Film Review: MirrorMask (2005)

review film mirror mask 2005
MirrorMask/ Samuel Goldwyn Films

MirrorMask (2005) is een fantasievol avontuur met een prachtige originele vormgeving.

MirrorMask is een fantasiefilm voor de jeugd geschreven door Neil Gaiman en geregisseerd door Dave McKean. Hun samenwerking levert een vrij uniek verhaal met unieke vormgeving op. Met ieder een eigen stijl die zeer herkenbaar is, zorgt dat ervoor dat MirrorMask een kinderfilm is die je misschien qua vertelwijze en vormgeving bekend voorkomt. Want Neil Gaiman en Dave McKean werkten al eerder samen aan de graphic novels van de Sandman. Hierbij is het verhaal uit de pen van Gaiman en het artwork, de kaft en de illustraties die ieder hoofdstuk introduceren zijn van de hand van McKean.

Diezelfde tekenstijl is ook heel herkenbaar doorgevoerd in MirrorMask. Wat het nog leuker maakt en nog meer met tekenen en kunst verbindt, is dat de hoofdpersoon Helena zelf een goede tekenaar is en belandt in een magische wereld die zij zelf heeft getekend.

Op IMDb staat de film aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien ongeschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. De film ziet er weliswaar prachtig uit, maar de manier van vertellen en de vormgeving doet vrij surrealistisch aan en is daardoor wat vreemd, zodat het niet bij ieder kind in de smaak zal vallen, maar voor degenen die hier wel van houden is dit een aanrader.

Helena werkt in het circus van haar vader. Net zoals haar moeder. Maar Helena heeft geen zin meer om in het circus te werken en wil een gewoon leven. Hierdoor krijgt ze ruzie met haar moeder. Wanneer die avond Helena met haar vader hun act opvoert in de piste, zakt haar moeder in elkaar en wordt afgevoerd naar het ziekenhuis. Helena voelt zich hierdoor erg schuldig en die nacht droomt ze iets heel vreemds en belandt ze in een vreemde wereld.

Die wereld blijkt de wereld te zijn die zij zelf heeft gecreëerd. Want zij maakt prachtige tekeningen en hangt deze aan de muur. Daar ontmoet zij magische vreemde wezens en Valentine. Ze ontdekt dat de White Queen in een mysterieuze slaap is geraakt in de City of Light en dat dit komt door een prinses, de dochter van de Queen of Shadows die woont in de Land of Shadows. Om de White Queen te ontwaken en de balans te herstellen, moet Helena de MirrorMask vinden en gaat met Valentine op zoek in deze surrealistische wereld.

review film mirror mask 2005
Helena, the Bob’s and Malcolm/ Samuel Goldwyn Films

Prachtige vormgeving en stijl

De vormgeving is prachtig en origineel. Het decor bestaat uit tekeningen in een sepia kleur die er een extra vreemd tintje aan geven. Doordat Helena zich in de tekeningen bevindt op haar muur en in een tweedimensionale wereld bevindt, schemert dat ook door in de vormgeving. De vreemde figuren en creaturen die zij tegenkomt variëren van sfinxen met een menselijk gezicht en die boeken eten en raadsels vertellen, tot wezens die in elkaar verstrengeld zijn, wezens op hoge stelten en spinnen met een oogbal en veel meer. De mensen die zij tegenkomt dragen allemaal maskers, wat eveneens een vervreemdend effect geeft.

De sfeer is duister en vreemd en doet denken aan een Alice in Wonderland met vreemde figuren en absurde conversaties. Het achterliggende thema is volwassen worden in de zoektocht naar de MirrorMask die de zoektocht naar haarzelf verbeeldt.

Zowel de White Queen als de Shadow Queen worden gespeeld door de actrice die ook Helena’s moeder speelt en zij verbeeldt de twee kanten van haar moeder. De prinses, de dochter van de Schaduw Queen is het evenbeeld van Helena en met behulp van de MirrorMask ontsnapt zij naar de echte wereld en heeft het leven van Helena overgenomen. Zij doet waar Helena in de ruzie met haar moeder mee heeft gedreigd, namelijk een eigen leven opbouw in de echte wereld. De fantasiewereld is een verbeelding van de circuswereld van Helena. De ruzie, haar schuldgevoel, haar eigen zoektocht naar wat zij wil en belangrijk vindt, wordt in dit avontuur verbeeld.

De vormgeving en het thema zijn stilistisch en creatief gemaakt, maar het plot, het verhaal zelf, de gebeurtenissen die het verhaal voortstuwen zijn soms wat mager, waardoor het visuele de overhand neemt. Gelukkig is dat visuele en de bijzondere circus-achtige muziek boeiend en interessant genoeg, en kijk je je ogen uit bij ieder nieuw wezen dat opduikt. Vooral de Bob’s en Malcolm, witte gorilla achtige wezens zonder gezicht, maar met een dunne scherpe kegelvormige neus die ook af kan vallen is zeer origineel bedacht en zowel indrukwekkend als komisch.

De Shadow Queen ziet er kwaadaardig uit en de zwarte glibberige tentakels die uit haar mond komen om de City of Light te bedreigen is eveneens duister.

De film springt er vooral uit door zijn visuele pracht en surrealistische sfeer. Hierdoor is de film minder toegankelijk, mede doordat het verhaal soms wat achterblijft. De thema’s zijn begrijpelijk en spreken kinderen aan, maar door de uitvoering is dit soms misschien wat moeilijker te doorgronden. Sommige wezens delven het onderspit en Helena is zeker vaak in gevaar. Maar door de unieke vormgeving van de wezens kunnen zij soms wat eng en en vreemd aandoen waardoor het een vervreemdend effect heeft en dat kan al soms eng genoeg zijn. Gelukkig komt Helena weer terug in haar eigen wereld en wordt ook haar moeder weer beter en voelt Helena zich weer gelukkig in het circus.

Er is dus weinig sprake van een coming of age verhaal waarin Helena op zoek gaat naar haar eigen identiteit en zichzelf vormt. Haar avontuur doet haar eerder spijt hebben van de uitval tegen haar moeder en doet ze hen een plezier om bij het circus te blijven. Dat is iets minder sterk van deze film en wordt het perspectief van Helena zelf aan het einde weggewoven. Alsnog gaat zij mee met de droom van haar vader als circus artiest en is het onderling binnen het gezin niet gekomen tot een compromis of een vrije keuze.

Kijk info

• Eng 2/5 Door het vervreemdende van de vormgeving en de wezens en de Shadow Queen kan het soms vrij eng overkomen, wat echter geheel ligt aan hoe de kijker dit ervaart.
  • Geweld 1/5 Ze worden aangevallen door de zwarte tentakels en zwarte vleermuizen.