Film Review: The Black Cauldron/ Taran en de Toverketel (1985)

review film the black cauldron 1985
Taran and Hen Wen/ Buena Vista Pictures

The Black Cauldron (1985) in het Nederlands Taran en de Toverketel is een spannend en duister fantasy verhaal met bijzondere personages.

The Black Cauldron is een animatie film losjes gebaseerd op de boekenreeks The Chronicles of Prydian geschreven door Lloyd Alexander en dan voornamelijk op de eerste twee boeken uit 1966.

The Black Cauldron wordt door IMDb aangeduid als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien niet geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Deze Disney film stamt uit de jaren 80 waarin de sprookjes duisterder waren en dat levert een zeer spannend en ook griezelig verhaal op dat soms slecht af lijkt te lopen. Al zit er zeker ook veel humor in, vooral slapstick, deze film is niet te vergelijken met de huidige animatie films die toch een stuk minder duister zijn. Daardoor is deze film niet alleen een van de unieke jaren 80 jeugdfilms, maar ook zeer geschikt voor kinderen die meer van echt enge verhalen houden.

Taran is een varkenshoeder en in de leer bij Dalben. Naast ganzen, een geit en een kat hebben ze maar een klein varkentje, Hen Wen, die Taran zeer goed moet verzorgen. Waarom dat zo is komt hij niet veel later achter, want Hen Wen beschikt over een speciale gave, zij krijgt namelijk visioenen.

Dat is ook de reden waarom de gemene Horned King haar wil hebben. Want hij wil de Black Cauldron in zijn bezit krijgen waardoor hij een Army of Darkness kan maken. Deze magische ketel kan dat bewerkstelligen en is daarom verborgen.

Dallben stuurt Taran dan ook weg om Hen Wen in veiligheid te brengen. Maar al snel wordt Hen Wen door twee draken van de Horned King, de Gwythaints gevangen genomen en ontvoerd naar het duistere kasteel van de Horned King. Onderweg heeft Taran het dier Gurgi ontmoet, die zijn vriend wil zijn, maar te laf is om met Taran mee naar het kasteel te gaan om Hen Wen te bevrijden. Dus gaat Taran alleen op weg. Hij weet Hen Wen te bevrijden, maar niet nadat hij werd gedwongen om Hen Wen de locatie van de ketel te laten zien aan de Horned King en zelf gevangen werd genomen. Taran op zijn beurt wordt bevrijd door Prinses Eilonwy en samen bevrijden ze de bard Fflewddur Fflam en weten samen te ontsnappen terwijl Taran ook een magisch zwaard vindt. Het is nu aan hen om de ketel eerst te vinden en te vernietigen, voordat de Horned King het in zijn handen krijgt.

review film the black cauldron 1985
The Horned King/ Buena Vista Pictures

Duister, spannend en grappig

De tekenfilm is dan wel op de klassieke manier getekend en niet zoals we tegenwoordig gewend zijn, maar dat doet niets af aan het verhaal dat op zeer mooie en speelse wijze tot leven wordt gebracht. De personages komen door hun eigenaardigheden en eigenschappen helemaal tot leven en ook de gebeurtenissen worden door goed gekozen scènes heel kenmerkend verbeeld. De opbouw, de spanning, de slapstick humor en ook de vele enge scènes zorgen samen voor een sterk verhaal. Het verhaal wordt op een bombastische en vrolijke wijze begeleid door de muziek die de toon en sfeer goed ondersteunt.

Taran is een eenvoudige varkenshoeder maar droomt ervan om een held te zijn. Hij weet weliswaar Hen Wen te redden, maar het is de dappere Eilonwy die hem redt. Ook zij was gevangen genomen omdat zij een zwevende bol heeft die de Horned King misschien kon vertellen waar de ketel is. Hen Wen is een super schattig varkentje dat visioenen kan krijgen. De bard Fflewddur is vooral de komische noot en Gurgi de lafaard die uiteindelijk de echte held wordt. En ook Fflewddur bewijst zijn slimheid door een goede ruil te maken met de heksen en zich niet voor een gat te laten vangen. Zo vormen ze samen een hecht en goed team. Ook al heeft de film niet echt een boodschap, wel staat vriendschap bovenaan, vriendschappen tussen verschillende mensen en wezens.

De slapstick humor kan soms wat grof zijn, maar is heerlijk vermakelijk en vooral Fflewddur en Gurgi stelen de show. Daardoor worden de scènes waarop ze achterna worden gezeten niet alleen spannend maar ook leuk.

De humor houdt de spanning en het duistere goed in balans. Want de Horned King heeft een angstaanjagend uiterlijk en ook zijn daden en motieven zijn door en door slecht. Zijn soldaten zijn domme bullebakken en Creeper is een vals onderkruipsel. Maar ook de twee draken zijn eng, zeker wanneer ze achter de arme Hen Wen aanzitten. Die scène is vol actie en spanning in beeld gebracht.

Taran, Eilonwy, Fflewddur en Gurgi komen ook de Fair Folk tegen, elfjes of feeën die hen helpen en weten waar de ketel verstopt is. Die elfjes vormen ook weer luchtigheid in de film. Terwijl de drie heksen in het moeras van Morva waar de ketel zich bevindt, niet zulke hele leuke personen zijn. In hun hutje zijn ook allemaal kikkers te vinden, die ooit mensen waren. Orddu verandert Fflewddur gelijk in een kikker, maar Orwen ziet hen wel zitten en verandert hem weer terug en dat een aantal keer, terwijl Orgoch hem als kikker op wil eten. Alhoewel niet puur slecht, zijn de heksen wel egoïstisch en ruilen de ketel alleen voor het magische zwaard van Taran omdat ze weten dat ze toch niets met de ketel kunnen. De ketel kan namelijk niet vernietigd worden, alleen het kwaad ongedaan maken, door vrijwillig erin te gaan en er niet meer levend uit te komen.

Echt eng wordt het wanneer de Horned King de ketel in zijn bezit krijgt dat zorgt voor een vrij griezelige scène, waarbij het leger van skeletten tot leven wordt gebracht en hij er nog enger uitziet. Toppunt is wanneer hij zelf de ketel in wordt gezogen en zijn huid van zijn botten wordt gestript. Dit kan best heftig zijn.

Maar het heftigste van de film is wanneer Gurgi zijn lafheid omruilt voor moed en in de ketel springt om het kwaad te stoppen. Gelukkig heeft die dappere daad effect. Het betekent ook niet het einde voor Gurgi want als de drie heksen weer verschijnen, wil Taran de ketel met hen ruilen voor het leven van Gurgi.  Dus hoe duister het ook werd, het loopt allemaal goed af. Omdat vrienden zich voor elkaar opofferen, bij elkaar blijven en voor elkaar kiezen.

Kijk info

• Eng 3/5 Niet alleen is de Horned King zelf eng in beeld gebracht, maar ook zijn daden en de duistere magie van de ketel is vrij eng verbeeld. Ook offert Gurgi zich op en stort zich in de ketel wat vrij heftig is. Maar gelukkig komt hij aan het einde weer tot leven.
  • Geweld 2/5 Taran moet zich met zijn magische zwaard wel een weg uit het kasteel vechten en ook worden hij en Hen Wen wreed behandeld in het kasteel. Maar ze raken gelukkig niet gewond. De enige die een echte wrede dood sterft is de Horned King.
  • Gevloek 0/5
  • Alcohol/drugs 0/5
  • Seks/bloot 0/5