Boek Review: Dark Harvest (Norman Partridge, 2007)

dark harvest norman partridge 2007‘The thing they call the October Boy drops to the ground. … But you already know about him. After all, you grew up here. There aren’t any secrets left for you. You know the story as well as I do. Pete McCormick knows the story too… part of it anyway.’

Dark Harvest is een boek/novelle die perfect past bij de Halloween sferen, maar er een zeer originele draai aan geeft. Niet alleen door Halloween op een andere manier te benaderen, maar vooral ook door de schrijfstijl en schrijftechniek die Norman Partridge hanteert. Dat maakt het een unieke leeservaring, wat er voor zal zorgen dat je dit korte verhaal maar moeilijk weg zal kunnen leggen en in een ruk uit wilt lezen.

Het is de avond van Halloween in 1963 en in het stadje waar Pete McCormick woont gaat het er anders aan toe dan in alle andere stadjes van Amerika. Er gaan geen kinderen verkleed langs de deuren om snoep te krijgen. Er worden geen leuke grappen uitgehaald of feestjes gehouden. Nee, dit stadje viert dit Oogstfeest op een zeer traditionele, maar lugubere wijze. Iedere Halloween komt de October Boy, die ook wel O’ Hacksaw Face of Sawtooth Jack wordt genoemd tot leven. Bestaande uit ranken van een pompoen met een pompoen als hoofd waarin een gezicht is gekerfd en zijn hoofd en lijf volgestopt met snoep is dat een kleine beloning die de jongens van 16 tot 18 jaar ten deel kunnen vallen. Die avond is het tijd voor de jaarlijkse Run, de nacht waarin deze jongens jacht maken op de October Boy. En wie de October Boy weet te doden, krijgt een beloning; geld en een vrijbrief uit het stadje.

Dit jaar is Pete McCormick 16 jaar geworden en mag hij voor het eerst deelnemen aan de Run. Vijf dagen wordt hij net als alle andere jongens van zijn leeftijd opgesloten zonder eten en op de avond van Halloween vrijgelaten. Van zijn vader krijgt hij een slagersmes, maar naarmate de avond vordert komt Pete achter de ware toedracht van de Run en de October Boy en samen met een nieuw meisje Kelly Haines is hij van plan om een einde te maken aan deze gruwelijke traditie.

Stijl en opbouw

Bijzonder aan dit verhaal is vooral de schrijfstijl en de schrijftechniek. Het verhaal is in de tegenwoordige tijd geschreven en vanuit het schrijversperspectief, maar waarbij de schrijver de lezer direct aanspreekt. Niet alleen spreekt hij tot de lezer, maar behandelt de leer alsof deze zelf in het stadje is opgegroeid en bekend is met deze traditie van Halloween, alsof de lezer er ooit zelf bij was. Dat geeft een origineel perspectief en betrekt de lezer in het verhaal zelf.

Ook is het verhaal vanuit meerdere perspectieven geschreven die door de schrijver zelf worden verteld. Niet alleen volgen we Pete en zijn belevenissen, maar beleven we de avond meekijkend over de schouders van een andere jongen, genaamd Mitch. Maar het meest interessant is het gezichtspunt van de October Boy zelf. Door met hem mee te gaan die avond, en zelfs vanuit zijn gedachten en handelingen en motieven mee te kijken, krijgt de lezer steeds meer informatie over hoe deze avond in elkaar zit.

Langzaam wordt ontvouwen, terwijl de helse nacht losbreekt, waar het allemaal om draait. Grote speler hierin is de agent Jerry Ricks, de echte villain in het verhaal en die de grootste bedreiging vormt voor Pete. Alhoewel niet alles tot in de puntjes wordt uitgelegd, wordt het zeker wel duidelijk wat er aan de hand is.

De manier waarop dit wordt beschreven in deze unieke stijl, voelt aan als een verhaal dat rond het kampvuur wordt verteld. Het schept een intieme sfeer, terwijl het een zeer spannend verhaal is dat enerzijds op een ontspannen wijze wordt verteld, en anderzijds aanvoelt als een grote achtbaan van gebeurtenissen. De horror wordt zeker niet vergeten, naast het mysterie. De kills zijn grafisch, evenals de beschrijvingen van verwondingen en de onderliggende gruwelijkheden geven er een extra sinister tintje aan.

De tijd waarin het verhaal zich afspeelt, sijpelt niet per se door in het verhaal zelf, maar maakt wel de gebeurtenissen en de traditie geloofwaardiger. Het verhaal zelf focust zich enkel op de gebeurtenissen die zich in een avond afspelen. Er is gekozen om de personages niet meer uit te diepen dan nodig, zonder dat ze oppervlakkig worden en vervullen ieder hun rol in deze traditie. Het had een boek kunnen worden van 400 of meer bladzijden, maar door deze unieke schrijfstijl en technieken die de schrijver gebruikt, zou dat te lang worden en op deze wijze, door het kort en krachtig te houden, is de focus erg sterk. Hierdoor zijn er geen andere dingen die de aandacht van de ware horror afleiden. Deze novelle is geheel gebouwd rondom een idee, een concept dat op zeer krachtige wijze precies genoeg is uitgewerkt en voor liefhebbers van een korter verhaal is dit een aanrader.

Dark Harvest is een spannend avontuur dat zich afspeelt op een Halloween avond, waarin zowel een jongen van 16 als een bovennatuurlijk wezen gemaakt van een pompoen, genaamd de October Boy de hoofdrollen spelen. Met unieke perspectieven, een sterk gekozen techniek en stijl is dit een bijzonder Halloweeen verhaal dat niet mag ontbreken in de kast van de horrorliefhebber.

Dark Harvest (2007), 176 bladzijden. Auteur: Norman Partridge. Oorspronkelijk taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar.