Serie Review: The Sarah Jane Adventures Seizoen 4

review series the sarah jane adventures season 4
The Sarah Jane Adventures/ BBC

Het vierde seizoen van The Sarah Jane Adventures is een spannend seizoen met veel ruimte voor humor en voor Clyde en Rani.

Het vierde seizoen van The Sarah Jane Adventures zet zich op dezelfde voet voort als het derde seizoen. Er is veel ruimte voor spannende avonturen, griezelige aliens, humor en ook de Doctor komt weer langs voor een spetterend avontuur. Maar we gaan wel een personage flink missen in dit seizoen die veelal afwezig is.

Het seizoen begint met Luke die een toelatingsexamen doet voor Oxford en al op zijn zeventiende wordt toegelaten. Dat betekent dat hij naar de campus zal verhuizen en voorlopig afscheid moet nemen van Sarah Jane, Clyde en Rani. Hierdoor heeft hij last van nachtmerries, wat heel vreemd is aangezien hij zo door de Bane is gemaakt dat hij niet droomt. Sarah Jane heeft ook moeite met zijn vertrek, evenals Clyde die zich in de steek gelaten voelt. Nadat ze eerst het gevaarlijke avontuur met de Nightmare Man moeten doorstaan, zullen voortaan Clyde en Rani samen Sarah Jane bij moeten staan in de spannende ontmoetingen van aliens die de aarde bedreigen.

Luke

Luke heeft moeite om naar de universiteit te gaan. En daar weet de alien, de Nightmare Man optimaal gebruik van te maken in ‘The Nightmare Man’. Een hachelijk avontuur volgt, waarbij Luke belandt in de droomwereld en de Nightmare Man zich in de echte wereld kan manifesteren. Een soort A Nightmare on Elm Street (1984), maar dan voor kinderen. Alhoewel de Nightmare Man wel vrij eng is weergegeven en je daadwerkelijk nachtmerries kan bezorgen. De droomwereld waarin ook Clyde en Rani in terecht komen is wat vreemd en surrealistisch en erg goed vormgegeven zodat ook het surrealisme goed overkomt op kinderen.

The Nightmare Man/ BBC

Rani en Clyde

Rani en Clyde krijgen daardoor meer de ruimte en zijn zij degenen die op avontuur gaan met Sarah Jane. Ze beleven zelfs hun eigen avontuur wanneer de hele planeet plotseling zonder mensen zit en zij de enige overgebleven mensen zijn, op een jongen genaamd Gavin na in ‘The Empty Planet’. Terwijl ze achterna gezeten worden door twee robots. Het is nu aan Clyde en Rani zelf om alles tot een goed einde te brengen en door samen te werken lukt hen dat ook.

Maar ook worden Clyde, Rani en Sarah Jane afzonderlijk terug in de tijd gestuurd door een mysterieuze man genaamd Mr Smalley die werkt voor The Captain, een papegaai. Ze moeten in ‘Lost in Time’ namelijk ieder terug in de tijd naar een bepaalde plek waar een deel van een Chronosteen gevonden kan worden. Een metaal dat gevormd is in de time vortex en de kracht heeft om het lot te beschikken. De Chronosteen is in drie verschillende voorwerpen gesmeed en het is aan Rani, Clyde en Sarah Jane om die voorwerpen te vinden en ervoor te zorgen dat de wereld niet ten onder gaat aan het herschikken van het lot in het verleden.

Clyde belandt in 1941 en krijgt te maken met de nazi’s. Rani komt terecht in 1553 en wordt de jonkvrouwe van Lady Grey. Sarah Jane tenslotte komt terecht in 1889 en ontmoet een jonge vrouw Emily die in een groot huis op zoek is naar geesten. Drie verschillende verhalen die ieder een belangrijk punt zijn in de geschiedenis en die ieder op verschillende manieren in beeld zijn gebracht met ieder hun eigen sfeer. Dat zorgt voor een bijzondere aflevering die vol tragiek, spanning en epiek is. Het is een avontuur zonder aliens, maar wel met geschiedenis en een mysterieuze man met zijn papegaai.

Sarah Jane

Maar ook Sarah Jane beleeft haar eigen avonturen. Dat levert weer een bijzondere ontmoeting op met de Doctor, dit keer de elfde in ‘Death of the Doctor’. Onder valse voorwendselen wordt Sarah Jane naar UNIT gelokt omdat de Doctor zogenaamd zou zijn overleden en ze hem een begrafenis gaan geven. Ook Rani en Clyde gaan mee. Daar ontmoeten ze ook Jo Grant, ook ooit een companion van de Doctor, de derde, die opgevolgd werd door Sarah Jane. Zij ontmoeten elkaar nu voor het eerst en dat is een heel leuke ontroerende ontmoeting waarbij ze veel herinningen ophalen en blijkt dat Jo een activiste is geworden.

Wat deze aflevering zo leuk maakt is dat de oude serie van Doctor Who verbonden wordt met de serie van Sarah Jane, maar ook met de nieuwe Doctor Who serie, als de immer quirky elfde Doctor ten tonele verschijnt. Er worden zelfs oude scènes van de oude serie als flashbacks getoond waardoor het een nog leuker beeld schept. Hierdoor verbindt het jong en oud met elkaar, als ook de kleinzoon van Jo, Santiago betrokken wordt bij de avonturen, waarvoor de Claw of Shansheeth, de intergalactische begrafenisondernemers verantwoordelijk zijn.

In de laatste aflevering lijkt het er even op dat we afscheid moeten gaan nemen van Sarah Jane in ‘Goodbye, Sarah Jane Smith.’ Want als ze plotseling een andere vrouw tegenkomen genaamd Ruby White die het ook opneemt tegen aliens en veel lijkt op Sarah Jane, zou Sarah Jane even vakantie kunnen gaan nemen. Maar het gaat echter veel verder dan dat, want Sarah Jane begint dingen te vergeten en er lijkt iets mis te zijn met haar hersenen, waardoor ze zich niet meer in staat voelt om verantwoordelijkheid te dragen en bang is om Clyde en Rani en de mensheid in gevaar te brengen. Ze draagt dan ook alles over aan Ruby; haar huis, Mr Smith, haar leven. Laat dat nu net de bedoeling zijn van Ruby, die een kwaadaardige alien blijkt te zijn.

Sarah Jane, the Doctor and Jo/ BBC

Gita en Haresh

Ook Gita en Haresh komen weer in de problemen als Gita zich aansluit bij een groepje mensen die UFO’s spot en bijeenkomt na hun alien ontmoetingen in ‘Vaults of Secrets’. En dan ziet Gita ook weer Androvax, die ze al eerder heeft gezien. Androvax komt terug naar de aarde om Sarah Jane om hulp te vragen, omdat zijn volk toch niet helemaal uitgestorven bijkt, maar een aantal in een ruimteschip hebben overleefd die hun planeet konden ontvluchten maar op aarde is gecrasht, jaren terug. Maar hierdoor krijgt hij te maken met de Men in Black, androids die vroeger erop toezagen dat aliens niet ontdekt werden op aarde en zij hebben een kluis gemaakt in een andere dimensie met een deur naar de aarde. Deze aflevering is een leuke knipoog, maar ook vol humor en spanning.

Spannende en grappige avonturen

Dit seizoen bevat een bekende alien zoals Androvax, maar heeft veelal nieuwe aliens, zoals de Shansheeth en de Nightmare Man. Maar ook zijn er dit keer afleveringen waarin de aarde niet per se door een kwaadaardige alien wordt bedreigd, maar afleveringen van een heel andere soort, die geheel ander soort avonturen bevatten. Dat maakt dit seizoen erg afwisselend. De nadruk wordt dit keer gelegd op het feit dat goed en kwaad niet zo zwart wit is en dat Sarah Jane iedereen een tweede kans wil geven en dat doden en uitsterving nooit een oplossing is.

Clyde is ook dit seizoen weer degene is die overal zijn vraagtekens bij zet, hij vertrouwt iets niet snel en heeft vrijwel altijd gelijk hierin. Rani, is degene die wel in het goede wil geloven en wat opmerkelijk is aangezien zij een journalist wil worden, weinig vraagtekens zet, maar snel iets aanneemt van mensen. Sarah Jane is hierin de middenweg en haar twijfel maakt haar menselijk en vriendelijk en zachtmoedig. Luke is grotendeels afwezig, maar komt sowieso in de laatste aflevering langs om Sarah Jane te redden van Ruby. De overige afleveringen zien we hem en K-9 die met hem mee is gegaan naar de universiteit via de computer wanneer ze skypen en hij helpt hen waar hij kan. Ook Mr Smith en K-9 leggen het bij en werken zelfs samen. De Doctor speelt weer een briljant leuke rol en is een frisse wervelwind die alles even op zijn kop zet. Dit vierde seizoen is erg afwisselend, spannend, avontuurlijk, grappig en met morele dilemma’s.

De nadruk ligt dit keer op samenwerken, anderen iets gunnen, elkaar vertrouwen, mensen een tweede kans geven en dat dood en moord nooit de oplossing is. Natuurlijk komen Sarah Jane, Clyde en Rani weer vaak in gevaar, maar doordat zij zelf meer volwassen zijn geworden, gaan ze er anders mee om en is het daardoor meer spannend dan eng. De enige die echt eng is dit keer is de Nightmare Man. De manier waarop hij praat, beweegt en doet is vrij vervreemdend en creepy. Dat maakt hem erg eng. Verder zijn er dit seizoen geen griezelige gebeurtenissen en ook echte gevechten blijven vrijwel uit. De enigen die met wapens lopen zijn de Men in Black en de nazi’s. Maar ook dit keer raakt er niemand gewond.

Kijk info

• Eng 1/5 Alleen de Nightmare Man is vrij griezelig.
  • Geweld 1/5 De Men in Balck hebben wapens en de aarde wordt een paar keer bedreigd.