Serie Review: The Sarah Jane Adventures Seizoen 3

review series the sarah jane adventures season 3
Sarah Jane, Rani, Clyde and Luke/ BBC

In het derde seizoen van The Sarah Jane Adventures krijgen Sarah Jane, Luke, Rani en Clyde het weer te stellen met gevaarlijke aliens, maar er zijn ook goedaardige aliens die ze ontmoeten.

In het derde seizoen van The Sarah Jane Adventures is iedereen gesetteld in zijn of haar rol. Sarah Jane heeft met Rani inmiddels een goede band opgebouwd, maar toch verschijnen daar af en toe wat scheurtjes in. Luke voelt zich steeds meer een ‘normale’ jongen en daar hoort ook ruzie met zijn moeder bij. En Clyde vindt zich steeds meer in de rol van degene die altijd op zijn hoede is, al blijft hij zijn opportunisme houden.

Nu iedereen zijn eigen draai heeft gevonden en alle personages duidelijk zijn voor de kijkers, is er meer ruimte voor enge en bijzondere, originele afleveringen die meer los staan van de ontwikkelingen van de personages. We zien oude bekende vijanden weer terug, maar ook geheel nieuwe vijanden en zelfs nieuwe vrienden worden er gemaakt met aliens. Dit derde seizoen legt de lat weer wat hoger en is in ieder opzicht volwassener geworden.

Op Bannerman Road gebeuren nog steeds de vreemdste avonturen en Sarah Jane, Luke, Rani en Clyde zijn altijd klaar om de wereld te redden. We vliegen dan ook gelijk in dit seizoen en we zien onze helden dan ook als een geolied team rennend door Londen om de wereld te redden van aliens met slechte bedoelingen. Van een ontsnapte gevangene, een avontuur waarin Rani centraal staat, Sarah Jane die gaat trouwen, een haunted house, schilderijen die tot leven komen en een plant die de aarde bedreigt, het team van Sarah Jane kan alles aan. Helemaal nu ook K-9 weer voorgoed terug is en hen bijstaat, tot groot ongenoegen van Mr Smith en groot genoegen van Clyde. Zelfs de Doctor duikt op om Sarah Jane te helpen, wat voor een leuke cross-over zorgt. Dit seizoen zit vol actie, avontuur, mysteries en aliens.

Rani’s avontuur

Het team werkt nu al een tijd goed met elkaar samen en ze zijn erg goed op elkaar ingespeeld. Zelfs Maria is op afstand nog een klein onderdeel van het team en werkt zelfs samen met de Amerikaanse UNIT. Afgelopen seizoenen heeft iedereen een eigen aflevering gehad waarin hun karakter en privé-leven goed tot uiting kwam. Behalve Rani, want zij is nog relatief nieuw. De derde en vierde aflevering ‘The Mad Woman in the Attic’ is dan ook een aflevering waarin zij centraal staat.

De gekke oude vrouw die in de toekomst op de zolder van Sarah Jane woont, is dan ook niet Sarah Jane, zoals je misschien zou denken, maar Rani zelf. En dat heeft alles te maken met een keuze die zij in het verleden, ons nu, heeft gemaakt. Als iedereen aan het skypen is met Maria, en Rani via een oude vriend uit haar oude woonplaats Danemouth bericht krijgt over een ‘rode duivel’ en vermissingen in een verlaten pretpark, wil zij op onderzoek uit, maar wordt afgescheept door Sarah Jane.

Rani voelt zich niet serieus genomen en is jaloers op Maria en boos op Sarah Jane en gaat in haar eentje een kijkje nemen, wat een bijzonder avontuur oplevert, wat haar vrienden bijna fataal wordt. Dit is een top aflevering, waarin blijkt dat niet alle aliens kwade bedoelingen hebben en dat het soms vooral misgaat bij communicatie, zowel tussen Rani en Sarah Jane als met de alien. Deze aflevering zit erg goed in elkaar en heeft ook een verrassende twist aan het einde.

Rani and Eve/ BBC

De afleveringen en de aliens

Natuurlijk zijn er weer genoeg aliens die op de aarde terecht komen die wel kwade bedoelingen hebben. Zoals de alien Androvax, de Destroyer of Worlds die tijdens een gevangenen transport van de Judoon neerstort op aarde. Dit levert een hele komische aflevering op in ‘Prisoner of the Judoon’ als het team met de Judoon Tybo samen gaat werken om Androvax te vangen en Tybo een politie auto confiskeert en zich vervolgens netjes aan de snelheid houdt. Ook Haresh en Gita hebben een leuke rol in deze aflevering en ontdekken bijna wat Rani met de anderen allemaal uitspookt in haar vrije tijd. Alhoewel de Judoon geen vreemden zijn in het Whoniverse, duiken ze wel voor de eerste keer op bij Sarah Jane.

Wie wel een bekende is die weer opduikt is de Trickster. Dit keer gebruikt hij een man genaamd Peter Dalton waarop Sarah Jane verliefd wordt in ‘The Wedding of Sarah Jane Smith’. Want het plan is dat als Sarah Jane met hem gaat trouwen en ‘ja’ zegt, zij eigenlijk een pact sluit met de Trickster en alles van haar oude leven vergeet en achter zich laat. Clyde vertrouwt Peter voor geen meter en Luke is juist blij voor zijn moeder. Als ze tijdens de trouwerij in een seconde in de tijd gevangen worden gehouden door de Trickster als chantagemiddel, komt de Doctor (de Tiende) hen helpen. Het geluid van de TARDIS is door de aflevering al telkens te horen voordat de Doctor daadwerkelijk kan landen, waardoor het een extra speciaal gevoel geeft. Een spannende typische Doctor Who meets Sarah Jane aflevering.

In ‘The Eternity Trap’ komt Professor Celeste Rivers van het Pharos Institute weer langs en nodigt Sarah Jane, Rani en Clyde uit om mee te gaan naar Ashen Hill Manor een zogenaamd haunted house om paranormaal onderzoek te doen. Sarah Jane gelooft niet in spoken en de verschijningen van mensen die ooit in het huis spoorloos zijn verdwenenen zijn dan ook geen spoken, maar worden gevangen gehouden in een parallelle dimensie in de tijd door een alien. Een zeer spannende aflevering, waarvan de locatie je misschien bekend voorkomt. Want de tuin is dezelfde tuin als waar Amy in Doctor Who S4, afl 10 in ‘The Girl Who Waited’ terecht komt. En het is dezelfde tuin die het ‘hiernamaals’ van Missy moet verbeelden in Doctor Who S8, afl 1 in ‘Deep Breath’.

We weten dat Clyde goed kan tekenen en dat komt goed van pas in ‘Mona Lisa’s Revenge’ als blijkt dat hij een tekenwedstrijd heeft gewonnen en samen met de hele klas als eerste de Mona Lisa mag komen bewonderen die voor een korte tijd in het Londense museum hangt. Maar er is iets bijzonders aan de Mona Lisa, want zij leeft. Doordat ze is geschilderd met verf gemaakt van een speciaal mineraal, afkomstig van een buitenaardse meteoriet, net zoals Odd Bob in het tweede seizoen tot leven kwam. Een hele komische sarcastische maar gevaarlijke Mona Lisa is het gevolg. Door de slimheid van Luke en de tekenkunsten van Clyde weten zij de Mona Lisa te verslaan. Zonder hulp van Sarah Jane dit keer, want zij wordt opgesloten in een schilderij.

Ook dit derde seizoen kan niet zonder de terugkerende vijanden de Slitheen. Echter krijgen ze nu niet te maken met de Slitheen, maar met de Blathereen, een andere familie, die rood van kleur is in plaats van groen, van Raxacoricofallapatorius. Zij lijken goedaardig als ze hen van twee Slitheen redden en hen een plant aanbieden, Rakweed dat hele wereld van voedsel kan voorzien. Maar daar zit een staartje aan en Sarah Jane twijfelt, Clyde vertrouwt hen niet en Rani wil in het goede geloven.

with the Doctor and K-9/ BBC

K-9

Eindelijk mag K-9 ook echt meedoen met de actie. Nadat hij eerst in het heelal een zwart gat onder controle moest houden, kan hij nu eindelijk naar huis. Want in ‘The Mad Woman in the Attic’ heeft het schip van de alien Eve dat zwarte gat nodig als brandstof. Clyde is al gelijk beste vrienden met K-9 vooral omdat K-9 hem kan helpen met school. Degene die minder blij is met K-9 is Mr Smith en de twee kibbelen dan ook heel wat af, wat een leuke gimmick is in dit derde seizoen. K-9 gaat vaak mee op avontuur en komt altijd goed van pas en ook al is hij een robot hond, hij heeft een eigen uniek karakter dat hem heel innemend maakt. Ook de herenging met de Doctor is leuk en hij kwispelt zelfs, maar K-9 beziet Sarah Jane wel als zijn echte baasje.

Het derde seizoen van The Sarah Jane Adventures bevat meer humor en avontuur en heeft ieder personage zijn eigen rol en draai gevonden in de serie. De serie focust zich meer op de avonturen zelf en wordt daardoor en enger en af en toe ook komischer. Ieder personage krijgt evenveel ruimte en nu ook K-9 van de partij is zorgt dat voor nog meer speelse humor. Maar ook is het nog even ontroerend af en toe en krijgen allerlei emoties te ruimte.

De Judoon lopen met pistolen rond, de Mona Lisa krijgt een Sonataran pistool in handen en schiet ermee. Eve lijkt slecht en haar schip dat zich manifesteert in een spiegel ziet er eng uit, maar zij blijken beiden gewoon goed en aardig. De Trickster ziet er dit keer even eng uit, maar dan in het wit, maar is minder prominent aanwezig of dreigend. De zogenaamde spoken en de alchemist kunnen eng zijn en ook Androvax die zich in het lichaam van anderen kan verschuilen en Sarah Jane daarvoor gebruikt zorgt ervoor dat Sarah Jane dit keer vervaarlijk is. Niemand raakt echt gewond, alleen wordt Luke ziek door de sporen van de Rakweed plant.

De focus ligt op het avontuur, de samenwerking tussen Sarah Jane, Luke, Rani en Clyde en er is genoeg ruimte voor humor. Dit seizoen is een stuk volwassener en heeft duidelijk zijn draai gevonden en is daardoor nog leuker.

Kijk info

• Eng 1/5 De Trickster, de geesten het gevaar waarin ze zich soms bevinden kan spannend zijn.
  • Geweld 1/5 Er wordt door de aliens wel gebruik gemaakt van wapens. Maar niemand raakt echt gewond of wordt gedood. Behalve de Blathereen die ontploffen.