Serie Review: Typewriter Seizoen 1

review serie typewriter season 1
Typewriter/ Netflix

Typewriter is een Indiase bovennatuurlijke horror mystery en ghost story met likeable personages en een vermakelijk avontuur.

Typewriter is een Netflix Original van Indiase afkomst waarin zowel Hindi als Engels wordt gesproken. De serie mixt humor met het bovennatuurlijke, geesten en een Spokenclub van vier kinderen van tien jaar oud. Vooral dat laatste zorgt zowel voor veel aandoenlijke scènes met innemende kinderen, maar ook dat de toon van de serie wat onduidelijk is. Verteld vanuit voornamelijk drie perspectieven in het heden, van een tienjarig meisje, haar vader die politie inspecteur is en een volwassen vrouw, met gebeurtenissen, toon en sfeer en handelingen die bij deze drie personages passen, kan dit soms wat verwarrend zijn voor welke doelgroep de serie is bedoeld.

Hierdoor kan de humor soms wat flauw zijn, het acteerwerk wat middelmatig en speelt er los verhaallijntje een kleine rol die vooral in de weg loopt. De grote verhaallijn die wel degelijk voor volwassenen is bedoeld daarentegen houdt alles bij elkaar. Ook het plezier waarmee de serie is gemaakt straalt duidelijk van het scherm en is het een met liefde gemaakt spookverhaal dat zich afspeelt in het plaatsje Bardez in Goa.

De serie begint met een schrijver genaamd Madhav Mathews en zijn kleindochter Jenny die in het landhuis Bardez Villa wonen. En in die Villa blijkt het te spoken, wat opa fataal wordt.

In het heden maken we kennis met de tienjarige Sam, aka Sameera Anand en haar Spokenclub bestaande uit haar hond Buddy en haar vrienden Satyajit Tandon aka Gablu en Bunty Devraj. Hun kennis over spoken halen ze uit het boek The Ghost of Sultanpore geschreven door Madhav Mathews. Hun droom is dan ook om een echt spook te vangen.

Nadat de man van de nu volwassen Jenny een baan heeft gekregen in Bardez verhuizen ze terug naar Bardez Villa, samen met hun kinderen Nick en Anya. Terwijl Nick zich aansluit bij de Spokenclub, ontdekt Anya een oude typemachine op zolder die ooit van Madhav is geweest en waarop hij zijn besteller heeft geschreven.

Dan beginnen zich vreemde dingen voor te doen in het huis. Zo duikt er een vreemdeling op die achter de typemachine aanzit en blijkt de Geest van Sultanpore allesbehalve een verzonnen verhaal te zijn.

Zonder het te weten stort Sam zich in een spookavontuur dat levensgevaarlijk wordt.

review series typewriter season 1
Jenny/ Netflix

Opbouw en stijl

De serie heeft drie belangrijke personages als hoofdpersonen neergezet. Sam, Jenny en de vader van Sam, Ravi. Los van elkaar doen ze ontdekkingen over het spook en over de man, Fakeer, achter het spook. Zo ontvouwt zich langzaam het mysterie en het achtergrondverhaal en wat er komen gaat. De andere personages zijn allen bijpersonages die de drie steunen, iets te verbergen hebben of hen tegenwerken.

De serie begint als een echt haunted house verhaal, maar laat dit gaandeweg los en wordt het een mysterie en een ghost story, waarin het raadsel rondom de Geest van Sultanpore centraal staat. De enge hauntings verdwijnen naar de achtergrond en de geest die rondwaart laat zich sporadisch zien.

Hierdoor levert de serie in op spanning en zeker op horror. Dat wordt wel opgevangen door de zeer likeable personages, waarvan vooral Sam de stoere, impulsieve maar volhardende leuke meid is en die iedereen om haar vinger weet te winden. Ook de humor komt meer naar voren in de loop van de serie. Humor die soms wat flauw kan zijn, maar best vermakelijk is en onschuldig.

Onschuldig is de komst van de onbekende villain zeker niet. Want hij vervangt de enge hauntings die in de eerste aflevering nog voor unheimische scènes zorgden, nu voor wat meer bloederig geweld. Ook de Geest speelt hierin een rol die een menselijke gedaante aan kan nemen en zo anderen kan doden, wat een ander soort horror brengt dan een enge sfeer.

In drie verschillende tijden, het heden, 1982/1983 en 1950 doet het verhaal omtrent het ontstaan van de Geest zich uit de doeken. Wie het is, waarom hij zo geworden is, wat Madhav Mathews hiermee te maken heeft en wat Jenny ermee te maken heeft en uiteindelijk wat zijn doel is. Dat maakt dat deze serie eerder een avontuurlijke ghost story is geworden met een Goonies vibe door de Spokenclub, dan een enge horror.

review series typewriter season 1
Bardez Villa/ Netflix

Toon en personages

Afgezien van de verdwaalde verhaallijn van Peter, de man van Jenny die verwikkeld is in een zakelijke nare kwestie waarbij en schulden heeft gemaakt en vreemd is gegaan, waar Jenny overigens niks vanaf weet, weet de serie de rode draad goed sterk te houden. Het verhaal echter van Peter is overbodig, heeft geen nut, behalve dat hij daardoor veel afwezig is en valt daardoor erg uit de toon.

Sowieso heeft de serie soms moeite om de toon te vinden met een eigen stem. Net zoals er zowel Engels als Hindi zowel door elkaar als binnen zinnen, wordt gesproken, worden er ook meerdere tonen met elkaar vermengd die de ene keer gericht is op kinderen en de andere keer op volwassenen. Dat kan de kijker wat uit balans brengen, maar het kan ook juist opgevat worden als een verfrissende leuke benadering, wat voor een speelse toon zorgt.

Die speelse toon is zeker aanwezig door de humor, maar vooral ook door Sam, die de kijker gelijk weet in te pakken. Zij is de ster van de serie en wordt heel goed bijgestaan door haar vrienden, maar ook door haar vader die een erg leuk en speels personage weet neer te zetten, die allesbehalve een cliché is, maar juist heel menselijk.

Maar ook kleine andere bijpersonages zorgen voor humor zoals de lijkschouwer en de politie partner van Ravi kan ook erg komisch zijn. Sowieso is de Spokenclub zelf erg aandoenlijk en geeft de serie een hart en een aantal grappige scènes, die soms wel net iets te simpel zijn.

De serie heeft een goede grote verhaallijn, waar wel een paar kleine flaws inzitten. Soms is het net iets te simpel en soms is een scène weer erg heftig en sterk. Het had net iets strakker gekund in de focus op de belangrijkste personages en ook de verschijning van de Geest als een dubbel van Jenny is een erg origineel gegeven waar net te weinig mee is gedaan.

De muziek is op een herkenbare manier aanwezig en versterkt de toon die het een wat dromerige maar hoopvolle avontuurlijke sfeer geven. De erg innemende en leuk neergezette personages zorgen ervoor dat de serie lekker kijkt en vermakelijk is en laat ook de potentie zien dat er voor een eventuele tweede seizoen nog meer inzit.

De vragen die worden opgeworpen in het begin worden ook allemaal beantwoord en alles wordt goed uitgelegd zodat er geen vage mysteries in de lucht blijven hangen.

Typewriter is vooral een erg leuk en soms spannend of beetje eng bovennatuurlijk spookverhaal, waarin met name de kleine Sam schittert. Met humor, enge scènes, in een Indiase achtergrond en een avontuurlijke vibe met een groot mysterie is dit een leuke serie die soms wel wat zoekende is qua toon en stem, maar die goed weet te vermaken en zeker de moeite waard is.

• Typewriter (2019)
  • language: Hindi, English
  • No. of episodes: 5