Serie Review: Stan Against Evil Seizoen 3

review series stan against evil season 3
Stan vs the X-Files/ IFC

Het derde seizoen van Stan Against Evil is tevens het laatste en zullen we helaas afscheid moeten nemen van Evie en Stan, maar niet voordat ze weer allerlei bizarre wezens en demons moeten verslaan.

Nadat Stan de voodoo magiër Gerard DuQuette opriep en zo terug wist te gaan naar het verleden om zijn vrouw Claire te redden, belandde Evie in een andere realiteit waarin niet Claire maar Stan is gestorven. Dus besluit ook zij terug te gaan naar die dag om hem te redden. Dit gaat echter ten koste van Claire en alles blijft bij het oude, tenminste, Leon is weliswaar gedood door een demon en als ze terugkeren lijkt de hel op aarde te zijn losgebarsten…

Het lijkt erop dat Claire voordat zij stierf die avond niet alle 5 de dode bloemen heeft vernietigd, waardoor het land van de doden nu het land van de levenden corrumpeert. Toch?

Als Evie en Stan weer terugkeren naar het heden, lijkt de hel te zijn losgebarsten, iedereen is weg, het stadje ligt half in puin en ook het hutje van Eccles met het portaal waarmee ze door de tijd kunnen reizen is vernietigd. En dan valt een mummie-achtige demon ook Evie aan, die ze weet te doden. Maar dan blijkt dat niet alleen Leon nog leeft, maar dat de mummie Stan was en Evie hallucineerde. Zij wordt opgesloten in een inrichting en Stan belandt in het mortuarium, waar hij een aanbod krijgt van DuQuette die hem op de proef stelt. Door Stan’s heilige geloof in Claire, die dus wel alle bloemen heeft vernietigd, weet hij DuQuette te overtuigen. DuQuette vertelt hem dat Stan Thaddeus Eccles kan verslaan, door een klein beetje van een groter kwaad dan Eccles binnen te laten. Vervolgens moet Stan op zoek naar Evie, maar zij ziet alleen de mummie, totdat ze elkaar in de ogen kijken en elkaar tegelijkertijd doden, waardoor deze vloek wordt verbroken en ze wel in de normale echte wereld belanden.

Dat is het begin van wederom een reeks bizarre gebeurtenissen en vreemde demons en wezens waar Evie en Stan het samen tegen op moeten nemen. Maar Stan is nu vastbesloten om Eccles voor eens en voor altijd te verslaan en de 172 zielen te bevrijden en de vloek op te heffen, maar dat gaat niet zonder een prijs.

Evie and Denise in Vampire Creek/ IFC

Rollercoaster humor

In 8 korte afleveringen gaan we gestadig naar het einde. Wederom zitten de afleveringen vol met hilarische en bizarre momenten. De super grappige opmerkingen, gekke absurde dialogen, en hilarische opmerkingen van alle personages in ieder hun eigen stijl, zorgen voor een rollercoaster aan humor.

De eerste twee seizoenen van Stan Against Evil brachten al odes aan verschillende horror films en werden er hilarische spoofs gemaakt qua referenties. Ook dit seizoen is dat weer volop aanwezig. Van de X-Files met de roodharige Nesbit, de wetenschapper en scepticus en Fleming de gelover, als FBI agenten, zien we een spoof Scully en Mulder aan het werk. Maar ook komen King Kong en Mothra en hun epische gevecht aan bod. De Vampire Diaries en zelfs referenties aan Weekend At Bernies en nog veel meer.

De humor is lekker snel, met veel grappen die zowel in beeld als tekst en situaties worden getoond, waardoor er geen moment onbenut wordt gelaten voor absurde hilariteit.

Stan is nog altijd die grumpy oude man met een gouden hartje en Evie zorgt zonder dat zij dit expliciet doet ook voor aardig wat humor, zoals het lezen van het tijdschrift Bored Female Sheriffs of het samen kijken naar een vampieren soap met Denise. Ook Denise is weer op dreef en heeft weer een aantal projectjes, waaronder Kevin, een relatie die naar hun doen vrij goed en snel verloopt. Maar dit keer krijgt Denise ook de kans om de heldin te spelen en dat gaat haar goed af. Er meer ruimte voor Kevin en Leon die beiden op hun beurt vechten wie hier de domste is, maar dat ruim gewonnen wordt door Leon. Door de personages ieder hun eigen tekortkomingen mee te geven zonder er karikaturen van te maken, zorgt dit voor een ruim aanbod aan komische situaties, opmerkingen en uitspraken, die aanhoudend op de kijker worden afgevuurd.

The Nubbins/ IFC

De afleveringen

Stan en Evie moeten zich eerst heelhuids zien te redden uit een alternatieve werkelijkheid waarin ze terecht zijn gekomen als ze weer terugkomen naar het heden en daar blijkt Leon springlevend. Terwijl hij eigenlijk dood had met zijn, door tussenkomst van Evie en Stan. Alhoewel misschien onlogisch en niet verklaard is het maar goed dat Leon niet dood is gebleken. Want hij zorgt voor een hoop absurditeit.

In de tweede aflevering delven ook alle leden van de Black Hat Society, de afstammelingen van een echte heksen coven uit 1672 het onderspit, als ze proberen om een demon Haurus ook wel Kumbhakarna genoemd op te roepen. Alleen Judy overleeft het, maar wordt bezeten door deze Haurus, die verrekte krachtig blijkt te zijn, misschien wel machtiger dan Eccles. Dit zet Stan op het spoor van Haurus en denkt dat hij door hem bezeten moet worden om zo Eccles te kunnen verslaan.

Maar niet voordat Eccles nog een hoop demons op hen af stuurt. Er is een nieuwe curiosa winkel geopend en daar wordt Evie verleid om een paddestoel met een mot erop te kopen voor Stan. Maar degene die dat voor hem koopt is Kenny, de ex van Evie die opduikt om de verjaardag van hun dochter te vieren. Dus in plaats van Stan wordt nu Kenny bezeten door een enorme rups en dat levert een gevecht op tussen hem (Mothra) en Lenny (de dorpsgek die als Gorilla verkleed op verjaardagen kwam, totdat een meisje een prinsessen verjaardag wilde) de Gorilla in een miniatuur Willard’s Mill.

Ook sluit Stan vriendschap met een loodgieter Bill die een demon blijkt te zijn en duikt er tegelijkertijd een seriemoordenaar op in Willard’s Mill.

Maar vooral hilarisch zijn de demonische poppen de Nubbins die Stan, Evie, Denise, Leon en Kevin aanvallen. Terwijl Stan tijdelijk blind wordt maar zich als een Rutger Hauer ontpopt zoals in Blind Fury.

Als Evie en Denise in de zesde aflevering wegzwijmelen bij de vampieren soap Vampire Creek, krijgt Denise een magische spiegel, waardoor ze in de wereld van Vampire Creek belandt, waar de vampier Zach haar tot zijn koningin wil maken. Als ook Evie erin wordt gezogen wordt zij gebeten en verandert in een vampier wat een heerlijke combinatie oplevert van een over de top vampier en haar eigen karakter. Ook Stan en Kevin belanden in Vampire Creek en worden vampieren en het is dan aan Denise om iedereen te redden en kan zij shinen.

De zevende aflevering werkt toe naar het slot waarin Stan in een coma belandt in het ziekenhuis en door Gerard DuQuette wordt aangespoord om Haurus toe te laten. Stan beseft dat hij net zoals Claire zichzelf moet opofferen om anderen te redden. Dit levert een surrealistische creepy aflevering op, terwijl Evie en Denise als het komische tweetal Stan proberen te redden uit zijn coma.

De laatste aflevering begint in de toekomst, als een oude Evie haar verhaal vertelt aan een schrijver die een boek schrijft over Willard’s Mill. Dan gaan we terug naar het heden en zien we een bezeten Stan door Haurus Thaddeus Eccles vernietigen en bevrijdt hij alle 172 zielen. De vloek is opgeheven, maar niet zonder een prijs. Want Haurus wil dat Stan Evie doodt. Hij wil dat Stan datgene doodt wat hem lief is waardoor zijn ziel kapot wordt gemaakt en hij hem echt kan claimen in de hel. Stan wil dat voorkomen, en ziet geen andere oplossing dan dat Evie hem doodschiet. In een aflevering die qua toon en humor anders is dan de andere afleveringen, zijn we tot de kern van Stan gekomen. Een man die gebroken lijkt, egoïstisch is, bot, en niet bepaald vrouwvriendelijk, blijkt een man waarbij dit allemaal wel mee valt. Alhoewel hij het nooit hardop zou zeggen betekent Evie en hun vriendschap alles voor hem. Het is tekenend dat Haurus wil dat hij Evie doodt en niet Denise. Een man die zich opoffert voor anderen, maar in het bijzonder voor Evie. Het is zoals Gerard DuQuette al zei, door zijn opoffering is nu de cirkel rond en kan de rest verder in vrede leven. Maar afgaande op de laatste woorden van Evie aan de schrijver is niets minder waar, want zij zegt: ‘dat was pas het begin.’

Haurus/ IFC

Alhoewel het derde seizoen van Stan Against Evil eindigt met een cliffhanger is het helaas wel het laatste seizoen geworden en heeft IFC besloten om te stoppen met de serie. Maar wie weet komt er ooit nog een vervolg ergens anders, want de avonturen van Evie en Stan zijn te leuk. De verhaallijnen, de parodieën, en odes, de personages en de heerlijke over de top net op het randje humor is gewoon heerlijk escapisme op zijn best die even camp is als innemend, vol horror en humor, en tenslotte hartverwarmend grappig is.

Meer lezen over Stan Against Evil? Klik dan op onderstaande links:

• Stan Against Evil (2018)
  • Season: 3