Serie Review: The Witcher Seizoen 1

review series the witcher season 1
The Witcher/ Netflix

The Witcher is een epische fantasy avonturen horror serie vol met spectaculaire gevechten, magie, romantiek en een snufje humor.

De serie is gebaseerd op de boekenreeks bestaande uit 8 boeken van Andrzej Sapkowski uit de jaren 90 en de games die eveneens gebaseerd zijn op de boeken. Dit review staat geheel los van zowel de boekenreeks als de games en is een op zich staand review. Toch kan wel gezegd worden dat de serie enkele game elementen heeft zoals de bosses, de monster of the week afleveringen en wanneer Yennefer haar nieuwe outfit gaat uitkiezen, lijkt dat een beetje op wanneer je een karakter uitkiest en het uiterlijk bepaalt en is een leuke knipoog.

De serie bevat veel gevechten, magie, naakt en is af en toe een beetje cheesy, maar wel op een leuke manier. De serie lijkt dan ook in vrijwel niets op Game of Thrones en zou The Dragon Prince net zo goed vergeleken kunnen worden met GOT, enkel omdat het ook valt binnen het fantasy genre, zich afspeelt in een verzonnen wereld die veel lijkt op de middeleeuwen en er draken en strijdende koninkrijken in voorkomen, maar dat zijn elementen die in vrijwel ieder fantasy verhaal voorkomen. Stiekem vind ik de serie dan soms meer weg hebben van Xena the Warrior Princess, al is die serie met zoveel campy fun en plezier achter de schermen gemaakt dat het er van afspat, wat mist bij The Witcher.

The Witcher is een eigen fantasy verhaal, dat als het moet, enkel met de boeken of games vergeleken kan worden. Het is een serie die in het begin wat rommelig aanvoelt,  soms wat cheesy dialogen en humor heeft, zijn toon nog moet vinden en verwarrend kan zijn, maar in de laatste twee afleveringen valt alles op zijn plek en is het achteraf gezien een hele leuke vermakelijke en spannende epische serie die goed in elkaar steekt en die vrij verslavend kan zijn.

Het verhaal gaat over Geralt of Rivia een Witcher, een mutant die monsters verslaat en zich laat inhuren. Maar als zijn lot wordt verbonden met dat van prinses Cirilla Fiona Elen Rainnon van Cintra, verandert dat zijn leven. Terwijl we hem volgen op zijn avonturen, met zijn paard Roach en bard Jaskier, volgen we ook Yennefer Vengerberg die als mismaakt meisje van een varkenshoeder gekocht wordt door een tovenares Tissaia en leert hoe ze haar magische krachten kan gebruiken. Tenslotte volgen we Ciri die vlucht uit het kasteel van haar grootmoeder koningin Calanthe wanneer ze worden belegerd door Nilfgaard. Hun verschillende verhaallijnen zijn op verschillende wijzen met elkaar verbonden. Het verhaal speelt zich af over een tig aantal jaren en die jaren brengen de drie belangrijkste personen van het Continent bij elkaar voor een aanstaande epische strijd.

review series the witcher season 1
Yennefer/ Netflix

Verwarrende en interessante opbouw

De eerste aflevering van The Witcher duikt er al gelijk in. We zien de globale aspecten van de wereld, van Geralt en waar het naar toe zal gaan. Het geeft al gelijk een beeld van de toon en sfeer van de serie. Maar dat wil niet zeggen dat de serie voorspelbaar is, want door de gedurfde keuze van de opbouw, blijft het verhaal spannend, verrassend en wordt het plot samen met de wereld langzaam ontrafeld.

De opbouw van The Witcher is zeker niet recht toe recht aan, maar speelt met de chronologische volgorde. Door de drie verhaallijnen die we volgen, die van Geralt, Yennefer en Ciri kan dat wel eens verwarrend zijn. Om te beginnen verlopen de verhaallijnen door elkaar, niet chronologisch dus, zonder dat duidelijk wordt wanneer het zich in de tijd afspeelt. Dit is pas aan het einde wanneer alles bij elkaar komt duidelijk. Aangezien de mensen niet echt verouderen, maakt dit de tijdsbepaling nog lastiger.

De verhaallijn van Yennefer begint het verst in het verleden. We zien hoe zij als mismaakt meisje opgroeit bij een varkenshoeder en verkocht wordt aan een tovenares, een mage Tissaia en naar Aretuza gebracht wordt om daar magie te leren. We volgen haar belevenissen, van een mismaakt meisje, naar een machtige tovenares en een rogue mage opzoek naar meer macht.

Ondertussen begint het verhaal van Geralt als hij aankomt in Blaviken en Renfri ontmoet die hem zegt dat er een meisje in het bos is dat voor altijd aan hem verbonden is. Dat gaat zich afspelen in de toekomst en begint hij steeds meer te beseffen dat hij niet aan het lot kan ontkomen en daar aan gehoor geeft. We volgen zijn belevenissen als een soort monster of the week afleveringen, waarin we rondreizen door het Continent, allerlei monsters tegenkomen, en Jaskier de bard die optrekt met Geralt. Zijn avonturen vormen de basis van de worldbuilding die later in het verhaal bij elkaar komen. Onderweg ontmoet Geralt Yennefer wanneer zij een rogue mage is geworden en zij komen elkaar steeds weer tegen.

De derde verhaallijn is die van Ciri, waar de serie mee begint, maar als laatste in de tijdlijn geplaatst wordt, haar belevenissen vormen het ‘heden’ en pas in de laatste twee afleveringen begint alles en iedereen bij elkaar te komen. Zij is de prinses van Cinta en opgevoed door de koningin en haar grootmoeder Calanthe. Zij worden aangevallen door het leger van Nilfgaard en alleen Ciri weet te vluchten en krijgt de opdracht van haar grootmoeder om Geralt of Rivia te vinden. Het waarom en hoe zij uiteindelijk bij elkaar komen, is waar het in dit seizoen om gaat en langzaam ontrafeld wordt. Dit seizoen eindigt dan ook bij de ontmoeting tussen Geralt en Ciri die elkaar eindelijk weten te vinden.

Dit seizoen is een grote introductie van personages, de wereld van het Continent en hoe alles in elkaar zit, hoe de situatie van nu tot stand is gekomen, en de (machts)verhoudingen). Het tweede seizoen kan met deze basis verder ingaan op Ciri, haar belangrijkheid en hoe de opmars van Nilfgaard zal verlopen. De kanten zijn bepaald en de kaarten liggen op tafel. Dan kan het verhaal pas echt goed beginnen.

Maar daarvoor is eerst een lange weg afgelegd. We zien eerst hoe Geralt zich staande houdt in het Continent, hoe de wereld daar in elkaar zit, hoe hij in elkaar zit en hoe het tot stand kwam dat Geralt en Ciri door het lot aan elkaar verbonden zijn. Dit wordt verteld door middel van schijnbaar losse avonturen die zich opbouwen als monster of the week afleveringen. Maar deze afleveringen laten meer zien van deze wereld, van Geralt en  verbindt het grote algehele overkoepelende plot met elkaar. Dat is op een hele slimme en interessante wijze gedaan, al kijkt dat in het begin vrij ingewikkeld. Maar de laatste twee afleveringen wanneer alles samenkomt, dan wordt het hele seizoen een geheel. Dit zorgt voor een aantal verrassende wendingen in scènes die al eerder zijn vertoond, maar dan vanuit een ander perspectief.

Ook de worldbuilding door de belevenissen van Yennefer is van groot belang. We zien alles vanuit haar kleine perspectief, maar dat wordt steeds groter vanaf het moment dat zij in contact komt met Geralt. Haar rol lijkt in het begin klein en onbelangrijk, maar zij groeit uit tot een van de grote spelers in het plot.

review series the witcher season 1
Ciri/ Netflix

Goed vs kwaad

Dat grote overkoepelende plot heeft alles te maken met Ciri, maar hoe precies dat wordt nog niet uit de doeken gedaan. Dat zij belangrijk is en een speciale gave bezit wordt wel duidelijk, maar waarom Nilfgaard haar wil hebben, is nog onduidelijk. Wel wordt het doel van Nilfgaard duidelijk en ontpoppen zij zich met behulp van Fringilla tot een grote duistere macht die de regels aan wil passen op het Continent inzake de magie en hoe alles geregeld wordt. Het draait hierbij allemaal om chaos, chaos die zij willen creëeren en chaos die Yennefer in zich heeft en haar daardoor machtig maakt. Het is enkel de manier waarop die chaos wordt aangewend, ten goede of ten kwade.

Alhoewel de monsters vaak dienen als een klein kwaad (maar dat meestal niet zijn), een mini boss, is het grote kwaad de mens zelf. De mens die destructief is, de hang naar macht en controle heeft. In het begin lijkt het alsof het duidelijk is wie goed is en wie kwaad, maar hun motieven en menselijkheid wordt langzaam kenbaar en dit wordt een grijzer gebied. De enigen die als de villains worden neergezet door hun motieven en aanpak is Nilfgaard.

Geralt is een Witcher die al vanaf het begin duidelijk maakt dat er geen verschil is tussen kiezen tussen een kleiner kwaad of een groter kwaad, maar kiest om het rechtvaardige te doen en hij kiest er dan ook altijd voor om mensen te redden, zelfs of liever gezegd, zeker de vervloekten die in monsters zijn veranderd.

Monsters en wezens

De monsters spelen dan ook een belangrijk bijrol in de serie. Van een Stigra, een vervloekt meisje, een draak die zijn ei beschermt, een Sylvan een geitachtig wezen die werkt voor de elven. De elven die ooit in het bezit waren van de magie, maar dat leerden aan de mens die het van hen afpakte en hen vernietigde om de magie voor zichzelf te houden. Elven zijn er nog in kleine getale die zich schuilhouden en als paria’s worden beschouwd. Maar Geralt vecht ook met een spinachtig moeras monster, zombies en een djinn. Deze monsters brengen met hun uiterlijk en gedrag de horror en fantasy samen en zorgen voor een paar spannende en bloederige scènes.

review series the witcher season 1
Gerald of Rivia/ Netflix

Sword en Sorcery

De serie staat geheel in het teken van de vele zwaardgevechten die er zeer kundig gemaakt uitzien, enorme veldslagen, die er zeer grafisch en bloederig aan toe gaan, maar ook in het teken van magie. De magie krijgt volop de aandacht en wordt ruimschoots gebruikt, zowel op kleinschalige gebied door Geralt zelf, maar ook grootschalig door de tovenaars, tovenaressen en mages. Dat zorgt voor de nodige actie in het avontuur en maakt het fantasy gehalte vrij hoog.

Maar er is zeer ook ruimte voor een beetje romantiek, vrij veel naakt en een beetje humor, al komt dat vaak van Jaskier en is soms nogal cheesy. Maar de serie pretendeert ook geen serieuze serie te zijn, maar een epische fantasy serie waarin gevechten en magie tot hun recht komen en die gaat voor een hoog entertainment gehalte.

The Witcher is een epische fantasy serie met bloederige, heftige gevechten, veel magie, machtsstrijd die functioneel is, zonder de nadruk op alle politiek machtspelletjes en met monsters en het allesbeslissende lot. Met drie personages in de hoofdrol, waarbij het personage van Ciri nog volop ontwikkeld moet worden in het volgende seizoen, is dit een serie met queesten, doen wat juist is, het lot, vriendschap en romantiek. Waarin de mensen vaker de monsters zijn dan de monsters zelf, en magie chaos is die beheerst moet worden. Het is aan Witcher Geralt of Rivia met Yennefer en Ciri aan zijn zijde om de strijd voor het goede te strijden. Dat gaan we allemaal beleven in het tweede seizoen.

• The Witcher (2019)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 47-67 minutes