Serie Review: The Sarah Jane Adventures Seizoen 2

review series the sarah jane adventures season 2
Sarah Jane, Luke, Clyde and Rani/ BBC

Het tweede seizoen van The Sarah Jane Adventures zit weer vol met spannende avonturen en gevaarlijke aliens en moeten we helaas afscheid nemen van een geliefd personage.

Op IMDb staat deze serie aangeven als PG, wat betekent dat sommige scènes misschien ongeschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder de negen jaar. Want alhoewel de serie vol humor is en onderwerpen bevat die kinderen zullen aanspreken, komen er een hoop gevaarlijke aliens en situaties in voor. Gelukkig weet Sarah Jane altijd een oplossing en wordt ze geholpen door haar buurmeisje Maria, haar geadopteerde zoon Luke en schoolvriend Clyde. Samen weten ze ieder avontuur het hoofd te bieden.

Het tweede seizoen begint wanneer Allan, de vader van Maria bijzonder nieuws krijgt. Hij heeft een baan aangeboden gekregen in Amerika en twijfelt of hij zal gaan. Maria steunt hem en ziet Amerika ook wel zitten, maar dat betekent wel dat ze alle avonturen met Sarah Jane, Luke en Clyde achter zich moet laten. Maar niet voordat ze samen nog een allerlaatste avontuur beleven, waarin de aarde bedreigd wordt door een Sontaran genaamd Kaagh.

Nadat ze afscheid hebben genomen van Maria en Alan, komt er een nieuw meisje met haar ouders in hun huis wonen: Rani Chandra met haar ouders Haresh en Gita. En laat nou net Haresh ook het nieuwe schoolhoofd zijn, die al gelijk botst met Clyde. Aangezien Rani journaliste wil worden en nieuwsgierig is en een vreemde clown op school ziet, wordt zij al snel bij een buitenaards avontuur betrokken en duurt het niet lang voordat zij de nieuwe aanwinst wordt van de groep.

In dit tweede seizoen moeten ze het opnemen tegen nieuwe vijanden, maar ook oude bekenden zoals de Trickster en de Graske duiken op, maar ook Kaagh en de Bane laten weer van zich horen. Het wordt weer een spannend seizoen en Rani bewijst dat zij een zeer goede vervanger is voor Maria, al zal iedereen haar blijven missen.

Odd Bob the clown/ BBC

Rani, Clyde, Sarah Jane en Luke

Het seizoen begint met het afscheid van Maria en Allan. Maar de twee beleven samen eerst nog een groots avontuur met Sarah Jane, Luke en Clyde en dit keer wordt zelfs de moeder van Maria, Chrissie er ook bij betrokken en redt zij hen nog ook. Ze moeten in ‘The Last Sonataran’ het opnemen tegen Kaagh een Sontaran die een pak heeft wat doet denken aan The Predator en hij wil wraak nemen op de aarde. Want in de serie Doctor Who, seizoen 4 afl 4 en 5 The Sontaran Stratagem’ en ‘The Posion Sky’ wilden de Sontaran de aarde overnemen, maar de Doctor stak daar een stokje voor samen met Donna, Martha en UNIT. Als enige overgebleven Sontaran wil Kaagh nu wraak nemen. De hele groep werkt samen en Kaagh wordt in zijn  ruimtepod terug gestuurd.

Rani is de nieuweling in de groep. Zij is daadkrachtig, slim, nieuwsgierig en dapper en stort zich gelijk in het avontuur. Haar vader Haresh is het nieuwe schoolhoofd, dat zowel Rani zelf als Clyde niet altijd goed bevalt. Maar Haresh blijkt buiten school veel minder streng en een hele leuke vader. Haar moeder Gita heeft een eigen bloemenwinkel en is een vrolijke leuke moeder. In tegenstelling tot de ouders van Maria, zijn de ouders van Rani wel gelukkig getrouwd en vormen ze een fijn gezin. Als er een Circus Museum in Ealing komt in ‘The Day of the Clown’ verdwijnen er allemaal kinderen, nadat ze een clown hebben gezien. Ook Rani ziet die clown en dat leidt haar naar vreemde gebeurtenissen waar ook Sarah Jane, Clyde en Luke onderzoek naar doen. Het bijkt de Rattenvanger van Hamelen te zijn, oftewel een alien die neerstortte in Hamelen en kinderen ontvoerde en waar het sprookje op gebaseerd is.

Clyde heeft helaas een minder gelukkige thuissituatie. Want zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader Paul is zelfs naar Duitsland verhuisd, met de zus van Clyde’s moeder Carla nota bene. Daar heeft Clyde het erg moeilijk mee zoals blijkt in ‘The Mark of the Berserker’. Hij heeft het fijn met zijn moeder, maar was lang bang dat zij hem ook ging verlaten. Dat zijn vader een opportunistische egoïstische man is, blijkt uit deze aflevering en Clyde is bang dat hij meer op zijn vader lijkt dan hij zou willen. Maar zijn vader is wel onder invloed van een buitenaards amulet dat hem langzaam in een Berserker verandert, buitenaardse strijders. We zien dus in dit seizoen meer van de thuissituatie van Clyde, waardoor hij als personage meer achtergrond krijgt.

Ook komen we meer te weten over de achtergrond van Sarah Jane zelf. Haar ouders, Eddie en Barbara Smith zijn gestorven toen zij nog een baby was en Sarah Jane is opgevoed door de zus van Eddie Lavinia. Maar het ergste is dat haar ouders haar hebben achtergelaten langs de kant van de weg toen zij een baby was en zij daarna het dorpje Foxgrove uit zijn gereden en tegen een tractor zijn verongelukt. Daar heeft Sarah Jane het meeste moeite mee, de vraag waarom zij is achtergelaten. Daar komt zij achter in ‘The Temptation of Sarah Jane Smith’ als er een tijdportaal is ontstaan dat leidt naar 18 augustus 1951 Foxgrove, de dag dat haar ouders omkwamen. Ook al vermoedt Sarah Jane dat het een val is, toch kan ze het niet weerstaan om in ieder geval haar ouders te zien. Het blijkt dat zij juist hele liefhebbende mensen waren die zielsveel om Sarah Jane gaven en zelfs nog meerdere kinderen wilden. Maar het lot, bepaald door de Trickster, die deze val voor Sarah Jane heeft gezet, zorgde ervoor dat haar ouders zichzelf opofferden om de wereld te redden die anders in een post-apocalyptische wereld zou veranderen met nog maar een handjevol mensen.

Luke heeft het niet alleen moeilijk dat hij Maria moet missen, de eerste mens die hij ooit zag en zijn beste vriendin, maar dan wordt hij ook geconfronteerd met het feit dat hij nooit is geboren en dus geen astrologisch teken heeft in ‘Secrets of the Stars’. Maar misschien is dat helemaal niet zo erg want als een wezen van de Ancient Lights van 13 miljard jaar oud en van een andere dimensie of universum, de aarde wil overnemen, is Luke als enige niet beïnvloed omdat hij geen astrologisch teken heeft en kan hij iedereen redden.

Tenslotte komt Luke ook weer oog in oog te staan met zijn ‘moeder’ Mrs Wormwood van de Bane die hem heeft gemaakt in ‘Enemy of the Bane’. Eerst komt Mrs Wormwood Sarah Jane om hulp vragen omdat de Bane een onsterfelijke genaamd Horath willen gebruiken om over het universum te heersen. Luke twijfelt nooit aan Sarah Jane en beschouwt haar als zijn echte moeder, maar toch herinnert dit hem er weer aan hoe anders hij is. Maar Mrs Wormwood laat al snel haar eigen slechte aard zien en heeft zelfs hulp van Kaagh die samen zelf Horath willen gebruiken om wraak te nemen.

Kaagh and the Bane/ BBC

Nieuwe en oude vijanden

Dit seizoen verbindt de avonturen nog meer met de levens van de personages. Hierdoor wordt het een prettig lopend verhaal door het hele seizoen heen, terwijl ze iedere keer weer te stellen hebben met een ander gevaar. De Sontaran uit Doctor Who zorgt voor spannende momenten, en de Trickster is weer heel eng. De Graske blijkt echter ook een slaaf van hem te zijn en dus minder eng dan gedacht. Mrs Wormwood is niet te vertrouwen en de Bane in hun slijmerige zeewezen-achtige gedaanten laten zich weer zien. Nieuw is de enge clown Odd Bob, oftewel Elijah Spellman, evenals het amulet van de Berserker en de Ancient Lights. Samen zorgen ze voor spannende en soms enge avonturen en zelfs Maria en Allan helpen vanuit Washington.

Het is weer een spannend seizoen met een enge clown, de enge Trickster en Kaagh die een ruimtepistool heeft en de Bane die hen willen oppeuzelen. Gelukkig raakt er ook nu weer niemand gewond. Niemand gaat dood. Maar dat maakt het er niet minder spannend om. De nadruk ligt dit keer op de gezinssituaties van alle personages die als een rode draad door het seizoen loopt. Dat zorgt voor ongemakkelijke situaties, ontroering en verdriet, maar ook komische momenten. De emoties worden op een goede manier verbeeld en de nadruk ligt altijd op verantwoordelijkheid en liefde. Het seizoen neemt kinderen en jongeren en waar ze mee worstelen serieus en behandelt dat op een leuke manier.

Kijk info

• Eng 1/5 De Trickster is weer eng qua uiterlijk en ook de clown kan eng zijn.
  • Geweld 1/5 Er wordt gevochten en bedreigd met pistolen, maar er wordt geen schade aangericht.