Film Review: Wounds (2019)

review film wounds 2019
Wounds/ Hulu

Review en uitleg van Wounds (2019). Wounds (2019) is een nihilistische moderne weird fiction horror die uniek is met originele horror en een diepere betekenis.

Wounds is een film die niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Het is een film in een specifiek genre en stijl waar je bekend mee moet zijn en waar je van moet houden om de film te kunnen waarderen en begrijpen. De film is nihilistisch in stijl en verhaal en plot en kan daarom voor velen erg vaag zijn. De moderne weird fiction brengt het Lovercraftian occulte element zeer subtiel maar erg creepy in beeld. Terwijl het thema, de hoofdpersoon als onderwerp, zowel de horror als het plot met elkaar verbindt.

Wounds is gebaseerd op de novelle The Visible Filth van Nathan Balllingrud. Het verhaal en de vertelwijze met achterliggend onderwerp dat stijlvol maar vaag is, doet denken aan de schrijfstijl van T.E. Grau die de horror op gevoelsniveau weet te brengen en je door middel van dat gevoel een begrip krijgt waar het verhaal nu over gaat.

Will werkt als barman in de kroeg Rosie’s. Het is een wat schimmige kroeg van de eigenaresse Rosie, maar Will voelt zich er thuis. Des te meer omdat een van de vaste gasten Alicia is, waar hij verliefd op is. Maar zij heeft een vriend Jeffrey en Will heeft een vriendin Carrie.

Als er op een avond terwijl ook Alicia en Jeffrey aan de bar zitten vier studenten binnen komen, is dat het begin van een nachtmerrie voor Will. Diezelfde avond ontstaat er een gevecht tussen de grote vechtersbaas Eric die boven Rosie’s woont en een kennis van hem. Hierbij wordt Eric in zijn gezicht gestoken met glas, waardoor er een gapende wond ontstaat. Terwijl de studenten het gevecht filmen, Jeffrey ertussen probeert te komen, belt Will de politie. De studenten gaan er vandoor, maar een van hen laat haar telefoon achter die Will mee naar huis neemt.

Die nacht krijgt vreemde hulpkreten gestuurd naar die telefoon en als hij deze weet te ontgrendelen ziet hij verontrustende horror beelden. Dat is het begin van de nachtmerrie waarin Will terecht komt.

Nihilistische nachtmerrieachtige weird fiction

Wounds is een vrij distinctieve film dat een specifiek genre betreft. Het is een nihilistische weird fiction horror, waarbij de horror subtiel is, soms bijna subliminaal en het plot nihilistisch. Ook de personages worden summier weergegeven, enkel wat functioneel is voor het plot. Maar terwijl de personages op een impressionistische wijze worden weergegeven, wordt de horror op een expressionistische wijze in beeld gebracht.

De korte, zeer veelzeggende conversaties tussen de personages laten hun onderlinge verhouding duidelijk zien, maar ook hoe de karakters zelf in elkaar zitten. Je krijgt als het ware een korte kleine impressie van wie zij zijn. De film schetst hen in hun beleving van het moment.

De horror echter is, weliswaar even subtiel, maar expressionistisch. Niet alleen wordt er gebruik gemaakt van bijna subliminale beelden die sterk doen denken aan de heldimensie en hallucinaties van Event Horizon (1997), maar ook duiden de beelden en de horror de emoties van Will. Door dromen en hallucinaties wordt zijn werkelijkheid vervormt wat nachtmerrieachtige angstbeelden zijn. Dit is origineel en zeer unheimisch in beeld gebracht. Deze horror die Will ervaart is zeer introvert en klein en speelt in op zijn gevoel maar ook op die van de kijker, waardoor het een surreële ervaring wordt. Het gaat in de film dan ook om Will en zijn reactie op deze ervaringen en observaties die hij doet.

De film centreert zich om Will. Will is een oppervlakkige knappe en charismatische man, die noch vriendelijk noch gemeen is en door het leven glijdt zonder doel. Zijn vriendin Carrie noemt hem een nep persoon, een leeg omhulsel, slechts een lichaam. Een leegte die hij enkel weet op te vullen met drank. Zijn hele zijn wordt op een subtiele wijze verweven met het plot. Zijn karakter staat diep in verbinding met de gebeurtenissen. Door de hele film heen wordt door de tekstberichten en door conversaties met Carrie en Alicia deze verbinding verduidelijkt. Want andere verbindingen in de echte wereld heeft hij niet. De emotionele en fysiek band is zowel met Carrie als Alicia nauwelijks aanwezig en de agenten zijn slechts vage kennissen uit de kroeg.

review film wounds 2019
Lovecraftian entity/ Hulu

De uitleg van Wounds

De film lijkt erg vaag, maar subtiele hints, verweven in het narratief in tekst en beeld weten het plot op gevoelsniveau te verduidelijken. Deze manier van vertellen zal niet iedereen aanspreken en het einde waarschijnlijk evenmin. Maar de film is minder vaag dan je denkt.

Het draait allemaal om een boek dat de vier studenten hebben gevonden ‘Translation of Wounds’. In dat boek wordt een ritueel beschreven waarbij er een menselijk slachtoffer gemaakt moet worden, om fysieke grenzen te kunnen overschrijden en er contact gemaakt kan worden met hogere wezens om macht en verlichting te verkrijgen. Die fysieke grens kan slechts worden overschreden door een fysieke wond. In die fysieke wond ziet men een zwarte tunnel, die een portaal is tussen onze wereld en een andere. In dit geval waarschijnlijk een heldimensie.

Als Carrie op internet onderzoek doet naar een van de namen op de telefoon stuit zij op het beeld van deze zwarte tunnel en raakt gehypnotiseerd en komt in de greep van wat zich daarin of daarachter bevindt. Als Will haar in bad doet spoelt het water die zwarte besmetting van haar af. Het reinigt haar lichaam en geest. Maar Will blijft zichzelf verontreinigen dat gesymboliseerd wordt door alcohol, waarmee hij zijn lege betekenisloze bestaan probeert te vullen.

Door middel van de tekstberichtjes blijkt dat de studenten dit ritueel hebben uitgevoerd en dat er uit een gat van het onthoofde hoofd iets kwam gekropen, dat leek op een hand. Dat ritueel zorgde ervoor dat ze bezeten werden. Maar er ging iets mis. Misschien omdat zij geen perfecte lege omhulsels waren om bezeten te worden.

Het is dan ook de vraag of deze studenten bij toeval de bar binnenstapten vlak voordat Eric in een gevecht betrokken raakte, waardoor hij een gapende wond kreeg in zijn gezicht. Misschien was het ook geen toeval dat een van die studenten haar telefoon achterliet zodat Will deze kon vinden. Want Will daarentegen is de perfecte gastheer.

Vervolgens speelden deze bezeten studenten met Will een spelletje waardoor hij steeds verder afzakte. Voordat hij de beelden op de telefoon kon laten zien aan de agenten, namen zij de telefoon op bizarre wijze terug, terwijl Will werd voorbereid om als geschikte kandidaat uiteindelijk ook bezeten te worden. Hij was namelijk een perfect lichaam voor een wezen uit die andere dimensie om te bezitten. Als lege huls, slechts een lichaam, zoals Carrie al duidelijk maakte.

Will zakt steeds verder weg in waanzin, door dromen en hallucinaties, en het geluid voortbracht via de telefoon door de wezens uit die andere dimensie. Terwijl de entiteit als een schim zich wil manifesteren in onze werkelijkheid. Hij gaat een stap te ver met Alicia, waarbij hij hun vriendschap op het spel zet en zij niets meer met hem te maken wil hebben. Hij maakt het uit met Carrie, om wie hij wel geeft, maar niet genoeg. Beide vrouwen waren zijn ankers, die weliswaar in los zand bleken te zitten. Als hij dan door al deze waanzin zijn baan op het spel zet, is hij niets meer dan zichzelf, een leeg lichaam. Terwijl hij zichzelf steeds blijft vullen met alcohol, maar ook dat is niet genoeg. De buzz is te klein en verwaarloosbaar.

Zonder houvast in de wereld, zonder doel, iets om echt om te geven is hij op zichzelf aangewezen en hij beseft dat dit niet genoeg is. Het enige dat hem nog rest is gevuld worden, de leegte in hemzelf te verdrijven door deze hogere wezens en daardoor misschien verlichting te kunnen vinden. Dat doet hij door middel van de wond die Eric heeft opgelopen en waarmee hij nog altijd op bed ligt, aangezien hij weigert om naar het ziekenhuis te gaan. Deze gapende wond wordt het portaal waardoor het hogere wezen tot Will kan komen. Terwijl de kakkerlakken het scherm vullen, kunnen we slechts een glimp opvangen van welk Lovecraftiaans wezen bezit neemt van Will.

Wounds is een film die niet veel weggeeft van het plot, maar genoeg om op gevoelsniveau te bevatten wat er gebeurt. Maar wie dieper kijkt zal de duidelijke verbinding tussen het personage Will en het plot wel kunnen ontrafelen. Met subtiele horror die onder je huid kruipt, moderne schetsen van personages en een weird fiction achtergrond van Lovecrafatiaanse wezens en (hel)dimensies, is dit een origineel verhaal dat niet voor iedereen geschikt is. Persoonlijk houd ik erg van weird fiction en zeker deze soort die weinig lijkt te onthullen, maar waar je langer over na kunt denken om er meer betekenis aan te kunnen geven. Wounds heeft op het eerste gezicht geen diep thema, maar kan wel herkenbaar zijn en de zoektocht naar het hogere, de betekenis achter dingen en verlichting is niet alleen wat de film onderzoekt, maar waar de vraag van de hele zin van het leven op rust.

• Wounds (2019) 94 min
  • Directe by: Babak Anvari
  • Produced by: Christopher Kopp, Lucan Toh