Film Review: The Convent (2000)

review film the convent 2000
The Convent/ Unapix Entertainment

The Convent (2000) is een super maffe bovennatuurlijke horror comedy met killer demon nonnen in de hoofdrol.

Wie in is voor een super gekke over de top horror comedy die de B-film tot een ultiem gore festijn vol blacklight weet te brengen, moet zeker The Convent kijken.

Clorissa gaat samen met haar vrienden van de campus naar een oud vervallen nonnenklooster dat 40 jaar geleden diende als een kostschool voor meisjes om daar voor hun vereniging graffiti op de muur te spuiten. Haar vroegere gothic vriendin Mo(nica) vraagt zichzelf ook mee. Daar vertelt zij het verhaal van een jonge Christine die na een zogenaamde abortus door de nonnen en de abt doordraaide en hen allemaal in brand stak en doodschoot. Daarom spookt het er nu met de geesten van de nonnen. Naast Clorissa zijn ook haar vriendje Chad, haar vriendin Kaitlin met haar vriendje Biff, Frijole met zijn hondje Boozer en tenslotte Brant de jongere broer van Clorissa die dolgraag bij de studentenvereniging wil, mee.

Maar ze zijn niet alleen, want ook een Satanische sekte onder leiding van Saul, de nep zoon van Lucifer en zijn hulpjes Dickie-Boy en Sapphira en Davina voeren iets in hun schild. Zij zijn van plan om een Satanisch ritueel uit te voeren. Als er twee agenten opdagen en de groep doet vertrekken, heeft Mo zich verstopt, maar wordt gevangen genomen door de sekte.

Als Clorissa later terug wil naar het klooster om Mo op te halen, gaan de anderen mee, weliswaar of terughoudend of met andere redenen. Maar dan heeft de sekte Mo al gedood en is zij een demon geworden en begint zij de anderen te doden die vervolgens allemaal in demons veranderen. Clorissa weet te ontkomen en ziet maar een oplossing: Christine om hulp vragen.

Over de top campy fun

In de essentie is dit een tienerslasher waarin studenten ten prooi vallen aan demonische nonnen door hun eigen slechte gedrag van seks, drugs en alcohol en een verboden terrein betreden met de bijbehorende studentenpraatjes en gedrag. Deze over de top horror comedy met gory fun en neon kleurige aders van de demon nonnen en fluoriserend in het rond spuitend bloed, met blacklight, op technomuziek van Joseph Bishara is mega over de top. Maar ook hoe de demon nonnen zich bewegen, hun kills, het moeizaam voortbewegen van het karretje waarop maagden Brant en Dickie-Boy vastgeboden liggen, omdat het karretje moeilijk rijdt is ronduit hilarisch.

Je moet vooral de hele film met een korreltje zout nemen. Met Coolio als hyperdrukke agent, de nep sekte met de absurde Saul en Dickie-Boy met hun crazy conversatie is al even komisch. Soms voelt de film erg jaren 80 aan, afgezien van de foute jaren 90 techno, maar dat geeft nog meer campy sfeer aan de film.

Ook Christine die wordt gespeeld door horrorheldin Adrienne Barbeau is heerlijk over de top cool en stoer. Samen met Clorissa, de final girl, maken ze korte metten met de demon nonnen, oftewel Clarissa’s voormalige vrienden die in demons zijn veranderd en zich hebben gekleed als nonnen, inclusief de jongens.

De film heeft qua verhaal niet veel om het lijf, maar de effecten van de neon kleuren en het fluoriserende van de demons zijn zo campy dat het weer creatief wordt. De film straalt in ieder geval uit dat ze er zin in hadden en er een gekke boel van wilden maken. Ook het stukje waarin Frijole paddo’s eet en we hem in zijn trip zien en een spooknon piano zien spelen en een andere zien dansen is te maf voor woorden. Dit is een film waar je voor in de stemming moet zijn en zin hebt in een en al meligheid.

The Convent is geen briljante film, maar wel een met absurd campy gory fun. Met nunsploitation, neon en fluor en glow in the dark, techno muziek, lijk je terecht te zijn gekomen op een tripachtig horrorfeestje.

• The Convent (2000) 79 min
  • Directed by: Mike Mendez
  • Written by: Chaton Anderson