Film Review: A Christmas Carol (2009)

review film a christmas carol 2009
Scrooge/ Walt Disney Studios Motion Pictures

A Christmas Carol (2009) is Disney’s verfilming van het beroemde Kerstspookverhaal van Charles Dickens.

A Christmas Carol is een animatie gemaakt met een speciale techniek namelijk motion capture, waarbij de bewegingen van de acteurs door de computer worden opgenomen en vertaald in computeranimaties. Dat levert een levensechte animatie op. Daarnaast is de film ook in 3D, waardoor sommige scènes een spannende rollercoaster worden door de lucht, een rit over de daken en door rioolbuizen.

A Christmas Carol is een vrij getrouwe vertelling van het oorspronkelijke spookverhaal van Charles Dickens en zelfs met de originele teksten. Maar door sommige toevoegingen, de leuke beelden en de enge spoken, is dit voor kinderen een hele leuke en toegankelijke introductie in de wonderlijke wereld van Charles Dickens.

De film wordt door IMDb aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien ongeschikt zouden kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. De spoken zijn van magisch en wonderlijk tot duister eng en de laatste geest kan voor een paar enge momenten zorgen.  Maar met iedereen loopt het goed af en hebben ze en heerlijke gezellige Kerst.

Het is Kerstavond 1843 als we met Ebenezer Scrooge kennis maken. Hij is een gierige oude vrek, die nergens vreugde aan beleeft, enkel aan geld verdienen. Hij behandelt de mensen om hem heen onvriendelijk. Hij betaalt zijn werknemer Bob Cratchit te weinig, hij snauwt zijn enige neef Fred af en weigert geld te geven aan het goede doel. Die nacht krijgt hij echter bezoek van zijn oude zakenpartner Jacob Marley die zeven jaar geleden is gestorven. Hij is geketend aan kettingen die hij in het leven heeft gesmeed door zo gierig en onvriendelijk te zijn als Scrooge. Hij komt hem dan ook waarschuwen dat het voor hem nog niet te laat is en dat hij bezoek gaat krijgen van drie geesten.

a christmas carol 2009 (3)
a merry Christmas for Scrooge and Tiny Tim/ Walt Disney Studios Motion Pictures

Ultieme Kerstboodschap

Die geesten zijn de Spirits of Christmas Past, Christmas Present en Christmas Yet to Come. Om de beurt laten ze hem een kijkje nemen in het verleden, heden en toekomst van de Kerstmissen van Scrooge. Zo wordt hij geconfronteerd met wie hij ooit was, wat er van hem geworden is en hoe het zal zijn als hij dood is. Dat geeft hem inzicht en de angst dat hij zo zal worden, doet hem inzien dat hij kan veranderen, dat hij wil veranderen en dat Kerst daar geen beter tijdstip voor is.

De film ziet er prachtig gemaakt uit. De uitdrukkingen en bewegingen zijn levensecht die de magie van het Kerstverhaal van Charles Dickens tot leven laten komen, met behulp van de oorspronkelijke teksten, die daardoor wel wat vreemd en verouderd over kunnen komen voor kinderen. Maar juist door gebruik te maken van de originele teksten, vat de film wel de originele sfeer en is het door de avontuurlijke en spookachtige verhaallijn een goede introductie in de verhalenwereld van Charles Dickens.

De spoken zijn magisch en fantasievol weergegeven en de manier waarop ze Scrooge meenemen naar het verleden, heden en toekomst is iedere keer anders en zorgt voor een avontuurlijke sfeer.

De film blijft vrij getrouw aan het originele verhaal, slechts met de derde Spirit wordt er meer avontuur en griezeligheid ingebracht. De derde Spirit laat Scrooge zien hoe mensen reageren op zijn dood en dat tezamen met wat hij eerder heeft gezien, maakt Scrooge nog droeviger en doet hem tot inkeer komen. In het boek is dit een vrij volwassen stuk en door hier meer avontuur aan toe te voegen, door het spannender te maken en leuker, zonder de originele situaties te schrappen, wordt het voor kinderen begrijpelijker. Dit houdt echter wel in, dat het nu lijkt alsof Scrooge zo bang gemaakt wordt dat hij daardoor zijn leven betert, in plaats van dat hij inzicht krijgt over zijn gedrag.

De film heeft de ultieme Kerstgedachte en sfeer en weet dat goed over te brengen. De jolige uitgelaten Scrooge is na zijn avontuur weer jong en levendig en vrolijk en dat spat van het beeld en maakt het een hartverwarmend einde.

De film is misschien door het taalgebruik soms moeilijker te begrijpen voor kleinere kinderen, maar de beelden spreken voor zich en zorgen ervoor dat het idee wel goed overkomt. De spoken, eerst die van Jacob Marley, en vervolgens van de drie Spirits kunnen vrij griezelig zijn, maar ook wordt er een komisch tintje aan gegeven, zodat die balans tussen griezelen en gniffelen goed blijft. De laatste Spirit echter is door zijn uiterlijk vrij eng, en ziet eruit als de schaduw van de dood. Dit is erg mooi gemaakt, maar wel eng en zeker wat er op volgt, in welk hachelijk avontuur Scrooge zich nu bevindt is vrij eng, alhoewel er ook wat komische momenten aan worden toegevoegd, zoals de rit over de daken op een ijspegel, als Scrooge heel klein wordt gemaakt.

Maar ook de twee kinderen, “Onwetendheid” en “Behoeftigheid” die zich onder de mantel van de Spirit of Christmas Present verschuilen, zien er eng uit en veranderen in enge, dreigende mensen. Dit en andere kleine elementen zullen waarschijnlijk niet door jongere kinderen worden begrijpen, maar het algemene idee van de film blijft erg leuk en zullen de kinderen wel meekrijgen.

Kijk info

• Eng 1/5 De Spirits kunnen eng zijn, vooral de derde en het avontuur zelf is vrij spannend af en toe
  • Geweld 0/5