Serie Review: Haven Seizoen 5

review series haven season 5
Mara/ Syfy

Het vijfde seizoen van Haven is tevens het laatste seizoen waarin we eindelijk alle antwoorden gaan krijgen en misschien wel een happy end.

In dit seizoen zal niet alleen geprobeerd worden alle Troubles op te lossen, maar ook zal het hele mysterie rondom de Troubles en Audrey worden ontrafeld. Het einde van deze serie is dan ook een echt einde geworden. Maar om er een goed einde van te maken, is het seizoen dit keer dubbel zo lang en bestaat het uit maar liefst 26 afleveringen. Voordat we dus definitief afscheid moeten gaan nemen van Haven, Audrey, Nathan en Duke, valt er gelukkig nog wat te genieten.

Aan het einde van het vierde seizoen, zagen we dat Audrey toch nog in Mara is veranderd, dat Jennifer het niet overleefde en dat Dave ternauwernood uit de Void is gebleven. Dit alles speelde zich af in een grot onder de vuurtoren. Dit seizoen begint met de totale verwoesting van de vuurtoren en zijn alle helden verspreid terecht gekomen in Haven. Als ze hun weg weer terug vinden, blijkt dat Mara Audrey heeft verdrongen en dat Haven en zijn inwoners in een nog groter gevaar verkeren dan ooit. Maar Nathan heeft vertrouwen dat Audrey zich nog ergens in Mara bevindt en probeert haar er uit te halen met behulp van Duke.

Maar met Duke is iets vreemds aan de hand. Want iedere keer wanneer hij bloedt en zijn bloed de grond raakt, laat dat een Trouble vrij die ooit door een vroegere Crocker is opgenomen door degene met die Trouble te doden, waardoor die familie nooit meer last zou hebben van die Trouble. Maar nu blijkt dus dat Duke een vat is dat op ontploffen staat met allerlei soorten Troubels. Mara weet hier op een wrede wijze gebruik van te maken.

review series haven season 5
Audrey and Charlotte creating Aether/ Syfy

De rode draad in twee delen

De eerste 13 afleveringen gaan over de strijd tegen Mara en om Audrey weer terug te halen. Ze krijgen hierbij hulp van een nieuwkomer in Haven, Charlotte Cross.

In het tweede deel van seizoen vijf, is het gelukt om Mara voorgoed te vernietigen en Audrey is weer terug. En dat alles door de hulp van Mara’s moeder, Charlotte. Maar door die daad komen alle Troubles van Duke vrij en omdat het nieuwe veranderde Troubles zijn, gemaakt door Mara, zijn ook Charlotte en Audrey zelf niet meer immuun.

Tot overmaat van ramp blijkt heel Haven zich achter een ondoordringbare sluier te bevinden zodat niemand er in of eruit kan. Nu bijna alle inwoners nu een Trouble hebben en men niet weet hoe hier mee om te gaan ontstaat er een hachelijke situatie in Haven. Niet in het minst omdat de Troubles geactiveerd worden door emoties. Maar dat is niet het enige gevaar in Haven. Want er waart een seriemoordenaar rond: Croatoan, een wezen dat in de Void woonde en is ontsnapt en uit is op de Troubles. Dus moeten Audrey en Nathan, Duke, Vince en Dave en Dwight en Charlotte ervoor zorgen dat de schuur weer hersteld wordt zodat ze Croatoan terug kunnen sturen en tevens alle Troubles zodat Haven voor eens en voor altijd vrij is. Maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk.

Ruimte voor de mythologie van de serie

Dit seizoen is niet alleen een heel lang seizoen, maar er gebeurt ook heel veel. Er is ook dit keer veel meer ruimte voor meer personages. Zoals Gloria, de lijkschouwer, een pittige oude dame met droge humor en ook zien we Vicky weer terug uit een eerder seizoen. Zij is nu de stagair van Gloria en dat voegt twee vrouwen toe aan een vrijwel mannenwereldje, die als mensen meehelpen in de strijd tegen welk gevaar dan ook dat op hen afkomt. Dat geeft meer jeu aan de serie. Ook Dwight heeft een volwaardige rol gekregen. En natuurlijk zijn Vince en Dave weer volop aanwezig. Aan Dave echter zit dit seizoen een duister randje met een tragische uitkomst.

Het is echter wel jammer dat de personages van Audrey en vooral Nathan toch een beetje saai blijven evenals hun relatie, ze zijn té goed en daardoor iets te eendimensionaal gebleven. Mara daarentegen was, hoe raar het ook klinkt, dan ook een frisse wind.

Dat er nu veel gebeurt om de mythologie uitgelegd te krijgen, zorgt voor meer body in de serie, maar het geeft ook meer complicaties, aangezien nu meerdere personages hun rol uit gespeeld moeten krijgen en we moeten de hele mythe van Haven nog ontrafelen. En ondanks de vele afleveringen, komen de makers toch wat in tijdnood. Want alhoewel er veel dingen worden uitgelegd, gaat dat soms nogal kort door de bocht. Motivaties blijven onduidelijk, dus vooral het waarom krijgt geen aandacht. Het hoe daarentegen wel iets meer. Maar de uitleg blijft een beetje op need to know basis. Net genoeg om opheldering te geven, maar te weinig om echt te begrijpen van het hoe en wat en waarom.

Ook de verschuivingen van personages van slecht naar goed is te abrupt en onlogisch en daardoor ongeloofwaardig. Dat ligt aan het feit dat er veel te weinig aandacht is besteed in deze serie aan het uitdiepen van de personages. Dat is er eerlijk gezegd ook de serie niet naar, maar dat brengt ze wel in problemen aan het einde om alles goed af te ronden. En dat is dan wel jammer. Je moet als kijker aan het einde wel veel aannemen zonder echte logische verklaring en dat doet een beetje afbreuk aan het hele verhaal en de personages.

Dit seizoen is sowieso anders dan alle voorgaande seizoenen. Het is duidelijk dat er naar een einde en ontknoping wordt toegewerkt. Helaas pakt dat niet voor ieder geliefd personage goed uit. Dat zorgt voor een aantal droevige momenten. Het moment dat Duke aan zijn einde komt, is heel indrukwekkend en heftig.

In dit seizoen gaat het dus eigenlijk alleen om wie Audrey nu is, en wat de Troubles zijn en hun oorsprong. Ook worden de Troubles in hun strijd tegen Croatoan actief gebruikt en dat is een verfrissende wending.

review series haven season 5
into the Void/ Syfy

Uitleg van Haven, The Troubles en Audrey

Toen Mara in de wereld buiten de onze, een klein meisje was, werd ze ziek. Haar vader heeft door middel van experimenten met Aether, een goedje dat te vinden is in de Void, de plek tussen onze wereld en die van hen, haar beter weten te maken. Hierdoor was Mara in staat om Aether beheersen. Maar vanwege het gevaar met die experimenten werd haar vader naar The Void verbannen. Daar werden hij en het wezen Croatoan één.

Toen Mara volwassen werd, maakte William, haar geliefde, misbruik van haar. Op de aarde, op de plek waar nu Haven is, gaven ze mensen Troubles, gewoon voor de lol, door gebruik van Aether. Hierop wilde haar moeder Charlotte haar een lesje leren. Ze wilde dat Mara in zag dat wat ze deed slecht was. Ze bouwde de schuur waarin Mara gevangen zat en elke 27 jaar met een nieuwe identiteit er weer uit kwam om de mensen met Troubles te helpen. Net zolang totdat ze inzag dat ze haar daden eens en voor altijd goed moest maken. Dat kon door degene waarvan ze hield te doden. Hierdoor zouden alle Troubles verdwijnen, echter wel door alle mensen met een Trouble te laten sterven.

Ondertussen creëerde Croatoan een vloek bij de Crockers. Zij konden de Troubles in zich opnemen en aan Croatoan geven, zodat hij sterk genoeg werd om de Void te verlaten. Maar om uiteindelijk te ontsnappen had Croatoan een lichaam van een halfling nodig, Dave, totdat hij genoeg macht had door Troubles om zijn eigen vorm aan te nemen. Door al die Troubles en een eenzaam bestaan is die macht hem naar het hoofd gestegen en wilde hij uiteindelijk samen met Audrey als goden in Haven leven. Totdat hij (even heel gemakkelijk en simpeltjes) in zag dat hij slecht bezig was en een nieuwe schuur gemaakt kon worden, waar Audrey met haar liefde en opoffering de geleider zou zijn en weer terug de schuur in zou gaan, met haar vader en alle Troubles voor goed mee zou nemen.

Maar… het loopt niet helemaal droevig af. Gelukkig voor Audrey en Nathan, is daar plotseling Paige met haar babyzoon James die opduikt in Haven en ze lijkt verdacht veel op Audrey…

Soms wat kort door de bocht, soms wat onlogisch, maar uiteindelijk is Haven een sprookje geworden waar het draait om liefde, opoffering en moed en het juiste doen. Met een aantal leuke personages, leuke afleveringen en een hele mythologie die is gecreëerd, is dit een leuke en vermakelijke serie. Het is dan altijd vreemd dat het dan ineens klaar is. Afscheid nemen is nooit leuk en zeker niet als het voor sommige personages dan ook definitief is. Alhoewel het geen episch einde heeft, waren er toch een aantal indrukwekkende scènes, die de serie voor het grootste gedeelte goed verklaard afgerond hebben.

Meer lezen over Haven? Klik dan op onderstaande links:

• Haven (2014-2015)
  • Season: 5