Film Review: Back to the Future (1985)

review film back to the future 1985
Back to the Future/ Universal Pictures

Back to the Future (1985) is een iconische science fiction comedy adventure waar elk kind van de jaren 80 groot mee is geworden.

De film is geregisseerd door Robert Zemeckis en samen met Bob Gale heeft hij het script geschreven, met Steven Spielberg en zijn productiemaatschappij Amblin als producer. De film werd met recht ingeschreven bij de National Film Registry om behouden te bijven en nog altijd behoort de film tot een van de beste en ook bekendste science fiction films. Sowieso is het een film die velen met nostalgie zullen bezien als een film die echt de jaren 80 kenmerkt.

Marty McFly woont met zijn ouders George en Lorraine en oudere broer Dave en zus Linda in een buitenwijk in Hill Valley Californië. Hij is zelf geen hoogvlieger, maar zijn vader is helemaal onder de plak van bully Biff Tanner zijn baas. Marty heeft een vriendinnetje Jennifer en zijn beste vriend is Doc.

Doc, oftewel Dr Emmett Brown is een wetenschapper en uitvinder die de meest bizarre dingen uitvindt en die meestal mislukken, maar die avond laat hij Marty naar het winkelcentrum komen voor een wel hele bijzondere uitvinding. Hij heeft namelijk een auto, een DeLorean omgetoverd tot een tijdmachine en dat bewijst hij met zijn hond Einstein die de allereerste tijdreiziger wordt.

Maar om zoveel energie te maken heeft hij plutonium gebruikt. Plutonium die hij stiekem afhandig heeft gemaakt van een stelletje terroristen, de Libiërs, en die komen nu wraak nemen en hun plutonium halen. Terwijl Doc door hen wordt doodgeschoten voor de ogen van Marty, ontsnapt Marty met de DeLorean. Die even tevoren door Doc was ingesteld op 5 november 1955, de dag dat hij tijdreizen uitvond en hij op het idee kwam.

Zo belandt Marty in 1955. Natuurlijk zoekt hij zo snel mogelijk Doc op, om weer terug te kunnen gaan naar 1985, maar niet voordat hij per ongeluk de eerste ontmoeting tussen Lorraine en George verpest, zodat Lorraine op hem verliefd wordt. Terwijl Marty de tijdlijn moet herstellen, voordat hij zelf niet meer bestaat, werkt Doc ondertussen aan een plan om hem terug naar de toekomst te brengen.

review film back to the future 1985
with the DeLorean in 1995/ Universal Pictures

Nostalgische jaren 80

Back to the Future is een film die perfect in het Amblin rijtje past. Het is de jaren 80 ten top. Niet alleen de manier van filmen en vertellen, doet heel jaren 80 aan, maar omdat Marty de jaren 80 meeneemt naar 1955 is het ook nog eens, ook toen al in 1985 zelf, een ode aan de jaren 80. Zo is het een film vol jaren 80 nostalgie voor de kijkers van toen en nu vele jaren later. Want alle typische jaren 80 dingen komen voorbij, de walkman, skateboarden, de kleding van Marty, zijn bodywarmer en all stars en zijn muziek. Dus alhoewel de film zich voor het grootste gedeelte in het jaar 1955 afspeelt, is het toch een echte 1985 film met de jaren 80 vibe. En dat is erg leuk gedaan, voor toen en voor alle jaren die daarop volgden.

Maar ook de combinatie van avontuur en humor. Het vele uitleggen van alles wat er gebeurt, maar ook alle hints naar wat er gaat komen en waar de kijker dus op moet letten is echt iets van toen. Het volgt een duidelijk verhaal, dat ondanks het immer ingewikkelde van tijdreizen op deze wijze toch geheel verduidelijkt wordt. Maar dat wordt wel op een hele leuke en speelse manier gedaan en vooral met veel humor.

De chemie tussen Doc en Marty is ook geweldig en samen zorgen ze voor een hoop druk gedoe wat ook weer typisch jaren 80 is. Zowel Michael J. Fox als Christopher Lloyd stelen samen de show. Lekker chaotische, drukdoenerij en hilariteit alom. Dat wordt nog eens extra benadrukt door de chaos die Marty er zelf per ongeluk van heeft gemaakt en hij George en Lorraine zover moet krijgen om op elkaar verliefd te worden. Dat heeft wat voet in de aarde en dat beslaat ook een erg groot deel van de film, waarin Marty zich vindingrijk, moedig en slim profileert. Dat dit gedrag overslaat op George is een extra leuke bijkomstigheid die voor een leuke verrassing zorgt in de toekomst/heden.

review film back to the future 1985
meeting George in 1955/ Universal Pictures

Een komisch science fiction avontuur

De special effects, vooral de vuursporen van de DeLorean, de vormgeving van de DeLorean zelf, en de leuke stunts vormen een speelsheid die erg goed past in de film waarbij zowel het komische aspect als het science fiction avontuur goed tot zijn recht komt. Maar ook de grime, het ouder maken van George, Lorraine en Biff in de toekomst/heden is erg mooi gedaan en is goed mee gespeeld, vooral in de veranderde toekomst. Door de film juist niet alleen te fantastisch en te science fiction te maken met over de top special effects, is de film des te leuker en blijft de focus op het verhaal. Grappig is dan juist dat Marty George wil dwingen Lorraine mee uit te vragen door zich in zijn hazmat pak voor te doen als een alien midden in de nacht, terwijl hij al eerder door het gezin Peabody in wiens weiland en schuur terecht komt als hij in 1955 aankomt, wordt aangezien voor een alien met een ruimteschip.

Zoals het Amblin betaamt is er naast de humor en het avontuur ook weer ruimte voor de nodige emoties. En dat is al vrij snel aan het begin wanneer Doc wordt doodgeschoten. Maar ook dit kan Marty rechtzetten in het verleden, als Doc maar naar hem wil luisteren. Gelukkig doet hij dat en draagt hij een kogelvrijvest. Dit maakt de film zeer geschikt voor alle leeftijden, want de spanning is er, maar het loopt toch goed af.

Er zijn verschillende dringende motivaties waarom het handig is om terug in de tijd te gaan voor Marty, ook al gebeurt dat niet expres en is zijn komst daar ook weer de aanzet tot een komisch avontuur. En net als je denkt dat het allemaal gat lukken, komt er weer iets tussen en blijft het spannend. Zo is de hele film doorspekt met allerlei plot devices, die echter wel erg logisch zijn, maar als aanzetten op elkaar inspelen en zo tot de verschillende gebeurtenissen leiden. Dat kijkt daarom erg gemakkelijk en door ook nog de duidelijke uitleg is de film een tijdreis avontuur dat niet ingewikkeld maar vooral erg leuk is.

Back to the Future is een iconische film en zal dat waarschijnlijk ook wel blijven. Het is sowieso knap om een echte jaren 80 film met dito vibe te maken die zich voornamelijk afspeelt in 1955. Met goede special effects en een goed in elkaar zittend verhaal dat prettig wordt verduidelijkt maar alsnog erg komisch, avontuurlijk en spannend blijft en de ultieme chemie tussen Marty/Michael J. Fox en Doc/Christopher Lloyd is dit en heerlijke trip naar het verleden en nostalgisch vermaak dat nog steeds tijdloos is.

• Back to the Future (1985) 116 min
  • Directed by: Robert Zemeckis
  • Produced by: Bob Gale, Neil Canton