Boek Review: This Book is Full of Spiders (David Wong, 2012)

review book this book is full of spiders david wong 2012

‘Seriously dude, don’t touch it. Warning: you may have a huge invisible spider living in your skull. This is not a metaphor.’

This Book is Full of Spiders is het tweede deel van de boeken over Dave en John die sinds het eenmalig gebruik van de drugs soy sauce de wereld heel anders kunnen waarnemen en de monsters die deze wereld bevolken uit andere dimensies wel kunnen zien, in tegenstelling tot de gewone mens. Dat maakt hen experts op het gebied van monsters en hebben ze de mogelijkheid hen verslaan, maar of ze daar nu echte helden van worden…

In het eerste boek John Dies at the End, komen Dave en John na het gebruik van deze levende drugs genaamd soy sauce terecht in de wonderlijke wereld van de meest bizarre monsters, bizar hilarische avonturen, worden ze geholpen door Molly de intelligente hond en krijgt Dave op de koop toe ook nog een vriendin Amy en ontdekken ze een hele samenzwering  van een wereld die lijkt op de onze, maar vanaf het jaartal 1864 een geheel andere richting op ging, zodat er twee verschillende werelden ontstonden, de onze en de andere wereld waarin nieuwe wezens werden gecreëerd en er zelfs een geheel nieuwe zeer intelligente levensvorm ontstond uit een machine, een soort Lovecraftian halve godheid die zichzelf KORROK noemt.

Maar ook zagen ze, beland in die andere dimensie, een kort stukje geschiedenis waarin spinnen als een leger soldaten een massa mensen binnen no time uitschakelden. En laten deze spinnen, zoals de titel al doet vermoeden, nu de hoofdrol spelen in het tweede deel, This Book is Full of Spiders.

John en Dave hebben hun gewone leven weer opgepakt in Undisclosed en Amy studeert aan de universiteit. Natuurlijk komt daar allemaal verandering in wanneer het bed van Dave vol blijkt te zitten met spinnen die zich in een menselijk lichaam graven en daar als parasieten huisvesten en het lichaam controleren met de meest bizarre uitkomsten die nog het meeste lijkt op een zombie uitbraak.

Terwijl Undisclosed hermetisch wordt afgesloten besluit Amy er naar toe te gaan, weten Dave en John via de portalen in de stad te ontsnappen, maar gaat Dave terug na een miscommunicatie met Amy nu hij denkt dat zij in Undisclosed is.

Dave wordt gevangen en naar een soort concentratiekamp gebracht met vele anderen die wel of niet besmet zijn. Amy gaat terug naar Undisclosed met een groepje nerds die zich al jaren hebben voorbereid op zo’n uitbraak, achter hun computer voornamelijk. En John laat zich oppakken en belandt ook in Undisclosed. Als ze eindelijk weer met zijn drieën en met Molly samen zijn, zijn het Dave, John, Amy en Molly die de wereld opnieuw moeten zien te redden.

Duidelijker, gestructureerder, conventioneler en saaier

In tegenstelling tot het eerste boek is dit boek veel overzichtelijker, duidelijker, heeft een duidelijk format en structuur en is daarom een stuk toegankelijker dan het eerste boek. Maar tevens ook een stuk minder leuk. Wie genoten heeft van de hilarische chaos van de absurde belevenissen van Dave en John in het eerste boek dat minimale structuur had en las als een serie met een rode draad en monster-of-the-week afleveringen, die komt er nu wat bekaaid vanaf. Want met het verdwijnen van deze chaos, verliest het tweede boek zijn unieke stem.

John Dies at the End was het eerste boek ooit van David Wong en is daardoor erg onbevangen geschreven, barst het van de originaliteit en houdt het zich totaal niet aan de conventionele regels, zodat alles verfrissend nieuw en origineel is, alles als een verrassing komt en je geen idee hebt wat je op de volgende pagina te wachten staat. Het boek las als een rollercoaster op hol en was daardoor briljant.

This Book is Full of Spiders is in alle opzichten veel conventioneler. De originele ideeën die al een oorsprong hadden in het eerste boek, de Shadow Men, de Spiders, en Soy Sauce komen allemaal weer terug, maar die sprankeling van het eerst boek is verdwenen. Alsof David Wong door het succes van het eerste boek zich nu wel moet houden aan hoe je een boek ‘hoort te schrijven en waar het aan moet voldoen’.

Hierdoor is de humor veel minder aanwezig, volgt de structuur de traditionele weg waardoor het wat voorspelbaarder wordt en zijn alle bizarre monsters en absurde gebeurtenissen ook veel minder aanwezig. Dit boek lijkt veel meer op een traditionele zombie uitbraak, wat al vele malen eerder is gefilmd of geschreven en enkel de wereld van Undisclosed voegt daar iets nieuws aan toe.

Personages: Dave, John, Amy en Molly

Ook Dave, John en Amy zijn wat meer naar het normale getrokken, terwijl hun personages in het eerst boek zo verfrissend anders waren, zelfs heel anders dan de standaard anti-held. Dave is een stuk saaier en inactief, John is een stuk minder likeable en de gekke impulsieve vriend. Amy daarentegen leren we wel beter kennen en haar personages is wel weer verfrissend, niet de held, noch de anti-held, maar een jonge vrouw van vlees en bloed en zij krijgt meer body na haar introductie in het laatste deel van het eerste boek.

Wat hier misschien mee te maken heeft is dat de personages het grootste gedeelte van het boek gescheiden zijn en we telkens schakelen van het ene perspectief naar het andere. Samen zijn ze toch op hun best en apart komen ze minder goed tot hun recht.

Die schakelingen van perspectief en situaties vormt ook grotendeels de structuur van het boek. Het begin is weer bizar en de wisselwerking tussen Dave en John is weer hilarisch. Het gehele midden stuk, dat het grootste deel van het boek vormt, is wat traag, misschien zelfs wel wat saai, zeker in tegenstelling tot het eerste boek en leest als een standaard boek. Het einde verbindt niet alleen de personages met elkaar, maar ook weer de monsters en Shadow Men uit het eerste boek.

Dit boek heeft veel minder bizarre absurde humor, maar is wel een heel stuk gruwelijker. De horror is heftiger, mede omdat de humor grotendeels ontbreekt, maar ook het lot van een aantal bijpersonages is niet alleen ironisch verrassend, maar ook zeer gruwelijk en allerminst grappig, maar heel heftig en vrij naar.

Tenslotte is erg aan het einde van het boek ook nog zeer slecht nieuws. Om Amy te redden offert Molly zich voor haar op. Het is een heldendood, maar dit is wel de druppel waardoor dit boek niet alleen totaal anders is dan het eerste, maar waarin horror de boventoon voert en alles heel generiek aanvoelt.

Persoonlijk heb ik dan ook niet echt genoten van het boek. Het voelde aan als een teleurstelling na het fantastische debuut. En als je Molly dan ook nog dood laat gaan, dan komt dit boek zeker niet op mijn favorietenlijstje.

This Book is Full of Spiders is een vrij standaard boek over een originele zombie-achtige uitbraak waarin Dave, John en Amy en Molly wederom de helden zijn. Met een stuk minder humor, meer horror, en veel meer heftigere gebeurtenissen zowel monsterlijk als menselijk is dit geen hilarische bizarre absurde onbevangen rollercoaster zoals John Dies at the End, maar een stuk conventioneler, toegankelijker, “volwassener” maar daardoor ook een stuk saaier, want ‘volwassen’ boeken zijn er al genoeg.

Meer over de boeken van David Wong lezen? Klik dan op onderstaande link:

This Book is Full of Spiders (2012) 491 bladzijden. Auteur: David Wong. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar.