Film Review: Triangle (2009)

review film triangle 2009
Triangle/ Icon Film Distribution

Triangle (2009) is een mystery horror thriller waar je eigenlijk zo min mogelijk van tevoren over moet weten. In dit artikel is het eerste gedeelte dan ook geheel spoilervrij.

Triangle is naast een complex mysterie en een thriller met horror en bovennatuurlijke elementen ook een klein drama. Dit alles wordt mooi met elkaar verweven in een geheimzinnig avontuur op een verlaten cruiseschip.

Het verhaal

Jess is een moeder van de autistische Tommy. Op een dag wordt zij uitgenodigd om met ene Greg op zijn boot te gaan varen. Ook zijn beste vriend Downey gaat mee met zijn vrouw Sally die haar vriendin Heather meeneemt om aan Greg te koppelen. Tenslotte is ook het boothulpje Victor mee.

Plotseling steekt er een hele vreemde storm op. De boot slaat om en Heather raakt vermist. De anderen weten zich te redden door op de onderkant van de boot te klimmen. Dan komt er een cruiseschip voorbij varen en ze klimmen aan boord, blij gered te zijn. Maar het schip lijkt verlaten. Totdat er iemand zich toch aan boord te blijkt te bevinden en het op hen heeft voorzien.

Stijl en cinematografie

De film is op een mooie wijze geschoten die immer Jess volgt met de camera. Die manier van filmen en om de kijker een anker, te geven, lijkt op de manier van Coherence (2013) waarin we tijdens de vreemde gebeurtenissen die daar plaatsvinden Emily blijven volgen. Die keuze maakt het makkelijker voor de kijker om te begrijpen wat er aan de hand is en om grip te houden op de gebeurtenissen en de kijker een duidelijke focus heeft. 

De cinematografie is mooi, vooral het gebruik van het licht op zee is mooi in beeld gebracht en draagt tevens ook bij aan het surrealistische gevoel van de rare dingen die gebeuren. Wel valt de film af en toe wat in herhaling, wat onmogelijk voorkomen kan worden, maar dit wordt op een juiste wijze gebruikt zodat het niet frustrerend of saai wordt, maar zelfs telkens een tipje meer van de sluier oplicht.

Wie volop van de film wil genieten en tijdens het kijken het mysterie wil ontrafelen, moet vooral niet verder lezen.



review film triangle 2009
loops and loops/ Icon Film Distribution

De plot: uitleg Triangle (spoilers)

Want wat is er aan de hand? Het wordt Jess en de kijker al snel duidelijk dat ze in een loop/lus zit. Elk stapje dat ze neemt en verder komt, ontdekt ze meer wat er aan de hand is en probeert ze dat op te lossen. De eerste clue is al dat haar gemaskerde aanvaller haar maant iedereen te doden. Pas later horen we wat deze aanvaller nog meer zegt en blijkt dat deze gemaskerde Jess zelf is. Of beter gezegd een versie van haar. Want iedere keer als iedereen, behalve Jess dood is, meert hun gekapseisde boot opnieuw aan en klimmen ze aan boord. Iets dat Jess dus meerdere malen voor haar ogen ziet gebeuren. 

Dat betekent niet alleen dat voor de Jess die we volgen alles weer opnieuw begint en we haar alles vanaf een afstandje zien gadeslaan, maar ook dat de versies van Jess zich soms opstapelen aan boord. De ene is net nieuw en onwetend aan boord gekomen en een ander is al bezig om de loop weer op te starten. Maar nu met het doel om dit keer te voorkomen dat ze aan boord gaan. Onze Jess versie wil haar toekomstige versie en de anderen dit behoeden. 

Maar ook komt ze erachter dat zij niet de eerste is uit de loop, want ze vindt aanwijzingen dat zij misschien wel de dertigste versie is. Sterker nog wanneer onze Jess voor het eerst aan boord kwam en iedereen werd gedood en zij werd aangevallen, wist zij haar aanvaller van boord te gooien. Maar blijkt dit na een aantal verschillende loops, waarin onze Jess het steeds heeft overleefd terwijl ze andere versies van haar al heeft zien sterven, dat zij degene is die ook op deze wijze door een nieuwere versie van boord wordt gegooid. 

Wanneer onze Jess van boord wordt gegooid, spoelt zij aan op het strand. Als ze vervolgens naar huis gaat, ziet ze zichzelf en Tommy en zien wij hoe hun relatie echt is. De loop is dus nog niet voorbij. Door het autisme van Tommy verliest Jess regelmatig haar geduld en mishandelt hem verbaal en fysiek. Om ook deze lus van geweld te stoppen, doodt ze haar andere versie en wil met Tommy ontsnappen. Echter onderweg krijgen ze een ongeluk met een meeuw en als ze deze langs de rand van de weg weggooit, ziet ze er veel meer liggen. Ook dit heeft ze al meerdere keren gedaan. Door dit ongeluk wordt Tommy weer onrustig en als ze hem probeert te kalmeren, dit keer op een liefdevolle manier, belanden ze in een auto-ongeluk waarbij Tommy om het leven komt. We zien Jess naast het ongeluk staan en wordt ze met een taxi naar de haven gebracht waar we haar zien aankomen, exact zoals in het begin van de film. 

De versie van Jess is dus de zoveelste versie die vastzit in de loop en die wij volgen. We volgen de loop niet vanaf het begin, maar vallen er middenin. Dat is slim gedaan zodat een begin en einde niet hoeven te worden uitgelegd, maar het gaat om de symboliek van dit gebeuren. De vraag hoe het dan komt dat Jess het zich allemaal niet meer goed herinnert als ze weer aan boord gaat, blijft dan ook open. 

Je zou zelfs zo ver kunnen denken dat onze Jess pas haar eigen loop heeft doorlopen als zij net zoals haar versie in de blauwe overall en met zak over het hoofd over de rand wordt gegooid door een nieuwe versie van haarzelf. Zoals zij dat ook deed in het begin van de film bij een eerdere versie van haarzelf en zij nu precies hetzelfde zegt. Terwijl er ondertussen allemaal al andere versies aan boord zijn verschenen en zij zo heeft geleerd van de gebeurtenissen wat ze moet doen. Want ze volgde niet direct het advies van de toen nog onbekend killer op. Zij besefte pas later dat zij het zelf was, dat zij die killer moest zijn. Zo zou je haar abusieve relatie met Tommy ook kunnen zien. Die cyclus van frustratie en geweld wordt niet direct duidelijk voor haarzelf, maar ook daar gaan nare cycli aan vooraf, wat ze nu pas echt beseft en daar een einde aan wil maken. Net zoals ze dat ook aan boord van het cruiseschip wilde doorbreken. Pas vanaf dan, aan boord, kan ze naar zichzelf kijken, letterlijk, zoals ze later aan land door het raam naar zichzelf en haar eigen gedrag kijkt. 

Symboliek en thematiek van Triangle

De symboliek van de film is gebaseerd op de figuur van Sysyphus uit de Griekse mythologie. Hij was de stichter en koning van Korinthe maar daagde de goden uit. Hij wist telkens aan hen te ontsnappen, maar dit verergerde zijn straf. Hij moest tot het einde der tijden in Tartarus een rots de berg opduwen, die bij de top weer naar beneden rolde. Hij was hierdoor gedoemd om dit telkens te blijven herhalen, een straf met een zware moeizame taak en die eveneens onmogelijk en uitzichtloos was. 

Dus of Jess de gebeurtenissen in werkelijkheid of in en soort vagevuur/hel steeds opnieuw beleeft wordt in het midden gelaten. Doordat zij naast het auto-ongeluk staat, wordt er wel op gehint dat dit een vagevuur kan zijn en dat zij dus ook is omgekomen. Het is een straf voor haar daden ten opzichte van Tommy. Ook of dit een straf is die zij zichzelf heeft opgelegd, onbewust of dat dit van buitenaf komt wordt in het midden gelaten. 

Deze symboliek naar de mythe van Sisyphus levert wel een spannend mysterie op met bovennatuurlijke en horror elementen die soms weten te verrassen. De vormen van déjà vu die Jess op het cruiseschip heeft, doen ook sterk denken aan de nachtmerrie van Walter Craig uit Dead of Night (1945) die, zo blijkt aan het einde van de film, zich in een zelfde soort situatie bevindt, ook al komt dat niet voort uit een straf. 

Conclusie

Triangle is een spannende mystery horror thriller met bovennatuurlijke elementen die de kijker vaak op het verkeerde been weet te zetten, al zij het soms wat te vaak in herhaling vallend en in een wat traag tempo. Maar vooral door de achterliggende symboliek en Melissa George die de film weet te dragen, blijft het interessant om naar te kijken.

Praktische info

  • Triangle (2009) 99 min
  • Directed by: Christopher Smith
  • Produced by: Julie Baines, Chris Brown, Jason Newmark
  • Written by: Christopher Smith
  • Starring: Melissa George, Joshua McIvor, Jack Taylor, Michale Dorman, Henry Nixon, Rachael Carpani, Emma Lung, Liam Hemsworth, Bryan Probets
  • Music by: Christian Henson
  • Cinematography: Robert Humphreys
  • Edited by: Stuart Gazzard
  • Production company: Icon Entertainment International, Framestore, UK Film Council. Pacific Films and Television Commission, Dan Films, Pictures in Paradise, Triangle Films
  • Distributed by: Icon Film Distribution