Film Review: Eli (2019)

review film eli 2019
Eli/ Netflix

Eli (2019) is een spooky mystery horror met een zeer verrassende twist die zich pas aan het einde openbaart.

Omdat de film Eli een grote verrassende wending heeft in het verhaal, is het niet leuk om deze weg te geven, maar wel belangrijk om te melden. De film is dan wel een mystery horror, maar zo gedraagt de film zich niet, aangezien er niet wordt gefocust op een mystery, zelfs niet eens hint op een mysterie, maar op geesten. Want wat op het eerste gezicht een standaard spook verhaal wordt in een oud landhuis met alle cliché spookverschijningen, verandert na de helft van de film en heeft Eli een finale die je niet ziet aankomen. Het is dan ook aan te raden om de film helemaal uit te kijken, voordat je een oordeel kunt vellen of ook maar een idee hebt waar het werkelijk om gaat.

Eli een jongen van 11 jaar oud heeft sinds vier jaar plotseling een auto-immuunziekte gekregen. Hij leeft thuis in een pastic bubbel en moet het doen zonder ook maar enige aanraking van zijn ouders. Nu hebben zijn ouders al hun geld bij elkaar geraapt om hem een specifieke behandeling te laten ondergaan bij Dr Horn als een laatste redmiddel om hem beter te laten worden. Dr Horn heeft een enorm landhuis omgebouwd tot een steriele zone waarin Eli vrij rond kan lopen. Voor het eerst sinds tijden kan hij zijn moeder weer aanraken en voelen.

Maar de behandelingen zijn heftig en pijnlijk. En dat is niet het enige dat Eli pijnigt in deze medische faciliteit, want ook wordt hij getergd door spookverschijningen van kinderen. Niemand gelooft hem, alleen een mysterieus buurmeisje Haley met wie hij door het glas in de serre kan praten. Zij zegt hem dat er iets vreemds is met Dr Horn en dat zij de vorige patiëntjes nooit meer heeft gezien. Eli begint Dr Horn te wantrouwen en vreest voor zijn leven, wat tot een verschrikkelijke waarheid zal leiden.

Haunted house

De film begint als een standaard haunted house, met een omgeving en huis dat zich er prima voor leent. Afgelegen, gehuld in mist, staat het enorme oude gotische gebouw statig, en kan het bijna niet anders dan dat het er spookt. Die spookverschijningen ziet Eli dan al vrij snel. Voor het eerst kan hij zich weer in een grote ruimte vrij bewegen en voelt hij zich veilig van de buitenwereld die dodelijk voor hem is, maar al gauw blijkt het binnen misschien nog wel onveiliger. Die spookverschijnselen weten soms wel een jumpscare uit te lokken of een unheimisch gevoel, maar het blijft allemaal te cliché om echt eng te worden, noch kruipt de enge sfeer onder je huid.

review film eli 2019
Eli and Haley/ Netflix

De horror ziekte van Eli

De film focust zich vooral op de horror waarin Eli zich bevindt. Niet veilig buiten, maar ook niet binnen. En ook zijn leven in handen leggen van een schimmige Dr Horn, zorgen voor de echte horror voor Eli. Dat wordt goed uitgebeeld door de emoties van Eli, die een vol spectrum beslaan, van angst, hoop, bang om teleurgesteld te worden, de wanhoop omdat hij niet wordt geloofd door de volwassenen en het opgesloten hulpeloze gevoel, die hij subtiel over weet te brengen.

De brandwonden die op zijn hele lichaam ontstaan als hij in contact komt met de buitenwereld en het gevoel geen adem te krijgen, zorgen voor een benauwd en beklemmend gevoel. Niet alleen de hele plot is rondom zijn ziekte opgebouwd maar ook alle gesprekken, handelingen en acties, gaan enkel over de ziekte van Eli en hoe hij beter kan worden. Aangezien dit een reeële ziekte is, lijkt er naast dat het er spookt ook weinig anders spannends of mysterieus aan de hand te zijn.

Verrassend plot

Tot aan de helft van de film lijkt dit allemaal uit te monden in een gewoon haunted house verhaal met spoken, maar niets is minder waar. De film is heel plot gericht en vanaf de tweede helft wordt dit plot door middel van de ontdekkingen van Eli voortgestuwd tot een verrassende ontknoping, die misschien ook niet zo origineel is, maar zeker wel verrassend.

Beetje bij beetje worden de rollen van de volwassenen om hem heen duidelijk en dat is zowel subtiel als nog vrij lang ambigue in beeld gebracht. Dr Horn is inderdaad schimmig zoals Haley al zegt. Zij is zowel een vriendelijke behulpvolle arts, maar kan net zo goed de mad scientist zijn, des te meer omdat haar gedrag in de operatiekamer naar Eli toe soms nogal harteloos overkomt om over haar twee assistenten maar te zwijgen. De moeder lijkt het meest begaan met Eli en wil niets liever dan hem beter zien en haar liefde lijkt oprecht. De vader in tegenstelling is wat strenger en harder tegen zijn zoon. Er wringt iets, of dat nu te maken heeft met het geld dat Eli kost, of dat er iets tussen het echtpaar zelf speelt. Maar ook de functionaliteit van Haley in het plot blijft een raadsel dat pas aan het einde onthuld zal worden.

Blijf kijken tot en met het einde

Pas tegen het einde weet de kijker en Eli zelf pas waar het echt om gaat. Die ontwikkeling in de film werkt toe naar een onverwachte pure horror finale, alhoewel de omslag niet abrupt is, die de beloning voor de kijker is die veel meer horror krijgt dan eigenlijk volgens de opbouw en verloop werd verwacht. Alhoewel het einde misschien de een meer zal bekoren, juist door de omslag in het verhaal, dan de ander, moet gezegd worden dat zelfs de doorgewinterde horror kijker verrast zal kunnen worden. Waar sommige kijken zich net zoals Eli verraden zullen voelen door het geheim dat te lang (onnodig) werd bewaard, zullen anderen, misschien hierdoor de ontknoping des te bevredigender vinden.

Eli is een film die pas loont aan het einde. Wie de opbouw met de cliché spoken en haunted house eenmaal voorbij is, kan rekenen op een onverwachte wending die de echte horror is in de film. Met een goed verhaal dat focust op de belevenissen en ervaringen van Eli, weet de film zich tot aan die finale aan de kijker te binden.

• Eli (2019) 98 min
  • Directed by: Ciarán Foy
  • Produced by: Trevor Macy, John Zaozirny