Serie Review: People of Earth Seizoen 1

review series people of earth season 1
People of Earth/ TBS

People of Earth is een absurd komische science fiction comedy met innemende weirde mensen in de hoofdrollen en wereldvreemde aliens.

People of Earth is een comedy serie die gaat over een praatgroep voor mensen die door aliens zijn ontvoerd en nu praten over hun ervaringen. Zo’n serie zou al snel uit kunnen monden in het belachelijk maken van deze mensen, maar dat heeft deze serie totaal niet tot doel. Het is geen hilarische serie over een groep trieste mensen die knettertje gek zijn, maar het is een serie die gaat over echte mensen die iets hebben meegemaakt en zichzelf Experiencers noemen. De humor ligt dus een stuk subtieler en is moeilijk uit te leggen. Je moet het vooral zelf ‘ervaren’.

Ozzie Graham is een journalist die droomt om een Pullitzer te winnen en bij een grote krant werkt in New York. Maar voordat hij die eventuele prijzen in de wacht kan slepen wordt hij door zijn baas naar het stadje Beacon gestuurd om een stuk te schrijven over een groep mensen die beweert door aliens te zijn ontvoerd. Echter op zijn weg ernaartoe, rijdt hij een hert aan, althans zo lijkt het want van de hele gebeurtenis kan hij zich weinig herinneren.

De volgende dag gaat hij naar de praatgroep en onderzoekt of er enige waarheid ligt in wat deze mensen beweren. Er blijken drie soorten aliens te zijn, de Reptilians, de Whites en de Greys. In het begin doet hij ze allemaal af als knettergek, maar wanneer hij hen langzaamaan leert kennen, blijken ze ieder hun echte problemen te hebben en worden het mensen los van hun hele alien ontvoeringsverhaal.

Maar dat is niet het enige wat hij ontdekt, want na zijn aanrijding met het hert, krijgt hij allemaal vreemde visioenen en hallucinaties van een pratend hert en mensen met hertenkoppen en vermoedt de groep dat ook hij is ontvoerd door aliens. Ozzie besluit te blijven in Beacon en gaat er werken bij de lokale krant om achter de waarheid te komen.

Maar ondertussen zijn de aliens, Jeff, een Grey, Don, een White en Kurt, een Reptilian, niet blij met deze ontwikkelingen. En om hun plannen met de aarde die al jaren en jaren in ontwikkeling zijn niet in gevaar te laten brengen door een suf praatgroepje dat wel heel dicht bij de waarheid komt, moeten zij actie ondernemen, zonder zichzelf daarbij bloot te geven. En zo blijkt alles nog ingewikkelder in elkaar te zitten dan Ozzie uiteindelijk dacht en is zijn leven inmiddels overhoop gegooid.

review series people of earth season 1
Ozzie/ TBS

Komisch maar innemend

Zoals gezegd is de serie er niet op uit om mensen die beweren ontvoerd te zijn door aliens belachelijk te maken. Het is juist een heel charmante serie die echt oprecht aandacht heeft voor zijn personages en ze heel menselijk en vriendelijk tot leven brengt. Dat geeft een behoorlijk sentiment aan de serie, die fragiele mensen liefdevol behandelt. Maar alsnog wordt alles met een dikke knipoog en veel humor gebracht.

Dit wil echter niet zeggen dat het een zoetsappige serie is. Wat het precies wel is, is moeilijk te grijpen. Het is een eigenzinnige serie, die menselijkheid en mensenproblemen mixt met het absurde van de aliens, wat het tot een comedy maakt, en een mysterie voor Ozzie en zijn groep om uit te vinden wat er nu werkelijk gebeurd is en aan de hand is.

De humor van de aliens is droog en absurdistisch, terwijl de humor rondom de mensen wat subtieler ligt en een wat meer dramatische lading meekrijgt.

De personages

De Grey Jeff is met zijn kleine postuur en grote grijze alienhoofd een wraakzuchtige heethoofd die ietwat neurotisch is. Don, de White is een soort hippie met zijn lange smalle postuur en lange witte elvenhaar en zoekt vooral naar liefde en voelt zich aangetrokken tot een gewoon simpel leven op aarde. En Kurt, de Reptilian is de man van actie. En alhoewel zij een missie hebben om de komst van de anderen voor te bereiden, zijn ze meer met zichzelf bezig in hun kleine ruimteschip dat rond de aarde gaat.

De mensen in de praatgroep bestaan ten eerste uit Ozzie, de meest rationele en normale man van het gezelschap. Alhoewel hij altijd zijn hoofd koel houdt en logisch nadenkt, wordt ook hij op de proef gesteld. Ozzie is een heel droog en nuchter personage die de meest neutrale factor vormt, maar tegelijkertijd daardoor ook erg grappig is omdat hij zo ontzettend droog kan reageren.

Dan zijn er nog Gina, de groepleidster en voormalig psycholoog uit New York. Kelly, een temp bij een begrafenisondernemer en Chelsea een huisvrouw die samen met Kelly bekvecht over de seksuele ervaring die ze gehad hebben met waarschijnlijk dezelfde alien, de White. Gerry die nooit is ontvoerd maar wat wel zijn grootste droom is. Ennis een boer en Richard die nogal moeite heeft met zijn scheiding. Yvonne die werkt als postbode en de gepensioneerde Margaret. En tenslotte Father Doug in wiens kerk de bijeenkomsten plaatsvinden en hij een stiekeme relatie heeft met Chelsea.

Deze personages worden niet clichématig of gemakkelijk weggezet. Het zijn geen typetjes, maar echte mensen met problemen die zowel grappig als zielig zijn en die allemaal gelijk heel aimabel zijn, terwijl ze allen hun eigenaardigheden hebben. En dat is heel knap gedaan. En door middel van Ozzie leer je hen allemaal beter kennen en worden ze langzamerhand meer dan de mensen die zijn ontvoerd, ook omdat ze meer en meer verwikkeld raken in het aliencomplot wat er gaande is, wat een aantal hilarische scènes oplevert.

review series people of earth season 1
Don, Jeff and Kurt/ TBS

Een doorlopend verhaal

Het eerste seizoen bevat maar 10 afleveringen die elk maar zo’n 20 minuten duren. Maar eigenlijk kan je de serie zien als een erg lange film, want het zijn geen losse, maar opeenvolgende afleveringen met een grote onthulling aan het einde die tevens fungeert als een soort cliffhanger. Een tweede seizoen is dan ook op komst, net zoals de rest van de aliens die hun plan met de aarde gaan uitvoeren.

Het eerste seizoen is meer dan alleen een kennismaking met alle personages, het is ook een heel verhaal dat ontrafeld wordt en waar steeds meer stukjes van de sluier worden opgelicht van wat er nu precies met de groepsleden is gebeurd, terwijl tussendoor redelijk veel, zeker gezien de korte tijd, aandacht is voor de ontwikkeling van de personages én het verhaal. Die balans in die combinatie is heel goed gedaan, waardoor het een erg leuke, maar soms ook spannende serie is. Wel is de serie erg braaf en vrij politiek correct. Dat levert dus vrij onschuldig vermaak op dat je niet aan het denken wil zetten, maar gewoon een leuke kijkervaring wil geven.

People of Earth is een hele bijzondere en eigenzinnige comedy die absurde en soms ook hilarische humor weet te combineren met grappige aliens, en innemende echte mensen met ieder hun eigen problemen. Deze mix werkt erg goed. Het mysterie van wat er nu precies aan de hand is, is een welkom extra element dat de serie nog meer body geeft. Met een leuke vormgeving van de aliens, hun vreemde avonturen en de dagelijkse mensenissen is dit een uniek leuke serie.

• People of Earth (2016)
  • Running time episode: 20 minutes
  • Created by: David Jenkins
  • Starring: Wayatt Cenac, Luka Jones, Alice Wetterlund, Michael Cassidy, Tracee Chimo, Brian Huskey, Nancy Lenehan, Da’Vine Joy Randolph, Ken Hall, Björn Gustafsson, Oscar Nuñez, Ana Gasteyer, debra McCabe, Drew Nelson
  • Music by: Mark Mothersbaugh
  • Cinematography: Jonathon Cliff
  • Original network: TBS