Serie Review: Lost in Space Seizoen 1

review series lost in space season 1
Lost in Space/ Netflix

Lost in Space is een avontuurlijke drama science fiction serie die uitpakt als een zeer vermakelijke space opera voor de hele familie.

Lost in Space is gebaseerd op de gelijknamige serie uit de jaren 60, die op zijn beurt weer gebaseerd is op het boek Der Schweizerische Robinson uit 1812 van Johan David Wyss,  over de familie Robinson die schipbreuk lijdt op een onbewoond eiland. Beide tv series spelen zich echter, zoals de titel al verraadt, af in de ruimte. Dat levert een avontuur op in de ruimte en op een andere planeet vol wonderen maar ook met gevaren, waarop ze moeten zien te overleven.

Maureen Robinson en haar kinderen Judy, Penny en de jonge Will melden zich aan bij het ruimte programma om naar een buitenaardse kolonie te gaan, Alpha Centauri, nadat een meteoriet op de aarde is gecrasht en de planeet minder bewoonbaar is geworden. Ook vader John gaat mee, een militair, Navy SEAL, die door zijn vele afwezigheid door missies, vervreemd is geraakt van zijn gezin. Op Alpha Centauri willen ze een nieuw leven beginnen.

De weg naar de Resolute het ruimteschip waarmee ze op weg gaan, is al vol obstakels, maar eenmaal aan boord worden ze aangevallen door een alien robot, waardoor velen, waaronder de familie Robinson met hun eigen ruimteschip, de Jupiter 2 vluchten van de Resolute en neerstorten op een onbekende planeet. Daar worden ze gelijk al geconfronteerd met de vreemde planeet en zijn gevaren en moeten ze zien te overleven, terwijl ze wachten op hulp.

Ondertussen vindt Will een Robot die ook met zijn ruimteschip op de planeet is gecrasht en nadat Will zijn leven redt, krijgen de twee een speciale band, alsof de Robot zich imprint op Will. De Robot doet vervolgens alles wat Will zegt en ze bouwen een bijzondere band op waarbij ze op een bepaalde telepathische wijze met elkaar communiceren.

Maar ze zijn niet de enigen die op de planeet zijn gecrasht. Ook Don West, een vrijbuiter en smokkelaar en Dr Smith. Tenminste June Harris doet zich voor als psychiater Dr Smith, en zij heeft vrij egoïstische bedoelingen.

Als blijkt dat meerdere Jupiters op de planeet zijn gecrasht, met meerdere families, proberen de overlevenden samen te werken om terug te keren naar de Resolute.

review series lost in space season 1
Robinson family and Don/ Netflix

Space Opera vol avontuur

Lost in Space is een echte space opera, vol familie drama, waarbij de balans tussen humor en ernst goed wordt bewaakt en vol avonturen. Want de familie Robinson valt van het ene gevaar in het andere en van het ene probleem in het andere. Dat wordt zo over de top gebracht en mee gespeeld door de makers dat deze vele plot devices een gimmick worden van de serie. Daar de makers zich hiervan bewust zijn en er optimaal gebruik van maken en dat laten doorschemeren dat ook de personages zich hiervan bewust zijn, maakt het zeer vermakelijk om naar te kijken in plaats van dat het vervelend ongeloofwaardig wordt. Het laat ook de Robinsons zelf uitkomen als zeer probleemoplossend en elkaar altijd steunend en reddend.

De nadruk ligt op het avontuurlijke en de gezinsdynamiek. De andere planeet en de ruimte, het science fiction gedeelte is zeer soft science fiction en fungeert voornamelijk als de setting waarin er allerlei bijzondere gevaren en avonturen bedacht kunnen worden. Denk je dat ze net uit het ene gevaar zijn gekomen, dan komt er wel weer iets nieuws om de hoek kijken. Het houdt het spannend en is tegelijkertijd op en top vermaak. De focus ligt eerst op het gezin zelf, en naarmate de andere personages in beeld komen, wordt de horizon verbreed en komen de personages meer tot hun recht en tot leven.

De familie Robinson

De familie Robinson bestaat uit moeder Maureen, vader John, 18 jarige dochter Judy uit een eerdere relatie van Maureen, 15 jarige dochter Penny en 11 jarige Will. Het is vanaf het begin duidelijk dat er wat problemen spelen tussen John en Maureen en dat er enige rivaliteit is tussen Penny en Judy, daar hun karakters botsen. Maar erover praten doet  het gezin niet, met als zeer handig excuus alle nieuwe gevaren, waardoor ze enkel hun persoonlijke problemen oplossen door er ‘later over te praten’ en dus helemaal vermijden.

Deze karakters worden in het begin vrij extreem neergezet en krijgen de kijkers een redelijk clichématig beeld van de personages, dat naderhand wat gematigder wordt en genuanceerder, aangezien de kijker hen steeds beter leert kennen. Wie zij zijn, hun motivaties, hun achtergrond en onderlinge verhoudingen. Maar uiteindelijk is het een zeer liefdevol gezin dat bereid is zich voor elkaar op te offeren, elkaar steunt, elkaar aanvult en die samen sterk zijn. Dat zorgt voor drama, humor en veel dynamiek binnen het gezin.

Maureen is de engineer en astrofysicus, een echte rocket scientist. Zij is slim, vasthoudend, probleemoplossend en doet alles voor haar kinderen.

John is een militair,  een Navy SEAL, sterk en volhardend, en zeer moedig en heeft een speciale band met Judy.

Judy is 18 en is getraind als arts. Zij is slim, dapper en consciëntieus en lijkt heel erg op John, ook al is hij niet haar biologische vader.

Penny is 15 en vrij sarcastisch en cynisch. Zij heeft altijd wel een botte opmerking paraat, maar is diep van binnen een romanticus en wil schrijfster worden en weet alles van literatuur.

Will is 11 jaar en heeft zich gespecialiseerd in geologie. Hij is erg slim, maar niet zo dapper en voelt zich vaak een last en minderwaardig, een gevoel dat niet geheel onterecht wordt veroorzaakt. Hij bouwt een speciale band op met Robot.

Don West en Dr Smith/June Harris

Twee andere belangrijke personages zijn Don West, een smokkelaar en vrijbuiter, die egoïstisch lijkt, maar toch een klein hartje heeft. Hij brengt veel speelse humor in de serie en zorgt ervoor dat Judy iets losser wordt.

Dr Smith echter is een heel ander verhaal. Zij heet eigenlijk June Harris en is al onder valse voorwendselen op de Resolute gekomen en niet alleen egoïstisch, maar een pathologisch leugenaar om haar eigen hachje te redden. Maar haar gedrag gaat verder dan dat en zij is een grote stoorzender en de villain in het verhaal.

Robot

Maar de belangrijkste figuur in het verhaal is Robot, die niet eens een naam heeft gekregen. Alhoewel het eerst een mysterie is waar hij vandaan komt, blijkt hij de Robot te zijn geweest die de Resolute heeft aangevallen, overigens niet zonder reden. Maar na zijn crash werd hij door Will weer in elkaar gezet en is Will nu zijn ‘meester’. Die band tussen Robot en Will is innemend en een sterk punt van de serie.

Naast dat Robot een mysterieus en bijzonder figuur is, heeft hij ook een zeer belangrijke functie in het verhaal. Hij is de oorzaak dat de Jupiters moesten vluchten en op de planeet terecht kwamen, hij zorgt voor spanningen binnen het gezin door geheimen en later ook is hij de focus van Smith, de reden waarom zij nog meer onrust zaait, manipuleert en mensen tegen elkaar opzet. De Robot is daardoor het key element van de hele serie.

Lost in Space is een zeer vermakelijke science fiction avonturen drama voor het hele gezin. Zoals gezegd is de hele serie bezaait met plot devices, onlogische acties en handelingen, elementen die vergeten worden, waardoor de logica van de motieven niet kloppen. Maar door de leuke dynamiek, de constante avonturen en gevaren, de humor en het drama dat afgewisseld wordt, maakt het een zeer verslavende space opera die leuk is voor de hele familie. Het is een serie waar je niet al te lang en diep over na moet denken of het allemaal wel klopt of kan, maar gewoon lekker achterover geleund moet kijken. Het is een serie waarbij nog talloze avonturen beleefd kunnen worden op verschillende planeten en waarbij gevaren telkens ontweken moeten worden, dat het bijzondere en innemende gezin toch het hoofd weet te bieden.

Meer lezen over Lost in Space? Klik dan op onderstaande link:

• Lost in Space (2018)
  • Running time episodes: 48-63 minutes
  • Created by: Matt Sazama, Burk Sharpless, Irwin Allen
  • Starring: Molly Parker, Toby Stephens, Maxwell Jenkins, Taylor Russell, Mina Sundwall, Ignacio Serricchio, Parker Posey, Brian Steele, Raza Jaffrey, Ajay Friese, Sibongile Mlambo, Cary-Hiroyuki Tagawa, Kiki Sukezane
  • Music by: Christopher Lennerts
  • Cinematography: Sam McCurdy, Joel Ransom, C. Kim Miles
  • Production company: Legendary Television, Synthesis Entertainment, Applebox Pictures, Clickety-Clack Productions