Film Review: Safety Not Guaranteed (2012)

review film safety not guaranteed 2012
Safety not Guaranteed/ FilmDistrict

Safety Not Guaranteed (2012) is een prachtige onroerende en tragisch-komische film met een hoopvol en euforisch einde.

Safety Not Guaranteed is een prachtige parel. Zo’n film waarbij je aan het einde wordt achtergelaten met een euforisch en ontroerd gevoel. Dit is een film die je in zijn eenvoud weet te raken. Colin Trevorrow weet zonder machtsvertoon, of dat nu spektakel, special effects of zware thema’s zijn, een goed, leuk, verrassend en opmerkelijk verhaal neerzetten. En dat met weinig budget. Ook is Safety Not Guaranteed gemaakt met de toen nog vrij onbekende acteurs, schrijvers of regisseur en mede daardoor is er weinig aandacht geweest voor deze film. Safety Not Guaranteed is echter een film die veel meer aandacht verdient. Met een goed script, mooie cinematografie, sterk acteerwerk en een innemend verhaal met bijzondere elementen is dit een unieke film.

Darius is een jonge vrouw die een buitenbeentje is, geen aansluiting vindt op sociaal gebied, geen baan weet te behouden, gesloten is, geen enthousiasme heeft en niks lijkt haar te interesseren. Dan krijgt ze haar zoveelste baantje als stagiair bij een magazine. Als Jeff, een van de journalisten, een voorstel doet om een stuk te schrijven over een vreemde advertentie in de krant, kiest hij haar en een andere jonge stagiair Arnau uit om met hem mee te gaan naar Oceans View.

In de advertentie wordt namelijk iemand gezocht om mee te gaan om te tijdreizen, maar op eigen risico. De eigenlijke reden om terug te gaan naar Oceans View is omdat Jeff een oud liefde op wil zoeken. Terwijl hij Darius en Arnau met de taak opzadelt om uit te zoeken van wie de advertentie komt, of ze te maken hebben met een gek en zij er vervolgens een leuk verhaal over moeten schrijven. Wanneer Darius en Arnau Kenneth op het spoor komen en Jeff met zijn botte en arrogante persoonlijkheid doet alsof hij met Kenneth wil tijdreizen, prikt Kenneth dwars door hem heen.

Dus krijgt Darius de taak om zich als partner aan te bieden. Die kennismaking verandert alles. Darius komt meer te weten over Kenneth, maar leeft zelf ook helemaal op. Jeff maakt hernieuwde kennis met Liz en ook Arnau beleeft nieuwe momenten.

Opbouw, stijl en personages

De film is geheel rond de karakters gebouwd, maar ook is het een klein mysterie. Hoofdpersoon is Darius die door een schuldgevoel in haar schulp gekropen is. Jeff is een blaaskaak die met een eerste blik al zijn oude liefde te dik en te oud vindt geworden, maar nu haar hij opnieuw leert kennen, hij de zin van een echte relatie leert waarderen. Arnau is een nerd en maagd en leeft dankzij Jeff helemaal op. Het is een reisje waardoor ze alledrie groeien en meer tot hun recht komen.

De andere hoofdpersoon is Kenneth, de reden waarom ze de kans hebben om deze groei mee te maken. In eerste opzicht lijkt Kenneth vreemd en een beetje gek. Hij is paranoia, denkt dat er mensen achter zijn tijdreis technologie aan zitten en doet heel geheimzinnig tegen Darius over de reden waarom hij terug wil naar 2001. Het blijft lang in het midden of hij echt kan tijdreizen, gek is, een trauma heeft opgelopen en dat met deze fantasie wil beheersen. Toch weet hij Darius hierin mee te slepen. Hij leert haar schieten, ze doen aan conditietraining, hij leert haar vechten en laat haar zijn weldoordachte logistiek zien. En op de koop toe neemt hij haar mee om lasers te stelen uit een onderzoekslaboratorium.

Langzaam komen we meer te weten over Kenneth en zijn motivatie, en blijkt dat ook Darius een belangrijke motivatie heeft om terug te gaan in de tijd. Dat schuldgevoel dat zij al jaren met zich meedraagt betreft de dood van haar moeder die omkwam bij een schietpartij bij een tankstation, waar ze toevallig stond omdat Darius haar had gevraagd om chocolademelk te halen. Kenneth heeft eenzelfde reden, zijn grote liefde is omgekomen bij een auto-ongeluk.

De dialogen tussen de verschillende personages,  hun gedrag en denkwijzen zijn erg sterk neergezet en vormen de solide basis van de film. De personages komen tot leven en worden driedimensionaal met echte emoties zonder dat het overslaat in sentiment. De afwisseling tussen drama en mysterie en tussen humor is erg goed in balans. De humor is veelal droog en komt voornamelijk van Kenneth die tragisch komisch is en erg sterke komische momenten heeft die absurd aandoen. Dit maakt de personages en de film zelf erg innemend.

Thema en plot

De vraag is waarom Kenneth wil tijdreizen, of hij dat werkelijk kan en waarom hij gelooft dat hij dat kan. Deze vragen staan symbool voor het thema van de film; gemiste kansen in het leven. Misschien een groot thema, maar het wordt klein en intiem behandeld, menselijk en niet diep filosofisch. Naarmate de film vordert wordt de vraag of hij kan tijdreizen steeds belangrijker, omdat je steeds meer met de personages gaat meeleven. Je wilt gewoon dat hij kan tijdreizen!

Belangrijk moment in de film om dit thema te verduidelijken is het zelfgeschreven liedje van Kenneth ‘Big Machine.’ Dat gaat over dat iedereen in een keurslijf geperst wordt, niet na hoeft te denken, als radertje in een machine, maar waardoor je neergehaald wordt als mens. Maar dat er toch ook iets anders kan zijn. Zowel filosofisch als menselijk. Want Kenneth is een persoon die absoluut geen radertje is, buiten de maatschappij valt en daardoor als raar en moeilijk wordt gezien of zelfs gevaarlijk, terwijl hij eigenlijk een gewoon mens is, maar dan een beetje anders. Wat zou de wereld zijn zonder deze andere mensen, de Einsteins, de Da Vinci’s van de wereld? De tekst van dat nummer is zowel de kern van Kenneth zelf als het mysterie van het tijdreizen in de film. Daarom is het einde van de film ook erg episch en vol hoop en ontroerend. Zeker na een opvallende twist in het verhaal dat eerst nog aan het einde voorafgaat.

Safety Not Guaranteed is een bijzondere film. Een film met drama, tragiek, humor, maar vooral hoopvol en positief. Alhoewel deze film je tot nadenken kan stemmen is het zeer zeker ook een echte comedy, met hele grappige momenten. De humor is droog, niet flauw of hard, en zorgt er ook voor dat je van de personages gaat houden. Het is een film waar je blij van wordt, die vooral niet voorspelbaar is en het onmogelijke voor mogelijk houdt.

• Safety not Guaranteed (2012) 85 min
  • Directed by: Colin Trevorrow
  • Produced by: Derek Connolly, Stephanie Langhoff, Peter Saraf, Colin Trevorrow, Marc Turtletaub