Serie Review: The A List Seizoen 1

review series the a list season 1
The A List/ BBC, Netflix

The A List is een mysterieuze bovennatuurlijke serie die het meest de tweens zal aanspreken.

The A List is volgens Netflix geschikt voor sowieso 12 jaar en ouder, maar door de afwezigheid van seks (enkel zoenen), drugs en alcohol en geweld (alleen dreiging) zal de serie ook geschikt kunnen zijn voor tweens (van 10 tot 14 jaar). Voor de wat oudere jeugd zal de serie wat kinderachtig over kunnen komen. En juist daarom is deze serie aan te raden voor een leeftijd die daar net tussen valt, tussen kind en tiener zijn.

Mia gaat op vakantiekamp naar eiland Peregrine en is vastbesloten om daar de Queen Bee te zijn. Maar eenmaal daar aangekomen blijkt ook Amber vastbesloten om de Queen van Peregrine te worden en al gauw merkt Mia dat Amber dit niet alleen zal lukken, maar dat ze hier ook haar speciale gaven voor gebruikt. Al snel lijkt het erop dat Amber iedereen in haar macht heeft en heeft Mia slechts een klein groepje om haar heen verzameld die haar gelooft en helpt. Zal het hen lukken om uit te vinden wat er precies aan de hand is en krijgen ze de andere jongeren uit de greep van Amber of zullen zij ook aan haar ten prooi vallen?

Opbouw en stijl

De serie springt er gelijk in. Dit betekent dat het verhaal al snel op gang komt, maar dat dit verhaal en de personages nog niet helemaal hun plek hebben gevonden. De personages zijn wat oppervlakkig en cliché om al snel een beeld van hen te kunnen vormen, van de nerd, de knappe jongen, de sterke jongen, de genderqueer, het bicthy meisje en het lesbische lieve meisje. Alleen Mia en Amber springen er al gelijk bovenuit als meer completere personages. Mia, die van plan was de Queen Bee te zijn en daarmee haar bitchy manipulatieve gedrag uit de kast wil halen, verandert door de aanwezigheid van Amber al vrij snel van antagonist naar protagonist, wat vrij natuurlijk gebeurt en een evenzo verloop heeft, zonder dat zij gelijk de lieve vriendelijke heldin wordt.

Naarmate de serie vordert krijgt het verhaal meer vorm, maar ook de personages komen dan meer tot leven, alhoewel er geen diepgang in komt. De focus ligt op het mysterie. De ontdekkingen van de vreemde gebeurtenissen nemen alleen maar toe en het is de vraag wat er aan de hand is. Wat en wie is Amber precies? Van flashbacks naar het jaar ervoor, toen er een vreselijk ongeluk plaatsvond, het vinden van een tand die ingegroeid is in een boom, een scheur in de grond, een verlaten hutje in het bos met een spook en een geheim laboratorium onder de grond, dragen bij aan het mysterie en het ontrafelen ervan.

Het plot ontrafelt zich iedere aflevering meer en meer, terwijl er soms nieuwe geheimen en mysteries op hun pad komen. Langzaam beginnen alle stukjes op hun plek te vallen en wordt er naar het onthullen van het raadsel toegewerkt.

Terwijl ondertussen de verschillende activiteiten plaatsvinden van het Midzomerfeest, tot hiken en de Peregrine jacht. Mia en haar nieuwe vrienden moeten het opnemen tegen Amber en de anderen die zij in haar macht heeft. Het hoe en waarom wordt goed uitgelegd en verklaard, al wordt er flink gebruik gemaakt van kinderrlogica, maar eindigt wel met een cliffhanger.

De serie ziet er mooi uit in een mooie natuurlijke omgeving en zorgt voor mooie plaatjes. De droombeelden zijn ook erg mooi gemaakt en dragen goed bij aan het vervreemdende effect van wat er aan de hand is.

review series the a list season 1
Mia and Amber/ BBC, Netflix

Personages

Hoofdpersoon is Mia, die door haar moeder ieder jaar op kamp wordt gestuurd in de zomer. Haar vader ziet ze nauwelijks. Ondanks dat zij de oorspronkelijke bitch zou moeten zijn, verdient ze al snel de sympathie zonder dat ze ongeloofwaardig omslaat als een blad aan een boom. Mia is slim, sterk en vastberaden en komt steeds meer op voor haar nieuwe vrienden.

Amber is het mysterieuze meisje dat speciale gaven heeft om in iemands hoofd te kruipen en te manipuleren en zelfs beheersen. Alhoewel zij er erg mooi uitziet is zij gevaarlijk. Zij is de antagonist in de serie en omgeven met mysteries en raadselen.

Alex is een meisje dat zichzelf genderqueer noemt. Zij is de eenling in de groep en zondert zich veel af. Ze raakt bevriend met Petal die lesbisch blijkt en haar wil zoenen, waar Alex van schrikt. Alex is een echte science freak en slim en nuchter. Zij gelooft niet in geesten, maar Petal wel. Toch raakt ze ook overtuigd van de krachten van Amber en steunt Mia.

Harry is de nerd van de groep. Een slimme sukkel die niet in de groep wordt opgenomen. Wanneer hij echter per ongeluk van Mia en Alex alles over Amber te weten komt, sluit hij zich bij hen aan, ondanks dat hij erg bang is. Maar beter bang en ergens tegen opstaan, dan bang zijn en niets doen.

Dev is de love interest van zowel Mia als Amber. Hij is de aangewezen koning van het Midzomerfeest die Amber graag zou willen kronen. Alhoewel Dev wel iets voelt voor Mia is hij niet sterk genoeg om Amber te weerstaan.

Tenslotte zijn er de kampleiders Dave en Mags, de vrienden van Dev, Zac en Brendan, de beste vriendinnen van Amber Kayleigh en Jenna die een rol spelen.

Maar er sluipt ook een mysterieuze jongen rond op het eiland genaamd Luka en dan is er nog het mysterie van het meisje Midge dat vorig jaar een ongeluk kreeg.

De serie is sowieso geschikt voor 12 jaar en ouder, maar zal ook jongere kinderen aanspreken. Het geweld en het zoenen is minimaal, en de serie gaat meer om vertrouwen, het juiste doen, vriendschap en het ontrafelen van het mysterie. Voor boven de 15 zal deze serie juist weer wat kinderachtig over kunnen komen.

Kijkinfo

• Eng 1/5 Sommige scènes met een spook, het gebrul in het bos en dat Amber van en klif afspringt kunnen wat eng zijn, alsook de maskers.
  • Geweld 1/5 Er is enkel dreiging van geweld en mensen vasthouden, maar er wordt geen geweld gebruikt.
  • Gescheld 0/5
  • Seks/bloot 0/5 Alleen zoenen
  • Alcohol/drugs 0/5

The A List is een serie die even op gang moet komen en zijn stem moet vinden, maar al vrij snel worden de personages beter neergezet, krijgt het verhaal meer vorm en wordt het spannend en mysterieus. Wie vaker jeugdseries kijkt van de BBC of CBBC, zal deze manier van vertellen en filmen bekend voor komen. Spannend, beetje eng, maar toch vrij onschuldig terwijl het verhaal en de personages wel serieuzere vormen aan gaan nemen.

• The A List (2018)
  • No. of episodes: 13
  • Running time episodes: 25 minutes
  • Created by: Dan Berlinka, Nina Metivier
  • Starring: Lisa Ambalavanar, Ellie Duckles, Rosie Dwyer, Jacob Dudman, Micheal Ward, Cian Barry, Nneka Okoye, Jack Kane, Georgina Sadle, Benjamin Nugent, Savannah Baker, Eleanor Bennett, Indianna Ryan, Max Lohan
  • Music by: Nick Foster
  • Cinematography: Alan Wright
  • Production company: Kindle Entertainment