Serie Review: Lost in Space Seizoen 2

review series lost in space season 2
Lost in Space/ Netflix

In het tweede seizoen van Lost in Space beleeft de familie Robinson weer levensgevaarlijke en bijzondere avonturen in de ruimte in deze vermakelijke familie space opera.

In het eerste seizoen raakte de familie Robinson gestrand op een buitenaardse planeet met de andere Jupiters die gevlucht waren van de Resolute na de aanval van de Robot.  Terwijl ze onderweg waren naar de buitenaardse menselijke kolonie Alpha Centauri om daar een nieuw leven op te bouwen. Will sloot echter vriendschap met deze Robot en met samengebundelde krachten konden ze hun weg terugvinden naar de Resolute, maar niet nadat ze in de meest avontuurlijke en gevaarlijke situaties terecht kwamen. Echter toen de Robinsons met hun Jupiter als laatsten terug wilden keren, kwamen ze door de buitenaardse motor van Robot via een wormhole op een heel andere plek terecht en moeten ze in weer geheel nieuwe omstandigheden zien te overleven.

7 maanden later is de familie Robinson nog steeds gestrand op de nieuwe planeet en viert samen met Don West die ze inmiddels ook als familie beschouwen de Kerst. Dr Smith (June Harris) hebben ze opgesloten. Ze hebben een zelfvoorzienend systeem gebouwd, in een barre wereld waar geen zuurstof maar methaan is en leven op een klein strookje strand.

Ondertussen probeert Maureen een manier te vinden om weer terug te keren naar hun zonnestelsel. Zij bedenkt een wel heel bijzonder plan en de Robinsons toveren hun Jupiter om in een zeilboot om op zee de elektriciteit van de bliksem op te vangen om hun motoren te starten. Wanneer dit lukt en ze zich weer in de ruimte bevinden, zien ze tot hun verbazing dat ook de Resolute in dit deel van het universum terecht gekomen is en ze een tijdelijke kolonie hebben gesticht op een dorre zandplaneet. Voor de Robinsons is het weer wennen om onder de mensen te zijn, maar ook daar is aan avontuur en gevaar geen gebrek.

review series lost in space season 2
Penny, Judy, John, Maureen and Will Robinson/ Netflix

Avontuur en actie

In dit tweede seizoen wordt er weer volop gebruik gemaakt van plot devices, dingen die mis gaan, problemen die opgelost moeten worden en het ene  gevaar verandert in het andere. Gelukkig weten de Robinsons allemaal samen te werken en krijgen ook hulp van Don en wonderbaarlijk genoeg ook van Smith. Ook nu weer zijn de makers zich van deze plot devices bewust en maken dit kenbaar door de personages, en vooral Don hier grappige opmerkingen over te laten maken. De plot devices pakken daardoor erg leuk uit en zorgt het voor onophoudelijk avontuur en actie. Maar dit keer worden de motivaties en achtergronden van de personages hierbij betrokken en verbonden door middel van flashbacks.

De relatie tussen Judy en John wordt uitgediept en ook Penny krijgt een bijzondere relatie met Smith. Sowieso worden deze personages meer uitgediept en doordat ieder hun eigen functies en rollen toebedeeld krijgen op de Resolute en de planeet, ontwikkelt ieder zich meer afzonderlijk van elkaar. Penny ontdekt waar haar eigen kracht ligt en Judy weet haar sterke punten nog meer te ontwikkelen. Beide zussen weten elkaar ook meer te waarderen en hun band groeit. Maureen blijft de drijvende kracht van de familie, maar ontwikkelt zich ook als een drijvende kracht in de Resolute. Terwijl John zich een sterke vader toont.

Maar Will heeft de meeste veranderingen doorgemaakt. Hij groeit op en heeft zijn waarde om hier te zijn inmiddels bewezen. Maar het feit dat hij door fraude van Maureen mee mocht op de Resolute naar Alpha Centauri is een miscalculatie geweest die zich nu tegen hen gaat keren. Dat levert een nieuwe vijand en stoorzender op die de Robinsons geregeld dwars ligt in de vorm van Hastings.

Ook de Robot, wanneer ze hem eindelijk terugvinden is veranderd. Hij denkt meer zelfstandig na en zijn vocabulaire en zijn begrip is gegroeid. Vooral zijn begrip omtrent vriendschap, goed en kwaad en onrecht en het juiste doen. Hij heeft zelfs grottekeningen gemaakt van zijn herinneringen en ontmoetingen en ervaringen met Will. Daarnaast sluit hij zelfs vriendschap met een paard en beschermt het dier en rouwt als het overlijdt, wat een hartverscheurende maar ontroerende scène oplevert. Dat is een interessante ontwikkeling en geeft de Robot nog meer menselijkheid en tegelijkertijd symboliseert hij de thema’s in dit seizoen.

Don West, voegt zich weer bij ‘zijn mensen’ de monteurs, waar hij geen al te hartelijk welkom krijgt, maar zowel bij hen als voor zichzelf weet hij redemptie te vinden door op te biechten dat hij een smokkelaar is om Penny te kunnen redden. Hij blijft de komische noot en het boefje van de serie die heel erg gehecht is aan zijn kip Debbie.

Smith blijft de valse factor in de serie en zorgt eerst voor zichzelf, maar besluit ook de Robinsons te helpen. Maar als puntje bij paaltje komt, dan kiest ze toch weer voor zichzelf. Toch weet Penny, door hun bijzondere band haar over te halen om het leven van een ander te redden. Smith blijft het meest complexe en onberekenbare karakter van de serie en zij krijgt meer uitdieping via flashbacks uit het verleden. Zij worstelt met goed en kwaad en haar egoïsme en helpen van anderen. Die innerlijke strijd is interessant en zorgt voor meer complexiteit.

review series lost in space season 2
Robot/ Netflix

Vergiffenis, liefde en tweede kansen

Dit seizoen staat in het teken van het juiste doen, verantwoordelijkheid nemen, de kracht van liefde, maar ook krijgen personages tweede kansen, zoeken ze vergiffenis en verlossing. Ieder belangrijk personage krijgt hiermee te maken, het is de manier waarop ze daarop reageren wat telt. Dat zorgt voor een emotioneel en soms heftig seizoen, waarin mensen zich opofferen, proberen de juiste keuze te maken, maar ook nietsontziend kunnen zijn.

In Robot worden al deze positieve ontwikkelingen weerspiegelt en hij fungeert voor Will en de Robinsons ook als een spiegel die hij hen voorhoudt. Want tot nu toe zijn de Robinsons erg egoïstisch geweest en hebben in het belang van hun eigen familie veel van anderen gevraagd, ook van Robot. Nu dringt dat besef door en wordt het tijd dat vriendschap van twee kanten komt en zij ook zich inzetten voor anderen.

Scarecrow

Dat maakt Robot duidelijk aan Will wanneer hij vraagt om Scarecrow te redden. Want het wordt duidelijk dat de motor die de mens een paar jaar geleden heeft gevonden in het buitenaardse ruimteschip dat gecrasht was op arde, de zogenaamde Christmas Star niet het enige was dat is gebruikt voor de Resolute. Ze hadden ook iets nodig om de motor te bedienen. Dat was een andere robot die door Ben Adler, een AI wetenschapper, Scarecrow werd genoemd. Maar in plaats van dat hij een connectie met hem maakte zoals Will deed met Robot, maakten ze hem tot slaaf.

Veel meer over de Robots komen we niet te weten. Wel dat Robot van de waterplaneet komt en Scarecrow van de dorre zandplaneet en ieder andere tekens op zich hebben gekerfd. Elektriciteit door de bliksem heelt hen en de geulen die gemaakt zijn in de zee en op de zandvlakte met palen om de elektriciteit te vangen zijn opzettelijk gemaakt, maar door wie of wat blijft de vraag.

Ethische vraagstukken

Terwijl de serie zich nog steeds focust op de spannende avonturen en bizarre vindingrijke out of te box (of juist in the box) oplossingen, ontwikkelt de verhaallijn omtrent de Robots zich ook meer. Het gaat niet enkel meer om de overlevingsvaardigheden van de Robinsons, maar ook om de ethische kwesties over hoe de mens de Robots behandelen, iets dat vooral Will aanstipt. Welk recht de mens heeft om een motor te stelen, te gebruiken en vervolgens de makers ervan willen vernietigen om hun eigen ras te redden? Maar ook gaat het meer en meer over de Robot en de mens en in het bijzonder Will en zijn bijzondere relatie met Robot en die ontwikkeling. Wat of wie is Robot, waar komt hij vandaan, voelt hij emoties en denkt hij zelf of is het slechts een geprogrammeerde dodelijke machine, zoals Adler beweert? Maar zo zegt hij zelf ook verder dat de mens in de kern niet anders is, met ons reptielenbrein dat vlucht of vecht om te overleven.

Lost in Space ontwikkelt zich zich verder en dieper, zowel qua personages als verhaallijn, maar ook qua ethische kwesties, zonder de bizar leuke en spannende avonturen uit het oog te verliezen. Met veel actie, spanning, humor en ook een hoop emoties, van vreugde tot verdriet en alles daartussenin, is ook het tweede seizoen weer een epische space opera, die zeer vermakelijk is.

Door de cliffhanger mogen we wel een derde seizoen verwachten, want zoals de zaken er nu voor staan, biedt het ruime voor nog meer avontuur, spannende ontwikkelingen rondom Will en zijn Robot(s), de ontwikkeling van Robot zelf, de vermiste biologische vader van Judy, Grant Kelly, de astronaut van de Fortuna, een nieuwe plek waar ze zijn beland, en hoe Maureen, John en Don de kinderen weer moeten gaan vinden. En dan hebben we het nog niet eens over de vermoedelijke, (maar waarschijnlijk niet) dood van Smith die zich heeft opgeofferd. Want het lijkt erop alsof zij een deal heeft gesloten met Robot.

Meer lezen over Lost in Space? Klik dan op onderstaande link:

• Lost in Space (2019)
  • Running time episodes: 39-54 minutes
  • Created by: Matt Sazama, Burk Sharpless, Irwin Allen
  • Starring: Molly Parker, Toby Stephens, Maxwell Jenkins, Taylor Russell, Mina Sundwall, Ignacio Serricchio, Parker Posey, Brian Steele, Raza Jaffrey, Ajay Friese, Sibongile Mlambo, Cary-Hiroyuki Tagawa, Kiki Sukezane
  • Music by: Christopher Lennerts
  • Cinematography: Sam McCurdy, Joel Ransom, C. Kim Miles
  • Production company: Legendary Television, Synthesis Entertainment, Applebox Pictures, Clickety-Clack Productions