Film Review: Freaks (2018)

review film freaks 2018
Freaks/ Well Go USA Entertainment

Freaks (2018) is een bijzondere science fiction film die iets nieuws weet te brengen aan het superhelden genre.

Freaks is een film waar je eigenlijk zo min mogelijk van af moet weten voordat je de film gaat kijken. Het verrassingselement dat door een onconventionele structuur wordt bereikt, zorgt namelijk voor een extra dimensie in de film. De film heeft een originele kijk op het science fiction genre, waarbij niet de actie of de kwesties goed versus kwaad centraal staan, maar een klein meisje van slechts zeven jaar oud. De film bouwt zich om haar heen en is daardoor ook gedeeltelijk een mooi en ontroerend coming of age drama.

Laat je verrassen door Freaks en beleef een waardige science fiction film die het genre even in een iets ander daglicht zet.

Dit review bevat dan ook geen spoilers.

De zevenjarige Chloe woont alleen met haar vader Henry. Haar moeder is al een tijd terug overleden. De band tussen Chloe en Henry is liefdevol en goed, maar toch lijkt er iets niet helemaal te kloppen. Henry heeft het huis volledig afgeschermd van de buitenwereld door de ramen af te plakken en hij heeft met vele sloten de deuren vergrendeld en Chloe mag niet naar buiten. Daarnaast leert hij haar een normaal meisje te zijn. Daar komt verandering in als er een ijsco wagen voor de deur stopt en Chloe koste wat kost naar buiten wil om een ijsje te halen.

Aangrijpend sprookjesachtig science fiction verhaal

Dit is het begin van een sprookjesachtige science fiction film die af en toe surrealistisch en onwerkelijk aandoet. Het sterkste punt van de film is het perspectief van Chloe. Door ervoor te kiezen om het vanuit haar standpunt te filmen, zorgt dit ervoor dat de acties en handelingen die worden gekozen, ook al zijn ze misschien soms onlogisch, toch erg begrijpelijk en vooral menselijk blijven. Haar gezichtspunt zorgt er tevens voor dat de volwassenen altijd onbetrouwbare personages blijven.

Onbekend in de wereld buiten haar eigen veilige huis en buiten de band met haar vader weet Chloe niet wie ze kan vertrouwen, terwijl ze hunkert naar een gewoon leven, een ijsje halen, spelen in het park.

Maar bovenal hunkert ze naar de liefde van een moeder. Deze beschermende en paranoïde opvoeding van Henry maakt Chloe juist opstandig en nieuwsgierig naar de buitenwereld. Dat zorgt voor een ontroerend drama en een coming of age verhaal, naast de plot dat zich langzaam ontrafelt.

Lexy Kolker, die destijds ook zeven jaar oud was toen ze de rol van Chloe speelde, doet dat met charme en overtuiging en weet de film op haar kleine schouders te dragen. Haar bijdrage aan de film geeft de film een extra dimensie die de film aangrijpender maakt.

De cinematografie is compleet in lijn met haar karakter en de ontwikkeling van Chloe. De film is voorzien van prachtig licht, onschuldig en zacht zoals Chloe zelf. Met prachtig ontluikend licht door de afgeplakte ramen, tegenover het harde licht dat Chloe ziet wanneer ze buiten komt en haar ogen ervoor moet afschermen, het symboliseert precies haar gevoel. Het veilige beschermende zachte donkere licht in het huis, de mooie felle kleuren buiten die ook worden verbeeld door de ijsco wagen die haar vertellen dat het buiten niet gevaarlijk is maar fijn en nieuw en vrolijk. Het verbeeldt ook erg goed de manier waarop Chloe de dingen ziet, zoals een zeven jarige en wat niet per se de werkelijkheid is, die wel af en toe te zien is op de tv in huis.

De film begint met de kijker onder te dompelen in de wereld van Chloe, zonder dat de kijker dan nog enige informatie heeft over wat er aan de hand is, of sterker nog, wat er komen gaat. Dat mysterie is naast het perspectief een gedurfde en slimme keuze, wat de film des te interessanter maakt. De film bouwt zich steeds verder op, en focust zich vooral op de ontwikkeling van Chloe en de volwassenen zijn slechts bijfiguren, een middel om haar doel te bereiken. De film mondt uit in een mooie finale vol actie, spanning en een sterk eindshot dat vraagt om meer.

Freaks is een bijzondere science fiction film met een bijzondere structuur en perspectief die een nieuwe draai geeft aan het superhelden en mutants genre. Met de focus op een zeven jarig meisje, in plaats van de grote aloude strijd tussen goed en kwaad, of spectaculaire actie, is dit een intieme film, die weet te verrassen.

• Freaks (2018) 105 min
  • Directed by: Adam Stein, Zach Lipovsky
  • Produced by: Adam Stein, Zach Lipovsky, Jordan Barber, Mitchell Waxman