Serie Review: Z Nation Seizoen 5

review series z nation season 5
George and Newmerica/ Syfy

Het vijfde seizoen van Z Nation is tevens het laatste seizoen waarin we de avonturen van Operation Bitemark mee kunnen beleven. Zullen ze hun missie eindelijk af kunnen ronden en de zombieplaag ten einde kunnen brengen?

In het vierde seizoen heeft Warren visioenen van een Black Rainbow die zij probeert tegen te houden. Terwijl Doc, Murphy, 10K en Sarge haar volgen op deze missie, wordt er ondertussen gebouwd aan Newmerica, een nieuw gebied waar mensen veilig kunnen leven zonder zombies. Addy en Lucy zijn samen op weg naar Newmerica, terwijl Sun Mei en Red zijn aankomen in het kamp dat hen op het transport zal zetten naar Newmerica. Echter Warren blijkt een sleeper agent te zijn die ongewild de Black Rainbow veroorzaakt in plaats van tegenhoudt, waardoor de Black Rainbow in de lucht verschijnt en is het de vraag wat voor een nieuwe apocalyps dit zal veroorzaken.

Nadat Roberta Warren met het vliegtuigje is weggevlogen die de Black Rainbow laat verschijnen, gaan 10K, Doc en Sarge samen met een groep andere overlevenden op weg naar Newmerica, terwijl Murphy, die nu rood is van kleur, Warren gaat zoeken. Hij vindt haar op een boerderij met Cooper, waar ze een fijn leven met hem heeft opgebouwd in korte tijd. Toch besluit ze met Murphy mee te gaan. Als de anderen al zijn aankomen in Newmerica, worden ze daar weer met Warren en Murphy herenigd. Ook Red en Sun Mei zijn al in Altura en dat zorgt voor nog meer blijde herenigingen. Natuurlijk zijn ook Citizen Z (CZ), Kaya en Jz en Nan aanwezig, waardoor het een groot feest van weerzien is.

In Altura, de hoofd-outpost van Newmerica komt Warren George tegen, die ze tijdens de Black Summer, toen de apocalyps begon heeft gered. George is degene die verantwoordelijk is voor het opzetten van Newmerica vanuit haar outpost Pacifica, een universiteit. Zij heeft een ideologie waarin de mensen een nieuw bestaan met een nieuwe grondwet kunnen opbouwen. Er gaat een stemming plaatsvinden of de mensen kiezen voor Newmerica of niet.

Er is echter een groot probleem, want de Black Rainbow heeft voor Black Rain gezorgd, wat een vreemd effect heeft op zombies, maar vooral op mensen die na de verschijning van de Black Rainbow zijn gestorven. Zij zijn weliswaar dood gegaan en weer herrezen, maar niet als volledige zombies, want ze hebben hun ziel behouden, in een dood lichaam. Zij worden Talkers genoemd, want ze zijn zich overal bewust van en gewone mensen, maar dan ondood. Dit lijkt positief, maar er een groot probleem, als ze geen Bizkits te eten krijgen, koekjes met een geheim ingrediënt, veranderen ze alsnog in echte zombies.

Wanneer er een bomaanslag plaatsvindt tijdens de stemming, zorgt dat voor heel wat opschudding en komen de mensen lijnrecht tegenover de Talkers te staan die van deze aanslag worden beschuldigd. Een van de Talkers en rechterhand van George, Dante slaat op de vlucht en Murphy lift met hem mee.

Dus gaan Warren, George, 10K en Doc op zoek naar Dante voor antwoorden, voordat de democratie en ideologische droom van George vroegtijdig ten einde komt. Onderweg komen ze natuurlijk de opportunistische Murphy weer tegen, die hen helpt, maar ook een oude bekende duikt op: Addy.

review series z nation season 5
Murphy is devilish red/ Syfy

Politiek en Bizkits

Het laatste seizoen heeft in tegenstelling tot de voorgaande seizoen een grote rode draad, en de afleveringen volgen elkaar op als een groot doorlopend verhaal. De missie is dit keer politiek van aard. Net zoals het zombievirus is ook haat een virus, waarbij de haat tegen de Talkers als racisme kan worden beschouwd. Centraal staat de democratie, de rechten van de mens, de grondwet en leven naar een wet in een inclusieve wereld, waarin mensen naast Talkers kunnen leven. Hier zitten wel wat haken en ogen aan, aangezien de Talkers slechts menselijk blijven als ze Bizkits eten.

De grote missie, Newmerica tot stand brengen, is daarom onderverdeeld in een aantal kleinere missies. Eerst het zoeken naar Dante voor antwoorden inzake de bomaanslag. Vervolgens  proberen ze erachter te komen wat het geheime ingrediënt is van de Bizkits en waar deze gemaakt worden. En tenslotte het tegenhouden van een dictatuur die door de CEO van Altura, Roman Estes, een technisch wonderkind, wordt nagestreefd.

Onderweg komen ze een plek tegen waar Talkers, Blenders en criminelen veilig samen kunnen komen, genaamd Limbo dat door Blenders is opgezet die hebben gewacht op de terugkeer van hun leider Murphy, die nu deze louche tent runt. Ze komen terecht in een bakkerij waar een moeder samen met haar vier zoons de Bizkits maakt, die nu een Talker is geworden waardoor de aanlevering van Bizkits is gestopt. Haar geheime ingrediënt blijkt hersenen te zijn. Maar je kan moeilijk alle Talkers van hersenen blijven voorzien, en blijkt er dus nog een ander geheim ingrediënt te zijn, wat hen leidt naar een vuilnisbelt waar Talkers lithium moeten mijnen, het ultieme geheime ingrediënt van de Bizkits. Echter Estes mijnt de lithium voor een heel ander doeleinde en hij wil de Talkers mercy geven in plaats van hen genezen.

In Altura werkt Sun Mei aan een genezing en vindt dat in het bloed van Murphy. Dat wil Estes voorkomen en samen met zijn geliefde Pandora, ook een Talker, met een phantom of the opera masker op, probeert hij de opstand van George en Warren en de anderen te voorkomen.

review series z nation season 5
Doc and his deadly hammers/ Syfy

Minder humor

Georgia St. Claire is de grote nieuwkomer in de serie, die een grote rol opeist en van symbolisch belang is voor de nieuwe wereld. Als studente is zij door luitenant Warren gered tijdens de Black Summer en tevens heeft zij Warren’s leven gered, waarna George op transport naar veiligheid werd gebracht. Haar ideologie heeft Newmerica opgezet en zij heeft Roman Estes als CEO aangesteld. George is slim, sterk, onderlegd, rechtvaardig, strijdvaardig en kan goed vechten. Ze heeft empathie, mededogen en een sterke wil en geloof in de goedheid van de mens.

Dit seizoen is een stuk serieuzer en bevat een stuk minder humor dan de voorgaande seizoenen. De rode draad zorgt nu voor een doorlopend verhaal, waarin de missie is om Newmerica te verwezenlijken, een echt geneesmiddel te vinden voor de Talkers en Zombies, terwijl ze ondertussen allerlei obstakels moeten overkomen. Die obstakels zorgen ook voor leuke ontmoetingen met oude bekenden, zoals Kuru en haar Native American Tribe. Maar echte losse komische afleveringen zijn er weinig te vinden. Ze komen wel oog in oog te staan met een cyborg Talker op de vuilnisbelt en ontmoeten ze hackers in Hackersville en zorgt ook de bakkersfamilie voor wat comic relief. Maar deze afleveringen springen er niet, zoals we eerder gewend zijn, bovenuit.

Gelukkig is daar altijd nog Doc die voor een hoop humor zorgt en samen met 10K vormt hij een komisch duo. Zeker wanneer ze samen voor cowboys spelen, zich moeten verkleden als teamleiders op de vuilnisbelt, Doc zelfs met zijn geest via een Spirit Walk in het lichaam van 10K springt, zijn momenten die de serie meer luchtigheid en humor geven.

Niet te vergeten is ook de Zombiebal weer terug. Zijn er nieuwe zombies, toeristen zombies met passende outfits die Newmerica onveilig maken, wat een leuke gimmick is in dit seizoen. En natuurlijk zijn de kills weer heerlijk grafisch bloederig en over de top. De kills aangericht door de hackers met drones zijn helemaal over de top en een leuke knipoog naar games, een vibe die de serie in het begin ook vaak had.

Het gehele thema is vrij serieus en heeft een politieke ondertoon die vrij expliciet terug blijft komen. Met de nadruk op menselijkheid, inclusiviteit en rechten binnen een democratie, is dit seizoen erg anders. George is de ideologische strijder en ook Warren is vrij serieus, net zoals Addy wiens terugkeer een zwaardere serieuze stempel drukt op de groep. Dat verdringt de absurde humor een beetje. Gelukkig is Murphy wel zijn oude opportunistische zelf.

review series z nation season 5
the whole gang back together/ Syfy

Het einde: ‘The End of Everything’

Het laatste seizoen is een seizoen vol herenigingen, serieuzer, heftiger en werkt naar een einde toe van de apocalyps. Voorgaande seizoen en personages worden allemaal in dit seizoen weer met elkaar verbonden en zelfs Black Summer, de prequel serie komt ter sprake.

Ondanks dat het een seizoen is dat alles met elkaar verbindt en een grote draad is, is de opbouw niet altijd even sterk. Pandora is lang te geheimzinnig, maar is te veel op de achtergrond en een vrij clichématig type. De politieke achtergrond is te overheersend en te expliciet en de toon is daardoor te serieus, wat minder bij de serie past. Terwijl de humor en de personages veelal hetzelfde blijven valt dat serieuze thema hierdoor soms uit de toon.

Er wordt ook weinig verklaard, wat de Black Rainbow nu precies was, waarom Warren een ander soort ondode is, waarom Murphy rood is. Er wordt dit keer ook veel gebruikt gemaakt van plot devices, onlogische acties, wat voor een dramatisch effect zorgt. Op de helft van het seizoen wordt de oude vibe iets meer opgepakt en zorgen CZ en Kaya en Doc en ook andere personages voor de oude vertrouwde gein in de serie.

Maar dat neemt niet weg dat er alsnog veel nare dingen gebeuren. Sarge offert zich op om Red en 10K te redden, waarbij 10K wel zijn hand verliest. Doc wordt twee keer door een pijl geraakt. Ook Sun Mei geeft haar leven voor het voortbestaan van de mens. Want nadat Sun Mei is gedood door Estes met het zombievirus en weer tot leven is gebracht geheel menselijk door Red met het vaccin van Murphy’s bloed, is zij helaas wel dodelijk gewond geraakt. Er zit niets anders op dan haar hersenen te verwijderen en aan Murphy te geven, zodat hij ze kan eten en zo alles te weten komt over het vaccin wat Sun Mei weet en hij zo het vaccin kan maken. Dat is de eerste stap richting een veilig Newmerica.

Dan moeten Gorge en Warren nog afrekenen met Estes en Pandora en hen ontmaskeren, waarna het volk, zowel de mensen als de Talkers kunnen stemmen. Nu ze hebben gestemd voor Newmerica, kan er eindelijk een nieuw leven worden opgebouwd, zonder zombies en Talkers die nu allemaal genezen kunnen worden zodat iedereen die vanaf nu sterft, ook echt dood gaat.

Wat gebeurt er nu met de personages? Warren blijkt na haar crash met het vliegtuigje te zijn gestorven en krijgt die onthulling te horen van Cooper, die ook naar Altura is gekomen. Maar doordat Warren bloed deelt met Murphy en als eerste werd blootgesteld aan de Black Rain heeft de dood een heel ander effect op haar, en is ze geen Talker geworden maar iets anders. Ze blijft in Altura om George te steunen, maar heeft Cooper op de boerderij achter de hand voor romantiek.

10K heeft zijn grote liefde Red weer gevonden. Doc wil misschien terug naar zijn geliefde Kuruk en Addy doet haar eigen ding, wat dat ook is. Murphy kan aan de slag met het vaccin en CZ en Kaya, Jz en Nan leven ook nog als een gelukkig gezinnetje. De speech die George geeft na de stemming is een kleine ode aan Operatie Bitemark die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt en daar kunnen we ons allemaal bij aansluiten.

Het vijfde seizoen van Z Nation is weliswaar serieuzer met een politiek thema, de oude vertrouwde humor en personages duiken ook weer op. Met veel herenigingen, brute zombie kills, allerlei zombie vijanden en het briljante duo Doc en 10K is dit laatste seizoen een einde van een heel avontuur. Met veel girl power, absurde humor en een serieus onderwerp is er nu een einde gekomen aan het zombietijdperk. Het vaccin dat alle Talkers en zombies kan genezen is gevonden en een veilige nieuwe wereld is gesticht. Nu maar hopen dat de mens het niet weer verpest voor zichzelf. En anders krijgen we misschien na de prequel Black Summer ook een spin-off sequel.

Meer lezen over Z Nation? Klik dan op onderstaande links:

• Z Nation (2018)
  • Season: 5
  • No. of episodes: 13
  • Running time episodes: 44 minutes
  • Created by: Craig Engler, Karl Schaefer
  • Starring: Kellita Smith, Keith Allan, Russell Hodghinson, Nat Zang, DJ Qualls, Katy M. O’Brian, Anastasia Baranova, Ramona Young, Sydney Vienglunag, Natalie Jongjaroenlarp, Lydia Hearst, Mario van Peebles, Jack Plotnick
  • Music by: Jason Gallagher
  • Cinematography: Alexander Yellen, Fedrico Verardi, Peter N. Green
  • Production company: Go2 Digital Media, The Asylum