Boek Review: Guards! Guards!/ De Nachtwacht (Terry Pratchett,1989)

review book guards guards terry pratchett

‘Dearest Mother [Carrot wrote] (…) I do not understand some of the Watch duties. I have a partner, his name is Nobby. He says I am too keen. He says I have got a lot to learn.’

In dit achtste deel van de Discworld Serie van Terry Pratchett leren we de Nachtwacht kennen van Ankh-Morpork. Deze speciale bewakers van de stad, hebben niet alleen de belangrijke taak om tijdens middernacht door de stad te lopen met een bel en te roepen: “Alles is goed.” Maar ook om er voor te zorgen dat alle gildes, de dieven, assassins etc niet over hun quota gaan, wat zichzelf eigenlijk al regelt binnen de stad. Maar wanneer er een draak plotseling verschijnt en zomaar allerlei burgers en huizen verbrandt, is er alleen de Nachtwacht die tussen de stad en de draak staat. Als dat maar goed gaat.

De Nachtwacht staat uit Captain Vimes, Sergeant Colon en Corporal Nobbs, Nobby en een nieuwe rekruut Carrot. Carrot is een mens opgevoed door dwergen en door zijn ouders naar Ankh-Morpork gestuurd om bij de Nachtwacht te gaan om een man van hem te maken. Carrot leert hiervoor het hele wetboek uit zijn hoofd en is vastberaden om voor orde te zorgen.

Dat Carrot van pas kan komen, blijkt uit het feit dat de Elucidated Brethren onder leiding van de Supreme Grand Master in het geheim met magie een draak willen oproepen, die dood en verderf zaait in de stad, zodat het neefje van de Supreme Grand Master als zogenaamde afstammeling van de koning van weleer met een heilig zwaard  de draak kan verslaan. Dit gehele plan wel verborgen gehouden van de overige Brethren natuurlijk.

Wanneer de draak dan ook voor het eerst opduikt zorgt dat voor veel raadsels en verkoolde mensen. Vimes roept de hulp in van Lady Ramkin een adellijke dame die moeras draakjes fokt en veel verstand heeft van draken. Maar een echte magische draak gaat ook haar kennis te boven. Gelukkig hebben we de Librarian nog, de orang oetang die erg bezorgd is over een vermist boek. En laat dat nou net het boek zijn waarmee de draak is opgeroepen.

De Nachtwacht gaat samen met de Librarian en Lady Ramkin op zoek naar de echte culprit terwijl ze ook moeten zorgen dat ze de draak verslaan. Maar wanneer de draak de koning tot as blaast, en zichzelf tot koning uitroept, ziet het er slecht uit voor Ankh-Morpork. Het wordt tijd voor de Nachtwacht om alles volgens het boekje te gaan doen en echt de orde te gaan handhaven. En Ankh-Morpork weet niet wat bijzonderder is, een draak die eigenlijk uitgestorven hoort te zijn, of een Nachtwacht die in actie komt.

Nieuwe personages

We maken kennis met de zogenaamde Nachtwacht, een garde van mannen die vooral goed zijn in hard wegrennen voor gevaar. Daar gaat nu verandering in komen, zeker met de onverschrokken Carrot. De personages zijn erg likeable, ook al zijn ze in eerste instantie niet erg dapper, ook daar komt verandering in. De chemie die Pratchett zo leuk beschrijft is een sterk onderdeel van het verhaal. Maar ook de plottwist en leuke politieke sneren omtrent het besturen van een stad zijn leuk gevonden.

Lady Ramkin, de adellijke dame die in plaats van rashonden, moerasdraken fokt is een leuke afbeelding van de oude adel, die er rijk uitziet door zich arm te kleden. Het zijn allemaal kleine details die doorschemeren in het grote verhaal, waarbij ze het tegen de draak op moeten nemen. Ook leren we hoe de stad eigenlijk werkt en dit keer vanuit het gezichtspunt van de Patrician, Lord Vetinari, de wettelijke bestuurder van de stad. Dat geeft ook een erg leuke blik op de stad, maar ook op de maatschappij in het algemeen.

Guards! Guards! heeft leuke vondsten, taalgrappen en een indirecte schrijfstijl waardoor het verhaal en de gebeurtenissen heel speels worden. Het is de typische schrijfstijl van Pratchett, die als je die eenmaal leuk vindt, ook tot genoegen terug vindt in elk boek. Alhoewel ook nu weer de maatschappelijke sneren voorbij komen, is dit vooral weer een erg leuk humoristisch fantasy avontuur met leuke personages en een verhaal dat weer een leuke wending neemt.

Guards! Guards! (1989), 412 bladzijden. Auteur: Terry Pratchett. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: De nachtwacht