Serie Review: His Dark Materials Seizoen 1

review series his dark materials season 1
Lyra and Pan/ BBC, HBO

His Dark Materials is een spannende fantasy avonturen serie die zich afspeelt in een totaal andere wereld en heeft  Lyra Belacqua in de hoofdrol.

His Dark Materials is gebaseerd op de boekenreeks van Philip Pullman. Deze serie bestaat uit drie delen: Nothern Lights/The Golden Compass (1995), The Subtle Knife (1997) en The Amber Spyglass (2000). Naast de originele reeks, zijn er meerdere boeken verschenen over dit universum, namelijk Lyra’s Oxford (2003) en Once Upon a Time in the North (2008). En is er onlangs een nieuwe trilogie verschenen, The Book of Dust, dat begint met La Belle Sauvage (2017) en The Secret Commonwealth (2019) en een derde boek dat nog uit moet komen. Dus wie na het kijken meer wil weten over dit universum en wil weten hoe het verder gaat, kan lekker verder lezen.

De serie bevat fantasy elementen inzake heksen, magie, pratende ijsberen, daemons, dust, en parallelle universums. Tegelijkertijd wordt dit epische avontuur ondersteund door filosofische, theologische en wetenschappelijke concepten, die een hele nieuwe wereld en wetten creëren. Dat zorgt ervoor dat de serie voor een grotere doelgroep geschikt is dan slechts young adults.

Lyra Belacqua is een wees nadat haar ouders zijn omgekomen en haar oom Lord Asriel heeft haar als baby naar de universiteit in Oxford, Jordan College, gebracht waar zij woont en les krijgt. Zij heeft een beste vriend Roger en samen met hun daemons, Pantalaimon, Pan en Salcilia is Jordan College hun hele wereld.

Daar komt verandering in als Lord Asriel terugkomt van een missie in the North en met nieuws komt over Dust. Dust is een materie die door het Magisterium (de kerk) als gevaarlijk wordt beschouwd.

Tegelijkertijd worden er allemaal kinderen, van voornamelijk Gypsians ontvoerd door de Gobblers. Ook Roger.

Lyra wordt door Mrs Coulter meegenomen naar Londen en zij krijgt van de rector, een Alithiometer mee, een geheimzinnig mechaniek dat de waarheid kan vertellen, als je weet hoe je het moet gebruiken. Terwijl Lyra denkt dat Mrs Coulter in Londen op zoek gaat naar Roger, komt zij meer te weten over de Gobblers, haar ouders en zichzelf en wordt ze betrokken bij een sinister plan omtrent Dust.

Zij krijgt hulp van de Gyptians en samen trekken ze naar The North, waar ze hulp krijgen van een Armoured Bear genaamd Iorek Byrnison en aeronaut Lee Scoresby. Samen trekken ze ten strijde om de kinderen die in Bolvanger gevangen worden gehouden te bevrijden en komt Lyra achter een schokkende waarheid.

Maar in onze wereld volgen we ook een 15 jarige jongen Will Parry wiens vader ooit in de wereld van Lyra is geweest en nu al 13 jaar spoorloos is. Hij speelt een belangrijke rol in het lot en de queeste van Lyra om de werelden voor altijd te veranderen en de grip van het Magisterium te breken.

Lee and Hester in The North/ BBC, HBO

Prachtige epische serie

De serie ziet er prachtig uit, met sterke bombastische muziek en sterk camerawerk, heeft het een epische fantasy sfeer die vol spanning, epiek, heldendom en emoties vorm krijgt. De wereld van Lyra is erg mooi vormgegeven en lijkt op een oudere versie van onze eigen wereld. De CGI van de daemons is werkelijk prachtig gemaakt en levensecht en de daemons komen dan ook helemaal tot leven. Iorek is een zeer menselijke ijsbeer en Pan en Lyra vormen samen een dapper team. Maar vooral de daemon van Lee, Hester is erg leuk neergezet en hun band diept Lee’s karakter goed uit. Dat gebeurt ook bij de daemon van Coulter, haar golden monkey is een venijnig, maar angstig dier en haar band met hem is zorgwekkend en bijna ziekelijk. Het weerspiegelt haar karakter, maar ook haar zelfhaat. Het is alleen soms jammer dat niet iedere daemon continu te zien is, enkel bij de voornaamste personages, sommige daemons zijn natuurlijk klein, maar soms voelt dat net iets te gemakzuchtig.

De epiek in de serie is heel hoog. Het personage van Lyra is dapper, nieuwsgierig en slim en haar rol in het verhaal is belangrijker dan ze zelf ooit zal weten of mag weten. Roger is innemend en trouw aan Lyra net zoals zij trouw is aan hem. Het is haar sterke wil en gevoel voor rechtvaardigheid dat zij als personages de drijvende kracht is achter het terughalen van de ontvoerde kinderen. Tegelijkertijd is Roger haar drijvende kracht.

De opbouw dompelt de kijker langzaam onder in de wereld van Lyra. Er wordt steeds meer bekend over hoe die wereld in elkaar zit en wat Mrs Coulter en het Magisterium willen, maar veel meer dan Lyra zelf komt de kijker niet te weten. Voor wie nog niets weet over de boeken, kan het soms wat overweldigend of ingewikkeld overkomen, maar de serie probeert de kijker hierin wel bij de hand te nemen, zonder dat dit veel expliciete uitleg kost of ten koste gaat van het verloop van het verhaal.

De avonturen lopen organisch in elkaar over en van Oxford via Londen komt Lyra in the North terecht. Eerst op zoek naar Roger en de andere kinderen, dan het verslaan van Bolvanger, vervolgens is het haar missie om Iorek te helpen en tenslotte eindigt het in het redden van Asriel.

Maar die tocht is niet zonder gevaar of zonder ontstellende ontdekkingen die Lyra doet. De serie weet de menselijkheid, de onderlinge verhoudingen, de motieven en het avontuur, magische wezens, goed of juist gevaarlijk, en de kracht van Lyra goed in balans te houden. Het is een combinatie van religieuze politiek, vertrouwen, loyaliteit, verraad, vriendschap, avontuur, spanning en het lot dat veranderd gaat worden. Er zijn verschillende kanten en het wordt soms duidelijk wie aan welke kant staat en sommigen blijven onbetrouwbaar.

Op de helft van de serie maakt de kijker kennis kennis met Will Parry, de zoon van John Parry, die afkomstig is uit onze wereld maar bekend stond in de andere wereld als Doctor Stanislaus Grumman, die ook onderzoek deed in The North en wiens onderzoek Asriel voortzet. De gebeurtenissen die zich ontvouwen rondom Will en zijn labiele moeder Elaine, ontwikkelen zich langzaam en daardoor blijft het vrij raadselachtig wat Will’s rol gaat zijn. Wel leren we hem en zijn moeder beter kennen en hij blijkt al net zo dapper en rechtvaardig en vol empathie als Lyra. Alhoewel zij op elkaar lijken zijn hun verschillende scènes contrasterend en zorgt dit tevens voor een goede afwisseling.

Maar meer nog zorgt het uitstapje naar onze wereld ervoor dat we ontdekken dat er een binding, een portaal is tussen onze wereld en die van Lyra. Het blijkt dat Dust dit mogelijk kan maken, maar hoe precies blijft nog lang onduidelijk. Het eerste seizoen weet dan ook een goed begrip van de wereld van Lyra te scheppen, zet karakters goed neer, geeft een beeld van de helden en villains en vormt een basis voor een episch avontuur dat komen gaat.

Iorek Byrnison/ BBC, HBO

Daemons

De mensen hebben allemaal daemons, pratende dieren, hun metgezellen die hun bewustzijn, geweten vormen, hun ziel, die fysiek gescheiden is van hun lichaam. Zo te zien heeft iedere man een vrouwelijke daemon en iedere vrouw een mannelijke daemon. De daemons van kinderen kunnen van gedaante veranderen, maar als kinderen eenmaal volwassen worden, krijgt de daemon een vaste vorm die hun karakter symboliseert. Als de mens doodgaat, lost de daemon op in het niets en wanneer je een daemon doodt, dan sterft ook de mens. Zij kunnen dan ook niet ver van elkaar gescheiden worden, dan worden ze beiden zwak.

Dust (spoilers)

De macht ligt bij het Magisterum, de kerk. Zij bepalen alles en enkel universiteiten, hebben Scolatic Sanctuary, een plek waar vrijuit onderzoek gedaan mag worden. De kerk is zeer geïnteresseerd in Dust. Want Dust is een materie dat ontstond toen de mens een bewustzijn kreeg, een soort begrip tussen goed en kwaad. Hier kan de overeenkomst getrokken worden met Adam en Eva die aten van de Boom der Kennis van Goed en Kwaad.

De daemons zijn de geleiders van Dust. Door Dust te onderzoeken en erachter te komen hoe de mens van zijn daemon gescheiden kan worden, zal dat resulteren in het uitroeien van de originele zonde. Want zo krijgt een kind dat gescheiden wordt van zijn daemon ook geen Dust en geen zonde. Dat is wat het Magisterium en Coulter willen bereiken. Coulter denkt dat zij hier goed aan doet en de mensheid redt en het Magisterium wil controle behouden over de mens en doet dit door de connectie van de mens met magie en hun daemons beperkt te houden. Kennis omtrent Dust is daarom onontbeerlijk.

Asriel echter komt erachter dat wanneer een kind van zijn/haar daemon wordt gescheiden er een enorme energie vrijkomt, waardoor er een portaal ontstaat naar een parallelle wereld. Hij wil naar andere werelden reizen om erachter te komen wat Dust precies is. Terwijl Coulter dus handelt vanuit haar getraumatiseerde eigen geest en denkt de mens een gunst te bewijzen is Asriel nietsontziend naar kennis.

In het eerste seizoen van His Dark Materials komt Lyra via de ontvoeringen van de kinderen achter een duister complot en blijkt zij degene te zijn die hier verandering in kan brengen. Zonder dat zij dit weet is zij een bijzonder meisje dat het lot van de werelden zal veranderen. Met veel epiek, spannende scènes, boeiende karakters, humor en heftige gebeurtenissen en emoties en een prachtige vormgeving is dit een episch fantasy avontuur dat de aanzet is tot een groter avontuur dat ontvouwen gaat worden. His Dark Materials weet door de vormgeving en de manier van vertellen gelijk te boeien en laat tot het einde niet meer los.

• His Dark Materials (2019)
  •  No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 60 minutes