Film Review: The Reptile (1966)

review film the reptile 1966
The Reptile/ 20th Century Fox

The Reptile (1966) is een originele monster movie van Hammer Horror met een goed lopend plot en een spannende climax.

The Reptile is ongeveer tegelijkertijd opgenomen met The Plague of the Zombies die in datzelfde jaar uitkwam. Dat is aan een aantal verschillende dingen goed te zien. Ten eerste is het verhaal, het verloop en de opbouw ervan vrijwel gelijk, alhoewel het om verschillende ‘monsters’ gaat met verschillende motieven. Twee vreemdelingen arriveren in een dorpje op het platteland waar op een vreemde wijze doden vallen, er worden lijken opgegraven, de pub is een plek van samenkomst, er is een landhuis, met een geheime kelder, een heide en zelfs het einde en eindshot is vrijwel hetzelfde voor beide films.  Tevens is de vrouwelijke ‘heldin’ een dierenliefhebber, die de dieren redt.

Daarnaast is het interieur van beide pubs exact hetzelfde, met enkel de schilderijen aan de muur wat verplaatst en speelt zelfs actrice Jacqueline Pearce een belangrijke (monster)rol in beide films met haar herkenbare pony. Maar belangrijker nog, beide films zitten erg goed in elkaar, alles ziet er prachtig en verzorgd uit, en beiden weten de spanning en het mysterie goed op te bouwen, met drie assertieve personages in de hoofdrollen.

Als aan het einde van de 19e eeuw Charles Spalding een vreemde dood sterft, erft zijn broer Harry alles. Hij besluit om samen met zijn vrouw Valerie naar het dorpje Clagmoor Heath in Cornwall te gaan om het huisje Larkrise te betrekken. Eenmaal daar aangekomen maken ze kennis met de pubeigenaar Tom Bailey en de eigenzinnige zwerver Mad Peter Crawford die hen vertelt dat het dorpje vervloekt is.

Naast het huisje staat een landhuis waar Dr Franklyn en zijn dochter Anna wonen samen met een geheimzinnige man. Daar is ook Charles door iets raadselachtigs gebeten en tevens gestorven. Dat geheim beginnen Harry, Valerie en Tom langzaam te ontdekken met gevaar voor eigen leven. Want het is een monsterlijk wezen dat voor al deze doden zorgt.

review film the reptile 1966
Harry, Valerie, Anna and Dr Franklyn/ 20the Century Fox

Stijl en sfeer

Omdat veel van de sets en omgevingen van The Plague of the Zombies ook gebruikt zijn voor The Reptile, hebben beide films ongeveer dezelfde sfeer en uitstraling. De kleuren, decors, aankleding en muziek zijn ook in deze film erg mooi en goed verzorgd en het ziet er allemaal prachtig uit. Ook het plot verloopt prettig en werkt toe naar de ontknoping van het mysterie en de climax van het verhaal. Ook nu weer spelen drie assertieve personages de hoofdrol. Harry en zijn dappere vrouw Valerie krijgen hulp van de vriendelijke pubeigenaar Tom. Maar ook Mad Peter is een aanwinst voor het verhaal. Een leuk en eigenzinnig karakter dat niet kan werken, anders is, buiten de maatschappij valt, maar toch heel erg geliefd is in het dorp. Peter zorgt voor een komische noot in het verhaal. Met zijn komische maar innemende en soms verwarrende manier van doen en praten, zorgt hij soms ook voor wat verwarring bij Harry en Valerie, maar ook zij kunnen niet anders dan de man gelijk opnemen en warm ontvangen.

Het mysterie draait zoals vrijwel altijd om het grote landhuis, waarin zich ook nu weer een geheime kelder bevindt, alleen met een ander doel. De relatie tussen Dr Franklyn en zijn dochter Anna is op zijn minst vreemd en de spanning tussen hen is te snijden. De vreemdeling die de gehele film zonder naam geheimzinnig in de schaduwen staat en die bij hen inwoont, geeft al direct een unheimisch gevoel.

Met de focus op het verloop van het verhaal is de cinematografie ook geheel in dienst om een unheimisch mysterieuze sfeer neer te zetten, maar overdrijft nergens. De stijl, sfeer en muziek zijn subtiel en laten veel over aan het uitstekende werk van de acteurs die een belangrijke stempel drukken op de film. Vooral filmveteraan John Laurie die gestalte geeft aan Mad Peter is een genot om naar te kijken.

Het Reptiel

Het monster in de film is dit keer een mens die eruit ziet als een reptiel. De herkomst is van een sekte uit Borneo die Dr Franklyn wilde teisteren door zijn dochter een van hen te laten worden. Het Reptiel ziet er prachtig en angstaanjagend uit, met erg mooi gemaakte practical effects. Het idee waarom er zoveel kleine dieren in kooitjes worden gehouden voor Anna in het huis wordt nooit uitgelegd, maar er naar gissen is niet moeilijk en zorgt voor nog meer horror. Ook de beet van het Reptiel zorgt voor akelige momenten voor het slachtoffer, dat zwart uitslaat, met schuim op de mond en een flinke bloederige beet in de nek. Tot overmaat van ramp wordt ook Kitty het jonge poesje van Valerie ontvoerd, maar gelukkig wordt ook zij door Valerie gered.

The Reptile is een stijlvol kostuum horror drama met een nieuw monsterlijk wezen in een prachtige setting. Met leuke personages, een mysterie, wat comic relief en een eng monster, is dit weer een hele fijne productie van Hammer, die de liefhebbers van de klassieke horrors uit de jaren 60 zeker zullen waarderen.

• The Reptile (1966) 90 min
  • Directed by: John Gilling
  • Produced by: Anthony Nelson Keys