Film Review: Frankenweenie (2012)

review film frankenweenie 2012
Victor and Sparky/ Walt Disney Studios Motion Pictures

Frankenweenie (2012) is een duister sprookje over de liefde tussen een jongen en zijn hond, griezelig en hartverwarmend tegelijk.

Frankenweenie is een stop-motion animatie film van Tim Burton en zoals je van hem kan verwachten worden humor en een dark fairytale vibe met elkaar gecombineerd tot een erg mooi, griezelig en ontroerend geheel. Het verhaal is gebaseerd op een korte animatiefilm uit 1984, ook van Tim Burton en tevens een parodie als ode op het boek Frankenstein van Mary Shelley als op de film uit 1931.

Dat is niet de enige ode, want de hele film zit vol verwijzingen en knipogen naar andere oude klassiekers. Zeker voor de volwassen horror fans maakt dit de film nog leuker, terwijl de kinderen kunnen genieten van dit bijzondere en macabere verhaal. Aangezien het een vrij duister verhaal is, is het wellicht minder geschikt voor kinderen die erg gevoelig zijn of nog nooit de dood (van een huisdier vooral) van dichtbij hebben meegemaakt.

Frankenweenie staat op IMDb aangemerkt als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien niet geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Vanwege het bovenstaande, de duistere en macabere vibe en de confrontatie met dood gaan, is het aan te raden om de film met de hele familie te kijken.

Victor Frankenstein woont met zijn ouders in New Holland. Hij is erg geïnteresseerd in wetenschap en films maken is zijn hobby, wat hij samen met zijn hond en beste vriend Sparky doet. Daar hij geen vrienden heeft maken zijn ouders zich zorgen om hem. Maar Victor vermaakt zich prima. Totdat hier plotseling verandering in komt en het noodlot toeslaat als Sparky in zijn enthousiasme om een bal te halen wordt overreden en overlijdt.

De nieuwe natuurkundeleraar met zijn elektriciteit experiment op kikkers, brengt Victor echter op een idee. Zeker aangezien het in new Holland geregeld onweert en de bliksem inslaat. Victor maakt een hele installatie en graaft de arme Sparky op en wekt hem tijdens een onweersbui weer tot leven. Victor en Sparky zijn dolblij, maar het moet een geheim blijven. Helaas weet Sparky te ontsnappen en wordt hij betrapt en dat zet een aantal andere klasgenoten van Victor op een idee om de aankomende wetenschapswedstrijd te kunnen winnen. Maar dode dieren tot leven brengen heeft ook zware en gevaarlijke consequenties. Zeker als het belangrijkste ingrediënt ontbreekt: liefde.

review film frankenweenie 2012
Creepy monsters/ Walt Disney Studios Motion Pictures

De liefde tussen een jongen en zijn hond

De stop-motion ziet er prachtig uit. Zeker in zwart-wit wat de naargeestige en macabere sfeer nog beter weet neer te zetten. De begeleidende muziek ondersteunt deze sfeer erg goed en geeft er een dark fairytale vibe aan. De eindtitelsong ‘Strange Love’ van Karen O maakt dit bijzondere verhaal helemaal af. De manier waarop scènes in beeld worden gebracht, de keuzes van camerastandpunten en de bewegingen zijn erg mooi gemaakt en na een paar minuten heb je niet meer door dat je naar een animatie film kijkt.

De personages hebben ieder een unieke uitstraling en vormgeving, waardoor ze weliswaar zeer clichématig zijn geworden, van Edgar de henchback tot de slimme competitieve Japanner met dito accent en de dikkerd die de sjaak is en zijn arm breekt. Victor en zijn ouders en Sparky zijn de enige normale personages met een normaal uiterlijk. De focus ligt ook geheel op Victor en Sparky en hun speciale band. De film begint ook met een filmpje dat Victor maakt met Sparky in de hoofdrol en de grap is dat aan het einde Sparky dit in het echt uitvoert en daardoor de held is van New Holland.

De band die Victor heeft met Sparky zet hem aan om hem weer tot leven te brengen en dat is het begin van alle narigheid door toedoen van de andere kinderen die dit experiment willen namaken, waardoor Victor en Sparky samen de helden zijn. Want zij moeten het nu opnemen tegen verschillende monsters, zoals een kat-vleermuis, een reuzenschildpad, sea monkey’s, een enge uit de kluiten gewassen rat en een klein mini mummie-monster.

De rest is bijzaak. New Holland met de tulpen, het Drie Molen Bier en de grote windmolen op de berg is op de achtergrond prominent aanwezig maar heeft weinig verdere inbreng en had net zo goed weggelaten kunnen worden. Dr Frankenstein is immers Zwitsers en studeerde in Duitsland.

Frankenweenie is een prachtig ontroerend verhaal waarbij de focus geheel ligt bij Victor en Sparky en hun speciale band. Alhoewel zijn ouders hun best doen om hem te troosten en uitleggen hoe de dood bij het leven hoort en dat een geliefde altijd voortleeft in je hart, legt Victor zich daar niet bij neer. Voor de kleinere kinderen kan dit misleidend zijn en helemaal als blijkt dat liefde het ‘geheime ingrediënt’ is waardoor het experiment op Sparky wel lukt en het bij de anderen mislukt en er zelfs monsters ontstaan. Het blijft een duister sprookje en een fantasie verhaal dat vooral voor vermaak is bedoeld en geen boodschap heeft over de dood. Voor de kleinere kinderen kan deze film dan ook ongeschikt zijn omdat het verwarring kan scheppen omtrent de dood. Een goed begrip van wat de dood inhoudt is daarom een must.

De monsters die de andere kinderen tot leven brengen zijn gevaarlijk en verwijzen naar allerlei andere klassieke film monsters. Ook dit kan vrij eng zijn. De arme kat, Mr Whiskers die geëlektrocuteerd wordt en een nieuw wezen vormt met een vleermuis en daardoor de villain in het verhaal wordt, is bedoeld als zwarte humor, dat de volwassenen wel kunnen waarderen, maar wat kinderen misschien ook verwarrend en niet leuk kunnen vinden. Sowieso is de humor soms wat grof en duister en gaat zeker een stapje verder dan bijvoorbeeld The Nightmare Before Christmas (1993). Gelukkig loopt het goed af voor Victor en Sparky, want nadat Sparky de held is, verzamelen alle inwoners hun auto’s en brengen samen Sparky weer tot leven en wederom is liefde het belangrijkste ingrediënt.

Kijk info

• Eng 4/5 Vooral de dood, het weer tot leven laten komen, is misschien wel het engste van de film, alhoewel de monsters die ontstaan ook eng kunnen zijn. Ook zijn Victor en Sparky in gevaar en gaat Sparky voor een tweede keer dood.
  • Geweld 3/5 Ze moeten vechten met de monters. De reuzenschildpad wordt geëlektrocuteerd, de sea monkeys ontploffen door zout, het kleine mummie monstertje wordt vertrapt en de kat-vleermuis wordt gespietst door en houten balk.
  • Gevloek 0/5
  • Alcohol/drugs 0/5
  • Seks/bloot 0/5