Serie Review: People of Earth Seizoen 2

review series people of earth season 2
People of Earth/ TBS

People of Earth is een komische science fiction serie met een groepje mensen dat ooit ontvoerd is door aliens in de hoofdrol alsook hun ontvoerders.

In het eerste seizoen leerden we een groepje mensen kennen dat ooit ontvoerd is door aliens, die zichzelf Starcrossed noemt. De lieftallige en onschuldige Chelsea, de brutale en ietwat paranoia Yvonne, de pittige Kelly, de vreemde paranoïde Richard, Margaret met een zeer dubieus verleden en de wannabe kidnapped Gerry onder leiding van Gina de vroegere psychologe. Hun ontmoetingen vinden plaats in de kerk van Father Doug.

Ozzie Graham een journalist wordt door zijn baas Jonathan Walsh naar de Starcrossed groep gestuurd om een artikel te schrijven, maar ontdekt dat hij ook ooit is ontvoerd. Sterker nog, hij vermoedt dat zij allemaal als kinderen ook al ontvoerd waren.

We leren ook de aliens kennen die hier verantwoordelijk voor zijn. Don, een White, een hipster type/Legolas, die verliefd is op Kelly. Jeff een Grey die alles volgens de regeltjes moet doen en het niet op mensen heeft. En Kurt, een Reptilian. En tenslotte blijkt ook Jonathan Walsh een Reptilian te zijn die Ozzie als kind ontvoerde en zijn vriend werd. Dan is er nog Nancy de robot assistente van Walsh. Er blijkt dus een hele waarheid te zitten achter de conspiracy theorieën van de groep.

Aan het einde van het eerste seizoen ontdekt Ozzie deze waarheid, wordt Kurt doodgereden door een auto, vertrekken Don en Kelly naar IJsland, zijn zogenaamde thuisland, wordt Gerry eindelijk ook ontvoerd en moet Walsh op de vlucht voor de FBI. Fase 1 van de overheersing van de aarde is al lang geleden in werking gesteld en vermomde Reptilians bevinden zich al lang onder de mensen op hoge plekken. En een fase 2 loopt meestal niet goed af voor de planeetbewoners…

Ozzie wil Walsh vinden om voor eens en altijd antwoorden te krijgen. Walsh zit samen met Nancy ondergedoken bij de plaatselijke sheriff Glimmer, die hen helpt. Gerry krijgt eindelijk een kijkje op het ruimteschip, maar weet daar later niets meer van. Yvonne en Gerry krijgen eindelijk een relatie en ook Chelsea en Doug nemen een verrassende stap en gaan verder dan hun  verliefdheid fase. Terwijl Kelly erachter komt dat Don al die tijd tegen haar gelogen heeft, alhoewel ze nog niet weet dat hij een alien is, en gedesillusioneerd huiswaarts keert. Richard die een zogenaamde relatie had met Nancy en haar in de laatste aflevering zag ontploffen is helemaal van streek en verliest zijn baan en wordt een half kasplantje waar Margaret voor gaat zorgen. Oftewel de hele groep lijkt uit elkaar te zijn gevallen.

Het lukt Ozzie en Gina echter weer om de groep bij elkaar te krijgen om Walsh te vinden voor echte antwoorden. Maar zij zijn niet de enigen die op zoek zijn naar Walsh, want special agent Alex Foster, een weeskind, wordt op zijn zaak gezet en komt al snel bij Starcrossed terecht. Wat zij echter niet weet is dat de ontvoeringen echt zijn, sterker nog dat haar moeder van haar is bevallen op het ruimteschip van Jeff, Kurt en Don! Na deze schok heeft Jeff haar moeder gelijk terug gestuurd en heeft Don de baby in een babywinkel in een wiegje achtergelaten. Alex komt in de groep met een hoop emotionele bagage, en zorgt voor heel wat opschudding in de groep, maar krijgt dus per toeval wel de antwoorden waar ze naar op zoek was.

Ondertussen na de dood van Kurt waar Jeff heel rouwig om is, krijgen ze een nieuwe baas; een vliegende kubus genaamd Eric die kwade plannen heeft voor Starcrossed, de mensheid op zich en hij heeft vooral een hekel aan Jeff. Hoe zal dit allemaal aflopen?

review series people of earth season 2
Gerry is finally abducted/ TBS

Menselijke personages, zowel mensen als aliens

Dit seizoen leren we de personages nog beter kennen. Het is weliswaar een groep misfits, maar nooit worden ze belachelijk gemaakt. Ze zijn likeable, aandoenlijk en soms, zoals Richard best zielig. Wanneer hij zelf gaat aanvechten om zijn baan terug te krijgen, steunt de groep hem en komen ze erachter dat hij erg gepest werd zonder dat hij dat zelf door had. Het laat een andere kant zien van mensen die buitenbeentjes zijn en als raar worden gezien. Dat maakt de personages menselijk, zonder dat ze te sentimenteel of triest worden neergezet.

We volgen hun liefdesperikelen, de zoektocht van Kelly naar zichzelf die het als modern danser gaat proberen, de moeizame en verboden relatie tussen Chelsea en Doug en Alex als geheel nieuw personage brengt haar eigen problemen mee. Als weeskind voelt ze zich heel erg verbonden met Annie, wat ze erg goed verbergt door een goede agente te zijn die iedereen wel heel mooi weet te bespelen. Zij is een leuk personage en een goede toevoeging en het is natuurlijk geen toeval dat ook zij ooit is ontvoerd.

De aliens op hun beurt zijn al net zulke buitenbeentjes, want zij zijn ook al tijdenlang gescheiden van hun eigen volk en planeet. We zien ook de worstelingen van Jeff en Don. Jeff die rouwt om zijn geliefde Kurt, hem een kus geeft en spontaan uit de dood herrijst (true love’s kiss?). Maar nog altijd durft hij niet tegen Kurt te zeggen dat hij verliefd op hem is. Don treurt omdat hij het slecht heeft aangepakt met Kelly en hij nog altijd verliefd op haar is. En Jonathan Walsh wil het plan van de aliens bekendmaken om te voorkomen dat het slecht afloopt met de mensen. Maar dan moeten ze het wel zien op te nemen tegen Eric en die heeft zijn eigen plannen waarvoor hij Gerry als sleeper cell gebruikt. En de vernieuwde en verbeterde Nancy heeft tijdens het kijken naar een feministisch tv programma kortsluiting gekregen, zodat zij nu ook feministische trekjes heeft, waardoor haar personage nog leuker wordt.

Maar er wordt ook voor spanning gezorgd, want in een poging om Walsh te beschermen, delft Ozzie zelf het onderspit. Ook de plannen van Eric hebben niet veel goed in petto voor de groep.

review series people of earth season 2
Nancy and Jonathan/ TBS

Het einde

Hoe dit allemaal zal aflopen zullen we helaas nooit te weten komen. Want het tweede seizoen is ook het laatste seizoen van People of Earth en zo is er plotsklaps een einde gekomen aan dit leuke originele innemende en verrassende verhaal, dat nu nooit een echt einde zal hebben. Want het eindigde nogal in een cliffhanger.

Alex ontmoet eindelijk haar tweelingzus. Jeff, Don en Kurt nemen het op tegen Eric, die Gerry heeft geactiveerd om de Starcrossed leden te elimineren door middel van een dodelijk bordspel. Maar gelukkig weet Jonathan dit te stoppen die gearresteerd wordt door Alex. Maar Eric neemt controle over het lichaam van Don, verbant Jeff en Kurt naar de aarde, die wederom wordt overreden en ontvoert de hele Starcrossed groep. Dus nu is de hele groep aan boord van het ruimteschip, inclusief de dode Ozzie die daar opgeslagen is in een kamer ter bewaring. Terwijl de invasie op aarde lekker doorgaat….

Het is diep tragisch dat een leuke originele serie zo aan zijn einde moet komen zonder een waardig slotstuk. Deze serie verdiende beter.

Het tweede seizoen van People of Earth heeft weer heel wat in petto voor de Starcrossed groep, niet alleen op alien gebied maar ook op persoonlijk gebied. Met onschuldige humor, die net niet flauw is, niet vilein of belachelijk makend, is dit een hele vermakelijke serie over een groepje aimabele misfits. Twee misfits groepjes eigenlijk, want ook de aliens, Don, Jeff, Kurt en Walsh en Nancy zijn een stelletje misfits die totaal afgezonderd zijn van hun eigen wereld en maar moeten doen wat hen wordt opgedragen. Dit seizoen nemen beide groepen meer het heft in eigen handen en zullen ze moeten samenwerken om alien overheersing te stoppen. People of Earth was een immens leuke serie die te vroeg aan zijn einde is gekomen.

← Lees ook het review van het eerste seizoen van People of Earth

• People of Earth (2017)
  • Running time episode: 20 minutes
  • Created by: David Jenkins
  • Starring: Wayatt Cenac, Luka Jones, Alice Wetterlund, Michael Cassidy, Tracee Chimo, Brian Huskey, Nancy Lenehan, Da’Vine Joy Randolph, Ken Hall, Björn Gustafsson, Oscar Nuñez, Ana Gasteyer, debra McCabe, Drew Nelson, Nasim Pedrad
  • Music by: Mark Mothersbaugh
  • Cinematography: Jonathon Cliff
  • Original network: TBS