Boek Review: The Book of Ultimate Truths (Robert Rankin, 1993)

book review the book of ultimate truths robert rankin

‘The Book Of Ultimate Truths was Rune’s magnum opus. An encyclopedia of his accumulated wisdom. Within it, the Master explains, in terms understandable to the layman, exactly what life is really all about.’

Na de avonturen van John Omally en John Pooley en na de avonturen van Rex Mundi is het nu de beurt aan Cornelius Murphy. Minder horror, meer avontuur. Maar wel weer de typische Robert Rankin humor en bizarre gebeurtenissen in een chaotisch ingewikkeld verhaal met bonte personages, waarbij alles aan het einde allemaal samenkomt. Dit is het achtste boek van Robert Rankin en hij breidt met dit verhaal weer zijn eigen universum meer uit. Bereid je voor op een hilarisch avontuur.

Cornelius Murphy is al lang en breed geslaagd van school, maar zijn decaan slaagt er maar niet in om een passende baan voor hem te vinden, dus werkt Cornelius als zijn assistent. Toch weet Cornelius dat hij the stuff of epics is. Zijn vriend Tuppe vindt dat ook. En daar kunnen zij beiden wel eens gelijk in krijgen als Cornelius wordt ingehuurd door ene meneer Arthur Kobold die hem opdraagt om de verloren manuscripten van Hugo Rune op te sporen omdat hij het boek ‘The Ultimate Truths’ weer opnieuw wil uitgeven. Rune zelf en al zijn assistenten/vrienden zijn zelf namelijk verdwenen.

Cornelius neemt de baan aan en vertrekt naar een veiling in Schotland alwaar een aantal brieven worden geveild van een vroegere assistent van Rune. Tuppe reist als verstekeling mee in zijn rugzak en zo belanden de twee in een groots avontuur. Want langzamerhand ontrafelen en ontdekken de twee vrienden wat er in ‘The Ultimate Truths’ beschreven staat; de grootste geheimen van de wereld. En het blijkt dat zij niet de enigen zijn die de manuscripten in handen willen krijgen. Wat volgt is een hilarisch avontuur dat hen rond heel de UK leidt. Maar waar hun zoektocht uiteindelijk toe leidt, hadden geen van beiden ooit kunnen bedenken.

Cornelius Murphy: the stuff of epics

Cornelius Murphy is gelijk een personage waar je van gaat houden. Hij is slim, kan oplichten als de beste, maar maakt daar nooit misbruik van, het gaat vaak zelfs per ongeluk. Hij heeft daarbij het geluk aan zijn zijde. Hij is enorm lang en zijn zwarte bos haar staat altijd alle kanten op. En raar maar waar, hij heeft een super reukorgaan, waarmee hij veel informatie uit geur kan halen. Hij is consciëntieus, aardig, oprecht en altijd in voor avontuur. Tuppe is klein en staat altijd zijn vriend bij. Samen vormen ze een perfect duo dat oprecht om elkaar geeft, elkaar helpt en steunt en regelmatig elkaars leven redt.

The Daddy, de vader van Cornelius, zoals hij wordt genoemd is een ronduit hilarische man die iedereen wel als vader zou willen hebben denk ik. Hij is begripvol en ondersteunend naar Cornelius en heeft het beste met hem voor maar laat hem altijd zijn eigen weg bepalen. The Mother is een geval apart en is te grappig om te beschrijven. Ze is een beetje oblivious wat betreft alles om haar heen, niet zozeer uit narcisme, maar uit onkunde, wat haar niet per se tot een onaardige vrouw maakt.

De wisselwerking tussen deze personages is erg leuk en weer geheel anders dan hoe de andere personages uit de vorige boeken met elkaar omgingen. John en Jim zijn weliswaar vrienden door dik en dun, maar het blijven twee boefjes. Rex Mundi is wel een held tegen wil en dank, maar niet altijd zonder scrupules, alhoewel hij wel steeds weer opnieuw bereid is om de wereld te redden en een secptic tank te graven in de achtertuin.

Nieuwe serie

Dit boek kijkt heel anders naar de relaties tussen de hoofdpersonen en maakt dat deze serie weer uniek is ten opzichte van de twee voorgaande series. Zo blijft het niet alleen leuk en verrassend om te lezen, maar laat ook een andere, wat zachtere kant zien van Rankin. Maar niet alleen de personages maken dit tot een andere serie. Nu ligt meer de nadruk op avontuur in plaats van bizarre horror fantasy gebeurtenissen van Jim en John of de steeds weer opnieuwe apocalyptische gebeurtenissen van Rex, die meer science fiction, horror en fantasy combineerden.

Dit boek gaat over avontuur en de ontdekkingen die Cornelius en Tuppe doen over de aangenomen algemene waarheden van de wereld. De gebeurtenissen zijn misschien net een tikkeltje minder bizar en de gebeurtenissen zijn ook gemakkelijker te volgen en geen opeenvolgingen van allemaal bizarre dingen en personages. In dit boek is de opbouw en uiteenzetting van het plot duidelijk, wat uiteindelijk erg goed wordt uitgelegd en door Rankin tot een begrijpelijk en logisch einde wordt gebracht, iets wat in eerdere boeken niet altijd het geval was. Dit verhaal is weliswaar zeer compleet en rond, maar er komen nog veel meer avonturen van Cornelius en Tuppe, want wat ze nu hebben ontdekt is pas het topje van de ijsberg.

Hugo Rune

Natuurlijk komen we wel weer oude bekenden tegen, zoals de eerder genoemde John in The Flying Swan, maar ook leren meer over Hugo Rune die tot nu toe nog een zeer mysterieus figuur was. Voorafgaand aan sommige hoofdstukken staan stukken uit ‘The Ultimate Truths’, die gaan van waarom balpennen altijd verdwijnen, naar waarom de tijd voor de rijken anders verloopt dan voor de werkende klasse, en waarom je altijd schroeven overhoudt wanneer je iets uit elkaar hebt gehaald en weer in elkaar hebt gezet. Die stukken staan vol drogredeneringen en zijn te grappig om te lezen. Het is heel origineel bedacht en gaan over eigenlijk alledaagse dingen die iedereen wel eens heeft ervaren of meegemaakt. De kijk van Rankin is zo leuk, maar het heeft ook nog een doel. Tevens leer je hoe Hugo Rune denkt, en het slaat vaak op het stuk over Cornelius en Tuppe dat erop aansluit, maar ook wordt het later in het verhaal duidelijk waarom die stukken er tussen staan en krijgt het een andere betekenis.

De clue van verhaal is ook erg leuk bedacht en natuurlijk zoals we van Rankin gewend zijn komt alles dan bij elkaar, ook de personages die we misschien weer vergeten waren of al lang geleden op de eerste paar bladzijden al achter ons hebben gelaten.

The Book of Ultimate Truths is weer een topper van Robert Rankin en van wat hij tot dan toe heeft geschreven misschien wel het meest toegankelijke. Met Cornelius en Tuppe, twee erg aimabele personages storten we ons in een komisch avontuur met allerlei wonderlijk gebeurtenissen.

The Book of Ultimate Truths (1993), 347 bladzijden. Auteur: Robert Rankin. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: Niet beschikbaar.