Film Review: Legend (1985)

review film legend 1985
Legend/ Universal Pictures, 20th Century Fox

Legend (1985) is een duister sprookje over de strijd tussen goed en kwaad, licht en duisternis, die een cultstatus heeft verworven.

Legend wordt op IMDb aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien niet geschikt zijn voor kinderen onder de negen jaar. De film is een typische jaren 80 film, wat betekent dat het een vrij duister sprookje is voor de jeugd, waarbij de beelden, de gebeurtenissen en de manier van filmen soms best eng en duister is. Maar juist voor de kinderen die van een fantasy verhaal houden met zeer griezelige elementen is dit een bijzondere cultfilm.

Lili is een prinses in een magische wereld en bevriend met Jack een gewone jongen die haar de wonderen van het bos laat zien. Maar als hij aan haar twee eenhoorns laat zien en zij er een aait, een daad die verboden is, zeker voor mensen, heeft dat desastreuze gevolgen.

Want de Lord of Darkness heeft zijn dienaren Blix, Fox en Blunder eropuit gestuurd om de eenhoorns te doden, zodat er eeuwige nacht zal vallen en hij kan heersen. Door toedoen van Lili weten zij de hengst te doden met een gifpijl en een plotselinge winter overdekt de wereld.

Lili heeft spijt van haar daad en probeert het goed te maken, maar wordt samen met de overgebleven merrie gevangen genomen.

Het is aan Jack, Gump de boself, Oona een fairy en Brown Tom en Screwball, twee dwergen, om Lili en de merrie te bevrijden en te voorkomen dat de Lord of Darkness de wereld voor eeuwig in duisternis hult.

review film legend 1985
Lili and the Unicorn/ Universal Pictures, 20th Century Fox

Duister sprookje vol met effecten

Legend is een magisch verhaal over de strijd tussen goed en kwaad, licht en donker. De wijze waarop dit wordt verbeeld is zowel betoverend als duister. Met surrealistische  beelden, dromerige sprookjesachtige muziek en humor vormt dit een bijzonder verteld verhaal. Er wordt volop gebruik gemaakt van allerlei effecten, van geluidseffecten, practical effects van de grime en andere bijzonder effecten. Van zeepbellen die door het beeld zweven, de vele glitters die overal te vinden zijn, op het gezicht, lichaam en zelfs op meubels in het rijk van de Lord of Darkness. Mist en rook effecten, vuur effecten, licht effecten, het draagt allemaal bij aan een sprookjesachtige en onwerkelijke sfeer. Voeg daaraan de muziek en geluidseffecten toe, die soms wat weg hebben van walvis gezang en wat een unheimisch gevoel geeft, en het toneelachtige acteerwerk dat soms wat over de top overkomt en een unieke sfeer is geschapen.

Het verhaal zelf is vrij simpel en begrijpelijk, maar toch worden sommige stappen overgeslagen, vergeten of zijn sommige gebeurtenissen wat onduidelijk. Blix en Fox verdwijnen plotseling nadat de eenhoorn gevangen is van het toneel. De Lord of Darkness wordt zomaar verliefd op Lili en ook de manier waarop Jack aangewezen wordt als held is wat kort door de bocht, evenals de wijze waarop de Lord of Darkness wordt verslagen. Wat er precies met hem gebeurt en waarom blijft wat vaag. Maar voor het algehele verhaal en de sfeer en toon die is neergezet, maakt dat iets uit. De focus ligt op het sprookjesachtige verhaal en op Jack en Lili en de strijd tussen goed en kwaad.

Jack, Lili en de helden

De personages vervullen ieder hun rollen. Jack als de held, Lili als de veroorzaker, de Lord of Darkness als het pure kwaad en en boswezens als de dappere strijders van de natuur en het pure. Brown Tom en Screwball vormen een komisch duo en Oona is een onberekenbaar klein elfje. Alhoewel Gump eruit ziet als een jongetje van tien is hij een boself die meer in zijn mars heeft en kennis en enige macht bezit. Maar het is hun dapper handelen en hun slimme truc met het licht dat de Lord of Darkness kan verslaan. Alhoewel het er allemaal prachtig magisch uitziet maakt geen personage zelf gebruik van magie.

Lili’s rol is het meest opvallende, aangezien zij als een soort Eva verleid wordt om iets wat verboden is te doen en daar aan toegeeft. Wanneer zij gevangen wordt gehouden en door de Lord of Darkness zelf wordt verleid met juwelen en vervolgens met een dans, volgt een bijzondere dansscène waarin Lili langzaam in de duistere danseres verandert waarmee zij danst. Toch kiest zij voor het licht en het goede.

review film legend 1985
Lord of Darkness/ Universal Pictures, 20th Century Fox

Lord of Darkness en zijn dienaren

De vormgeving van de Lord of Darkness is erg mooi gedaan en volgt het cliché van een rode huid, enorme hoorns  op zijn hoofd en hoeven als voeten. Ook Blix ziet er met zijn grote scherpe kromme neus er angstaanjagend en gemeen uit. Fox is een varken-achtig wezen en Blunder heeft een enorme helm met hoorns op zijn hoofd. De practical effects en grime van deze wezens zien er goed gemaakt uit en Blix, Fox en Blunder zijn daardoor eng, maar door hun onderlinge acties ook weer grappig. En achter Blunder schuilt nog een verrassing.

Legend is met recht een duister sprookje te noemen. Niet alleen zien de kwade wezens er angstaanjagend uit en zijn ze gemeen, maar ook gebeuren er heftige dingen. De hengst wordt gedood en de merrie wordt gevangen genomen en staat op het punt om gedood te worden. Gelukkig redt Lili de merrie en nadat de Lord of Darkness is verslagen na een heftig gevecht met Jack, gebruikt Gump de alicorn (hoorn van de eenhoorn) om de hengst weer tot leven te brengen.

Ook voor Blunder die een afvallige dwerg blijkt te zijn, ziet het er ongunstig uit als hij in een pastei terecht komt om opgegeten te worden. Maar ook hij wordt gered en helpt de helden om de slechteriken te verslaan.

De vervreemdende beelden die worden gebruikt met evenzo vervreemdende muziek en geluidseffecten kunnen wat angstig aandoen, maar zorgen wel voor een bijzondere sfeer.

Uiteindelijk loopt alles goed af en vormen Jack en Lili samen een stel en zijn de eenhoorns ook weer herenigd en is de wereld weer hersteld en de Lord of Darkness verslagen.

Drie versies

Er zijn drie versies van deze film. De director’s cut van Ridley Scott van 114 minuten, die het meest aan te raden is. De Europese versie die 93 minuten duurt en met de originele muziek van Jerry Goldsmith en liedjes van John Bettis en een gelukkig einde. En tenslotte de Amerikaanse versie die het minst aan te raden is. Deze versie duurt  89 minuten, heeft de muziek van Tangerine Dream en liedjes van Jon Anderson en Bryan Ferry en heeft een iets duisterder einde, alhoewel alsnog gelukkig.

Kijk info

• Eng 3/5 Hoe het verhaal in beeld is gebracht kan best eng zijn, net zoals de Lord of Darkness zelf. De hengst gaat dood, maar wordt weer tot leven gewekt aan het einde. Ook de moerasheks is dreigend gevaarlijk.
  • Geweld 2/5 De hengst wordt gedood met een gifpijl. Jack vecht met de Lord of Darkness en hakt zijn hand eraf.
  • Gevloek 0/5
  • Alcohol/ drugs 0/5