Boek Review: Scary Stories to Tell in the Dark (Alvin Schwartz)

scary stories to tell in the dark alvin schwartz

Drie boeken vol met enge griezelverhalen speciaal voor kinderen, met al even enge illustraties. Lees en huiver.

Alvin Schwartz heeft een driedelige boekenserie Scary Stories to Tell in the Dark geschreven over allerlei oude volksverhalen en spookverhalen die al jaren of zelfs eeuwen rond gaan op verschillende continenten. Met behulp van een hoop onderzoek en naslagwerk en van horen vertellen heeft hij een verzameling met de engste verhalen opgeschreven, gebaseerd op echte legendes, in zijn eigen stijl speciaal voor kinderen.

Het zijn echter wel soms gruwelijke verhalen die niet zijn weggelegd voor zeer bange kinderen. De schrijfstijl heeft hij speciaal aangepast voor kinderen, maar de horror ervan niet per se. Ook hebben de meeste griezelverhalen voor kinderen zelf kinderen in de hoofdrol en dat is hier zeker niet altijd het geval. Vaak genoeg zijn het volwassenen die volwassen horrors beleven, maar die door de schrijfstijl gericht zijn tot kinderen.

Achterin de drie boeken staan de bronnen waar hij alle verhalen vandaan heeft gehaald en wat hun mogelijke oorsprong(en) kan zijn. Dit is hele leuke informatie en het is duidelijk dat er heel wat naslagwerk aan vooraf is gegaan. Ook staat er achterin een lijst met aan te raden boeken over oude spook- en griezelverhalen en volksverhalen om zelf nog eens lezen voor meer informatie.

scary stories to tell in the dark alvin schwartz stephen gammell

Het is dus zowel een verzameling geworden, waarin soms zeer bekende urban legends te vinden zijn, van allerlei korte spookverhalen om zelf te lezen, ter informatie, maar ook om zelf te vertellen. Alle verhalen zijn heel kort en beslaan vaak maar een of soms twee of drie bladzijden. Het zijn dan ook geen echte afgeronde verhalen, maar korte schetsen van iets engs, een eng idee. Deze korte ideeën zijn vaak niet alleen eng, maar ook best vreemd.

Ieder boek begint met een gedeelte waarin een verhaal wordt verteld en hoe je dat aan je vrienden door kan vertellen, met de Boe-roep actie aan toe. Dat is erg leuk in elkaar gezet en geeft ook echt de sfeer weer van het griezelverhalen vertellen bij het kampvuur. Er is een gedeelte met hele oude spookverhalen en ook met modernere spookverhalen. En ten slotte aan het einde is er een sectie met verhalen die je zowel bang maken als doen laten lachen.

Al deze gevarieerde verhalen zijn geïllustreerd door Stephen Gammell met hele enge nachtmerrie-achtige schetsen van monsters en heksen en allerlei ander gespuis.

In totaal bevatten de drie boeken, Scary Stories to Tell in the Dark (30), More Scary Stories to Tell in the Dark (27) en Scary Stories 3 More Tales to Chill Your Bones (25), 82 korte verhalen. Ieder boek heeft een voorwoord van Alvin Schwartz waarin hij meer vertelt over de functie van enge verhalen, wanneer en waarom ze verteld worden en waarom dat zo leuk is. Dat maakt het ook informatief voor kinderen die hierin zijn geïnteresseerd. Want enge verhalen zijn niet alleen eng, maar hebben een culturele achtergrond en/of functie waardoor ze een cultureel historische waarde hebben die iets zegt over de mens en zijn natuur.

Maar vooral zijn enge verhalen leuk om te lezen, te vertellen en te luisteren. Dat is ook precies wat Alvin Schwartz weet over te brengen in deze drie boeken. De opbouw en opmaak van het boek speelt hierin een grote rol, maakt het leuk, speels en overzichtelijk.

De verhalen kunnen soms heel eng zijn met monsters en spoken, maar ook gruwelijk. En ze hebben bijna altijd te maken met de dood of vormen een bepaalde dreiging. Het zijn niet voor niets verhalen om je bang te maken. Maar door de manier waarop het is opgeschreven is het toch wel geschikt voor kinderen, door de schrijfstijl die op kinderen is aangepast, maar ook de inhoud is toch vaak net even iets luchtiger. Sommige verhalen zijn misschien wat moeilijker te begrijpen, maar daarom ook weer uitdagend.

Qua inhoud is het aan te raden voor kinderen vanaf 8 jaar (op de site van Amazon) maar aangezien het alleen beschikbaar is in het Engels is het ook een goede oefening om in het Engels te lezen. De zinnen zijn eenvoudig en helder en de moeilijke woorden worden beperkt tot typisch horend bij het genre. Het ene verhaal is wat moeilijker geschreven dan de andere.

Het is wel bedoeld voor kinderen die echt van het horror genre houden en niet heel snel bang zijn. Tevens is het spannend, griezelig, grappig en leerzaam.

Scary Stories to Tell in the Dark (1981), 111 bladzijden. Auteur: Alvin Schwartz. Illustrator: Stephen Gammell. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar

More Scary Stories to Tell in the Dark (1984), 99 bladzijden. Auteur: Alvin Schwartz. Illustrator: Stephen Gammell. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar

Scary Stories to Tell in the Dark 3: More Tales to Chill Your Bones (1991), 115 bladzijden. Auteur: Alvin Schwartz. Illustrator: Stephen Gammell. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar