aandacht aan besteed.

Tenslotte is de zelfmoord van Stan gebaseerd op een geheel andere motivatie. In plaats van dat hij te bang was en hij de wezenlijke angst voor Derry en Pennywise verbeeldt, heeft hij in de film dit keer zelfmoord gepleegd omdat hij wist dat hij de zwakste schakel was en niemand in de weg wilde staan en hij de groep niet de eenheid kon geven als hij er wel bij zou zijn geweest. Dat geeft een hele andere draai aan zijn karakter en lijkt het juist ironisch genoeg dat hij wel sterk was, immers het vergt kracht om zelfmoord te plegen als opoffering. Dus dat strookt niet met het beeld dat geschept wordt.

Tom en Audra worden geheel weggelaten uit het verhaal om ruimte te geven aan de Losers zelf. Ze doen er vrij lang over om zichzelf te laten overtuigen dat ze moeten blijven om Pennywise te verslaan en eenmaal overtuigd, vertelt Mike hen over het Ritueel van Chüd en dat ze op zoek moeten gaan naar artefacten, tokens om hun herinnering aan Pennywise kracht bij te zetten, maar vooral hun eigen kracht te vinden om hem te kunnen verslaan. Dat is al heel anders dan in het boek, waarin Bill zelf via het ritueel en met behulp van de Schildpad geheel in zijn eigen hoofd in een andere dimensie It weet te verslaan. En ze Derry gaan verkennen om überhaupt weer enige herinnering te krijgen van wat er 27 jaar geleden is gebeurd.

De artefacten zijn nu een reden om Derry weer te herontdekken. Beverly gaat terug naar haar ouderlijk huis waar ze een confrontatie heeft met Pennywise, wat er zeer goed eng uitziet en waar de spanning en creepy humor van Pennywise optimaal wordt ingezet. Dit komt vrijwel overeen met het boek al is deze scène veel uitgebreider en een verbinding met haar verleden. Wat zij als volwassene voor beroep heeft wordt niet vermeld. Haar artefact is de liefdes ansichtkaart van Ben.

Bill, de schrijver van horror boeken, ziet zijn fiets Silver in een tweedehands winkel, van Stephen King himself. Ook leren we dat Bill zich vooral schuldig voelt omdat hij die fatale dag niet met Georgie buiten wilde spelen en niet meer echt ziek was. Dat geeft hem nu meer dringendere motivatie, ook om een ander jongetje dat nu in zijn huis woont te redden. In het riool vindt Bill het bootje dat hij voor Georgie had gemaakt en dat is zijn artefact.

Eddie is nu geen limousine chauffeur met zijn eigen bedrijf meer, maar een risico analist. Zijn karakter komt vrijwel overeen met het boek, maar zijn persoonlijke aanvaring met Pennywise is totaal anders dan in het boek, waar hij de vrienden van Henry tegenkomt in hun ondode staat en nu in de kelder van de apotheker zijn vastgebonden moeder vindt die aangevallen wordt door de mummie. Zijn inhaleer apparaatje is zijn artefact.

Richie is geen DJ die stemmetjes nadoet, maar een stand up comedian en schijnt zijn maaginhoud niet binnen te kunnen houden wanneer het om Pennywise gaat. Net zoals in het boek heeft hij de confrontatie met het standbeeld van Paul Bunyan dat tot leven komt. In de oude bioscoop vindt hij een muntje voor de game automaten, wat zijn artefact is.

En Ben die een beroemd architect is geworden gaat niet naar de bibliotheek, maar naar school waar hij zijn kluisje de pagina vindt van zijn jaarboek dat Beverly als enige had getekend. Daar heeft hij een confrontatie met Pennywise.

Terwijl Henry opduikt en eerst Eddie weet te verwonden en vervolgens Mike, is Mike niet zodanig gewond dat hij naar het ziekenhuis moet worden gebracht. En Richie weet Henry te doden.

review film it chapter two 2019
Beverly/ Warner Bros.

Het Ritueel van Chüd

Ook het Ritueel van Chüd is niet alleen anders, maar komt ook van de Shokopiwah Indianen die het hem leerden via een vision quest. Zo leert hij ook waar It vandaan komt en hoe ze het moeten verslaan. In het boek houden ze gezamenlijk in hun clubhuis onder de grond, dat ze hebben omgetoverd tot rookhol, in de Barrens deze vision quest die alleen Richie en Mike weten te doorstaan. Het is uiteindelijk aan Bill om geestelijk It te verslaan. Nu dalen ze samen af in het huis aan Neibolt Street in het riool naar de speciale schuilplaats van It, waar hun strijd minder een eenheid vormt dan in het boek en waarin ze van elkaar worden gescheiden en ieder aan hun kinderangsten worden blootgesteld. Ook nu overleeft Eddie als enige het niet maar sterft hij wel een heroïsche dood.

Wat vooral opvalt is dat hun eenheid als de Losers niet tot zijn recht komt en ze nauwelijks een eenheid vormen zoals ze dat 27 jaar geleden ook deden. Deze film is met recht een vervolg op het eerste deel It Chapter One (2017) en niet zozeer een getrouwe verfilming van het boek. Het thema angst, onschuld en hoop en liefde komt daardoor niet uit de verf.

It Chapter Two is een drama film verpakt als een horror die inspeelt op sentiment en situaties creëert om een aantal grootse horror scènes neer te zetten. Echter door de nauwelijks voelbare eenheid binnen de groep en het wat rommelige verhaal zijn die horror scènes niet meer dan dat, slechts een paar enge momenten die geen ijzingwekkend verhaal weet te vertellen. Pennywise ziet er eng uit, maar is dat een stuk minder dan in het eerste deel. Met veel aanpassingen aan het originele verhaal en het weglaten van sommige cruciale momenten, gaat het achterliggende idee van het oorspronkelijke verhaal soms verloren in de poging om een R rated horror te maken, die echter meer een sentimenteel nostalgisch drama is geworden.

Wil je de DVD bestellen, klik dan Hier

Meer lezen van It? Klik dan op onderstaande links:

• It Chapter Two (2019) 169 min
  • Directed by: Andy Muschietti
  • Produced by: Roy Lee, Dan Lin
  • Screenplay by: Gary Dauberman
  • Based on: It by Stephen King
  • Starring: Jessica Chastain, James McAvoy, Bill Hader, Isaiah Mustada, Jay Ryan, James Ransone, Andy Bean, Bill Skarsgård, Jaeden Martell, Wyatt Oleff, Jack Dylan Grazer, Finn Wolfhard, Sophia Lillis, Chosen Jacobs. Jeremy Ray Taylor
  • Music by: Benjamin Wallfisch
  • Cinematography: Checco Varese
  • Edited by: Jason Ballantine