Serie Review: Haven Seizoen 2

review series haven season 2
Nathan and Audrey/ Syfy

In het tweede seizoen van Haven draait het nog meer om de vraag wie Audrey Parker is en krijgt ze tegelijkertijd weer te maken met levensgevaarlijke Troubles.

Het eerste seizoen van Haven was voornamelijk een introductie met de serie als het stadje Haven, de Troubles en natuurlijk Audrey Parker die besloten heeft om in Haven te blijven in de hoop om meer over haar eigen achtergrond te weten te komen. En dat is waar het in het tweede seizoen allemaal om draait: wie is Audrey Parker?

In het begin van dit seizoen krijgt Audrey te maken met een FBI agente genaamd Audrey Parker en begint onze Audrey te twijfelen aan haar eigen identiteit. Want het blijkt dat de FBI agente de echte Audrey Parker is. Terwijl Audrey erachter probeert te komen wie zij dan is, blijven de Troubles volop aanwezig in Haven en is het aan Audrey de taak om ze op te lossen. De Troubles blijken sterk in verband te staan door een hevige emotie en vaak daardoor getriggerd. Audrey weet met haar kalmte en empathie de mensen te helpen en hun Troubles tijdelijk te doen verdwijnen.

Nieuwe personages en nieuwe ontwikkelingen

Alhoewel we nog steeds niet weten wie Audrey nu is, komen we wel steeds meer te weten over haar karakter. Haar persoonlijke zoektocht naar wie de mysterieuze Lucy Ripley is zet zich voort. In dit seizoen worden er meer personages geïntroduceerd, meer groepen en worden de al belangrijke personages meer uitgediept. Audrey krijgt nu hulp van de echte Audrey Parker. De (ex)vrouw van Duke komt naar Haven en Duke vindt een mysterieuze doos die toebehoort aan de Crocker familie.

Er worden verschillende fracties in Haven bekend. De aanhangers van de dominee  Ed Driscoll zijn strijders tegen de mensen die Troubles hebben. Gevaarlijke en extremistische mensen die door de mensen met Troubles uit de weg te ruimen zo Haven weer veilig willen maken en de Troubles doen laten verdwijnen. En is er een groep mensen met een mysterieuze tattoo op hun arm, die zich The Guard noemt en juist de mensen met Troubles willen beschermen. Maar doen dat soms al op even extreme wijze.

Audrey en Nathan moeten proberen om al die verschillende groepen in de hand te houden, de Troubles op te lossen en ondertussen gebeurt er met Duke iets heel vreemds wat weer een geheel andere wending neemt in verband met de Troubles.

Ook een nieuw belangrijk personage dat geïntroduceerd wordt is Dwight. De man die alle gebeurtenissen rondom de Toubles moet verklaren door middel van bijvoorbeeld gaslekken, gesprongen waterleidingen etc. Hij is de cleaner van het dorp, die alle troep opruimt gemaakt door de Troubles zodat die geheim blijven voor de buitenwereld en voor de mensen in Haven die helemaal geen weet hebben van de Troubles.

Universum van Haven breidt zich uit

De afleveringen bestaan wederom uit afzonderlijke Troubles die opgelost moeten worden. Maar het mysterie rondom Audrey krijgt meer ruimte. En ook het universum rondom Haven wordt steeds groter, door meerdere personages toe te voegen en meerdere groepen en belangen.

De special effects zijn al wel beter, al is het duidelijk dat de serie hier niet het grootste belang aan hecht of er een groot budget voor heeft. Maar dat maakt eigenlijk nog steeds niet uit. Het gaat om het idee en wie dat aanstaat zal daar best doorheen kunnen kijken.

Ook het liefdesgedeelte krijgt ruimte. Want het is duidelijk dat Nathan en Audrey iets voor elkaar gaan voelen, maar sluit Duke niet helemaal uit. Als outsider en bad boy wil hij Audrey helpen en wijkt af van zijn eigen egoïstische leven. Altijd op zijn boot en met een half been in Haven en als eigenaar van restaurant/bar de Grey Gull, waarboven Audrey een appartement huurt, voelt hij zich niet direct geroepen om Haven en zijn inwoners te hulp te schieten. Maar het einde van dit seizoen zal daar verandering in brengen of hij dat zelf nu wil of niet. En er duikt een potentiële nieuwe liefde op voor Audrey genaamd Brody.

Met zijn 12 afleveringen en 1 kerstaflevering blijft Haven interessant genoeg om naar te kijken. Door dit aantal afleveringen wordt het seizoen niet ellenlang uitgerekt en zakt het niet in. Het is geen spectaculaire actie serie, maar toch door de juiste mysterieuze Troubles elke aflevering en het grote mysterie van de serie waar de Troubles eigenlijk vandaan komen en wat Audrey daarmee te maken heeft, wordt het niet saai. Vanaf het volgende seizoen neemt de serie een interessantere wending door er meer een rode draad in te voegen en gaat deze zich meer richten op de gehele mythologie van de serie, waardoor het spannender wordt en uiteindelijk naar een climax zal leiden.

Meer lezen over Haven? Klik dan op onderstaande links:

• Haven (2011)
  • No. of episodes: 13