Serie Review: Stan Against Evil Seizoen 1

review series stan against evil season 1
Stan against Baphomet/ photo by Kim Simms, IFC

Stan Against Evil is een absurd komische en super campy serie vol humor, actie, monsters, demons en een macho man met een klein hartje.

Wie bekend is met de serie Ash vs Evil Dead en dat een hilarische komische serie vindt doet er zeker goed aan om ook Stan Against Evil te bekijken. Net als Ash is ook Stan een vrij botte, egoïstische, vooringenomen, politiek incorrecte man van middelbare leeftijd, maar ook met een klein hartje. En net zoals de serie Ash vs Evil Dead is ook de serie Stan Against Evil absurd, grof, komisch, over de top camp, waarbij het bloed, de ranzigheid en botte politiek incorrecte woorden je om de oren vliegen, zonder dat de serie zelf te grof is of politiek incorrect.

Want juist deze series nemen hun hoofdrolspelers niet al te serieus en zorgen ervoor dat zij noch als nare oude mannen worden neergezet noch dat hun acties en woorden als heroïsch moeten worden beschouwd. Want het draait uiteindelijk allemaal om kwade gespuis dat verslagen moet worden en zodoende blijkt dat zowel Ash als Stan toch ergens een klein hartje verscholen hebben zitten. Bij beide series spat ook de lol er van af, zit er een goede rode draad in en een keur aan monsters of the week.

Stan Miller is de sheriff van het plaatsje Willard’s Mill in New Hampshire. In dat plaatsje vonden honderden jaren geleden, in 1692, heksenverbrandingen plaats, 172 om precies te zijn. Degene die daar verantwoordelijk voor was, was de sheriff Thaddeus Eccles. Maar als de “heks” Stella Stanas voordat zij op de brandstapel wordt gezet, een vloek uitspreekt over alle toekomstige sheriffs blijkt deze uit te komen. Sinds 1698 zijn alle sheriffs vroegtijdig en gewelddadig om het leven gekomen.

Behalve Stan. Die houdt het al 28 jaar vol als sheriff. Dat komt door niemand minder dan zijn vrouw Claire die in het geheim een demon hunter was en Stan zonder zijn medeweten beschermde. Maar nu is Claire plotseling gestorven en ziet Stan een vreemde vrouw op haar begrafenis. Na een gewelddadige actie van zijn kant neemt hij ontslag. De nieuwe sheriff is Evelyn (Evie) Barret.

Nu Claire dood is komen zowel Stan en zijn dochter Denise als Evie erachter wat de naaikamer van Claire eigenlijk verborg, een arsenaal aan bijzondere wapens, boeken over het occulte en de gescheidens van Willard’s Mill en een bijzonder boek geschreven in een vreemde taal die alleen leesbaar is met een amulet dat Claire bezit.

Nu is het aan Evie, Stan en Denise om Willard’s Mill vrij te houden van demons en ander gespuis en moeten zij de strijd met hen aan gaan om het stadje veilig te houden en zorgen dat zij ondertussen zelf niet ten onder gaan aan de vloek.

Evie and Denise/ IFC

Stan, Evie, en Denise

Het eerste seizoen bestaat uit slechts 8 afleveringen die maar ongeveer 21 minuten duren. Dat is vrij kort, maar het is wel genoeg om een complete aflevering te maken. Hierdoor zijn er geen overbodige scènes en wordt er niets uitgerekt. Dit gaat zeker niet ten koste van de personages, want zij worden behoorlijk goed neergezet en dat geeft zowel een komisch als soms tragisch beeld.

Stan Miller is de botte, grumpy oudere man die zich enkel niet als een barbaar gedroeg door Claire. Hij is vooringenomen, egotistisch, steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en zijn sarcastische opmerkingen weet hij op een wel heel bloemrijke en kleurrijke manier te brengen. Maar onder die façade zit een klein hartje en heeft hij ondanks zijn seksistische neigingen al snel Evie in zijn hart opgenomen, al zal hij daar niet zo snel voor uitkomen. Hij geeft zelfs zijn liefste bezit op om haar te redden.

Evie Barret is een gescheiden vrouw met een dochtertje Grace van negen jaar. Zij houdt altijd haar hoofd koel, is nuchter, denkt na voordat ze iets doet, is sterk en slim, verstandig en laat zich vooral niet wegzetten door Stan. Ze kan hem en zijn sarcastische grumpy opmerkingen makkelijk aan en ook zijn gedrag kan ze makkelijk handelen.

Denise Miller is de volwassen dochter van Stan die nog thuis woont, en niet de aller slimste. Ze heeft de meest opmerkelijke en absurde ideeën die ze ook uitvoert. Ze is naïef, lief, maar heeft wel een voorliefde voor het macabere.

Leon Drinkwater is de hulpsheriff en hij is liever lui dan moe, doet regelmatig illegale dingen, zoals het stalken/bespioneren van vrouwen, coke snuiven, en gaat hij liever naar een feestje dan dat hij zijn werk doen. Maar ook hij helpt in de strijd tegen het kwaad als dat nodig is, wel met het nodige geschreeuw en gegil.

Opbouw en stijl

De serie focust zich vooral op de personages en hun belevenissen en absurde situaties waarin ze terecht komen waar ze ieder op hun eigen unieke manier mee omgaan. Ze komen er langzaam achter welke strijd Claire in het geheim voerde en ze komen meer te weten over het verleden van Willard’s Mill en dat loopt als een rode draad door de serie, zodat het verhaal progressie heeft. Want Claire stierf weliswaar aan een hartaanval, maar wel tijdens haar nachtelijke jacht op demons.

Maar ook iedere aflevering heeft een eigen monster of the week dat voor hilarisch absurde horror situaties zorgt. Van kwaadaardige heksen, een evil geit als vermomming van Baphomet, een succubus, een demonisch varken, een evil priester, evil stinkbloemen, tot een spindemon. Dit alles wordt met evenveel horror als humor gebracht en levert ieder keer een heel grappige en spannende aflevering op. Met bijna altijd een einde voor de demon die eindigt in een enorme explosie van bloed en gore, wat een heel grappige gimmick wordt.

Maar ook de privélevens van de personages worden soms gemengd met de duivelse situaties. Zoals wanneer Evie op speeddate gaat en Stan er in mee sleurt. Of Stan die zijn geliefde hockeystick terug wil van Bobby Orr die Claire aan de kerk had gedoneerd. Ze een ouija bord gebruiken om Claire om hulp te vragen. En Denise door een gothic groepje wordt gevraagd om naar een “feestje” te gaan waar zij geofferd zal worden.

We krijgen ook af en toe een kijkje in het verleden van Willard’s Mill, als sommige afleveringen beginnen met een flashback van een paar jaar of een paar 100 jaar geleden, toen of de sheriff werd vermoord of er toen al hetzelfde gespuis Willard’s Mill onveilig maakte en nu weer.

Die balans tussen humor en horror en de personages zit uiterst goed in elkaar, waarbij ook de cinematografie en vooral de timing van vertellen en zeker de humor heel belangrijk is. De grime van de monsters, de practical effects zorgen voor een old school sfeer en de special effects zijn vooral als aanvullend gebruikt. Hierdoor komt de serie nog meer tot leven.

De opbouw van de serie kijkt naast de monster of the week afleveringen en alle hilariteit ook als een mysterie, waar je telkens meer over te weten komt, want het is allemaal iets minder simpel dan het lijkt en de vloek is niet het enige waar ze mee te maken hebben. Want al snel komt Evie erachter dat er zoiets bestaat als een “tussenplek”. Dat is mooi vormgegeven, met lekker veel mist, zwart-wit kleurenpalet en een creepy figuur in een zwarte cape, met een pestmasker op en met een zeis.

Stan and Evie against evil/ photo by Kim Simms, IFC

Thaddeus Eccles

Alle ellende begon allemaal met Thaddeus Eclcles die 172 mensen als zogenaamde heksen verbrandde op de brandstapel wegens hekserij. Want uit het verhaal van Abigail Goodwin blijkt dat geen van deze mensen echte heksen waren of kwaadaardig, maar dat de enige echte kwade heks Thaddeus zelf was. Hij vermoordde de mensen om hun zielen toe te voegen aan zijn eigen slechte coven. Die zielen belanden vervolgens in de Land of the Shadows, een tussenplek. Thaddeus roept vervolgens demons op die hij bindt aan deze zielen en aan hun lichaam en stuurt hen zo terug naar de Land of the Light om daar te moorden. Zo krijgt Thaddeus steeds meer zielen en meer macht. Daarnaast speelt ook het probleem dat deze teruggestuurde mensen/demons als verdoemde zielen wraak willen nemen op de sheriffs door de uitgesproken vloek. Double trouble dus.

De Cliffhanger: spoilers

De laatste aflevering pakt de rode draad met Thaddeus Eccles op een bijzondere manier op. Want Evie komt in een tijdlus terecht. Terwijl ze op een bosweg pech krijgt en Stan belt om haar te helpen, rijden ze op de terugweg bijna een meisje aan. Dat meisje speelt een belangrijke rol waar ze dan nog geen weet van hebben. Iedere keer als Evie sterft in de tijdlus begint alles weer op de bosweg waar ze strandt. Ze komt er uiteindelijk achter dat ze de ogen nodig heeft van een begraven wraith om de tijdlus te stoppen. Die informatie krijgt ze van een mysterieuze man in het bos. Maar als ze eindelijk de ogen heeft weten te bemachtigen met de hulp van Stan, blijkt deze man niemand minder dan Eccles te zijn en hij ontvoert Evie naar 1672 om haar daar op de brandstapel te zetten. Hoe loopt dit af? Daar krijgen we in het tweede seizoen antwoord op.

Stan Against Evil is een absurd komsiche en hilarisch over de top campy serie met een hart. De personages zijn zeer likeable en hebben ieder hun eigen unieke inbreng die zeer goed samen werkt. Die balans is ook terug te vinden in de humor en horror die elkaar erg goed aanvullen. De practical effects zijn mooi gemaakt en geven meer sfeer aan de serie. De humor is droog, soms grof, soms innemend en vaak absurdistisch. Met iedere keer een nieuw monster en een rode draad die mysterieus is en telkens een tipje van de sluier oplicht is dit een zeer verslavende serie die horror en humor perfect weet te combineren.

Meer lezen over Stan Against Evil? Klik dan op onderstaande link:

• Stan Against Evil (2016)
  • No. of episodes: 8