Serie Review: Haven Seizoen 3

review series haven season 3
Audrey and her friends/ Syfy

Het derde seizoen van Haven wordt naast de Troubels en de grote vraag wie Lucy Ripley en de Colorado Kid is, ook geteisterd door een seriemoordenaar.

De vragen die in het eerste seizoen gesteld zijn: wie is die vrouw op de foto bij het artikel Who killed the Colorado Kid? en wie is Audrey Parker krijgen nu weer volop de aandacht. De vrouw op de foto heeft inmiddels een naam Lucy Ripley, maar of zij nu de moeder van Audrey is, is nog maar de vraag.

Naast die basis vragen waar de serie mee begon, krijgen we voor het eerst een grote rode draad in een seizoen. Er is namelijk eens seriemoordenaar in Haven; The Bolt Gun Killer.

Het seizoen begint met de ontvoering van Audrey. Ze wordt ontvoerd door iemand die claimt meer af te weten van de Colorado Kid en ook schijnt hij meer te weten over Audrey. Maar als Audrey wordt gered door Nathan en Duke, blijft ze achter met al haar vragen.

Audrey moet van het politiebureau verplicht gesprekken voeren met een psychologe Claire Callahan, waar ze uiteindelijk een band mee krijgt. In Haven arriveert een agent Tommy Bowen vanuit Boston om onderzoek te doen naar een seriemoordenaar, genaamd de Bolt Gun Killer, die nu in Haven rondwaart en slachtoffers maakt.

Audrey en Duke vinden een echte aanwijzing die naar de identiteit van de Colorado Kid leidt en reizen samen af naar Colorado. En Duke ontdekt nog veel meer over zichzelf in de Crocker Journal dat van zijn familie is. Duke blijkt een curse te hebben waardoor hij de Troubles weg kan nemen voorgoed, door de oudst levende van die familie te doden. Een extreme maatregel, waarvan ze toch gebruik van zullen moeten maken.

Ook duikt er plotseling een geheimzinnig schuur op en die heeft alles te maken met Audrey en de Troubels.

Mysteries ontrafeld maar steeds duisterder

Dit seizoen wordt iets darker dan de vorige seizoenen. Mede omdat Duke volledig beseft wat zijn vloek inhoudt en omdat ook Audrey daar bewust van is en hem ‘dwingt’ om het te gebruiken. Maar ook omdat Duke in het dagboek van zijn vader leest dat Duke Audrey moet doden om een eventueel einde te maken aan de Troubles. Hierdoor verandert niet alleen hun relatie, maar ook blijkt dat Audrey zelf in staat is tot extreme maatregelen in plaats van om altijd iedereen te proberen te redden. Maar Duke lijkt zich daarentegen sterker tot Audrey aangetrokken te voelen dan ooit.

Ook de gebeurtenissen rondom de Troubles en Nathan en Audrey zijn minder onschuldig en heftiger.

De komst van de Bolt Gun Killer maakt het er niet beter op. Hierdoor wordt de serie is gruwelijker en heftiger. Toch blijven er wel afleveringen waarbij het wat minder zwaar is allemaal.

review series haven season 3
Vince and Dave/ Syfy

Lucy Ripley en de Colorado Kid

Maar het belangrijkste is dat we nu eindelijk te weten komen wie Lucy Ripley is en wie de Colorado Kid is. Aan het einde van dit seizoen komt alles tot een hoogtepunt en moet er een grote strijd worden geleverd tussen verschillende partijen om Audrey te redden. Maar die reddingsactie heeft gevolgen voor iedereen. Want Lucy Ripley blijkt niemand anders te zijn dan Audrey zelf. Eerst denkt Audrey nog dat zij en de Colorado Kid geliefden waren, maar ook dat blikt anders in elkaar te zitten. Want de Colorado Kid, die in werkelijkheid James Cogan heet is de zoon van Audrey/Sarah en… Nathan die door middel van een Trouble van iemand in het verleden terecht kwam in 1955 en daar samen met Sarah een kind verwekte. (Want het blijkt dat Audrey van nu, Lucy uit 1983 en Sarah uit 1955 een en dezelfde persoon zijn.) En dit heeft alles te maken met de Bolt Gun Killer.

Wie is de Bult Gun Killer

Het leuke aan dit seizoen is niet alleen dat er veel raadsels worden opgelost, maar ook de komst van nieuwe personages. Claire Callahan en Tommy Bowen sluiten zich aan bij het team om de Bolt Gun Killer te pakken, maar ook om verschillende Troubles op te lossen. Na de vele mannelijke personages is het ook erg leuk om een andere vrouw naast Audrey in de serie te hebben als vast personage. Dat de twee een band krijgen, maakt de serie minder eenzijdig. Want dat is wel een dingetje in deze serie dat Audrey eigenlijk de enige vrouwelijke belangrijke rol heeft. De overige rollen zijn allemaal weggelegd voor mannen, de mensen met Troubles niet meegerekend, en sporadisch duikt er een vrouw op. Meer vrouwelijke karakters is wel wat er echt in deze serie ontbreekt.

Er is echter een grote maar aan deze nieuwe personages, want een van hen blijkt de Bolt Gun Killer te zijn. Namelijk Tommy. Echter niet de echte Tommy, die is eveneens al toen hij net aankwam in Haven door de Killer vermoord. Die killer is Arla Cogan, de vrouw van James. Zij kan letterlijk in de huid van iemand anders kruipen en heeft allerlei mensen vermoord om de juiste huid te creëren zoals ze er toen uitzag. Zij is een zogenaamde skinwalker en zint op wraak. Want terwijl James en Lucy in 1983 samenwerkten om de Troubles onder controle te houden, werd James doodgeschoten door Dave (die bezeten was door Croatoan, zie seizoen 5). Er viel toen een mysterieus collectief geheugenverlies over Haven en de identiteit van James was vergeten. Dit triggerde de Trouble van Arla en werd huidloos, zodat ze op instinct de huid van anderen afnam en zelf ‘aantrok.’

De schuur en Hunter

Met dit seizoen neemt de serie een nog grotere wending naar het bovennatuurlijke. En maken we kennis met nog mysterieuzere zaken dan de Troubles zelf. De schuur die plotseling uit het niets opduikt heeft daar alles mee te maken. Ook leren we wie de Guard is. Een groep mensen die de Troubled tegen alle kosten beschermen onder leiding van Vince Teagues die weet dat Audrey elke keer weer terug de schuur in moet. Die schuur duikt namelijk elke 27 jaar op, tijdens de meteoren storm genaamd de Hunter. Want de schuur blijkt speciaal gemaakt te zijn voor Audrey waar ze in moet om de Troubels tijdelijk op te laten houden. In die schuur vinden ze ook James, die door de schuur al die tijd in leven is gehouden. Echter nu de confrontatie tussen Audrey en Arla daar plaatsvindt, schiet Arla per ongeluk James nu wel echt dood in plaats van Audrey. Terwijl James haar zegt dat ze degene moet doden waar ze van houdt (Nathan) om de Troubles te stoppen, weigert ze dit en wil de schuur in met James. Maar dat wil Nathan voorkomen, met heftige consequenties van dien, die we in het vierde seizoen zien voltrekken.

Dit derde seizoen van Haven is erg spannend en begint ook meer vorm te krijgen. Ook dit seizoen heeft 13 afleveringen, maar er lijkt wel veel meer te gebeuren. De focus wordt meer gelegd op het mysterie rondom de Troubles, dan op de Troubles zelf en weeft hiermee de echte grote rode draad in het hele verhaal. Dat maakt het wel veel leuker om naar te kijken. We komen steeds meer te weten over Audrey en de hele mythologie van Haven en de Troubels die in de laatste twee seizoenen nog verder worden uitgebreid en ontrafeld.

Meer lezen over Haven? Klik dan op onderstaande links:

• Haven (2012)
  • No. of episodes: 13