Film Review: Mr Boogedy (1986)

review film mr bogey 1986
Mr Boogedy/ Disney ABC-Domestic Television

Mr Boogedy (1986) is een tv-film over een gezin dat hun intrek neemt in een eng spookhuis, wat zowel griezelig als soms ook een beetje komisch is.

Mr Boogedy is een tv-film uit 1986 en onderdeel van de serie Walt Disney Anthology Television Series/ The Magical World of Disney. Het is een zeer leuke familiefilm die een typische jaren 80 sfeer uitstraalt en zowel griezelig is als ook zijn komische momenten heeft die vooral komen van de ouders. De film is PG waardoor sommige scènes misschien niet geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar.

Het gezin Davis, vader Carlton, moeder Eloise, dochter Jennifer en zoontjes Corwin en Aurie verhuizen naar Lucifer Falls om daar een goedkoop huis te betrekken. Het is niet zo raar dat het zo goedkoop is, want het is zowel vervallen van buiten als van binnen, maar belangrijker nog, het spookt er. Neil Witherspoon die hen in het huis ontvangt, waarschuwt hen dan ook om te vertrekken.

Die avond horen Corwin en Aurie een vreemd geluid in de kelder en ziet Jennifer een vreemd licht achter de deur van een van de kamers boven en hoort zij genies. Ondertussen haalt Carlton met de jongens allerlei grappen uit, want hij verkoopt allerlei fopartikelen en heeft dus allerlei fospsullen en grappen in huis. Maar het huis weet hen ook te foppen door flink te gaan spoken. Van keukenkastjes die uit zichzelf open en dicht gaan tot een zwevende tosti maker, en een dansende mummie.

De volgende dag gaan Jennifer en Corwin en Aurie dan ook onderzoek doen in het historisch archief van het stadje waar ze Mr Witherspoon weer tegenkomen die hen het verhaal vertelt van Mr Boogedy. En dat is allesbehalve rooskleurig en ze beseffen dat ze zo snel mogelijk moeten verhuizen. Maar niet voordat ze de twee door Mr Boogedy gevangen geesten willen bevrijden.

review film mr boogedy 1986
Davis family/ Disney ABC-Domestic Television

Griezelen voor en door de familie

De korte film is voor en door het hele gezin. Want de ouders hebben een zeer actieve rol in de film en samen met de kinderen vormen ze hecht een gezin, waarbij iedereen een even grote rol heeft en even belangrijk is voor het verhaal. Alhoewel Carlton en Eloise eerst de kinderen niet geloven dat het er spookt, ziet Eloise die nacht de geest van Marion, degene die Mr Boogedy aka William Hanover 300 jaar geleden heeft afgewezen. De reactie van Eloise is erg komisch en zij vraagt de zwevende Marion zelfs binnen voor en kopje koffie. Als Marion vertelt dat zij niet naar binnen kan en haar zoontje Jonathan die opgesloten zit in het huis door Mr Boogedy niet kan zien, zijn Eloise en Carlton resoluut om hen te bevrijden en gaan de strijd aan met deze gemene Mr Boogedy.

Deze opzet zorgt voor humor, tussen alle gezinsleden, maar ook een saamhorigheid die aanstekelijk is. De familie is prettig en fijn en samen kunnen ze alles aan. Met humor weliswaar. Die balans tussen griezelen om Mr Boogedy en het achtergrond verhaal, dat erg leuk in beeld is gebracht met behulp van een pop-up boek en dito decor en de humor waarmee de familie Davis hem te lijf gaat, houdt het verhaal goed in balans.

De fopspullen die tot leven komen, een kruipende hand, een mummie, een stofzuiger en nog veel meer zijn ook even grappig als griezelig en zo blijft het veilig eng.

Alhoewel het maar een korte film is, de helft van een gewone duur van een speelfilm, is het toch een zeer compleet verhaal. De personages worden goed neergezet zonder dat ze clichés worden, de gebeurtenissen krijgen goed de aandacht en de plot zelf ontwikkelt zich logisch en prettig.

De special effects zijn typisch jaren 80 en zorgen voor een nostalgisch gevoel. Samen met de muziek, de geluidseffecten, de lichteffecten en het familiegevoel is dit een echte spookhuis ervaring. Ook de vertelling door Mr Witherspoon waarbij het pop-up boek tot leven komt en de gemene William Hanover laat zien die kinderen laat schrikken en zelfs een pact sluit met de duivel, die geheel in klassiek duivelskostuum is gehuld, geeft het een campy vibe, waardoor het nooit te eng wordt.

M Boogedy met zijn enge viezig puistige verschijning is griezelig, maar nooit te eng. De geesten Marion en Jonathan zijn vrij zielig en tragisch en hebben een fantasy vibe en het gezin is dapper en vastbesloten genoeg om hen te redden, wat een spannende en komische eindstrijd oplevert tussen hen en Mr Boogedy.

Mr Boogedy maakt hierbij gebruik van de humor en fopspullen en grollen, waar Carlton en de jongens misschien wel trots op zouden zijn geweest, ware het niet dat Mr Boogedy gewoon slecht is. De grappen zijn soms net iets aan de flauwe kant, maar doen je gniffelen en het sprookjesachtige spookverhaal zelf zit goed in elkaar en houden de balans tussen griezelen en humor. Ook erg grappig is dat wanneer ze allemaal bang zijn en samen in de woonkamer in hun slaapzakken gaan slapen bij het haardvuur, Carlton vervolgens doodleuk een spookverhaal gaat vertellen, terwijl het spookt in hun eigen huis. Mr Boogedy is een hele leuke griezelfilm voor de hele familie.

Kijkinfo

• Eng 2/5 De bewegende spullen, Mr Boogedy, het verhaal, de duivel, de geesten in het begin kunnen een betje griezelig zijn, maar alles blijft vrij onschuldig.
  • Geweld 1/5 Mr Boogedy valt Aurie aan met de stofzuiger en laat Corwin zweven en Carlton zogenaamd een trap opklimmen.