Film Review: Horror Express (1972)

review film horror express 1972
Horror Express/ Gala Film Distributors, Scotia International

Horror Express (1972) is een science fiction horror met gelijkenis van de stijl van de welbekende Hammer Horrors met de al even bekende acteurs.

Dit keer geen Murder on the Orient Express, maar een alien op de Trans-Siberië express. Maar wel met een behoorlijk aantal dodelijke slachtoffers. Ook zien we de twee acteurs in de hofdrol die de Hammer Horrors kleur gaven. Maar nu worden hun rollen iets anders verdeeld. Zowel Christopher Lee als Peter Cushing zijn nu beiden de helden van de dag in plaats van dat Lee de villain/het monster speelde en Cushing de redder in nood in de heldenrol. Nu moeten ze het samen opnemen tegen een raadselachtig en vreemd monster dat een van hen aan boord van de trein heeft meegenomen als een wetenschappelijk fossiel.

Alexander Saxton is een wetenschapper een heeft op een expeditie een oud fossiel gevonden dat hij meeneemt in de trein terug naar huis. Al voordat de trein vertrekt vindt er al een vreemd incident plaats waarbij een dief, die de krat met het fossiel erin wil openbreken, dood gevonden wordt met witte ogen. Want wat Saxton niet weet, is dat er al eeuwenlang iets zich heeft opgehouden in dat fossiel van een aapachtige voorouder van de mens. Iets dat niet van deze planeet komt en dat zijn eigen plannen heeft.

Aan boord bevinden zich ook Doctor Wells met zijn collega Miss Jones, de Countess Irina Petrovski met haar man Count Marion Petrovski en hun persoonlijke monnik Pujardov en inspecteur van politie Mirov, en spionne Natasha.

Als Wells stiekem aan de bagageman vraagt om die nacht een gaatje in de krat te maken zodat hij kan zien wat er in zit, weet hij nog niet welk onheil hij over hen afroept. Onheil waar Pujardov al op het station Saxton voor waarschuwde. Want als datgene wat in de krat zit kans ziet om te ontsnappen is iedereen in gevaar.

review film horror express 1972
Wells and Saxton/ Gala Film Distributors, Scotia International

Science Fiction Horror

Horror Express combineert horror met science fiction met een klein vleugje humor. Die humor komt vooral van Saxton en Wells, hun manier van wedijveren en samenwerken heeft die specifieke chemie die Christopher Lee en Peter Cushing samen al jaren in hun gezamenlijke films hebben.

De horror komt van het creepy uitziende monster. Een monster dat in feite een aapachtige voorouder is van de mens, groot, harig en afschrikwekkend, maar met een speciaal rood gloeiend oog. Dat oog verraadt dat het fossiel door iets anders wordt bezeten. Iets dat afkomstig is van een andere wereld.

De kills zijn heerlijk campy maar toch eng gemaakt, doordat de ogen van de slachtoffers gaan bloeden en vervolgens wit worden, en de manier waarop dat trippy wordt gefilmd. Maar er zit nog een kleine twist aan de aanwezigheid van de alien. Want niet alleen ontdekken Wells en Saxton, nadat het fossiel is neergeschoten door Mirov, in het oog vreemde beelden gezien vanuit de ruimte en beelden op het netvlies van de prehistorie, wat erg grappig is gedaan, maar ook dat de alien speciale gaven heeft.

De alien die nooit een naam krijgt of afkomst, kan de hersenen via de ogen van zijn slachtoffer absorberen met de bijbehorende kennis. Zo leert hij van zijn slachtoffers, van een dief, een wetenschapper, een inspecteur en een technicus. Maar ook kan hij zichzelf in een ander lichaam overzetten. Eerst gebruikte hij het lichaam van het fossiel en nu gebuikt hij Mirov als werktuig. Dat is een leuk concept dat niet voor een mysterie voor de kijker zorgt, maar wel voor Saxton en Wells.

Alhoewel de verhaallijn zelf niet altijd even lekker loopt of logisch is, is het geheel dat wel. Dat komt mede door de aanwezigheid van Lee en Cushing die de film een zeker cachet weten mee te geven. Maar ook het einde wanneer Pujardov bezeten wordt uit vrije wil (van god naar satan in een oogwenk), en hij een waar bloedbad aanricht en vervolgens alle doden tot echte zombies weet te doen herleven is een heerlijke finale waarbij Saxton al vechten met een sabel de Countess weet te redden en Wells de briljante ingeving heeft.

Maar de sfeer van de film is goed benadrukt, de belichting en de geluiden van de rijdende trein, veelal in een ritme dat de horror aanspoort en de grime doen goed hun werk. De aankleding van het jaar 1906, vooral het interieur van de trein ziet er mooi uit. Opvallend is dat de jonge vrouwen wel geheel in de stijl van de jaren 70, met grote ogen en veel wimpers zijn opgemaakt, in plaats van hoe dit werd gedaan in 1906.

De film is in Madrid opgenomen en er spelen veel niet Engelstalige acteurs en actrices in mee. De film is vijfwel zonder geluid opgenomen zodat de geluidseffecten er later onder zijn gezet en ook de stemmen van de acteurs en actrices werden nagesynchroniseerd. Dat is wel te zien en wie oplettend kijkt en luistert hoort dat zowel de Countess, Natasha, Miss Jones van een Engelse stem worden voorzien door dezelfde stemactrice Olive Gregg.

Horror Express is geen iconische klassieker geworden noch een cultfilm, daarvoor springt niets er echt uit. Maar vermakelijk is deze film wel, zeker wie van deze low budget horror films houdt, die een beetje campy/cheesy zijn en voor de fans van Christopher Lee en Peter Cushing. Een alien, zombies, bezetenheid, horror en bloed, wat wil je nog meer?

• Horror Express (1972) 90 min
  • Directed by: Eugenio Martín
  • Produced by: Bernard Gordon, Gregorio Sacristan