Boek Review: Lost in a Good Book (Jasper Fforde, 2002)

review book lost in a good book jasper fforde 2002

‘The hair bristled on my neck and I shivered. But it wasn’t a fearful feeling. It was the light tingle of apprehension; this book, I knew, would open. The name on the cover was my own. I had been expected. I opened the book.’

Lost in a Good Book is het tweede deel uit de reeks over Thursday Next. In The Eyre Affair leerden we Thursday Next kennen, een SpecsOps agente werkzaam bij de afdeling LiteraTec, die alle fraude, vermissingen, diefstal, vervalsing en ongeoorloofde boekenzaken behandelt. Het verhaal speelt zich af in een alternatieve jaren 80 waar de Krim Oorlog nog altijd woedt tussen Engeland en Rusland, Wales een afgescheiden staat is, waarin tijdreizen mogelijk is, en allerlei andere science fiction zaken, en waar het megabedrijf Goliath de touwtjes in handen heeft in Engeland. Thursday raakt betrokken bij een van de grooste vijanden van Engeland Acheron Hades, komt haar oude liefde Landon Parke-Laine weer tegen, en ze krijgt te maken met de magie van boeken.

Het eindigt met een heftige confrontatie tussen haar en Hades in Jane Eyre, waarbij Hades omkomt, het einde van Jane Eyre wordt veranderd, ze haar oom Mycroft en tante Polly uit handen van Jack Schitt van Goliath red, ook nog even de Krim Oorlog weet te beëindigen en ondertussen trouwt met Landon.

Het tweede deel is al net zo spannend, chaotisch, vol met actie, humor, nog meer science fiction en fantasy en een topvrouw in de hoofdrol.

Alles leek zo goed afgelopen te zijn voor Thursday. Ze is getrouwd met de liefde van haar leven, heeft een oorlog beëindigd, Jack Schitt is opgesloten in The Raven van Edgar Allen Poe, Hades is dood en bijna iedereen is enorm blij met het veranderde einde van Jane Eyre, dat nu een gelukkig einde heeft. Maar hierdoor wordt zij door de PR agente van Specs-Ops Cordelia Flakk continu aan het werk gezet om middels haar populariteit SpecsOps een goede naam te bezorgen, door te verschijnen in allerlei talkshows en andere publiciteitsstunts.

Maar dat is niet het enige dat een vervelende nawee is van al haar heldendaden, want Schitt-Hawse de halfbroer van Jack Schitt wil dat Thursday Jack Schitt terughaalt zodat hij bestraft kan worden. Maar zonder de Prose Portal van Mycroft om in boeken te kunnen gaan, is dat onmogelijk, nu Mycroft met pensioen is en al zijn uitvindingen heeft vernietigd. Dus ontvoert/eradicated hij Landon alsof hij nooit heeft bestaan en is Thursday de enige met herinneringen aan hem, om haar te dwingen Jack Schitt terug te halen.

Ondertussen gebeuren er wel hele rare toevalligheden die erop duiden dat iemand Thursday uit de weg wil ruimen.

Thursday’s vader duikt op en zegt dat het einde van de wereld aanstaande is en voor Kerst zal plaatsvinden.

Thursday komt ook in aanraking met Jurisfiction een hele geheime boekenwereld die zich nog dieper bezighoudt met alles wat met/binnen/tussen de boeken en hun personages gebeurt. Want het blijkt dat wat het Prose Portal deed, dit ook mogelijk is voor gewone mensen en boekpersonages door zich in boeken “in te lezen”, letterlijk en zo te bookjumpen en in het boekverhaal komen. Er gaat een hele nieuwe wereld voor haar open als blijkt dat allerlei personages uit boeken geheim agenten zijn die alle inhoud van de verhalen in de gaten houden, van het opsporen van boekterroristen die hele verhalen wissen, personages die zonder toestemming hun verhaal verlaten en naar een ander verhaal springen, het oplossen van gaten in het verhaal, het verdelgen van grammasites (boekparasieten), en ga zo maar door. Thursday krijgt les van Miss Havisham, uit Great Expactations die haar leert te bookjumpen en zo wordt Thursday ook een nieuwe rekruut voor Jurisfiction.

En dan is ze ook nog zwanger! En heeft ook Pickwick, haar dodo, een ei gelegd!

Het wordt weer een heel avontuur en een moeilijke opgave om alles weer in goede banen te gaan leiden.

Tijdreizen, bookjumpen en eradication

Na de introductie in de nieuwe alternate en verrassende wereld van Thursday, waarin al ontzettend veel gebeurde, duikt Jasper Fforde nu dieper in deze origineel geschapen wereld. Het bookjumpen, Jurisfiction en het gebruik van boekpersonages en verhalen is niet alleen erg leuk verzonnen, maar is ook een feestje voor de boekliefhebber. Want nu komen er nog meer personages voorbij, van echte boekpersonages tot verzonnen boekpersonages uit die wereld, die allemaal op een zeer verrassende wijze tot leven komen.

Daar ligt ook de kracht van het boek zelf. Hij maakt gebruik van allerlei personages, combineert die met zijn eigen verzonnen personages, maar weet van al deze personages zeer echte mensen van vlees en bloed te maken maar wel met een dikke knipoog naar larger than life characters. Die balans tussen de echtheid van de personages, de humoristische benadering en het over de top pure fantasy gehalte is erg goed in elkaar gezet. Waardoor het een heerlijke mix is van spanning, actie, humor, leuke originele vondsten in een absurd chaotische hilarische wereld waarin alles mogelijk is. Van bookjumpen, tijdreizen, mensen wissen uit de tijdlijn, tot een aanstaande apoclayps, alles is mogelijk.

Alhoewel dit erg ingewikkeld en chaotisch klinkt in een verhaal dat bomvol is met allerlei creatieve vondsten en ontwikkelingen en gebeurtenissen, weet Jasper Fforde dit allemaal in hele goede banen te leiden, net als Thursday. Geen van beiden laat zich overweldigen en dat zorgt ervoor dat het wel heel prettig leest. Met een goede timing waarin de verschillende gebeurtenissen en al de verschillende kleine verhaallijntjes met elkaar worden afgewisseld om aan het einde weer heel mooi aan elkaar geknoopt te worden. Zo blijft alles toch heel duidelijk, terwijl het tijdens het lezen het verhaal vol zit met mysteries, en vragen hoe Thursday dit toch allemaal in hemelsnaam gaat oplossen.

Ook nu weer is de schrijfstijl prettig, vol humor en actie, scherp en spitsvondig, wat natuurlijk geheel te danken is aan Thursday zelf, aangezien het in de eerste persoon is geschreven. We leerden haar sterke, slimme, praktische manier van denken al kennen in het eerste boek, waarin zij een sterke, maar wel gewone vrouw is met emoties en problemen die ze allemaal moedig tegemoet ziet. Haar personage is de basis, het anker in deze soms bizarre wereld van de vreemdste jaren 80 ooit. Hierdoor is het ook mogelijk om allerlei vreemde types te laten verschijnen die schuren tegen “typetjes”, maar dat nooit worden, en gekke gebeurtenissen te laten plaatsvinden, zo gek als je je maar kan bedenken, zonder dat het verhaal ooit uit de bocht vliegt of te absurd of flauw of ongeloofwaardig wordt.

Lost in a Good Book is weer een hilarisch, spannend en absurd avontuur vol humor, fantasie, science fiction en originele vondsten. Jasper Fforde borduurt voort op zijn al heel leuk neergezette alternate wereld, en breidt deze nog meer uit, waardoor er nog meer verrassende avonturen plaats kunnen vinden. Hoe groter de wereld wordt, hoe leuker. En ook de ontwikkeling van Thursday zelf staat niet stil. Dit is wederom een erg leuk en goed geschreven boek speciaal voor de liefhebbers van boeken en voor degenen die van fantasy voor volwassenen houden. Een ijzersterk en superleuk tweede deel met een spannende opzet en kleine mysterieus voor het volgende deel.

Meer lezen over de boeken van Jasper Fforde? Klik dan op onderstaande link:

Lost in a Good Book (2002) 372 bladzijden. Auteur: Jasper Fforde. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar