Serie Review: Haven Seizoen 4

review series haven season 4
Lexie in the Bar(n)/ Syfy

Het vierde seizoen van Haven heeft een hele nieuwe twist in petto.

We weten inmiddels dat Audrey Parker al heel lang naar Haven komt, elke 27 jaar, in een nieuwe gedaante. We leerden haar kennen als Lucy Ripley in 1983 en als Sarah Vernon in 1955. En we zijn te weten gekomen wie de Colorado Kid is, namelijk, James Cogan, haar zoon die ze als Sarah samen met Nathan heeft gekregen toen Nathan door een Trouble van iemand naar het verleden is gegaan. Ook weten we inmiddels dat de geheimzinnige schuur gemaakt is voor Audrey, dat wanneer zij daar 27 jaar in gaat, de meeste Troubles weer verdwijnen.

Iedere keer is Audrey in verschillende gedaantes weer terug gegaan in de schuur zodat de Troubles voor een lange tijd zouden verdwijnen, totdat ze weer in Haven verschijnt om de mensen te helpen. Agent Howard is de beheerder van de schuur en zegt tegen Audrey dat ze een keuze heeft om de mensen in Haven voor te helpen. Of ze doodt degene die ze het meest liefheeft en de Troubles verdwijnen, of ze gaat terug de schuur in en verliest zichzelf. Terwijl Vince Teagues de leider blijkt te zijn van The Guard die Audrey dwingt om terug de schuur in te gaan, probeert Nathan dat dit keer tegen te houden. Dit doet hij door Howard dood te schieten, waardoor zowel hij als de schuur imploderen. De schuur implodeert met Audrey erin, terwijl het Duke nog net lukt om erachter aan te springen, de andere dimensie in.

Dit seizoen begint wanneer Audrey zich in de schuur bevindt, alleen is het niet Audrey meer, ze heeft donker haar, een neuspiercing, heet nu Lexie en werkt in een bar. Die bar, zo blijkt later is in de schuur, maar aangezien de schuur aan het imploderen is, is ze daar niet meer veilig. Een geheimzinnige vreemdeling genaamd William, komt de bar binnen en probeert haar te overtuigen dat ze niet echt Lexie heet en dat ze in een andere dimensie is die op instorten staat en dat ze moeten ontsnappen.

Ondertussen is Duke, die in de imploderende schuur is gesprongen, weer uit die dimensie geworpen. Voor hem heeft dit alles maar twee seconden geduurd, maar in werkelijkheid is hij zes maanden weggeweest. Hij is terecht gekomen in Boston, waar een vrouw genaamd Jennifer hem op komt zoeken. Zij heeft een connectie met hem en Haven door visioenen en samen reizen ze terug naar Haven.

In die zes maanden is er veel veranderd in Haven. Nathan is Haven ontvlucht en de Guard heeft het heft in handen genomen. Zij willen Audrey en Nathan terug. Want als Audrey degene waar ze van houdt, doodt, zullen de Troubels verdwijnen en aangezien dat Nathan is en aan het einde van seizoen drie de Guard wilde dat Audrey hem doodde, maar zij terug in de schuur ging, willen ze alsnog dat plan uitvoeren.

Wanneer Duke en Jennifer terugkeren vinden ze Nathan in een slechte staat en keren ze gezamenlijk naar Haven. Jennifer heeft een manier om Audrey terug te halen en dat lukt, alleen is Audrey nu Lexie. Lexie pikt al snel op wat de Troubles zijn en probeert ook mensen te helpen. Maar als uiteindelijk blijkt dat Audrey wel zichzelf is en doet alsof ze Lexie is om Nathan te beschermen bevinden ze zich weer in een hachelijke positie.

Maar dat is niet het enige gevaar, want ook William is vanuit de schuur ontsnapt naar Haven. En wie is hij en wat wil hij met Audrey?

Grimmiger en meer ontwikkelingen

Dit seizoen met 13 afleveringen focust zich geheel op de mythe achter Audrey en de Troubles. Heel veel raadsels worden opgelost en alle personages moeten daar op verschillende wijzen mee om gaan. Sommige partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. Zelfs Dave en Vince die eerst nog de twee grappige en soms grumpy oude broers waren, staan nu tegenover elkaar en zelfs tussen hen wordt de sfeer grimmiger.

Nog steeds staat elke aflevering een bepaalde Troubles centraal, maar daar wordt niet meer de gehele focus op gelegd.

Het is duidelijk dat de serie naar een bepaalde climax aan het toewerken is die alles zou moeten verklaren wat er in Haven nu eigenlijk aan de hand is al die jaren en waarom. We komen steeds dichter bij de oorsprong van de Troubels en de origine van Audrey. En het lijkt alsof William daar alles mee te maken heeft.

De personages in de serie worden door alle verschillende ontwikkelingen veel echtere mensen. Er spelen verschillende motieven door elkaar. De vraag wat juist is en wat niet is niet meer zwart wit. Toch  blijven Audrey, Nathan en Duke altijd de helden, die de juiste keuzes willen maken om de juiste redenen. Zij zijn de basis van de serie en dat is de constante in alle seizoenen. De driehoeksverhouding die in het afgelopen seizoen nog speelde is door de komst van Jennifer verdwenen en is het ook eens leuk om Duke ook een echte liefde te gunnen. Ondanks dat worstelt Duke nog steeds met zijn familie vloek en de plotselinge terugkeer van zijn broer Wade.

De Troubles zelf die telkens weer op blijven duiken, zijn iedere keer weer origineel gevonden. Sommige Troubles zorgen voor wat luchtigere afleveringen en andere Troubles zijn weer een stuk heftiger en serieuzer.

Een spannend einde

De laatste afleveringen spelen zich af in de Vuurtoren van Haven, een zeer bijzondere plek. Want William wil Audrey in haar eigen echte zelf veranderen, namelijk Mara. Zowel William als Mara zijn afkomstig van een geheimzinnige andere dimensie. In de vuurtoren op de grond staat het teken van de Guard en als er vier personen die niet in deze dimensie zijn geboren daar samen zijn, kunnen zij een portaal naar The Void openen. Zowel Jennifer als Dave blijken zulke Halflings te zijn en ook Audrey en William zijn niet van deze wereld. Maar als Audrey William de Void induwt, gebeurt er iets vreemds en Audrey blijkt toch veranderd in Mara. Wat voor nog grotere problemen gaat zorgen in het vijfde seizoen.

In het vierde seizoen blijft de focus op de mythe van Haven en dat wordt steeds spannender. Het vijfde seizoen zal het laatste zijn en daar zullen alle antwoorden worden gegeven op de vraag wie Audrey is en waar ze oorspronkelijk vandaan komt, wat de Troubles zijn en hoe ze zijn ontstaan. Maar de grootste vraag voor de inwoners van Haven is of ze ooit verlost zullen worden van de Troubles en Haven weer een gewoon normaal plaatsje zal worden met doodnormale inwoners? Of is normaal zijn gewoon overschat?

Meer lezen over Haven? Klik dan op onderstaande links:

• Haven (2013)
  • Season: 4