Serie Review: Stranger Things Seizoen 3

review series stranger things season 3
Stranger Things/ Netflix

Het derde seizoen van Stranger Things is beter, enger, komischer en epischer dan ooit.

Met het knallende eerste seizoen van Stranger Things waarin we kennis maakten met Eleven, Will, Mike, Lucas en Dustin, Nancy, Steve, Jonathan, Joyce en Jim Hopper, was daar ineens het epische monsterlijke eighties avontuur bomvol nostalgie. Het tweede seizoen echter was daarentegen iets onevenwichtiger, waarin de personages meer gefragmenteerd waren en de balans van het verhaal af en toe scheef was wat afleidde van het plot.

Maar met dit derde seizoen zijn The Duffer Brothers met hun Hawkins bende weer helemaal terug en beter dan ooit. Dit seizoen barst nog meer van de spanning, humor, horror, heel veel knipogen naar de jaren 80, vol met nostalgie en is dit seizoen perfect in balans. Maak je op voor een heftige rollercoaster dwars door de jaren 80 en de horror van de Upside Down.

Het seizoen begint met de Russen die in juni 1984 met een enorm apparaat ook bezig zijn om een Poort te openen naar de Upside Down. Wat echter niet lukt. In de winter van 1984 wist Eleven de poort in Hawkins met succes te sluiten, waardoor alle demodogs die in verbinding stonden met de Mind Flayer die zich in de Upside Down bevond, stierven. Terwijl tegelijkertijd Joyce het deel van de Mind Flayer die bezit had genomen van Will succesvol uit hem wist te krijgen.

Het is nu bijna 4 juli 1985. Er is een nieuwe Mall geopend, Starcourt, waar Steve een baantje heeft bij ijssalon Scoops Ahoy. Mike en Eleven hebben alleen maar oog voor elkaar. Will voelt zich eenzaam en Dustin komt terug van zomerkamp. Nancy en Jonathan hebben een bijbaantje bij de Hawkins Post, en Billy, de stiefbroer van Max, werkt als badmeester in het buitenzwembad, waar alle meisjes en vrouwen over hem heen zwijmelen. Maar natuurlijk beginnen er weer vreemde dingen te gebeuren in Hawkins. Joyce, El en Max, Dustin en Steve en Nancy en Jonathan doen afzonderlijk van elkaar vreemde ontdekkingen die samen weer leiden naar een gruwelijk avontuur, waarin ook dit keer niet alleen de Mind Flayer zelf een grote rol speelt, maar waarbij ook de Russen betrokken zijn.

review series stranger things season 3
Summer is here/ Netflix

Opbouw, stijl, cinematografie

Dit seizoen weet alle verschillende elementen qua stijl, spanning, horror en humor op een perfecte wijze te combineren. Net als de verschillende personages die ieder hun eigen unieke persoonlijkheid hebben en een onmisbaar deeltje vormen in het geheel. Al deze elementen zijn dit seizoen versterkt tot een episch geheel.

Net zoals in het eerste seizoen, en ook in het tweede seizoen al was dat wat minder, wordt dezelfde structuur gevolgd. Weer worden er verschillende kleine groepjes gevormd die ieder een klein deel van de puzzel ontdekken. Pas wanneer de groepen langzamerhand bij elkaar komen en in de laatste aflevering iedereen bij elkaar is en alle informatie bij elkaar is gevoegd, kan de ultieme eindstrijd worden gestreden, waar ieder een eigen aandeel in heeft. Dat werkt ook nu weer heel goed.

Het zorgt voor een goede spanningsopbouw, maar ook worden er nieuwe groepjes gevormd, door onder andere nieuwe personages die zich bij de bende van Hawkins aansluiten, wat weer voor een nieuwe dynamiek zorgt onderling. In het tweede seizoen was dit de verrassende combinatie van Dustin en Steve die een bijzonder leuke chemie hadden, wat nu weer wordt voortgezet, maar nu krijgen beide jongens een extra dynamiek. De chemie tussen Steve en Robin is erg leuk, maar vooral Dustin sluit een nieuwe en bijzondere vriendschap met het mega irritante en superleuke tienjarige zusje van Lucas, Erica. Haar al kleine rol in het tweede seizoen, vooral om Lucas te irriteren, was toen al briljant en nu krijgt zij nog meer de ruimte en wordt haar personage meer uitgediept.

Natuurlijk vormen Nancy en Jonathan weer een koppel dat op onderzoek uit gaat en Joyce ontdekt vreemde dingen en dwingt Hopper om met haar mee op onderzoek uit te gaan. Terwijl Max en El de nieuwe Mall onveilig maken op zoek naar een eigen identiteit voor El. En Lucas en Mike zich alleen maar bezig kunnen houden met hun vriendinnetjes en Will zich buitengesloten voelt. Dit keer zijn het dus niet Mike, Lucas, Dustin (en Will) die samen een groep vormen, maar gelukkig draaien Mike en Lucas en Will precies op de helft van het seizoen bij om de echte Hawkins problemen aan te pakken.

Deze structuur zit er goed in elkaar, maar wordt ook goed ondersteund door de strakke editing, die zowel voor komische en speelse, als spannende doeleinden wordt gebruikt en alle verschillende situaties waarin de verschillende groepjes terecht zijn gekomen, moeiteloos in elkaar over laat gaan. Zo blijft het een rollercoaster avontuur dat de kijker weinig ademruimte geeft.

Ook de cinematografie en art decoration is weer heelmaal top. Van de vormgeving van het monster tot de aankleding van de jaren 80 en de Mall. De bezoekjes van El aan de dimensie waarin ze mensen kan opsporen is beter dan ooit, een geeft een eng en vervreemdend als zeer spannend effect. Vooral wanneer ze duikt in de gedachten van Billy worden we getrakteerd op prachtige cinematografie die perfect aansluit bij die herinneringen.

Dit seizoen is heel gefocust. Alles wat de personages meemaken, het vormen van groepjes, zelfs hun persoonlijke ontwikkelingen hebben allemaal direct te maken met het plot, de rode draad van het verhaal. Er zijn geen zijwegen, of subplotjes, maar alles staat in dienst van dat ene grote verhaal dat wordt verteld, wat op een zeer natuurlijke en organische manier wordt bewerkstelligt. Zowel het verhaal, de personages, gebeurtenissen en situaties vloeien moeiteloos in elkaar over, op elk gebied, qua story telling, cinematografie en editing en muziek. Dit seizoen is zo in balans dat je er als kijker elke minuut helemaal in zit en onder wordt gedompeld in dit waanzinnige avontuur.

review series stranger things season 3
El and Max/ Netflix

Ontwikkeling personages

Omdat de personages, behalve een paar nieuwelingen, al helemaal op de hoogte zijn en gewend zijn geraakt aan avontuur en horror, komen ze direct in actie wanneer er iets aan de hand lijkt te zijn. Dat zorgt ervoor dat een trage opbouw niet nodig is, maar er direct het verhaal ingesprongen kan worden. Hierdoor zijn ook de kleine ontwikkelingen van de personages makkelijker in het verhaal te plaatsen, zonder dat dit het verhaal ophoudt. Maar ook geeft het ruimte voor meer humor onderling, aangezien de personages na alles wat ze samen hebben meegemaakt, ook elkaar beter kennen en beter op elkaar zijn ingespeeld. En het laat ruimte over aan de liefde, romantiek en gekibbel. Terwijl ondertussen de groep ook groeit in aantal.

Eleven en Max

Nadat de Poort gesloten is door El en zij nu officieel de dochter is van Jim Hopper, zou zij een normaal leven kunnen gaan leiden. Dat normale leven houdt vooral in om de hele dag op haar kamer te zitten met Mike en ze alleen maar zoenen met elkaar, tot ongenoegen van Jim. Dat levert niet alleen erg leuk scènes op, vooral van de frustratie van Jim, maar ook leidt het er uiteindelijk toe dat El meer tijd gaat doorbrengen met Max. Ook deze twee dames hebben een leuke chemie en zijn echt giechelpubers die de Mall op stelten zetten. Terwijl ondertussen ruimte overblijft voor de zoektocht van El naar haar eigen identiteit, aangezien ze nog nauwelijks buiten de deur van het hutje is gekomen. Ondertussen met een onschuldig spelletje ontdekt El iets vreemds over Billy wat hen op een gevaarlijk spoor zet. Hun beider ontwikkeling om meer te zijn dan het vriendinnetje van, stipt nog even het feminisme aan op een speelse manier en doorbreekt de jaren 80 feel opzettelijk.

Nancy en Jonathan

Dat doet ook Nancy die als bijbaantje bij de Hawkins Post werkt, maar door alle seksistische mannen geen schijn van kans maakt. Toch bijt ze zich vast in een bizar verhaal, dat ook weer direct verband heeft met de rode draad. En zij sleurt Jonathan hierin mee. Het is haar vechtlust en bewijsdrang dat haar op dit pad brengt.

Steve en Robin

Steve heeft een bijbaantje bij Scoops Ahoy, een ijssalon waar hij werkt samen met Robin die ook bij hem in de klas heeft gezeten. Hun chemie moet nog op gang komen, maar wanneer deze losbarst is dat ook erg leuk. Erica, het zusje van Lucas komt geregeld langs bij de ijssalon met haar eigen bende om ijs te proeven en raakt daardoor ook verzeild in het hachelijke avontuur.

Erica

Alhoewel Erica niet helemaal nieuw is, zijn zowel zij als Robin, die wel haar eerste opwachting maakt, een zeer goede aanvulling op de al bestaande groep. Erica is heel slim en heel bijdehand en komt zowel praktisch als functioneel goed van pas en is daarbij ook een genot om naar te kijken. Robin is van een iets andere orde, maar draagt ook haar steentje bij en is een fris gezicht in de groep, qua stijl als karakter.

Dustin

In het tweede seizoen hield Dustin zich meer bezig met zijn nieuwe huisdier dat een demodog bleek te zijn, dan met zijn vrienden, wat tot catastrofale gevolgen leidde. Nu hij terug komt van wetenschap kamp lijkt dat weer te gebeuren met zijn nieuwe vriendinnetje Suzy waarmee hij contact heeft door middel van een zelfgebouwd ‘bakkie’ de Cerebro. Omdat hij maar geen contact met haar kan krijgen denkt iedereen dat hij haar verzint. Maar just dit is ook weer een aanleiding waardoor hij een geheime boodschap oppikt en deelt met Steve en met Robin.

Joyce en Hopper

Joyce ziet de magneten van de koelkast vallen, zowel thuis als in haar winkel en vermoedt gelijk dat het iets met het oude lab te maken kan hebben en schakelt Jim in. Wat hen op het spoor van een enorm apparaat brengt. En wat voor een hoop gekibbel zorgt.

Mike, Lucas en Will

De enigen die zich de eerste helft van het seizoen nog nergens van bewust zijn dat het weer helemaal mis dreigt te gaan in Hawkins zijn Mike, Lucas en Will. De eerste twee zijn bezig met El en Max en Will wil alleen maar D&D spelen, en wil alles zo houden als het was voordat alle ellende begon. Dat dit niet mogelijk is, horen we in de laatste aflevering van Hopper in een mooie speech.

Murray Bauman

Tenslotte is er dit keer een grotere rol weggelegd voor Murray Bauman, de paranoia ex-journalist die in het eerste seizoen door de ouders van Barb werd ingeschakeld om de onderste steen boven te krijgen. Nu hij er helemaal bij betrokken raakt, zien we pas hoe goed hij als karakter in het verhaal past. Met zijn geheel eigen stijl en als komisch personage brengt ook hij een nieuwe frisse wind in de groep. Zowel hij als Robin en Erica zijn daarom erg goed gekozen om de groep fris en vernieuwend te houden, waardoor er een interessante dynamiek blijft bestaan. Daar zorgen de oude personages ook voor, omdat de groepjes onderling wisselen wat voor een andere dynamiek zorgt, maar deze aanvulling maakt het alleen maar nog leuker.

review series stranger things season 3
Joyce and Hopper/ Netflix

Mind Flayer en de Russen

We zagen in het tweede seizoen al wat de Mind Flayer kan doen. Hij nam bezit van Will, die onder de invloed raakte van de Mind Flayer. Joyce wist dit deel van de Mind Flayer uit Will te krijgen, terwijl El de Poort sloot. Maar dat deel is in Hawkins gebleven en nu de Russen met hun enorme apparaat de Poort weer open proberen te krijgen, wordt dit deel weer geactiveerd. De Mind Flayer is in dit seizoen dan ook gevaarlijker dan ooit. Dit levert een hoop ranzige horror op, die eigenlijk best wel heftig en grof is, maar zorgt ook voor een creepy spanning, waarbij het gebruik van de Flayed doet denken aan de Pod people. De horror uit zich dan ook op verschillende wijzen en ook de aanwezigheid van de Russen zorgt voor een hoop spanning. De vormgeving van de Mind Flayer is angstaanjagend en ranzig en ziet er top uit. Maar de rol die Billy hierin speelt is misschien nog wel angstaanjagender en wordt op ijzersterke wijze vertolkt.

De jaren 80

Ook de jaren 80 zijn aanweziger dan ooit. Met de film Back to the Future, die uitkwam in 1985, volop in beeld, geeft dit een groot gevoel van nostalgie. Maar wordt getopt door het liedje van de Never Ending Story, die voor vele veertigers hét verhaal was van toen, episch vol fantasy, ontroering, hartverscheurende gebeurtenissen, spanning en nogmaals epiek, heroïek, net zoals dit seizoen van Stranger Things. En dan heb je ook nog de Rus die als een Russische Arnold Swarzenegger, The Terminator Hawkins onveilig maakt.

Naast de filmverwijzingen is de aankleding, de kleding, haarstijl, make-up, vormgeving van de Mall, een en al jaren 80. Samen met de muziek uit die tijd is het een groot nostalgisch jaren 80 feestje. Het zwembad, de Mall geven niet alleen een echte jaren 80 vibe, maar ook een zomer vibe en laat zien dat ook een horror heel eng kan zijn in de zomerhitte en het niet altijd donker en stormachtig weer hoeft te zijn.

Het derde seizoen van Stranger Things is perfect uitgebalanceerd en wisselt humor af met spanning en horror. De combinaties waarin verschillende personages bij elkaar zijn gezet zijn weer vol chemie en hun ontwikkelingen en wat ze meemaken staat allemaal in dienst van het verhaal. Dit derde seizoen is een sterk en briljant staaltje story telling. Waarin alles uit de kast wordt gehaald, de gebeurtenissen zijn enger en dringender dan ooit, waarin de personages nog meer op de proef worden gesteld. Dat levert een komisch, eng, spannend, ontroerend, mooi, hartverscheurend en episch seizoen op.

Meer lezen over Stanger Things? Klik dan op onderstaande links:

Reviews:

Editorials:

• Stranger Things (2019)
  • Season: 3
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 49-77 minutes
  • Created by: The Duffer Brothers
  • Starring: Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Noah Schnapp, Natalia Dyer, Charlie Heaton, Joe Keery, Sadie Sink, Dacre Montgomery, Priah Ferguson, Maya Hawke, Brett Gelman, Cara Buono
  • Music by: Kyle Dixon, Michael Stein
  • Cinematography: Tim Yves, Lachlan Milne
  • Edited by: Dean Zimmerman