Film Review: Goosebumps 2: Haunted Halloween (2018)

review film goosebumps 2 haunted halloween 2018
Haunted Halloween/ Sony Pictures Releasing

Goosebumps 2: Haunted Halloween (2018) is een jeugdfilm die zoals de titel al verraadt zeer geschikt is om te kijken met Halloween.

Na de succesvolle film Goosebumps uit 2015 is er nu een vervolg die zich helemaal focust op de sfeer van Halloween en angst. In tegenstelling tot de eerste film is deze film wat gematigder qua engheid en ook het verhaal is een stuk simpeler en zijn de personages minder uitgewerkt. Maar alsnog is deze film erg vermakelijk en een leuke film voor kinderen die van griezelen houden.

De film is gebaseerd op de Goosebumps boeken van misschien wel de bekendste kinderboeken horror schrijver R.L. Stine. Het is niet gebaseerd op een boek of verhaal per se, maar een verhaal dat in lijn ligt met het idee achter de Goosebumps serie. Alhoewel de film Goosebumps 2 heet, is het geen direct vervolg van Goosebumps, maar een losstaande film.

De film wordt door IMDb aangemerkt als geschikt voor vanaf 6 jaar (PG) en volgens Netflix is de film geschikt voor 9 jaar en ouder. Aangezien er vrijwel geen nare en gewelddadige of enge dingen in gebeuren, maar vooral veel Halloween monsters te zien zijn, is dit een film die leuk is om met de hele familie te kijken.

Sarah woont met haar moeder Kathy en jongere broer Sonny in Wardenclyffe. Sarah heeft zich ingeschreven bij de universiteit Columbia en moet een opstel schrijven over een angst of mislukking die ze heeft gehad en hoe ze dat te boven is gekomen. Maar omdat ze nooit zoiets heeft meegemaakt krijgt ze niks op papier en is ze bang dat ze niet toegelaten zal worden.

Sony is ondertussen bezig met zijn natuurkunde project over Tesla en zijn draadloze elektriciteit, dat er nooit gekomen is. Zijn beste vriend Sam heeft om extra geld te verdienen een opruimbedrijfje opgericht en al snel krijgen ze een eerste klant die wil dat zij de rommel rond een vervallen huis opruimen. Ze krijgen er niks voor betaald en ze vinden alleen maar troep totdat ze een geheime deur vinden met daarachter een kist met een boek erin. En een buikspreekpop. Als Sonny de magische woorden uitspreekt die op een briefje staan bij deze pop Slappy, komt deze tot leven en dat is het begin van een echt griezelige Halloween die tot leven komt.

Want het boek dat ze hebben gevonden was het eerste boek van R.L. Stine getiteld “Haunted Halloween” waarin Slappy een eigen familie wil. Dat boek is nooit afgemaakt, dus Slappy wil zelf een gezin maken en als dat niet lukt met het gezin van Sarah, Kathy en Sonny, dan creëert hij zijn eigen familie met alle Halloween monsters…

Sonny and Sam find Slappy/ Sony Pictures Releasing

Halloween sfeer

Het verhaal zit vrij simpel in elkaar. Met weinig personages, die allemaal herkenbare en toegankelijke problemen hebben; Sarah met haar opstel en haar vriendje die vreemdgaat. Moeder Kathy die hard moet werken en alleenstaand is. Sonny die een slimme nerd is met zijn beste vriend Sam die gepest worden door een paar jongens. Het zijn allemaal herkenbare problemen die losjes worden opgelost aan het einde van de film, zonder er al te veel nadruk op te leggen. De film gaat dan ook niet dieper op deze persoonlijke problemen in, maar focust zich vooral op Slappy en de Halloween sfeer.

Want de film begint pas echt leuk te worden wanneer Slappy tot leven komt en hij alle Halloween maskers en accessoires tot leven laat komen, van vliegende heksen, de Yeti, monsters, spoken, skeletten tot de enorme ballonnen spin van buurman Chu aan toe. Die buurman die een enorm fanatieke Halloween fan is, brengt een beetje de humor in de film. De monsters zijn allemaal mooi gemaakt en zijn zowel grappig als griezelig. Het is aan Sarah en Sonny en Sam om de boel weer normaal te krijgen en ze krijgen hulp van Chu die geen moment aan hen twijfelt, maar dit juist helemaal te gek vindt.

Wanneer Sarah door haar daadkrachtig optreden Slappy weet te verslaan, zijn ook gelijk alle probleem opgelost. Sarah heeft volgens R.L Stine die na een telefoontje komt helpen, zijn onafgemaakte boek “Haunted Halloween” in een nacht afgemaakt. Maar echt geschreven heeft zij niet, noch heeft zij het einde bedacht, maar gewoon maar wat gehandeld. Ook de pestkop sluit zomaar vrede met Sonny en Sam en Sonny haalt de prijs voor zijn natuurkunde project binnen. En Kathy heeft een date met de bouwmarkt verkoper Walter. Dit alles zonder dat er enige moeite aan vooraf is gegaan of er aandacht is besteed aan de ontwikkeling van de personages. Die conclusie van de film en het verloop van de achterliggende thema’s is te simpel en gemakkelijk.

Goosebumps 2: Haunted Halloween is een vermakelijke film met een simpel verhaal dat vooral erg leuk is om tijdens Halloween te kijken door de sfeer. Zonder verdere diepgang of originaliteit is dit niet meer dan een tv film waar je niet al te veel van moet verwachten, maar misschien wel erg leuk is voor de jongere kinderen. Oudere kinderen zullen deze film al snel saai kunnen vinden.

Die Halloween sfeer, als de straten vol zijn met echte monsters is datgene wat de film een beetje griezelig maakt, maar echt eng wordt het nooit. Totdat Slappy Kathy ontvoert en van haar ook een buikspreekpop maakt wat zichtbaar is aan haar mond. Dat kan nog best even voor een eng moment zorgen. Slappy is niet zo heel eng, al laat hij het vriendje van Sarah wel van een hoge trap vallen. De monsters zijn dreigend, maar ook heel eng worden ze niet. En uiteindelijk komt alles goed.

Kijkinfo

• Eng 1/5 Het wordt nooit heel eng en is altijd vermengd met comedy. Alhoewel de transformatie van Walter en later Kathy wel eng kan zijn.
  • Geweld 1/5 Sonny en Sam worden gepest. Slappy laat iemand van een trap vallen. Ze worden bedreigd door Halloween monsters.