Serie Review: The Dark Crystal: Age of Resistance Seizoen 1

revewi series the dark crystal age of resistance season 1
Deet/ Netflix

Na het fantastische avontuurlijke verhaal van de film The Dark Crystal uit 1982 is er nu de serie: The Dark Crystal: Age of Resistance.

The Dark Crystal was een film van Jim Henson en Frank Oz die gemaakt was met poppen die bespeeld werden door poppenspelers. De film was een prachtig gemaakt avontuur van de Gelflings Jen en Kira de laatsten van hun soort op de wereld Thra. Samen moeten zij op een queeste om het magische Kristal weer heel te maken om hun wereld te genezen en te verlossen van de slechte Skeksis. Dat avontuur was duister, heftig, ontroerend en zielig, maar zeer episch. De film ontstond in een tijd waarin kinder- en jeugdfilms aan de duistere kant waren.

Nu is er een serie gemaakt van deze film die het verhaal vertelt voordat Jen en Kira op hun queeste gingen. Het vertelt over de opstand van de Gelflings tegen de gemene Skeksis. Ondanks dat de serie helemaal van nu is, met nog mooiere practical en special effects, waarbij de poppen en de wereld van Thra er nog mooier en echter uitzien, heeft de serie niets van de vibe uit de jaren 80 ingeleverd. De serie is wederom weer geheel vormgegeven met enkel poppen en hun poppenspelers, net zoals toen. Maar ook de sfeer is hetzelfde gebleven. Met een ander avontuur, met andere Gelflings, maar nog steeds duister en heftig, ontroerend, zielig en episch.

De serie is geschikt voor 12 jaar en ouder, juist omdat het soms wat heftiger is, maar het is slechts een indicatie en ook voor de wat jongere kijkers die samen met hun ouders kijken, zal dit een magische onvergetelijke reis worden.

Wie bekend is met de film, weet hoe het afloopt, maar weet ook dat Jen en Kira de laatste twee Gelflings zijn omdat de Skeksis de andere Gelflings hebben uitgeroeid. Het lijkt daarom nog heftiger en duisterder te worden aangezien de serie hiernaartoe zou moeten werken.

Maar wat de serie nog meer overeen heeft met de film is naast alle ellende en beproevingen, de hoop die er heerst. Zelfs al weet je van de film hoe het zal aflopen, dan nog is de serie vol met hoop en is het de reis die telt en niet de bestemming die naar de film toe zou werken. Tenslotte is er nog een kleine subtiele twist die met een paar kleine hints in de serie, die wel eens de serie een andere draai zouden kunnen geven.

The Dark Crystal: Age of Resistance is een serie die weliswaar precies zo aanvoelt als de film uit 1982, maar een aantal verrassingen in petto heeft en wederom een  spannend en episch avontuur is waar je al direct in wordt gezogen.

In de wereld van Thra, in een andere tijd en een andere plek, wonen de Gelflings, maar ook de Skeksis die over hen heersen. De Skeksis zijn niet van Thra, maar als de urSkeks naar deze wereld gekomen en hebben Aughra de bewaakster van het Kristal over de sterren en het universum verteld. Ze hebben voor haar een planetarium gebouwd en haar laten reizen door het universum in haar gedachten, en beloofden op het Kristal te passen. Maar ze misbruikten het Kristal voor hun eigen doeleinden en betaalden daar een prijs voor. Zij werden opgesplitst in de Skeksis en de urRu, de Mystics, hun pure kwade en pure goede kant. Nu heersen de Skeksis over Thra en misbruiken de wereld en het Kristal om zelf eeuwig te kunnen leven.

Als drie Gelflings achter de waarheid komen, gaan zij op pad om de anderen te waarschuwen en de Skeksis tegen te houden. Rian, Deet en Brea komen er ieder op hun of wonderbaarlijke of heftige wijze achter en gaan afzonderlijk op pad om uiteindelijk samen op een zeer belangrijke queeste te gaan om Thra te redden.

review series the dark crystal age of resistance season 1
Rian/ Netflix

Opbouw, sfeer en stijl

De serie neemt in de eerste aflevering de tijd om het verhaal en de wereld van Thra goed neer te zetten. Een voice-over vertelt de verschillende stammen van de Gelflings, en over de Skeksis, terwijl ondertussen de camera de kijker meeneemt op een reis dwars door Thra, van het kasteel waarin de Skeksis wonen, naar de verschillende woonomgevingen van de Gelflings, in de bergen, het bos en de grotten.

De wereld die we al direct te zien krijgen is rijk aan de wonderlijke planten, dieren en wezens die er wonen. Stuk voor stuk prachtig en fantasievol vormgegeven, zoals je die nog nooit hebt gezien. Sommige wezens zullen bekend voorkomen zoals de Fizzgigs, maar anderen zoals de Nurlocs zijn helemaal nieuw. De wereld is adembenemend en betoverend en je kijkt je ogen uit. Overal valt wat te zien, geen beeld of plekje is onbenut gebleven en de wereld is zo realistisch mooi. Alles leeft en ademt en beweegt. Bijna niets is gedaan met CGI, maar het ziet er zo ontzettend strak en mooi gemaakt uit dat het net echt is.

Ook de cinematografie is prachtig, de manier waarop het licht valt, de manier waarop alles in beeld wordt gebracht, van Droomverbinden, tot het vliegen van de Gelflings of de camerastandpunten, alles is tot in details uitgewerkt en verzorgd om tot een prachtig sprookjesachtig geheel te komen. Samen met de epische en avontuurlijke muziek wordt alles mooi in beeld gebracht en verteld.

Maar ook de poppen zelf, de Gelflings, de Podlings, de Skeksis, de Mystics en Aughra zien er prachtig uit. Alhoewel alles er nog mooier uitziet dan in de film is hun uiterlijk en uitstraling wel hetzelfde gebleven. Aughra is precies dezelfde persoon en ook de Kamerheer is zoals we hem kennen uit de film, heerlijk vals. Soms is het moeilijk te geloven dat je naar poppen zit te kijken die door mensen bespeeld worden.

Vooral de Gelflings die nu met velen aanwezig zijn in de film en zelfs uit 7 stammen bestaan, hebben tussen de stammen onderling verschillende uiterlijke kenmerken, maar ook binnen de stammen zijn de poppen wezenlijk van elkaar te onderscheiden. Ze hebben ieder hun eigen persoonlijke kenmerken, van uiterlijk tot bewegen. In de handen van de poppenspelers komen ze volledig tot leven en zelfs het moeizaam slikken is tot in detail prachtig zichtbaar.

Brea/ Netflix

Avontuur, humor en duisternis

De serie is een hele mooie combinatie van avontuur, fantasy, epiek, ontroering en moed. Daar komen de nodig heftige gebeurtenissen bij kijken. Niet iedereen zal het overleven en de manier waarop en hoe het in beeld is gebracht is nog best heftig. Terwijl de goeden zich vaak opofferen en een heldendood sterven, gaan de Skeksis moedeloos ten onder. Het bloed van de Gelflings is paarsachtig roze, maar het bloed van de Skeksis daarentegen is rood.

Er zitten een aantal vrij heftige scènes in waarin Gelflings het onderspit delven en worden gedood. Soms op een vrij gruwelijke wijze waarbij niet wordt geschuwd om dat in beeld te brengen. Het laat goed de wreedheid van de Skeksis zien en dat ze plezier hebben in martelen, en het doden van levende wezens. Vooral de jager, skekMal is zeer wreed en zijn scènes zijn best heftig en soms zelfs creepy. Maar de laatste scène waarin de Gruenak worden gedood door een Skeksis is heel wreed en naar, alhoewel het grotendeels buiten beeld, maar via de schaduwen op de muur te zien is. Het is het toppunt van een akelig einde van een al even akelig bestaan.

De drie verschillende avonturen van Rian, Deet en Brea worden op een hele natuurlijke wijze samengebracht waarna het op de helft van het seizoen een groot episch avontuur wordt. Het verloop kent een goede balans van epiek, humor en spanning. Net zoals de wereld van Thra goed uitgebalanceerd en prachtig rijk is, zo is de manier van het vertellen van het verhaal ook.

De humor is soms erg droog en hilarisch. Hup is zowel aandoenlijk als grappig, zeker als hij een bar fight veroorzaakt. Gurjin zorgt voor de nodige humor, maar ook worden kleine grappige teksten toegevoegd. Het komische duo skekGra en urGoh spannen echter de kroon. Nooit eerder zagen we hoe het is als een Mystic en Skeksis samen leven. En dat is behoorlijk grappig. UrGoh is natuurlijk heel langzaam in alles, waar skekGra zich aan stoort maar ook lekker komisch op reageert. Maar hun toneelstuk, hun opera en zelfs poppenspel, wat echt heel leuk is bedacht, om aan Brea, Deet en Rian en Hup te verduidelijken wat er aan de hand is, is werklijk te komisch. Ze hebben er jaren aan gewerkt, hebben hele decors gemaakt en zelfs kleine poppetjes van henzelf en Gelflings.

Naast dat de vormgeving van de wereld en de poppen de volle aandacht heeft gekregen, is het verhaal en de manier waarop het wordt verteld zeker geen ondergeschoven kindje geworden. Het verhaal is eveneens op de meest fantasievolle en verrassende wijze verteld. Met wel een vrij standaard opbouw van epiek, maar wel met genoeg verrassingen en leuke wendingen en erg komische tussenstukjes die het verhaal en de wereld van Thra verrijken.

Het onderliggende thema van de serie is hoop. Hoop dat moed, opoffering en strijdvaardigheid tot gevolg heeft. Maar het gaat ook over de ultieme strijd tussen goed en kwaad. En ook al zijn de lelijke Skeksis het kwaad, toch is er een Skeksis wel goed, zijn uiteindelijk ook de spinnen, de Arathim goed en gaat goed en kwaad vooral om het maken van keuzes. Welk pad je kiest te bewandelen.

Aughra/ Netflix

Het avontuur van Rian, Deet en Brea

Alhoewel we de slechte Skeksis veel volgen in hun slechte plannen om Thra nog meer te misbruiken, volgen we voornamelijk de drie Gelflings die hun plannen ontdekken.

Rian is een kasteelwachter en zoon van de Commandant Ordon. Hij behoort tot de Steen-in-het-Woud stam, die in de bossen woont. Hij heeft een beste vriend Gurjin, een Drenchen uit het moeras en een vriendinnetje  Mira, een Vapra uit de bergen. Wanneer zij op jacht gaan naar een Arathim, een spin die losloopt in het kasteel, wordt Mira meegenomen door een Skeksis om op te experimenteren. Want de Skeksis hebben een manier gevonden om de levensessentie uit iemand te zuigen via het Kristal en het vocht op te drinken om zo weer jong te worden. Als Rian dit ziet, slaat hij op de vlucht en weet met behulp van Gurjin het kasteel te ontvluchten. Maar de Skeksis beschuldigen hem van de moord op Mira en hij wordt voortvluchtig.

Ondertussen in de grotten waar de Grottan wonen, die half vergeten zijn door de andere Gelflings, merkt Deet, dat hun wormenkudde de Nurlocs, vreemd en agressief doen en paarse ogen hebben gekregen. Deet woont in de grotten met haar twee vaders en kleinere broertje. Door de Heiligdomboom komt Deet te weten dat de Verduistering Thra langaam opslokt en kapot maakt. Zij wordt op pad gestuurd om dit aan de Al-Maudra, de stamleider van alle Gelflings te vertellen. Onderweg ontmoet zij Hup, een Podling die ook op weg is naar de Vapra in de bergen en die een Paladijn wil worden, en een lepel als zwaard gebruikt. Samen zetten zij hun reis voort.

In Vapra zit prinses Brea, de dochter van de Al-Maudra altijd met haar neus in de boeken, terwijl haar oudste zus Seladon serieus is en haar andere zus Tavra een soldaat met een hoge rang is. Brea is het niet eens met de totalitaire macht van de Skeksis en vindt het onrechtvaardig. Zij krijgt een visioen van een symbool en komt te weten dat dit te maken heeft met het leven en de dood als een cirkel.

Alle drie de Gelflings beleven eerst hun eigen avonturen en nare belevenissen voordat ze op elkaars pad komen en zo de puzzelstukjes bij elkaar kunnen leggen om erachter te komen wat de Skeksis van plan zijn en wat ze zouden kunnen doen om hen te stoppen. Ze krijgen hiervoor hulp van Aughra, die op haar eigen zoektocht ook steeds meer te weten komt, maar ook Hup blijft hen steunen. Brea roept een stenen wezen op genaamd Lore, die hen verder helpt op hun zoektocht naar een plek in de woestijn, de Cirkel der Zonnen, waar twee wijzen wonen, een Mystic genaamd urGoh en een Skeksis de Ketteraar, skekGra die de anderen ervan wilden overtuigen dat ze samen horen als een wezen, maar geen van de anderen wilden luisteren. Maar ook krijgen ze hulp van Gurjin, zijn zus Naia en Kylan en Tavra. Maar ook worden ze tegengewerkt door Seladon die wel gelooft in de heerschappij van de Skeksis, door haar verstoorde relatie met haar moeder de Al-Maudra, wat een extra dimensie geeft aan het verhaal.

Skeksis/ Netflix

De zeven Gelfling stammen

Onderweg leren we ook beter de andere stammen kennen. Sommige stammen iets beter dan anderen. Die andere stammen kunnen dan ook voor een volgend seizoen verder worden uitgediept. De Vapra zijn de meeste beschaafde en de troste Gelflings die in de bergen wonen, en waar hun Al-Maudra de leider is van alle stammen. De vurige Steen-in-het-woud zijn krijgers die in het bos wonen. De zachtaardige Grottan wonen in de grotten en zijn het meest in harmonie met Thra.

De Sifa zijn de Gelflings die zeevaarders zijn. De Drenchen wonen in de Zomp, het moeras. De Dousan hebben een fascinatie voor de dood en wonen in de woestijn. En dan zijn er nog de Spriton die nauwelijks aan bod zijn gekomen.

Iedere stam heeft zijn eigen uiterlijke kenmerken en eigen vorm van gedrag die allemaal zeer goed zijn uitgewerkt. Iedere stam heeft een eigen stamhoofd die de Maudra heet en de Al-Maudra is de leider van alle stammen. De Maudra is altijd een vrouw. De vrouwelijke Gelflings hebben vleugels, terwijl de mannen dat niet hebben. Wat verder bijzonder aan hen is, is dat ze kunnen Droomverbinden, door elkaars handen vast te houden kunnen ze met anderen hun herinneringen delen. Nu de serie veel meer Gelflings heeft dan slechts Jen en Kira, zien we ook oudere Gelflings en Gelfling kinderen.

De Skeksis en Mystics

De meeste Skeksis zijn bekend van de film, maar er zijn ook “nieuwe” gezichten en het zijn er nog een stuk meer dan de overgebleven Skeksis jaren later wanneer de film zich afspeelt. De Skeksis hebben allen hun eigen naam, maar een paar van hen spelen een prominente rol in de serie. De Kamerheer, skekSil is een van de uit het oog springende van het stel. Niet alleen zijn uiterlijk met zijn rode cape is opvallend, maar vooral zijn valse gedrag, zijn gekonkel is het misschien nog het meest egoïstisch. Hun keizer is skekSo en skekVar de generaal met wie skekSil strijdt om de gunst van de keizer. De wetenschapper skekTek, speelt een belangrijke rol, omdat hij degene is die de experimenten met het Kristal en de Gelflings uitvindt en uitvoert en zelfs aan het einde van het seizoen de Garthim uitvindt, die een schokkende oorsprong hebben. De Scroll-Keeper, skekOk speelt nog een kleine rol. En skekLach is een opvallende Skeskis door haar vieze zweren en builen die steeds opengaan en over haar gezicht druipen.

Maar de opvallendste nieuwe Skeskis is skekMal de Jager. Een Skeksis die opvallend goed en snel kan bewegen als een acrobaat door de bomen jaagt, sterk is en zich afzijdig houdt van de andere Skeksis en leeft voor de jacht. Hij is een belangrijke figuur in het verhaal die jacht maakt op Rian en levensgevaarlijk is.

We zien nog vrij weinig Mystics in de serie. We zien de Boogschutter, urVa, de tegenhanger van skekMal en de enige die hem echt kan verslaan. En we zien urGoh die samen met zijn tegenhanger skekGra, de Ketteraar in de Cirkel der Zonnen leeft.

Met deze hele wereld die geschapen is, de personages, de mythologie en avonturen is dit een prachtig eerste seizoen geworden die nog veel meer uitgebreid en uitgediept kan worden in verdere vervolg seizoen. De wereld van Thra heeft nog veel meer wonderen en magie te bieden.

Het eerste seizoen van The Dark Crystal: Age of Resistance is een tour de force waarbij alle elementen, van de poppenspelers, de personages van de poppen, de vormgeving van de wezens en wereld van Thra, de manier van filmen en vertellen perfect in balans zijn en tot hun recht komen. Het is een wonderlijk, betoverend fantasievol episch avontuur, waarin humor spanning, zelfs horror en fantasy elkaar afwisselen. Met behoud van stijl en sfeer van de originele film uit 1982 is dit een herkenbare serie vol moed en hoop over de strijd tussen goed en kwaad, die misschien toch nog wel een nieuwe twist krijgt.   The Dark Crystal: Age of Resistance is een serie waar de hele familie plezier aan zal beleven.

Meer lezen over The Dark Crystal? Klik dan op onderstaande links:

• The Dark Crystal: Age of Resistance (2019)
  • Running time episodes: 46-61 minutes
  • Developed by: Jeffrey Addiss Will Matthews
  • Directed by: Louis Leterrier
  • Voices of: Tarin Egerton, Anya Taylor-Joy, Nathalie Emmanuel, Jason Isaacs, Mark Hamill, Keegan-Michael Key, Simon Pegg, Donna Kimball, Caitriona Balfe, Alicia Viaknder, Andy Samberg, Helen Bonham Carter, Awkwafina, Benedict Wong, Ralph Ineson, Harris Dickenson, Gugu Mbatha
  • Puppeteers: Alice Dinnean, Beccy Henderson, Dave Chapman, Damian Farrelle, Helena Smee, Katherine Smee, Kevin Clash, Lousie Gold, Olly Taylor, Victor Yerrid, Warrick Bronwlow-Pike, Neil Sterenberg
  • Music by: Daniel Pemnerton, Samuel Sim
  • Cinematography: Erik Wilson