Serie Review: The Sarah Jane Adventures Seizoen 1

review series the sarah jane adventures season 1
Sarah Jane, Maria, Allan and the Slitheen/ BBC

The Sarah Jane Adventures is een erg spannende science fiction fantasy serie voor kinderen met verrassende buitenaardse wezens en gekke avonturen.

Op IMDb staat deze serie aangeven als PG, wat betekent dat sommige stukken niet geschikt kunnen zijn voor jonge kinderen onder de negen jaar. De serie The Sarah Jane Adventures is een spin-off van Doctor Who en samen met de volwassen Sarah Jane, twee buurtkinderen en haar geadopteerde zoon die niet helemaal van deze aarde is, beleef je hun spannende en soms mysterieuze avonturen mee.

De serie startte in 2007, na de herstart van Doctor Who in 2005. En werd door Russell T. Davies, die ook weer nieuw leven bracht aan Doctor Who, bedacht. Sarah Jane (Elisabeth Sladen) was ooit de companion van de Derde Doctor (John Pertwee) en de Vierde Doctor (Tom Baker) van 1973 tot 1976. The Sarah Jane Adventures liep van 2007 tot 2011 en heeft in totaal 5 seizoenen en 53 afleveringen waarin Sarah Jane Smith samenwoont met een supercomputer genaamd Mr Smith en een hondrobot genaamd K-9 en het met een aantal kinderen opneemt tegen kwaadaardige buitenaardse wezens die de aarde bedreigen.

De serie speelt zich jaren later na haar belevenissen met de Doctor af wanneer Sarah Jane Smith inmiddels van middelbare leeftijd is en een carrière heeft opgebouwd als journaliste en haar leven met de Doctor achter zich heeft gelaten. Maar een carrière is het enige wat ze heeft, ze is nooit getrouwd, heeft geen kinderen en geen sociaal leven opgebouwd. Ze mist de tijd van avontuur en als er een nieuw buurmeisje in de problemen komt genaamd Maria, wordt het tijd dat Sarah Jane al haar kennis over buitenaardse wezens aanwendt om haar te redden.

Deze gebeurtenis leidt ertoe dat zowel Sarah Jane weer opzoek gaat naar avontuur, maar ook dat buitenaardse wezens haar nu weer weten te vinden. Zoals vanouds trekt ze tegen deze buitenaardse wezens ten strijde en ze wordt hierin bijgestaan door haar buurmeisje Maria, haar supercomputer, Mr. Smith, en K-9, de robothond die stamt uit de oude Doctor Who serie en die een companion was van de Vierde Doctor. En haar pas geadopteerde zoon Luke, die eigenlijk niet helemaal mens is. Als Maria en Luke voor het eerst naar school gaan, ontmoeten ze daar Clyde die ook nieuw is en gelijk betrokken raakt bij een buitenaardse invasie op school en zo ook onderdeel wordt van de Sarah Jane familie.

Clyde, Maria and Luke/ BBC

Sarah Jane, Maria, Luke en Clyde

De serie richt zich op zowel de personages als hun avonturen die ze beleven en telkens de aarde moeten redden. Alles begint als Maria Jackson samen met haar vader Allan tegenover Sarah Jane komt wonen. Haar ouders zijn gescheiden, al komt haar moeder Chrissy, die best egoïstisch is en soms erg dom en onuitstaanbaar, vaak te pas en te onpas langs. Sarah Jane is vooral bezig met haar journalistieke onderzoeken en heeft totaal geen oog voor Maria en Allan.

Totdat Maria een buitenaards wezen in de tuin van Sarah Jane spot en de volgende dag in de problemen raakt als ze een fabriek van frisdranken bezoekt dat wordt gerund door buitenaardse wezens, die de aarde willen overnemen (‘Invasion of the Bane’). Maar ook Sarah Jane is hen op het spoor. Zo komen Sarah Jane en Maria elkaar tegen en Maria komt nog iets veel vreemders tegen, namelijk een jongen zonder navel, die als prototype mens gecreëerd is door deze buitenaardse wezens, de Bane. Sarah Jane en Maria redden hem en Sarah Jane besluit Luke te adopteren met behulp van haar buitenaardse supercomputer Mr Smith, die alle papieren regelt.

Maar hier houden hun avonturen niet op. Want als ze voor het eerst naar school gaan, krijgen ze al gelijk te maken met een nieuwe buitenaardse invasie. Dit keer van de Slitheen, een groene dikke familie. Clyde Langer, ook een nieuwe jongen op school wordt betrokken bij dit avontuur en met z’n vieren weten ze de Slitheen te stoppen (‘Revenge of the Slitheen’).

Dit is het begin van vele avonturen die volgen. Ze raken allemaal op hun eigen manier betrokken bij deze avonturen waarin ze verzeild raken en vormen een hecht team. Ze redden telkens elkaar en vullen elkaar goed aan. Clyde komt via zijn oma een groot geheim in een verpleegtehuis op het spoor, waar een talisman is verborgen die door nonnen die een Gorgon verbergen wordt gezocht (‘Eye of the Gorgon’).

Ook worden Clyde en Luke zonder hun weten gerekruteerd als soldaten voor een oorlog die de Uvodni voeren (‘Warriors of Kudlak’). Ze raken hierin verzeild na een spelletje lasergamen. Maar ook Sarah Jane zelf komt in de problemen, als blijkt dat zij een belangrijk punt is in de geschiedenis en zeer belangrijk voor het voortbestaan van de aarde (‘Whatever Happened to Sarah Jane’). Door haar uit deze tijdlijn te halen, terwijl er een komeet op de aarde afkomt, zal de aarde zonder haar tussenkomst worden vernietigd. Dat is wat een zeer vreemd en eng buitenaards wezen, de Trickster, wil bereiken. Maar met behulp van een puzzeldoosje dat Sarah Jane aan Maria geeft, is Maria de enige die Sarah Jane en de echte tijdlijn herinnert.

In de laatste twee afleveringen (‘The Lost Boy’) lijkt het erop dat Sarah Jane Luke kwijt is, als zijn “echte ouders” naar hem op zoek zijn en hij in werkelijkheid Ashley zou heten. Maar Clyde gelooft daar helemaal niks van en gaat op onderzoek uit. Niet alleen blijkt dat die zogenaamde ouders Slitheen zijn die wraak komen nemen, maar ook dat dit alles in werking is gezet door Mr Smith.

Ondanks dat Sarah Jane de aarde beschermt is zij net als de Doctor vol mededogen en geeft zij iedereen een kans om zich te beteren, voordat zij serieus de strijd aan gaat. Ze dacht dat ze zonder familie kon, maar de kinderen brengen daar verandering in.

Maria krijgt hierin de grootste aandacht en Sarah Jane werpt zich op als een soort tante, die Maria raad geeft en haar bijstaat. Alhoewel Allan eerst niets afweet van de avonturen van Maria, komt hij er op gegeven moment wel achter. Zijn eerste reactie is het beschermen van Maria door haar te verbieden met Sarah Jane om te gaan, maar gelukkig draait hij bij als hij ziet hoe belangrijk en bijzonder het is en helpt hij zelfs mee. Haar moeder Chrissy is een heel ander geval. Zij heeft het helemaal niet op Sarah Jane en heeft het gevoel dat zij Maria van haar afpakt en vindt haar maar een raar gek mens. Sowieso heeft Maria een moeizame relatie met haar moeder, zeker na de scheiding, maar Chrissy is meer met zichzelf bezig dan met Maria en niet bepaald een leuke moeder. De scheiding en dat Maria het daar moeilijk mee heeft komt regelmatig aan bod en geeft meer diepgang en ook herkenbaarheid aan de serie.

Clyde is een opportunist. Hij is slim als hij dat wil, maar vrij impulsief en een vrijbuiter die alles vrij spannend en leuk vindt. Luke is heel anders, hij is een genie, maar dit maakt hem ook anders dan ander kinderen, helemaal omdat hij eigenlijk nog maar net bestaat en niets weet van sociale omgang, maar wel alles van natuurkunde en nog veel meer. Dat maakt hen een leuk duo dat elkaar aanvult. Terwijl Maria meer naar Sarah Jane toetrekt.

Sarah Jane and the Trickster/ BBC

Mr Smith, K-9 en de Sonic Lipstick

K-9 is een oude bekende die ook ooit een companion was van de Doctor en nu samenwerkt met Sarah Jane. Hij is een trouwe robothond die het hele eerste seizoen in de ruimte is om een zwart gat onder controle te krijgen. Maar als Sarah Jane hem nodig heeft, dan teleporteert hij zich gelijk naar haar toe.

Net zoals de Doctor heeft ook Sarah Jane een apparaat, alleen is het geen sonic screwdriver, maar een sonic lipstick die meer dan eens goed van pas komt.

Mr Smith is nieuw in het Doctor Who/Sarah Jane universum. Ook voor Sarah Jane zelf. Het is een buitenaardse supercomputer die zelfstandig nadenkt en heel veel kan. Hij is verborgen achter een paneel op de zolder, waar ze al haar geheime spullen bewaard en als ze hem nodig heeft, dan zegt ze: “Mr Smith, I need you.” En verschijnt hij uit de muur. Maar Sarah Jane weet ook niet precies waar hij vandaan komt. 18 Maanden eerder kreeg ze van een geoloog een stuk kristal dat gevonden werd bij een vulkaanuitbarsting. Het bleek buitenaards te zijn, en kon met haar communiceren door middel van haar laptop. Het kristal heeft de supercomputer Mr Smith gemaakt die haar nu bijstaat om de aarde te redden. Maar in de laatste twee afleveringen blijkt dat hij een Xylok is, een buitenaards intelligent ras dat 60 miljoen jaar geleden was gecrasht op aarde en sindsdien verzonken is en gevangen in de grond. Door de komeet op aarde te laten crashen, kunnen alle Xylok worden bevrijd. Dat is het werkelijke doel van Mr Smith. Gelukkig komt K-9 te hulp en ontstaat er een gevecht, dat K-9 niet alleen weet te winnen, maar ook Mr Smith reboot en hem een nieuw doel geeft: het beschermen van de aarde.

Avonturen en buitenaardse wezens

Het seizoen bestaat uit 12 afleveringen, die ieder 25 minuten duren. Elk avontuur bestaat uit 2 afleveringen, dus in dit seizoen zijn er 6 verschillende avonturen te zien. Elke aflevering heeft andere buitenaardse wezens als vijanden, die er allemaal anders uitzien. De Bane zijn slijmerige blob achtige wezens, roze van kleur. De Uvodni zijn mensachtige wezens met een hoofd als een insect. De Slitheen zijn groene dikke wezens die veel windjes laten als ze zich vermommen in een mensenkostuum. De Gorgon is een vrij eng wezen, en stamt uit de Griekse mythologie, ze heeft haren als slangen en kan met haar blik mensen verstenen.

Maar de engste vijand van dit seizoen is de Trickster die leeft op chaos, die we leren kennen in ‘What Ever Happend To Jane Jane?’. Dit wezen heeft geen echt gezicht, geen ogen en neus, maar wel een mond met scherpe tanden en zijn gezicht is bleek en ziet er angstaanjagend uit. Gehuld in een zwart gewaad met enkel chaos als doel, zorgt hij voor een enge aflevering. Hij maakt deel uit van het Panteon of Discord. Deze aflevering zit niet alleen erg goed en spannend in elkaar, maar is ook mooi en fantasievol gemaakt, met tijdreizen en de bruggen over de tijdlijn en het gebied waar Sarah Jane en Maria in terecht komen, het niets, buiten de werkelijkheid is erg unheimisch.

De afleveringen worden afgewisseld van komisch en spannend tot eng en spannend. Het ene buitenaardse is enger dan de andere en naast hen is er veel ruimte voor de personages, hun ontwikkelingen, persoonlijke problemen en onderlinge relaties. Dit is erg goed in balans gehouden zodat de personages echte personen worden en dat maakt hun avonturen door hun acties en beslissingen ook geloofwaardiger. Iedere aflevering heeft wel een soort thema, of probleem dat aangekaart wordt, en waar een les uit geleerd kan worden, al wordt niet nooit erg expliciet verteld. Het gaat om kleine persoonlijke dingen, van een scheiding, tot grote kwesties zoals oorlog, maar vooral ook om eigen keuzes en handelen. Dit wordt op een natuurlijke en speelse wijze verwerkt in de afleveringen.

The Gorgon/ BBC

De serie is PG, waardoor sommige scènes niet geschikt zouden kunnen zijn voor kinderen van onder de negen jaar. De afleveringen kunnen spannend, zijn, maar naast sommige buitenaardse wezens (wat niet in beeld wordt getoond) gaat er niemand dood. Wel zijn ze vaak genoeg in gevaar, maar weten zichzelf te redden, of worden ze gered. De buitenaardse wezens kunnen soms eng zijn, vooral de Trickster en de Gorgon.

De serie bevat een scala aan emoties, van blijdschap, vriendschap, tot verdriet en een triest gevoel, wat op een natuurlijke wijze zonder te overdrijven wordt gebracht, waardoor het zeer toegankelijk en begrijpelijk is voor kinderen. De serie is altijd positief, hoe het ook afloopt, het houdt een positieve kijk op de mens en de wereld en op problemen.

De serie is ook vooral erg leuk om met de hele familie te kijken, omdat het weliswaar op kinderen is gericht, maar nooit kinderlijk wordt en de kinderen serieus neemt.

Kijk info

• Eng 1/5 Over het algemeen is het niet echt eng, behalve misschien de Trickster, verder is het gewoon erg spannend.