Serie Review: Stan Against Evil Seizoen 2

review series stan against evil season 2
Stan and Evie/ IFC

Voor een tweede seizoen in Stan Against Evil is het aan Stan en Evie om het kwaad in Willard’s Mill te bestrijden, maar dan moet Stan Evie eerst nog van een wisse dood zien te redden, 300 jaar terug in de tijd.

In het eerste seizoen kwamen Stan en Evie terecht in een tijdlus opgezet door Thaddeus Eccles, de sheriff die in 1692 verantwoordelijk was voor het ter dood brengen van 172 zogenaamde heksen. Het blijkt echter dat hij de enige echte slechte heks was in Willard’s Mill en dat hij iedereen die tegen hem in opstand kwam als heks ter dood veroordeelde en gewone burgers beschuldigde van hekserij door angst te blijven zaaien. En belangrijker nog omdat hij deze zielen gebruikte om zijn coven te vergroten en deze zielen gevangen hield in de Land of Shadows. Eccles kon op deze manier demons oproepen en aan de zielen en lichamen van de dode mensen binden en ze terug sturen naar de aarde om daar wederom doden te maken en zo zijn coven nog groter te maken. Nu hij door de tijdlus Evie in handen heeft gekregen, staat nu zij op het punt om gedood te worden op de brandstapel. Hoe loopt dit af?

De serie maakt het zich er niet gemakkelijk vanaf door haar weer zo snel mogelijk naar het heden terug te halen, zonder al te veel poespas. Integendeel, Stan Against Evil staat immers bekend om zijn “gedoe”, dus worden de eerste twee afleveringen geheel besteed aan het terughalen van Evie. We zijn inmiddels 11 dagen verder in een alternate universe waarin Leon de sheriff is en Stan heeft steeds vreemde dromen, die visioenen blijken te zijn, over Evie. Want aangezien Evie in 1672 is gestorven is zij nooit naar Willard’s Mill gekomen.

In het dorp komt Stan Constance tegen, de dochter van Eccles, die hij herkent. Constance was immers degene die zij steeds tegenkwamen op de bosweg in de tijdlus. Door de truc met de tijdlus is zij in deze tijd gebleven en Evie naar 1692 getransporteerd. Constance blijkt samen met drie anderen waaronder Lara Bouchard deel uit te maken van een heksen coven, The Black Hat Society, afstammelingen van de goede heksen coven uit de tijd van Eccles. Zij hebben een boek in handen met een profetie, waarin zowel Evie als Stan in voorkomen. Evie schijnt namelijk op de brandstapel te zijn verdwenen en Stan is degene die haar moet redden. Dat doet hij op bizarre wijze door een Wraith op te graven en de ogen te gebruiken om via het hutje van Eccles, dat een tijdportaal blijkt te zijn, terug te keren naar 1672, zodat Stan Evie kan redden en ze weer terug kunnen via het tijdportaal.

Deze afleveringen grijpen niet alleen terug op voorgaande gebeurtenissen uit het eerste seizoen, maar weven de rode draad verder, doordat Stan de opdracht krijgt om ene Gerard DuQuette te vinden. Hij zou namelijk weten hoe Stan zijn vrouw Claire die vorig jaar is overleden en waar de hele serie mee begon, kan redden door terug te gaan in de tijd. Maar niet voordat hij en Evie nog heel wat te stellen krijgen met heksen gespuis, zoals een werepony en een evil baby.

Leon/ IFC

Bizar, absurd, weird en hilarisch

Maar voordat hij uit kan vinden hoe dat moet, beleven we eerst een aantal bizarre, absurde en hilarische avonturen. Het tempo blijft elke aflevering er goed inzitten. Er wordt niks overbodigs gezegd of in beeld gebracht en geen enkele situatie wordt onbenut gelaten om er een komische draai aan te geven. De humor komt ook dit keer van verschillende kanten. De droge reacties van Evie. De grove, absurde en onlogische, sarcastische maar bloemrijke opmerkingen van Stan. De bizarre projecten, weirde gedrag en wereldvreemde opmerkingen van dochter Denise en de totaal incompetente hulpsheriff Leon Drinkwater. De dialogen zijn snappy, vaak absurd en lijken vaak erg seksistisch, vooral van de kant van Stan. Ik zeg lijken, want terwijl hij deze seksistische of racistische opmerkingen maakt, komt hij er zelf altijd uit als de idioot. The joke is on him. Dus alhoewel deze serie misschien seksistisch lijkt is deze dat niet. Dit thema wordt veel aangehaald in dit seizoen.

Evie woman power

Evie zien we dit seizoen ook meer in haar privé hoedanigheid. Zo houdt ze samen met Denise een meidenavondje houden waarbij ze naar The Fiancé kijken (lees: The Bachelor) waarbij ze samen wegzwijmelen terwijl een demon heks daar gebruik van weet te maken en Evie als een gestoorde tegen Denis opzet. Ook krijgen we eindelijk de ex van Evie te zien, Kenny, die het wel erg goed kan vinden met Stan, tot ergernis van Evie. Gelukkig komt ook Stan tot de conclusie dat Kenny een cry baby is, waar je niets aan hebt.

Maar Evie weet zichzelf ook in de probleem te werken wanneer ze na de zoveelste man die haar probeert te versieren als ze in functie is een antieke trouwring koopt om zo de mannen van haar knappe lijf te houden. Natuurlijk pakt dit helemaal verkeerd uit en is het de ring van een zwarte weduwe/heks.

En nadat Evie in het begin van dit seizoen nog gered moest worden door Stan, is het deze finale de beurt aan Evie om Stan te redden. Zo wisselen ze elkaar goed af, en vormen ze een buitengewoon team.

Stan manpower

Stan laat dit seizoen wat meer lagen van zichzelf zien. Niet alleen redt hij Evie uit het verleden en blijkt dat hij haar een echte vriend noemt, als hij op zijn knieën gaat en Constance smeekt voor haar leven. Maar de serie zou niet zo leuk zijn zonder de vreselijke kant van Stan. Zijn luie, egoïstische gedrag en sarcastische opmerkingen, krijgen dan ook weer volop de aandacht.

Gelukkig heeft hij ook goede kanten, want nadat hij zowel Evie als Constance heeft gered, wil Constance hem ook helpen en doet dit door hem de naam te geven van Gerard DuQuette die kan helpen om Claire te redden. Deze Gerad DuQuette heeft een raadsel voor Stan om op te lossen, terwijl een dubbelganger van Stan ellende veroorzaakt in Willard’s Mill. Ook hier weet Evie hem te steunen en het raadsel op lossen, maar kan het niet laten om de opmerking te maken dat ze niet dacht dat er een nog ergere versie van Stan zou kunnen bestaan. Maar dat Stan de meest botte opmerkingen kan maken, wil niet zeggen dat het nooit waar is wat hij zegt. Hun samenwerkingen en inmiddels vriendschap is zowel hilarisch als bijzonder.

Denise and Kevin/ IFC

Denise girlpower

Voor nog meer absurde humor, die soms complete waanzin is, hebben we Denise. De volwassen dochter van Stan, die zich als een kind kan gedragen, totaal onwetend, naïef, dom, maar lief en met een voorkeur voor het morbide en macabere. In dit seizoen onderneemt ze een pony project, maakt ze van haar bean bag een waterbed, een project met kraaien die in de auto een nest hebben gemaakt en fungeert ze als babysitter, van wat blijkt een evil baby. Die aflevering waarin zij op de baby moet passen is eindelijk een aflevering waarin zij kan stralen. Het is een leuk personage dat helaas te vaak als grappig tussendoortje screen time krijgt. Met deze aflevering komt daar verandering in. Ook haar relatie met Kevin, de beheerder van de begraafplaats komt meer naar voren en hun manier van communiceren is ronduit hilarisch, absurd en soms wereldvreemd. In deze aflevering zit ook een vette knipoog naar Alien, net als in de aflevering met de werepony.

De afleveringen met campy villains

De afzonderlijke afleveringen beginnen ieder weer met een terugblik in het verleden van Willard’s Mill en nu zien we hoe elke keer een sheriff aan zijn einde kwam en hoe de geschiedenis zich met Stan en Evie dreigt te herhalen. De meeste afleveringen blikken terug op 1800 nog wat, maar de aflevering waarin Denise centraal staat, zoekt het dichter bij huis, in de jaren 80, wat een leuke afwisseling is.

De afleveringen zelf zorgen sowieso voor genoeg afwisseling. Zo krijgt Evie te maken met een werepony. Overdag een moordende pony en in de nacht een man die verliefd wordt op haar. Dit zou misschien erg flauw kunnen worden, maar ze weten het goed te combineren met de realistische kant, alhoewel ook erg komisch, van de relatie van Evie met haar ex Kenny. Ook krijgen ze te maken met zwarte bruid die aan het moorden slaat. De oplichter zoals hierboven als vermeld. En tenslotte Gerad DuQuette een zwarte voodoo magiër, die eruit ziet als en soort Papa Legba.

werepony/ IFC

De Cliffhanger: Spoilers

Dat brengt ons bij de laatste aflevering waarin Stan terug gaat om Claire te redden. Er volgt een afscheid tussen Evie en Stan en zij vraagt zich af wat er nu gebeurt als het hem lukt. Dan blijft hij de sheriff en zal zij nooit naar Willard’s Mill zijn gekomen en hebben ze elkaar nooit gekend, wat hen beiden droevig maakt en zelfs Stan zijn traantje moet inhouden.

Maar de volgde dag wordt Evie gewoon wakker in Willard’s Mill en blijkt zij nog steeds de sheriff. Als zij naar het huis van Stan gaat, blijkt Claire nog te leven, maar is Stan die dag doodgegaan. Dus reist ook Evie terug in de tijd, waar ze door Leon wordt opgepakt wegens het illegaal dragen van een uniform. Maar wordt Leon door een heks gedood. In een gevecht met diezelfde heks sterft Claire in een poging om Stan te redden en komt Evie uiteindelijk net op tijd om hem te redden en de heks te doden. Als ze echter weer terug gaan naar hun eigen tijd, blijkt Willard’s Mill verwoest en ook het huisje van de familie Eccles waardoor ze door de tijd konden reizen blijkt verwoest. Want die nacht dat Claire stierf moest ze bepaalde bloemen vernietigen omdat anders de doden het rijk van de levenden zouden overnemen. Aangezien ze de laatste bloem niet heeft kunnen vernietigen door tussenkomst van Stan is dit het resultaat. En door tussenkomst van Evie is Leon in deze tijd nu dood. En wat is er van Denise geworden? Wat nu? Dat gaan we zien in het derde seizoen.

Stan Against Evil seizoen 2 heeft een strak tempo, goede sterke satire, absurde situaties en dialogen, een hoop humor die op verschillende manieren tot uiting komt, en er gebeurt een hele hoop. De rode draad wordt niet vergeten en loopt er altijd sterk doorheen, terwijl er genoeg ruimte is voor de verschillende monsters/witches of the week afleveringen. De karakters worden niet erg uitgediept, maar toch komen we meer over hen te weten. Denise heeft eindelijk haar eigen aflevering om in te stralen en Leon heeft meer screen time gekregen, waarin hij het voornamelijk zwaar te verduren krijgt en wat hij met zijn leven heeft moeten bekopen, althans, tot nu toe. Ook de cinematografie wordt niet vergeten en op een leuke speelse manier haakt deze toepasselijk in op de situaties. Ondanks dat het een grove serie kan zijn, met sardonische maar satirische humor, met een hoop bloed en gore, ligt daar de nadruk niet op. De serie legt vooral de nadruk op de over de top personages die soms boven zichzelf uit kunnen stijgen. Dat maakt deze serie ook humoristische camp, die voor heel wat bizarre hilariteit zorgt.

Meer lezen over Stan Against Evil? Klik dan op onderstaande link:

• Stan Against Evil (2017)
  • Running time episodes: 21 minutes