Serie Review: Supernatural Seizoen 13

review series supernatural season 13
Sam, Dean and Jack/ The CW

Het dertiende seizoen van Supernatural bevat weer nieuwe vijanden en verrassende oude bekenden in een hele nieuwe wereld. Jinkies!

Nadat in het twaalfde seizoen Jack de zoon van Kelly en Lucifer werd geboren en hij een tijdelijke rift creëerde naar een andere wereld, kwamen Dean en Sam op een lumineus plan, dat enerzijds goed uitpakte, maar nog veel zwaardere consequenties had.

Die andere dimensie bleek een wereld te zijn die erg veel op de onze leek, met een hele belangrijke uitzondering: Mary heeft de deal met Azazel nooit gesloten, waardoor John stierf en dus Sam en Dean nooit werden geboren. Hierdoor kon de Apocalyps niet door hen voorkomen worden. Er ontstond een strijd tussen Michael en zijn Angels en Lucifer en zijn Demons, die Lucifer verloor. Michael daarop besloot om gelijk de hele wereld te zuiveren van de mens en zo bleef er slechts een handjevol rebellen over die strijden tegen de Angels, waaronder ook Bobby.

Dean en Sam besloten om Lucifer in die andere wereld op te sluiten, waarvoor Crowley zich heldhaftig opofferde. Mary lukte het om Lucifer weer door de rift te sturen naar de andere wereld, maar niet zonder zelf ook meegetrokken te worden, terwijl Cass daarvoor door Lucifer werd gedood. Met Crowley dood, Cass dood, Rowena dood, die daarvoor al door Lucifer werd gedood, Mary in de andere wereld en een pasgeboren baby die binnen een paar minuten opgroeide tot een jongen van ongeveer 18 jaar, Jack, lijken de verliezen groter dan de winst.

Dean en Sam moeten nu uitvinden hoe ze moeten omgaan met Jack, een Nephilim, terwijl ze ondertussen Mary uit de andere wereld willen bevrijden. Jack blijkt een enorme kracht te bezitten die uiteindelijk de kracht van zijn vader Lucifer zal overstijgen. Terwijl Sam gelooft dat Jack onschuldig is en goed, denkt Dean dat hij meer op Lucifer lijkt en slecht is. Sam en Dean krijgen hulp van Donatello, de profeet, maar krijgen er gelijk een nieuwe vijand bij, Asmodeus, de vierde Prince of Hell, die nu als koning in de hel regeert.

Jack rouwt om de dood van Cass die hij als zijn echte vader ziet, en weet hem onbewust weer tot leven te wekken uit The Empty, een plek waar Angels naartoe gaan als zij sterven.

Ondertussen zwerven Lucifer en Mary door de andere Apocalyptische wereld en worden gevangen genomen door Michael. Michael heeft het plan opgevat om ook onze wereld binnen te dringen en ook die te zuiveren. Maar Lucifer weet te ontsnappen wanneer ze kort een portaal weten te maken en Mary blijft achter.

Als ook Sam en Dean en Cass een manier vinden om een portaal te openen, gaat er iets mis en belandt alleen Jack in de Apocalyptische wereld en Sam en Dean in een andere dimensie genaamd The Bad Place. Waaruit ze worden gered door Jody, Claire, Alex en Donna en hun nieuwste aanwinst Patience.

Maar er duiken nog meer oude bekenden op, want Gabriel blijkt niet dood, maar is een gevangene van Asmodeus. Ook blijkt Ketch niet dood te zijn en werkt voor Asmodeus. Tenslotte blijkt ook Rowena niet dood, door een speciale spell.

Als Ketch overloopt naar Sam en Dean en Gabriel bevrijdt, Rowena ook een beter mens geworden blijkt te zijn en een nog sterkere heks dan ze al was, hebben Sam en Dean een nieuw team om Jack en Mary te bevrijden uit de Apocalyptische wereld.

review series supernatural season 13
in the apocalyptic world/ The CW

Oude bekende en nieuwe bekende vijanden en vrienden

Dit seizoen bevat oude vijanden waaronder Lucifer die zijn zoon Jack wil corrumperen. Maar ook een nieuwe oude vijand Michael uit de Apocalyptische wereld is een groter gevaar dan de Michael uit onze wereld. Asmodeus is een kleinere speler, maar zit hen behoorlijk dwars en heeft ook zijn zinnen gezet op Jack vanwege zijn krachten. Net als de Angels die Jack willen gebruiken om meer Angels te maken, aangezien ze nog maar met heel weinig zijn en de hemel op instorten staat. De Angels fungeren als een batterij en wanneer deze leeg loopt, zullen alle zielen niet meer in de hemel gehouden kunnen worden en vallen terug naar de aarde als geesten. Ook niet onbelangrijk.

Maar er duiken ook heel wat oude bekenden op. Rowena, Gabriel en Ketch blijken niet dood. Drie personages die alledrie voor evenveel ellende als humor en verrassingen zorgen en een hoop levendigheid brengen in dit seizoen. De humor die dit seizoen heel cheeky is ontbreekt dan ook niet. Zelfs Lucifer zorgt voor een aantal komische situaties.

Maar ook zien we Donna en Jody en Claire en Alex weer terug en spelen een belangrijke rol. Bij hen sluit zich Patience aan, de kleindochter van het medium Missouri Moseley een oude vriendin uit Lawrence, die ook een sterk medium bijkt te zijn. Claire is een kick ass hunter geworden en veel onderweg om haar eigen pad te kiezen, terwijl Alex meer onderzoek doet en Jody steunt. Donna is een kick ass vampire hunter en behoort ook tot deze huntersfamilie. De afleveringen met deze bijzondere vrouwen is genaamd “Wayward Sisters”. Zo zou de spin off omtrent hun avonturen gaan heten, maar is er helaas niet van gekomen. Door deze afleveringen zien we wat we moeten missen.

Het blijft niet bij deze reünies want in de Apocalyptische wereld zijn Charlie en Bobby belangrijke rebellenleiders. Hun “hereniging” met Sam en Dean is daarom nogal vreemd, aangezien zij hen niet kennen. Maar dit betekent wel weer een leuke aanwinst voor de toekomstige twee seizoenen.

Helemaal nieuw op de wereld is Jack. Omdat hij nog maar een paar weken en vervolgens maanden oud is, maar wel het fysiek heeft van een bijna volwassen man geeft dat een heel komisch effect. Zijn onwetendheid en naïviteit omtrent menselijk gedrag en de wereld doet denken aan Cass toen hij net in aanraking kwam met Sam en Dean. Jack is een Nephilim en volgens de overlevering wordt deze half mens half Angel sterker dan zijn vader, sterker dus dan een Aartsengel. Dat geeft perspectieven voor Sam en Dean en is Jack misschien wel de oplossing om al het kwaad en de monsters voorgoed uit te roeien. Maar zover is het nog lang niet. Jack bewijst wel dat hij puur goed is, maar worstelt met zijn krachten waar hij telkens onbedoeld mensen pijn mee doet of zelfs per ongeluk doodt. Cass en Dean en Sam proberen hem hierin te steunen en als hij in de Apocalyptische wereld komt neemt Mary die taak over.

review series supernatural season 13
The Wayward Sisters/ The CW

Actie, humor, andere werelden en de monsters of the week

Zoals altijd wordt de rode draad, het redden van Mary en Jack uit de Apocalyptische wereld, terwijl ze ondertussen moeten strijden tegen Lucifer, Asmodeus en Michael, afgewisseld met de monster of the week afleveringen. Ondertussen brengt hen dat op het spoor van Rowena en ook Ketch en Gabriel. De belevenissen van Sam en Dean en hun zoektocht om Mary en Jack terug te krijgen, worden afgewisseld met de avonturen en belevenissen van Mary en Jack zelf in de Apocalyptische wereld. Dit is een rauw contrast en wordt benadrukt door de grauwe kleur van die wereld.

Dit seizoen is mooi en met een goed tempo in elkaar geweven, zodat alle gebeurtenissen logisch met elkaar verband houden, alhoewel deze opzet wat opzichtig is. Het stuwt het verhaal op een prettige wijze voort naar onontkoombare gebeurtenissen, die zowel een goede uitkomst hebben als een slechte. Opvallend is dat hoe verder de serie komt, hoe meer wins ze hebben. Dat geldt niet alleen voor het verslaan van het kwaad, maar ook de vroegere bad guys, of twijfelachtige gevallen grijpen hun kans om met de wereld in het reine te komen.

Dat neemt niet weg dat de gewone monsters nog wel gewoon los lopen. Zo krijgen ze te maken met een wraith, een shapeshifter, een mad doctor als geest, een ghoul, heksen, moeten ze een heist plegen, krijgen ze te maken met dreamwalkers, een vampier en een gestoorde gek en een Lovecrafian monster uit een andere dimensie.

Maar de absoluut leukste aflevering van misschien wel de hele serie is “ScoobyNatural”! Want Sam en Dean belanden in een aflevering van Scooby Doo, Where Are You! in “A Night of Fright Is No Delight.” De aflevering volgt de echte aflevering van Scooby Doo totdat er een zeer bloederige wending plaatsvindt, die geheel uit de gewoonlijke toon valt van de tekenfilm serie. Dit is echt een super combi tussen Scooby Doo en Supernatural en zeker Dean heeft de tijd van zijn leven. Nog leuker is dat Cass het heel goed kan vinden met Shaggy en Scooby, terwijl Velma een oogje heeft op Sam en Dean alleen maar Daphne wil versieren.

review series supernatural season 13
Jinkies!/ The CW

Het einde

In dit dertiende seizoen wordt er vaak genoeg door Sam en Dean gehint dat het misschien wel mogelijk kan zijn om al het kwaad uit te roeien en om dan met pensioen te gaan. Met nog maar twee seizoenen te gaan en met de paar verrassingen in dit seizoen, lijkt die droom misschien wel uit te komen. Maar daar zal nog wel een strijd en een aantal verliezen aan vooraf gaan.

In ieder geval hebben ze in dit dertiende seizoen dit keer meer gewonnen dan verloren. Mary en Jack zijn veilig terug in onze wereld, maar ook hebben ze een behoorlijk aantal mensen uit die wereld mee genomen, waaronder Charlie Bradbury en Bobby Singer. En ook al zijn dit niet onze Charlie en Bobby, hun karakters zijn hetzelfde. Ook Ketch en Rowena zijn nu twee sterke aanwinsten voor het team.

Rowena en Charlie zijn samen aan het rondreizen. Ketch is Ketch-Dingen aan het doen en Mary en Bobby trekken erg naar elkaar toe.

Ook zijn er verliezen geleden, want Gabriel offerde zichzelf op en werd door de andere Michael gedood. Net zoals Crowley in het vorige seizoen doet hij een goede daad om weer in het reine te komen. En Jack raakt zijn krachten kwijt aan Lucifer.

Maar stap een om al het kwaad uit te roeien is wel gemaakt. Lucifer werd gedood door Michael. Maar dat ging niet zonder prijs. Want Dean sloot een deal met Michael die hem als vessel kon gebruiken, maar dat Dean in controle bleef. Echter nadat Dean/Michael Lucifer had gedood, nam Michael de controle over en lijkt Dean verloren.

Zoals gewend van Supernatural worden actie, humor, moeilijke beslissingen, het lot, en vrije wil weer op een organische wijze met elkaar gecombineerd. Het dertiende seizoen verloopt in alles soepel, zowel qua script, verhaal, stijl, de acteurs, alles is zo goed op elkaar ingespeeld, dat het weer een fantastische roadtrip wordt, waarin dit keer een andere dimensie die nieuwe mogelijkheden schept voor de toekomst de hoofdrol speelt. Nog maar twee seizoenen en dan is het avontuur van Sam en Dean afgelopen. Gehint wordt dat het misschien mogelijk is om al het kwaad en de monsters te vernietigen. Ze zijn al goed op weg. Nu alleen nog Michael en iets dat vanuit The Bad Place naar onze wereld is gekomen verslaan en ook God/Chuck is niet bepaald een good guy en zonder hem is de mens nog steeds niet helemaal vrij… Zullen Dean en Sam hun ultieme doel bereiken en ten koste van wat?

Wil je meer lezen van Supernatural? Klik dan op onderstaande links:

• Supernatural (2017-2018)
  • Season: 13
  • No. of episodes: 23
  • Running time episodes: 42 minutes
  • Created by: Eric Kripke
  • Starring: Jared Padelecki, jensen Ackles, Misha Collins, Samantah Smith, Mark Pellegrino, Ruth Connell, Alexander Calvert, David Haydn-Jones, Kim Rhodes, Richard Speight Jr., Jim Beaver, Felicia Day, Briana Buckmaster, Katryn Newton, Christian Keyes
  • Music by: Christopher Lennertz, Jay Gruska
  • Cinematography: Serge Ladouceur
  • Production company: Kripke Enterprises, Warner Bros. Television, Wonderland Sound and Vision, Supernatural Films